Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از انتشار 7 اثر فقهی جدید در این گروه خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در گفت و گویی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال جاری پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: «احکام و آداب ازدواج در فقه امامیه» یکی از کارهای پژوهشی در دست انجام است که به نقش فقه در مسائل جاری زندگی مردم اشاره می‌کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: موضوع توهین و اهانت یکی از عوامل جرائم و درگیری در جامعه است، در همین راستا گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش ها در حال انتشار کتابی با عنوان «چرا دادگاه؟» است که بررسی دلایل مراجعه مردم به داداگاه ها یکی از موضوعات آن است.

وی همچنین «نقش علمای خراسان در سه دهه اخیر در فرهنگ، تمدن و سیاست» را از دیگر کارهای فقهی این گروه ذکر کرد و گفت: یک جلد از این اثر به چاپ رسیده است و جلدهای دیگری از آن در دست انجام است.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار ادامه داد: کتاب «وقف و نذر در فقه امامیه» نیز از دیگر آثاری است که به صورت مفصل و مبتنی بر مسائل روز جامعه در حال تنظیم است.

وی همچنین پنجمین جلد از «کتاب القضاء» نوشته مرحوم ملا علی کنی و «ایضاح المنافع» از فاضل مقداد یکی از فقهای قرن هفتم را از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این گروه برشمرد و افزود: کتاب «ایضاح المنافع» نسخه‌ای منحصر به فرد وقفی کشور هندوستان به آستان قدس رضوی است که تا کنون چاپ نشده است و به زودی توسط گروه فقه و اصول به چاپ خواهد رسید.

این پژوهشگر گفت: اثر دیگری با عنوان «تهذیب الاحکام» نوشته شیخ طوسی از دیگر کارهای در دست چاپ است که توسط پژوهشگران گروه فقه و اصول احیاء و تصحیح می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر فعالیت‌های این گروه در کنار تصحیح و احیا آثار فقهی، برگزاری جلسات و کرسی‌های نقد آثار است که در آن به موضوعاتی همچون شعار سال که جهش تولید نامیده شده است و مباحث روز جامعه پرداخته می‌شود؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کرسی‌ها پس از بحران کرونا برگزار می‌شود.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: فقه آستان قدس رضوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گروه فقه و اصول آستان قدس رضوی بنیاد پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ قاسم فدایی راد، مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام (گوهرشاد سابق) سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این کتابخانه در حال حاضر دارای سه هزار و ۹۱۹ نسخه خطی است که نسخه پشتیبان آنها از طریق کتابخانه دیجیتال این سازمان در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.
 وی افزود: همچنین ۳۵۴۵ نسخه کتاب چاپ سنگی، بیش از ۱۲۰ هزار نسخه کتاب چاپی، ۱۷۰۰ لوح فشرده، ۱۵۰۰ نسخه پایان‌نامه و افزون بر ۱۲۰ هزار نسخه کتاب الکترونیکی با محوریت سیره و معارف اهل بیت (ع) در این کتابخانه وجود دارد. 
 
فدایی‌راد گفت: کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) ویژه پژوهشگران، طلاب علوم دینی و دانشجویان است، اما با توجه به شبانه‌روزی بودن کتابخانه، به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا (ع) و اعضای کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در زمان تعطیلی کتابخانه‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.
 
وی افزود: همچنین این کتابخانه، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تخصصی و شبانه‌روزی در جهان اسلام به شمار می‌آید که از ابتدای تأسیس ویژه ارائه خدمات به آقایان بود، اما بنا به درخواست‌های مکرر مراجعان، بخش بانوان نیز در سال‌های اخیر در آن راه‌اندازی شد
 مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که در مجموع ۴۳۳ هزار و ۵۰۰ زائر و مجاور از خدمات این کتابخانه در سال گذشته بهره‌مند شده‌اند، گفت: کتابخانه به طور میانگین ماهانه به ۲۲ هزار نفر در بخش آقایان و ۱۴ هزار نفر در بخش بانوان ارائه خدمت می‌کند.
 
 
 
 
 
 

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی کشورمان
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • استقبال از پرچم حرم رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی