Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@18:14:38 GMT

مساجدسنگر مبارزه با کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۸۱۲۵

مساجدسنگر مبارزه با کرونا

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این روزها جوانان عضو کانون های مساجد و پایگاه های بسیج و هیات امنای در یک سنگر واحد بر علیه  ویروس کرونا و رکود و بیکاری مبارزه می کنند درست است که  فعالیت فرهنگی  مذهبی مساجد مانند نمازهای جماعت و مراسم فاتحه و جلسات قرآن برای جلوگیری از گسترش کرونا برگزار نمی شود اما به همت جوانان کانون ها  و پایگاه بسیج دست کم  بیش از ۵۰ مسجد از شهرستان نهاوند به سنگر همت و همدلی تبدیل شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شهرستان نهاوند که به دروازه ورود اسلام در ایران معروف شده است از گذشته های دور مساجد آن به عنوان پایگاه و سنگر دفاعی و جمع آوری کارهای نیکوکارانه بوده است  به طوری که قبل از انقلاب مبارزان زیادی از نهاوند مانند شهدای گروه انقلابی ابوذر،  شهید آیت الله حیدری  قدوسی  و شیخ احمد زمانیان و صدها مبارز انقلابی دیگر فعالیت های خود را از همین مساجد در شهر و روستا شروع کردند اما بعد از انقلاب به واسطه رویکرد فرهنگی و مبارزاتی مردم و هجوم دشمن بعثی عراق به مردم ایران با پشتیبانی قدرت های بزرگ و تاسیس پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی و هنری مساجد کارکرد مساجد در شهر و روستاها چند برابر شد به طوری که فقط در شهرستان نهاوند بیش از ۶۰کانون فرهنگی و هنری مسجد و تاسیس شده است.

این روزها هم مساجد کارکرد خود را در حفظ وحدت ،  همدلی  و کمک به همنوعان حفظ کرده   و به عنوان کانونی برای مقابله با ویروس کرونا در شهرستان نهاوند تبدیل شده است .

سید سعید میری مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان نهاوند می گوید: از ابتدای شروع کرونا بچه های کانون مساجد در کنار پایگاه های بسیج و گروههای جهاد مردمی پای کار بوده و نگذاشته اند چراغ مساجد خاموش شود و مانند اوایل انقلاب این مکان مقدس را تبدیل به سنگری برای پشتیبانی و مبارزه با کرونا کرده اند.

او افزود: بچه مسجدی ها در جای جای شهر و روستاهای نهاوند مشغول به خدمت هستند یکی کانون مسجد محل خود  را تبدیل به کارگاه تولید ماسک کرده است ، دیگری محل را ضدعفونی می کند ، کانونی در روستا با کمک مردم و خانه بهداشت روستا را قرنطینه می کند و ادامه ماجرا را که با هم مرور می کنیم.

میری بیان کرد: عده ای جوانان در کنار افراد میان سال در مسجد محمدی و ۳ مکان دیگر مانند امام زاده علی و محمد در قالب گروه جهادی بقیه الله با کمک سپاه و بسیج و گروه جشنواره عمار و نیکوکاران اقدام به تولید ماسک و تهیه لوازم بهداشتی و سبد کالا برای نیازمندان در شرایط کرونایی می کنند که اخیرا  رهبر معظم انقلاب در مورد بانوان فداکار و جهادی نهاوند فرمودند: در نهاوند، گروهی از بانوان که در زمان دفاع مقدّس نان می‌پختند و برای جبهه می فرستادند، فعّال شده‌اند و  برای مهار بیماری کرونا کمک می‌کنند.

مدیر کانون های مساجد نهاوند گفت: گروه جهادی و مسجدی در روستای دهفول با کمک  پایگاه مقاومت بسیج فتح خیبر دهفول با همت نیکوکاران و همکاری امام جماعت بسیجیان و خادمان شهدا دهفول اقدام به خریداری دو رأس گوسفند و ذبح آن به نیت سلامتی امام زمان در نیمه شعبان کردند که پس از قربانی در روز نیمه شعبان به تعداد ۱۴۵ بسته گوشت و ۱۵۰ بسته مواد غذایی، بهداشتی (شامل ژل ضد عفونی دست و ماسک ، روغن و برنج)و بسته فرهنگی(شامل کتاب، تمثال شهدا و..) که بین خانواده های طبقه پایین و آسیب پذیر در این روستا دهفول توزیع شد.

او افزود: کانون فرهنگی و هنری شهدای روستای تکه که یکی از کانون های فعال در استان و شهرستان نهاوند است تا کنون کارهای زیادی را انجام داده است این کانون  با همکاری پایگاه بسیج خواهران و برادران و اهالی خیر این روستا همیشه در کار‌های خیر پیش قدم است.

میری تصریح کرد: کانون فرهنگی و هنری شهدای روستای تکه با همت مردم سال گذشته برای مردم سیل زده استان‌های لرستان و گلستان نزدیک ۳ کامیون نان لوازم بهداشتی سبد کالا و پول نقد را ارسال کرد و همین کانون امسال در شرایط کرونایی با کمک خانه بهداشت و دهیاری روستای تکه  را قرنطینه و به افراد نیازمند کمک کردند.

مدیر کانون های مساجد نهاوند یاد آور شد: که کانون های مساجد روستاهای جهان آباد،  شعبان، بابا قاسم، دره ابراهیم، گیان شهرک طالقانی دستغیب،  محمدیه کوهانی و بقیه کانون ها نیز همه در کنار مردم بوده و اقدامات مناسبی را انجام دادند.

جوادسلگی  مدیر کانون فرهنگی و هنری  شهرک شهید حیدری نهاوند هم در باره فعالیت های این کانون و مسجد می گوید:  تا الان بیش از ۲۵ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده معابر همراه آب با چند دستگاه سواره و پیاده  در منطقه شهرک مصرف شده است . 

او افزود: کانون فرهنگی شهرک با کمک خیران و بسیج به   ۳۶خانوار تحت حمایت در چند نوبت بسته معیشتی اعطا کردند.

این مدیر کانون بیان کرد: همچنین در چندین نوبت سبد کالا همراه با لوازم بهداشتی چند هزار ماسک و ۳۰۰عدد نان سنگک و یک راس گوسفند نذری  رایگان توزیع شد.

اکبر مولوی مدیر کانون فرهنگی و هنری مسجد روستای جهان آباد نهاوند هم گفت: مقابله با کرونا با هم افزایی نهاد های مختلف فعال در مسجد مانند بسیج و گروهای مردمی برای بر طرف کردن مشکلات مردم شروع به فعالیت کرد.

او تصریح کرد: کانون فرهنگی جهان آباد از همان روزهای نخست شروع کرونا با همکاری دهیاری بسیج  و مردم روستا اقدام به ضدعفونی معابر و کوچه ها در چندین نوبت کرد و در ادامه اقدام به تهیه بسته های سبد غذایی و بهداشتی و تهیه گوشت گوساله، گوسفند و گوشت مرغ و خواربار خشک برای خانواده های بی بضاعت کردند.

عفت روزبه مسئول کتابخانه و واحد خواهران کانون فرهنگی و هنری مسجد روستای تکه گفت:کانون فرهنگی و هنری شهدای روستای تکه در ابتدای شیوع کرونا پای کار بودند همچنین تهیه بسته های بهداشتی ماسک محلول با کمک پایگاه خواهران و افراد خیر و  راه اندازی هیات مجازی قرآنی پخش بروشورهای تبلیغی جهت راه های پیشگیری درگروه های مجازی از اقدامات بچه های بسیج و کانون این روستا بوده است.

