Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته گذشته، بازار سرمایه شاهد عرضه اولیه شستا و استقبال تاریخی سهامدارن از این عرضه بود و در طول پنج روز فعالیت تالار بورس، شاخص کل با رشد بیش از 48 هزار و 500 واحد، در ابرکانال 600 هزار واحدی جای گرفت. در این میان، همچنان خبرها حکایت از ورود عرضه اولیه های جدید در ادامه ورود شستا به بورس دارد. روندی که با توجه به حجم نقدینگی موجود، توجه بسیاری از فعالان بازار را به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد رضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بورس در خصوص عرضه سهام شرکت‌های بورسی همچون شستا گفت: عرضه شرکت‌های دولتی دو تاثیر عمده خواهد داشت نخستین تاثیراز نظر وزنی و مدیریتی و دیگری تاثیری است که بر بازار سرمایه ورود این شرکت ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: از آنجایی که عرضه شرکت‌های دولتی به صورت خرد است، مدیریت دولت در این شرکت‌ها کاسته نمی‌شود ولی مطالبات سهامداران خرد بیشتر می شود و از این پس شاهد آن هستیم که ضعف های مدیریتی در چنین شرکت‌هایی با واکنش و مطالبه گری سهامداران خرد مواجه می شود.

قاسمی افزود: در شرایطی که یک بانک دولتی ‌نمی توان در خصوص صورتهای مالی یک بانک دولتی واکنش نشان داد ولی در مورد بانک‌های بورسی حداقل مدیران در مجامع برگزار شده در طی سال مالی موظف به پاسخگویی به ابهامات در خصوص صورتهای مالی هستند و این یک امتیاز مثبت برای چنین عرضه هایی محسوب می شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه بیش از گذشته نماگر اقتصاد است، خاطر نشان کرد: اکنون حدود ۲۵ درصد از اقتصاد کشور در بازار سرمایه حضور دارد و چنانچه ارزش بازار ۱۰۰ هزار میلیارد دلاری برای اقتصاد در نظر بگیریم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در بورس حضور دارد که اگر ارزش بازار واقعی شود می توان گفت یک سوم اقتصاد در در بورس است.

قاسمی با تاکید بر اینکه حضور بیشتر بخش های اقتصادی در بازار سرمایه به نفع سهامداران است، تصریح کرد: نکته ای کهحائز اهمیت این است که سهامداران باید یاد بگیرند که مدیریت سهام نداشته باشند بلکه دارایی خود را مدیریت کنند، چنانچه بخواهیم بورس جان بگیرد یکی از نیازهای ضروری آموزش هر چه بیشتر سهامداران است،

سهامداران تازه وارد باید بدانند نباید به صورت مستقیم خرید و فروش کنند که نتیجه آن صفوف خرید و فروش آنچنانی و فضای هیجانی در بازار است بلکه باید این کاررا به سبدگردان ها بسپارند و همچنین نسبت به خرید صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند و در کنارآن ابزارهای مشتقه نیز دربازارباید توسعه یابد.

وی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: پیش بینی می شود تا یک سال آینده قیمت واقعی دلار از ۲۰ هزار تومان فراتر خواهد رفت و قیمت دلار نیمایی نیز به ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان برسد، حذف دلار ۴۲۰۰ به سود شرکت های غذایی، دارویی ها بعضی شرکتهای خدماتی مثل نیروگاه ها است.

قاسمی در خصوص آینده بازار سرمایه نیز گفت: شاخص کل در حال پر کردن پی به‌ ای است به عنوان مثال قیمت فولاد مبارکه اصفهان با سود ۱۱۰ تومان ۴۵۰ تومان بود در حالی که اکنون قیمت این سهم بیش از ۶۰۰ تومان است، بنابراین واضح است که بازار در حال پر کردن پی به‌ ای است، توجه به اینکه نرخ سود بانکی از ۲۱ تا ۲۳ درصد در دو سه سال اخیر به کمتر از ۱۸ درصد رسیده پی به ای بازار نیز ۲۰ درصد افزایش داشته است.

قاسمی با بیان اینکه شاخص اکنون با دلار ۱۳ هزار تومانی خود را هماهنگ کرده، تاکید کرد: در صورتی که دلار قیمت ۲۰ هزار تومان را تجربه کند و نرخ دلار نیمایی نیز به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی برسد و حجم ورود نقدینگی همچنان بالا باشد تا پایان سال شاخص ۸۵۰ هزار واحدی دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: در بحث های مدیریتی شرکت های دولتی که وارد بازار می شوند نیاز به شفافیت داشته و مطمئناً با عرضه این شرکت ها طریقه و سبک مدیریت در آنها بهبود خواهد یافت و شفافیت افزایش می یابد، از طرفی هلدینگی همچون شستا باید ارزش گذاری منطقی داشته و خودی در بازار نشان داده و حتی سهام غیربورسی خود را نیز ارزشمند نشان دهد.

قاسمی در بخش دیگری از صحبت خود عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس را برای کلیت بازار مثبت دانست و گفت: دولت اگر چه به اجبار به عرضه شرکت‌های دولتی در بورس روی آورده  ولی می توان گفت تحریم ها منجر به رونق خصوصی سازی در ایران شده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا سیامک شایقی جهش تولید رتبه بندی فرهنگیان وام یک میلیونی روز ارتش شستا عرضه سهام بورس ویروس کرونا سیامک شایقی جهش تولید رتبه بندی فرهنگیان وام یک میلیونی روز ارتش شرکت های دولتی بازار سرمایه هزار تومان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۳۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص