Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@01:54:03 GMT

بهورزان سپربلای مناطق محروم در مقابل کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۸۱۵۰

بهورزان سپربلای مناطق محروم در مقابل کرونا

نگرانی بهورز روستا ، غم از دست دادن مادرش نیست هر چند این غم بر دلش سنگینی می کند ولی دغدغه مهمتر او جمعیت و ازدحامی است که در سوگواری های اقوام بختیاری الیگودرز به پا می شود.

 اما این بهورز دلسوز که خود در دل ماجرای تلخ کرونا و انتقال سریع و بی درنگ این ویروس قرا ردارد با یک تصمیم درست  عاقلانه تمامی مراسمات و مجالس ختم، ترحیم وحتی تشییع جنازه باشکوه محلی را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته باید گفت ؛ اینجا مهمترین ایثار آن بهورز هم می تواند باشد ؛  چرا که انجام ندادن مراسمات و مجالس ختم با آن شکوه خاص در میان اقوام بختیاری نوعی خود زنی فرهنگی و اجتماعی است، اما او این کار را انجام داد و در واقع بنای یک فرهنگ درست را پایه گذاری کرد.

در شرایطی که بیماری کرونا شهرها  و روستاها را در می نوردد بهورزان در مناطق روستایی و عشایری سپر بلای کرونا در برابر مردم هستند.

 روستای "فرسش" یکی از پرجمعیت ترین روستاهای الیگودرز است که سختی کار بهورزان روستا در اوج خود قرار دارد فعالیت آنها  آموزش چهره به چهره گرفته تا تماسهای تلفنی با اهالی روستا از طریق سامانه ۴۰۳۰ را در برمی گیرد.

مراد توکلی و به همراه همسرش خانم طالبی همان 2بهورز ایثارگر روستا ی فرسش هستند که با تلاش فراوان توانستند ویروس کرونا را در روستای فرسش کنترل کنند.

در حالیکه در این شرایط که ویروس کرونا از قابلیت انتقال بالایی برخوردار است همسر و فرزندان بهورز روستا در یک اتاق 30 متری در همان خانه بهداشت سکونت دارند و این نیز نمونه  دیگری از ایثار و ا زخودگذشتگی بهورزان این منطقه است که همچون سایر کادر بهداشت و درمان کشور ، با فداکاری از جنس ایثار و نوعدوستی در کنار مردم سرزمین خود هستند.

بهورز روستای "هما" یکی دیگر از روستاهای محروم الیگودرز ، یکی دیگر از بهورزان این منطقه است  که او نیز تقریبا هر روز در مسیر رفت و برگشت به محل کار خود است  و همچون همکاران سخت کوشش در مراکز بهداشتی سالهاست که رنج و سختی را تحمل کرده تا سلامتی و تندرستی درمیان اهالی روستای "هما" و "قره خان" بر قرار شود. 

اگر چه حاج حسین دوستی این بهورز سخت کوش در این راه محاسن خود را سفید کرده است اما پر انرژی و ثابت قدم دو روستا ی محروم هما و قره خان رادرحوزه بهداشتی مدیریت می کند، نبود امکانات و تجهیزات پزشکی مهمترین دغدغه این بهورزان است.

اما حکایت بهورز روستای "پز و لیروک" الیگودرز بعنوان صعب العبور ترین و محروم ترین روستای لرستان نیز قابل تامل است ؛ وقتی از پنجره بالگرد هلال احمر   بر فراز آسمان ، روستای پزو لیروک را نگاه می کردم از همه آنچه که تا کنون ، دیده و شنیده بودم محرومتر بود .

بالگرد حامل تیم بسیج جامعه پزشکی الیگودرز بود که در این بحران کرونا برای خدمت رسانی به مردم پز و لیروک به پرواز در آمده بود و من نیز  بعنوان خبرنگار ایرنا برای پوشش زحماتشان   آنها را همراهی می کردم.

همین که بالگرد به زمین ناهموار پز و لیروک نشست ، به یکی از همراهان گفتم نمی شود مرحله بعداین مسیر را با خودرو بیاییم؟ چرا که این کوهستان و ارتفاعات برای پرواز بالگرد خطرناک است و او با لبخندی سرد و تلخ به من گفت: از کدام جاده می خواستی وارد این روستا شوی ؟ اینجا که اصلا جاده دسترسی  ندارد .!

در بالگرد باز شد زنی میان سال با لباسهای زیبای بختیاری خوشحال و مسرور سینی  اسپند به دست روبروی ما ظاهر شد و از پایین بالگرد دست پزشکان خانمی را که با ما همراه بودند می گرفت و به سمت تنها خانه آ جری  روستا  که همان خانه بهداشت بود هدایت می کرد. 

 حسنی بهورز سخت کوش روستای پز نیز چندین روستای قمر در حوزه کاری خانه بهداشت خود را برای کنترل و مقابله با کرونا مدیریت می کند.

بهورز روستا ی پزو لیروک نیز با اشاره به سختی کار در آن منطقه محروم ،  از بعد مسافت و نبود بسیاری از امکانات گرفته تا نداشتن امکانات عمومی در روستا می گوید.

به واقع می توان گفت بدون شک ، سخت ترین وپیچیده ترین کار درآن منطقه محروم ودر این شرایط ویروس کرونا همان بهورزی است . حسنی و دیگر بهورزان می گویند ما حتی یک دستگاه تب سنج هم در اختیار نداریم که مردم را  و یا احیانا مسافران و عشایر کوچ رو را تست کنیم. 

اما مردم آن روستا که براستی بجز محرومیت چیزی ندیده‌اند از زحمات بهورز روستا قدردانی می کردند، آنها همچنین بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز را فرشته نجات جان بیماران خود می‌دانستند که به موقع به آنها خدمات رسانی می کرد. 

بهورزان در مناطق محروم و صعب العبور الیگودرز و ا زجمله در مناطقی همچون فرسش، هما، پز و لیروک که حکایت آنها دراین گزارش اشاره شد با از خودگذشتگی غربالگری تک تک افراد ساکن روستا درمبارز با کرونا.، ضد عفونی مکرر سطح روستا، توجیه مسافر ان درایام نوروز برای مقابله با کرونا و آموزش وقرنطینه افراد در معرض خطر را بدرستی انجام می دهند. 

ماکه درتکمیل این گزارش ازسختی کار بهورز ان باخبر شدیم و خطراتی را که به جان میخرند را دیدیم، اما ازمسولین انتظار داریم که مساعدت های لازم برای این مدافعان سلامت به عمل آورند.

شهرستان الیگودرز در شرق لرستان یکی ازشهرستانهای بزرگ کشور است که از نظر کثرت وتعدد مناطق روستایی در لرستان رتبه اول را دارد  دراین شهرستان  بیش از صد نفر بهورز در بیش از صد خانه بهداشت فعالیت می کنند و به ۴۱۶روستا خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می دهند که در شرایط بحران کرونا ، سختی کار آنها بیشتر از قبل شده است.

برچسب‌ها الیگودرز ویروس کرونا لرستان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: الیگودرز ویروس کرونا لرستان بهداشت و سلامت الیگودرز ویروس کرونا لرستان بهداشت و سلامت بهورز روستا ویروس کرونا خانه بهداشت سختی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وینگر فولاد مقابل استقلال محروم نیست

به گزارش "ورزش سه"، محمد علی‌نژاد در بازی روز گذشته فولاد مقابل تراکتور در اهواز از بیژن حیدری کارت زرد دریافت کرد و این تصور به وجود آمد که برای دومین بار در این فصل محروم شده است.

علی‌نژاد یک بار با دریافت 4 اخطار در ترکیب فولاد دیدار هفته شانزدهم مقابل گل‌گهر سیرجان را از دست داده بود و حالا باید سه اخطار بگیرد تا دوباره محروم شود. او در مسابقه با ملوان و تراکتور کارت زرد گرفته و با وجود برخی شایعات مقابل استقلال محروم نیست.

در این خصوص باشگاه فولاد از سازمان لیگ هم استعلام گرفته و مشخص شده که علی‌نژاد مشکلی برای همراهی این تیم مقابل استقلال در هفته بیست و هفتم لیگ برتر ندارد.

به این ترتیب جفرسون باهیا مدافع برزیلی که در بازی روز گذشته تیمش با دریافت کارت قرمز از زمین بازی اخراج شد، تنها محروم فولادی‌ها در مصاف حساس با استقلال خواهد بود.

دیگر خبرها

  • وینگر فولاد مقابل استقلال محروم نیست
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • دو محروم ۴اخطاره استقلال از بازی با فولاد
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • عبور از رودخانه با طناب
  • آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • رویش گل‌های بهاری در دل کوه‌های روستای شوراب + فیلم