حجت الاسلام سلگی مدیر کانون مسجد روستای شعبان هم اقدامات بچه های مسجد را جهادی و فرهنگی می داند و می افزاید: در بحران کرونا واقعا حضور بچه مسجدی و بسیجی ها در این روستا مثال زدنی بود و با کمک دهیار و مردم در چندین نوبت روستا را ضد عفونی کردند و به کمک افراد نیازمند شتافتند.

او همچنین بیان کرد: روستای شعبان از دیرباز دارای مردمی انقلابی و نیکو کار و اهل جلسات قرآنی بوده و اکنون این کار به صورت مجازی ادامه دارد.

او همچنین بیان کرد: روستای شعبان از دیرباز دارای مردمی انقلابی و نیکو کار و اهل جلسات قرآنی بوده و اکنون این کار به صورت مجازی ادامه دارد.

کلام آخر اینکه مردم ایران در برهه های مختلف از تاریخ به ویژه بعد از انقلاب اسلامی ثابت کرده اند با همدلی و اتحاد می توانند بسیاری از بحران ها را پشت سربگذارند . در هشت سال دفاع مقدس ، دست در دست هم در مقابل دشمنان تا دندان مسلح ایستادگی کردند و با ایثارگری و جانفشانی ها عزت و اقتدار ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشاندند و از کیان اسلامی ایران دفاع کردند و اجازه ندادند پای اجنبی ها به یک وجب از خاک پاک ایران باز شود .

اکنون هم در شرایط کرونایی ملت ایران به گونه ای دیگر محک خورده است مردم ایران ثابت کرده اند می توانند با همدلی و کمک به همنوعان  تهدید ها را به فرصت تبدیل کنند و در شرایط کرونایی با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه که حتی در تامین دارو برای بیماران هم ملت را تحت فشار قرار داده است ،  روی پای خود بایستند و با غیرت و عزمی راسخ از این بحران هم سربلند بیرون آیند .

انتهای پیام/س

گزارشگر علی سهرابی 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرستان نهاوند ویروس کرونا کانون فرهنگی و هنری شرایط کرونایی کانون های مساجد شهرستان نهاوند روستای تکه مدیر کانون کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند

ایسنا/فارس جمعی از فعالان دانشجویی انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز شیراز در بیانیه‌ای از اقدام اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله قاصم الجبارین

اتحاد جهانی در حمایت از دانشجویان به پاخاسته در برابر جریان زور و اشغالگری، کمترین مسئولیت انسان‌های آزاده و خیراندیش دنیا در قبال این جوانان غیور خواهد بود. به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه و استکبار، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آن‌ها شود.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور درباره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

این‌گونه سرکوب‌های خشونت‌آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش‌آفرینی، جنگ‌افروزی و نسل‌کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور و نیز نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین‌الملل است.

ما فعالان دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز در انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی هنری، این برخوردهای دیکتاتورمآبانه پلیس آمریکا در برخورد با اساتید و دانشجویان حامی مردم مظلوم غزه را محکوم کرده، حمایت خود را از دانشجویان اعلام کرده و تلاش‌های مردم فلسطین را درسرزمین‌های اشغالی و آواره در سراسر جهان به منظور دست‌یابی به حق تعیین سرنوشت، آزادی و بازگشت به خانه‌ها و سرزمینشان ارج می‌نهیم و خواستار پایان فوری و مستمر محاصره و نسل‌کشی در غزه هستیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

انجمن علمی دانشجویی روانشناسی

انجمن علمی دانشجویی حسابداری

انجمن علمی دانشجویی حقوق

انجمن علمی دانشجویی مهندسی کامپیوتر

 انجمن علمی دانشجویی مدیریت

انجمن علمی دانشجویی زیست شناسی

کانون فرهنگی مهدویت

کانون فرهنگی قرآن و عترت

کانون فرهنگی هلال احمر

کانون فرهنگی محبین اهل بیت(ع)

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود