Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سقراط بیرنگ اظهار کرد: در سال زراعی ۹۹-۹۸ سطح زیر کشت غلات پاییزه شهرستان افزون بر ۳۲ هزار هکتار بوده که از این میزان کشت میزان ۱۸ هزار هکتار به گندم آبی و دیم و ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار به جو آبی و دیم اختصاص دارد.
وی با اشاره به بارش‌های متناوب تگرگ در ۲۱ فرودین ۹۹ افزود: براثر این بارش‌های متناوب تگرگ مساحتی افزون بر ۸۰۰۰ هکتار از این سطح دچار خسارت شده که البته این خسارت‌ها با تغذیه مناسب تا حد بسیاری قابل جبران خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیرنگ تصریح کرد: از سطوح کشت غلات پاییزه شهرستان افزون بر ۶۰ هزار تن برداشت گندم و ۴۵ هزار تن برداشت جو پیش‌بینی می‌شود که برای تحقق این پیش‌بینی لازم است کنترل سن غلات و علف‌های هرز در سطح مزارع به‌صورت مطلوب صورت گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد، استان همدان خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون در بیش از ۲۵۰۰ هکتار از مزارع غلات شهرستان عملیات کنترل و مبارزه با علف‌های هرز انجام شده و لازم است در فرصت زمانی محدود باقیمانده تمامی گندم کاران و جوکاران شهرستان نسبت به کنترل علف‌های هرز مزارع خود اقدام کنند.

بیرنگ اضافه کرد: علف‌های هرز در جذب آب و عناصر غذایی با گیاه زراعی دارای رقابت بوده و این امر باعث کاهش قابل‌توجه کمیت محصول می‌شود که در همین راستا کنترل به‌موقع و مناسب موجب افزایش تولید در واحد سطح خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که سن غلات یکی از آفات کلیدی و مهم در تولید غلات بوده که در صورت عدم کنترل می‌تواند از نظر کمی و کیفی باعث کاهش تولید محصول شود، گفت: تاکنون در سطحی افزون بر ۱۲۰۰ هکتار از مزارع غلات پاییزه شهرستان مبارزه با سن غلات انجام‌گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد بیان کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی انجام شده و رصد رویدادهای زیستی سن غلات، زمان آغاز مبارزه با سن مادر در تاریخ ۲۳ فرودین ۹۹ در سطح شهرستان اعلام شد و از تمامی کشاورزان درخواست کرد که نسبت به سمپاشی مزارع خود علیه آفت سن غلات اقدام کنند.

کد خبر 502169 برچسب‌ها استان همدان وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان همدان وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی غلات پاییزه علف های هرز سن غلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۶۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، یوسف گازران در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

وی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان