Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیرات بحران کرونا بر محصولات کشاورزی گفت: در شرایط کرونایی مردم باید بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه را رعایت کنند و همین موضوع باعث می‌شود که تحرک نیروی کار و مدیریت بازدهی در بخش کشاورزی با مشکل روبه‌رو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در حوزه صنایع وابسته به کشاورزی و فرآوری محصولات بخش کشاورزی هم به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است برخی از واحد‌های فرآوری و تولید مانند مرغداری‌ها و گاو داری‌ها  در بخش نیروی کار با مشکل مواجه شوند که این امر در تولید تأثیرگذار خواهد بود.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که بحران کرونا در حوزه صادرات و واردات محصولات کشاورزی به وجود آورده است، اظهار کرد: کشور‌های هدف که محصولات ما را وارد می‌کردند به خصوص کشور‌های همسایه محدودیت‌هایی را در خصوص واردات خود قائل می‌شوند  و در نتیجه این بحران بر روی صادرات محصولات کشاورزی و لبنی اثر گذاشته و باعث کاهش صادرات شده است.

کیخا ادامه داد: واحد‌های تأمین کننده مواد اولیه با کم شدن صادرات و میزان تقاضای بازار با مازاد کالا مواجه می‌شوند در نتیجه آنها فعالیت اقتصادی خود را ادامه نمی دهند و سطح تولیدشان پایین می‌آید.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت مرغ و گوشت گفت: در پی بحران کرونا مراسمات و اجتماعات کنسل شد، در نتیجه در این بخش هم میزان  تقاضا کم و صادرات با مشکل مواجه شده است، بنابراین با کاهش قیمت گوشت و مرغ مواجه شدیم، همچنین  بسیاری از واحد‌های تولیدی صرفه اقتصادی برای جوجه‌ریزی بعدی را نداشتند به همین دلیل با مشکلات اقتصادی مواجه شدند.

کیخا ادامه داد:  پیش بینی می‌شود در آینده کشور‌ها اجازه  صادرات محصولات کشاورزی خود را  ندهند، چراکه اخیرا کشور‌هایی مانند هند صادرات برنج خود را ممنوع کرده است، بنابراین احتمال می‌رود این بحران بر روی واردات نهاده‌ها و برخی محصولات مورد نیاز ما هم تأثیر بگذارد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تاب آوری بخش کشاورزی در مقابل بحران اقتصادی ناشی از کرونا نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی مانند خدمات بازرگانی بیشتر است، اما با این حال بازهم تأثیر خود را خواهد گذاشت، چراکه بنیه مالی واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی پایین‌تر است و کشاورزان خرده پای زیادی داریم، بنابراین  در سیاست‌های جبرانی، دولت به بخش کشاورزی باید بیشتر توجه کند.

 نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی افزود: بحران افزایش نرخ ارز در سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا هر دو در عمل ثابت کرد که کشاورزی تنها بخشی است که در ارتباط با تولید، اشتغال، ایجاد درآمد و استقلال کشور می‌توان به آن تکیه کرد، چراکه علی‌رغم سختی‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بحران کرونا قوت و غذای مردم در کشور با مشکل مواجه نشد، بنابراین مسئولان تصمیم ساز در قوای مختلف کشور باید بیش از گذشته برای تقویت بخش کشاورزی هزینه و تلاش کنند.

کیخا گفت: اگر دلار‌هایی که  به بخش صنعت اختصاص داده شد  تا به تولید خودروی ملی دست یابیم در حوزه توسعه و زیرساخت‌های کشاورزی هزینه شده بود، اکنون  از منظر اقتصاد مقاومتی، ارز آوری و کسب درآمد در کشور وضعیت بهتری داشتیم.

بیشتر بخوانید: تعطیلی کشور نسخه شفابخش کرونا نیست/ مسئولان و مردم برای نابودی کرونا انسجام داشته باشند 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس کمیسیون کشاورزی ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی رئیس کمیسیون کشاورزی محصولات کشاورزی بخش کشاورزی بحران کرونا کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، کبری توکلی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان و احتمال بارش‌های سنگین، خطر بارش تگرگ، وزش باد، جاری شدن روان آب، طغیان و سیلابی شدن رودخانه‌ها، وقوع صاعقه و خسارت به بخش کشاورزی را پیش‌بینی کرد.

وی توصیه کرد: کشاورزان محصولات برداشت شده را از فضای باز به مناطق سرپوشیده منتقل کنند، از آبیاری محصولات به‌دلیل وقوع بارندگی و برای جلوگیری از خوابیدگی محصولات خودداری کرده و کنترل دما و رطوبت انبار‌ها با توجه به افزایش رطوبت برای جلوگیری از خسارت شیوع بیماری‌های قارچی را ضروری دانست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر بر بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما و وقوع بارش تاکید کرد و افزود: استفاده نکردن از آب باران برای تغذیه دام‌ها و جلوگیری از نفوذ روان آب به داخل محل نگهداری دام مورد توجه قرار گرفته شود.

وی خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش را از دیگر توصیه‌ها اعلام و تاکید کرد: توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به پیش‌بینی وقوع بارش‌های شدید ضروری است.

توکلی بر عایق‌بندی و محافظت از کندو‌های عسل در مقابل بارش و تردد نکردن ماشین‌آلات کشاورزی روی زمین‌های زراعی تاکید و توصیه کرد: دامداران و عشایر با توجه به شرایط بارندگی به توصیه‌ها توجه ویژه کنند.

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت