Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد «پویش جهاد علیه کرونا» در استان کرمانشاه شد که پیش این سابقه‌ نداشته است. از این رو به سراغ «افشین آزادی»، که ایده اصلی آن را طرح و اجرا کرد رفته‌ایم و اینکه چطور مردم کرمانشاه خودشان توانستند با حضور به موقع مانع گسترش بیشتر کرونا شوند.

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-بهنام بسامی: پس از شیوع کرونا در کشور، همه آحاد ملت به سهم خود وارد مبارزه با این ویروس منحوس شدند و به قدر خود کوشیدند تا مانع گسترش بیشتر آن بشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اولین گروه‌هایی که وارد عرصه شدند، نیروهای جهادی، هیاتی و بسیجی بودند که در ابتدا شروع به ضد عفونی محلات و مراکز عمومی کردند. پس از آن «ریش سفیدان» و «معتمدین» محلات هم وارد عرصه کار شدند و کم کم مبارزه با کرونا از قالب اقدامات دولتی فراتر رفت و عملاً مدیریت آن به دست مردم افتاد. این مدیریت کاستی‌ها و کمبودها را شناسایی و در تلاش بود که آن‌ را از بین ببرد. روزهای اول ضعف در ضدعفونی معابر بود و بعدها مسئله کمبود و احتکار و گران فروشی مواد ضد عفونی در شهرها پیش آمد که نیروهای مردم و جهادی فوراً وارد این حوزه شدند و سعی در جبران کاستی‌ها و کمبودها داشتند، کاری که البته برکت داشت و خیلی از مشکلات هم به معنی واقعی کلمه حل شد. آمریکایی‌ها و غربی‌ها به این نوع اقدامات «خدمات عمومی نوین- New public services» می گویند که پس از حادثه یازده سپتامبر وارد ادبیات مدیریتی نوین شد. 

علی ایحال، وضعیت در ایران و بالاخص کرمانشاه همیشه متفاوت بوده است، مردم پای کار هستند و به برکت اقدامات آن‌ها بسیاری از مشکلات نیز حل شده است. در استان کرمانشاه عمده کارهایی که علیه ویروس کرونا انجام شد در قالب «پویش جهاد علیه بیماری» شکل گرفت. بسیاری از کارها از ضدعفونی معابر گرفته تا قربانی و کمک به نیازمندان تا تولید ماسک و لوازم بهداشتی همگی در این پویش کارش جلو رفت. برای همین به سراغ دکتر «افشین آزادی» که ایجاد کننده این پویش بود رفتیم تا هم با ابعاد این کار ارزشمند جهادی بیشتر آشنا شویم و هم چالش‌ها را بررسی کنیم. این مصاحبه دو ساعته، در صبح یک روز بهاری در دفتر ایشان انجام گرفته است. مشروح این مصاحبه را در زیر می خوانید.

فارس: وحدت و همدلی مردم در مواجه با ویروس کرونا حقیقتاً مثال زدنی است. شما چه نظری در این خصوص دارید؟

آزادی: مهمترین هدف ما با هم بودن است؛ ما وقتی روی سازماندهی اجتماعی فکر می‌کنیم باید از روز اول اهداف خود را مشخص کنیم و بر اساس آن‌ها حرکت کنیم.

مهمترین ماموریتی که در چند سال اخیر ما برای خودمان تصور کردیم؛ اقدامات سازمان دهنده و با هم بودن است.  باهم بودن برکات زیادی دارد شاید اولین تجربه باهم بودن در کشور ما طی ۴۰، ۵۰ سال اخیر، مربوط به تجربه جنگ و دفاع مقدس بود؛ برهه‌ای از زمان تیپ‌ها گردان‌ها و دسته‌ها از سراسر کشور در مناطق عملیاتی حاضر شده و محوری را در دست می‌گرفتند و عمل می کردند.

شهید باقری با تعریف مفهوم «قرارگاه» و کار قرارگاهی فرماندهان جنگ را دور هم جمع کرد تا هم افزایی شکل بگیرد و اولین برکت آن آزادسازی خرمشهر بود. در حوادث مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی و هر جا که باهم کار کرده‌ایم موفق بوده‌ایم. ما از سال ۸۸ وارد مرحله جدیدی از تحولات شدیم و مدام تحولات مختلفی را در دنیا و کشورمان شاهد بودیم و وارد پدیده‌های جدیدی شدیم به طوری که شاید بتوان گفت «تئوری آشوب» مصداق پیدا کرد.

فارس: یک مسئله‌ای که توجه من را جلب کرد، وحدت کاری و تشکیلاتی بین گروه‌های مختلف کرمانشاهی بود. شما این موضوع را چطور می بینید؟

آزادی: از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، شکل‌گیری گروه‌هایی از دوستان انقلابی در کنار هم بود که با هم توانستند با اسم‌های مختلف کارهای را انجام دهند.

به قول «شهید آوینی» در همه بلاها نعمت‌هایی نهفته است که بلا دیده‌ها از آن غافل اند. یا به قول شهید «سردار سلیمانی» فرصتی که در تهدیدها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. امام (ره) هم تمام روزهای جنگ را دارای برکات می‌دانستند. در واقع کار تشکیلاتی منسجم این نیروها به صورت جدی از حضور حضرت آقا در کرمانشاه شکل گرفت.

 

فیلم| جهاد علیه بیماری، یعنی کاری ادامه دار و طولانی

فارس: برویم سراغ پویش «جهاد علیه بیماری». چرا این اسم را انتخاب کردید؟

آزادی: همانطور که می‌دانید جهاد نه فقط یک اقدام نظامی بلکه اقدامات و حرکاتی که با غلیان معرفت در انسان ها شروع شده و به سمت آبادانی پیش برود، گفته می شود. بچه‌های انقلابی کرمانشاه سعی کردند به صورت جهادی در همه عرصه‌ها و حوادث حاضر شوند. امروز جهادگران کرمانشاهی در تمام حوادثی که در سطح کشور رخ می‌دهد برای امداد‌رسانی حاضر می‌شوند و می‌توان گفت بچه‌های انقلابی کرمانشاه از منسجم‌ترین و خوش‌مدیریت‌ترین تیم‌های جهادی سطح کشور در سیل لرستان بودند.

ما در دنیای بسیار پیچیده‌ای قرار داریم ویروس‌ها به اعتقاد ما، دستکاری شده‌اند و ما با نوعی «جنگ بیولوژیکی» مواجه هستیم. از این رو  قرار نیست به این زودی‌ها دست از سر ما بردارند و به همین خاطر ما نمی‌گوییم «جهاد علیه کرونا»، چون ممکن است این جهاد سال‌ها طول بکشد؛ به همین خاطر ما به جای کرونا کلمه «بیماری» را انتخاب کردیم؛ چون حتی اگر کرونا ان‌شاءالله به زودی نابود شود، جهاد ما همچنان ادامه خواهد داشت.

 

فیلم| کرونا باعث ایجاد یک جنگ شناختی در سراسر جهان شد

فارس: ایده این پویش از کجا شروع شد؟

آزادی: ما یک اتاق فکر داریم و در همان روزهای اول  بچه‌های جبهه انقلاب اسلامی متوجه شدند کرونا وارد کشور شده است به قضیه ورود کردیم. بیماری کوئید-19 از هر منشائی باشد، بر بستر آن یک «جنگ شناختی» شکل گرفته است و بسیار پیچیده است و توانسته معادلات جهانی را تغییر دهد.

الان جنگ، جنگ فرهنگ و اندیشه‌هاست و اینکه کدام اندیشه با توجه به شرایط جدید بشریت می‌تواند او را هدایت کند. در شرایط شیوع ویروس کرونا، می‌بینیم برخی از تمدن‌ها و فرهنگ‌ها چهره مهربان و زیبای خود را کنار زده و چهره حقیقی خود را با اعمالی چون جنگ بر سر ماسک‌ و مواد بهداشتی نشان دادند.

فارس: با توجه به این مسئله، شما چه اهدافی را برای این پویش تعریف کرده بودید؟

آزادی: ما مطمئن بودیم که جنگ شناختی شکل گرفته است و اگر دیر می‌جنبیدیم دشمن به قضیه ورود می کرد؛ ما برای خودمان چند هدف در روز اول تعیین کردیم یکی از اهداف ما تقویت معنویات در بین مردم بود، یعنی مردم در مشکلات، توکل و صبر داشته باشند. دوم نشان دادن نقشه دشمن در این قضیه بود.

کسی به ما نگفت که جریان بهایی در احتکار ماسک‌ها در کشور چه نقشی داشت؛ کسی به ما نگفت که جریان‌های معاند چه ارتباطی با احتکار کنندگان داشتند و همچنین کسی به ما نگفت که چه کسانی با آمریکایی ها مذاکره کردند که مبادا بگذارید دارو وارد ایران شود؛ ما احساس تکلیف کردیم که این اشخاص را معرفی کنیم تا مردم دوست داشتن خود را بشناسند. 

فارس: برای ادامه کارتان چه برنامه‌ای داشتید؟ در واقع این پویش می خواست در ابتدا در فاز رسانه‌ای باشد یا قصد داشتید کار عملیاتی و میدانی هم انجام دهید؟

آزادی: ما قصد داشتیم ابتدا افکارعمومی را آگاه کنیم البته برخی از اقدامات رسانه‌ای ما منجر به کارهای میدانی شد. یکی دو روز مانده به انتخابات مجلس ستادمان را تشکیل دادیم و کمتر از ده روز «ستاد جهاد علیه بیماری» شکل گرفت.

 

فارس: این ستاد را چه کسی ایجاد کرد؟

آزادی: به صورت خودجوش! با توجه به تجربه زلزله اصلاً نیازی به دستور و... نبود. این ستاد توسط بچه‌ها و جوانان همین شهر کرمانشاه ایجاد شد.

فارس: ایده را شما را به آنها منتقل کردید یا خود آن‌ها چنین ایده‌ای داشتند؟

آزادی: ما باهم از قبل کارهایی را شروع کرده بودیم. وقتی بچه‌های جهادی دیدند ما کارمان را در فضای رسانه‌ای آغاز کرده‌ایم، آنها هم به ما پیوستند و شاکله واقعی کار این پویش فراگیر را تشکیل دادند.

فارس: شرایط در روزهای اول انگار کمی سخت بود، ورود نیروهای جهادی چه تاثیری در بعد روانی داشت؟

آزادی: در روزهای اول به لحاظ روانی شرایط چندان مناسب نبود و دل خیلی از مردم و پرسنل درمان خالی شده بود و اینجا بود که یک سری از بچه های جهادی عازم بیمارستان گلستان شدند و به رقم اینکه مهارت فنی لازم و تجهیزات مناسب در اختیار نداشتند شروع به خدمت رسانی کردند.

همان طور که می دانید مخاطره زیستی تخصص خود را می‌خواهد و آموزش لازم دارد. این بچه‌ها تمام بیمارستان را ضدعفونی کردند و باعث شدند که کم کم ادبیات بچه‌های جهادی و انقلابی در سیستم درمانی استان جا بیفتد و موجب دلگرمی کادر درمانی شدند.

 

فیلم| عامل موفقیت پویش، همدلی نیروها بود

تیم تولید، کار تولید دستکش ماست و شیلد را شروع کردند و با همکاری و مشاوره بچه های دانشگاهی کار را جلو بردند. البته دوستان خیلی پروژه‌ها و کارهای بزرگتری را قصد داشتند انجام دهند که با موانع دولتی برخورد کرده‌اند که بخشی از آنها به حق بود و برخی به ناحق.

فارس: مگر در کارهای نیروهای جهادی مانع تراشی هم شد؟

آزادی: خب علوم پزشکی و سازمان صمت نباید از یک سری موارد تخطی کنند و حق داشتند. اما در بحث تولید ماسک سخت گیری‌هایی انجام شد که به نظر ما لازم نبود. همچنین ما  پیشنهاداتی داشتیم از جمله این که برای سهولت و دسترسی همگان به الکل، ماسک و ژل سامانه‌ای راه اندازی شود که مردم بتوانند از طریق آن این اقلام را بخرند تا به همه برسد، ولی موافقت نشد.

فارس: کمی از بحث دور شدیم. شما از ابتدا قصد ایجاد یک پویش را داشتید یا این امر خود به خود اتفاق افتاد؟

آزادی: نه، تجمیع تجربیات موفق باعث ایجاد این پویش شد. تجربه مردم کرمانشاه از سایر استان‌ها بیشتر است؛ چون بحران‌های بیشتری را تجربه کرده‌اند. مثلاً در زلزله سرپل ذهاب در توزیع اقلام مشکلاتی داشتیم ولی بعداً سازماندهی شد و این خود تجربیاتی برای ما ایجاد کرد.

 ما برای این پویش، سه ساختار ایجاد کردیم یک تیم دوستان فکری و اندیشه ورز که مدام به ما راهبرد می دادند و دیگری یک تیم تولیدی که صرفاً سراغ بحث تهیه و تولید مواد و تجهیزات لازم بودند و تیم سوم تیم عملیاتی بود.

 

فیلم| هدف ما جلب رضایت امام زمان (عج) است

 ما‌به دنبال طراحی سیستمی هستیم که کارهایی که انجام می دهیم و محل‌هایی را که در آنها خدماتی همچون ضدعفونی معابر را ارائه می دهیم ثبت کنیم تا از دوباره کاری جلوگیری شود و به همه نقاط خدمات یکسان ارائه شود.

ما به غیر از اینها یک تیم فرهنگی داشتیم که شامل اصحاب رسانه و گروه های فعال در فضای مجازی و نیز اشخاصی بود که در فضای فرهنگی فعالیت می کردند و توسط آنان برای مردم مرکز مشاوره راه اندازی کردیم.

ما دنبال آنیم که رزمایش همدلی مدنظر مقام معظم رهبری و فعالیت های جهادی به صورت سازمان یافته باشد.

معتقدم باید از تجربیات ما در در دوران مبارزه با کرونا یک مستند سازی صورت بگیرد چرا که این امر در آینده خیلی به ما کمک خواهد کرد.

فارس: سوال آخر اینکه مشکلات جدی برای مواجهه با این مشکل به نظر شما چیست؟

آزادی: یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که یک بانک اطلاعاتی کامل برای ارائه کمک به نیازمندان نداریم.بعضی واژه‌ها همچون «پدافند غیرعامل» و «مدیریت بحران» جایگاه چندانی در ادارات ما ندارند.

در بحران ها باید صورت موزاییکی عمل کرد و هر چند منطقه را برای امداد رسانی بهتر تحویل یک نهاد خاص داد؛ در این صورت کارها بسیار راحت تر پیش خواهد رفت. در بحران‌ها بروکراسی خدمت رسانی را کُند می‌کند و دست بسیاری از مدیران را می بندند.

ما یک الگوی ایرانی مقابله با بحران نداریم امیدواریم بعد از کرونا این الگو شکل بگیرد. ما در بحران ها از الگوهای غربی پیروی می کنیم؛ در صورتی که آن‌ها مشکلات و نواقصی دارند. برای ما جان هم وطنان‌مان بسیار ارزشمند است؛ فداکاری و ایثار از ویژگی‌های مردم ماست که در الگوهای خارجی وجود ندارد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری جهاد آزادی شهید خبرگزاری فارس جهاد علیه بیماری پویش افشین آزادی حوزه هنری نیروهای جهادی مدیریت بحران کرمانشاه اقدامات علیه کرونا جهاد علیه بیماری ویروس کرونا جنگ شناختی روزهای اول باعث ایجاد بحران ها هم بودن بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • رادان: هر نوع حجابی برای دشمن یک پرچم ایران شده
  • بازنده های سربلند، محمد ربیعی و مردانش
  • هر نوع حجابی برای دشمن یک پرچم ایران شده است
  • ملکه اردن آمریکا را محکوم کرد/ زندگی ما بی‌ارزش است/ غزه نمونه‌ای از فروپاشی استانداردهای جهانی است
  • فیلم| ابتکار جالب شهروندان اسپانیایی در جهت حمایت و همبستگی با فلسطین و مردم غزه
  • تیم ما مقابل تیم‌های قدرتمند سربلند است
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس