Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@00:57:23 GMT

جهش تولید با افزایش خانه های صنایع دستی درهرمزگان

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۸۷۷۰

جهش تولید با افزایش خانه های صنایع دستی درهرمزگان

رضا برومند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون برنامه‌های اداره متبوع خود برای تحقق شعار سال اظهار داشت: درحال حاضر ۲۷ خانه صنایع دستی در این استان وجود دارد که تلاش داریم تعداد آن‌ها را به ۳۷ خانه برسانیم.

برومند اشاره کرد: این برنامه در راستای افزایش تولید و بهبود معیشت صنعتگران صنایع دستی هرمزگان انجام می‌شود و آثار اجتماعی آن هم قابل ملاحظه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در این خانه‌ها علاوه‌بر تولید صنایع دستی به افراد علاقه‌مند آموزش هم داده می‌شود و فعالان صنایع دستی می‌توانند نسبت به برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای تولید، بازاریابی و فروش محصول‌های خود اقدام کنند.

صنایع دستی هرمزگان از انحصار خارج شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار داشت: افرادی بودند که بواسطه ارتباطاتی که با مدیران داشتند اجازه رشد کردن دیگران در حوزه صنایع دستی نمی‌دادند لذا با تلاش فراوان این انحصار شکسته شده و امروز شاهدیم کسانی که تا پیش از این هیچ جا اثری از آن‌ها دیده نمی‌شد در نمایشگاه‌های مختلف حضور می‌یابند.

برومند اشاره کرد: اکنون دیگر حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی محدود به یک یا چند نفر خاص نبوده و لیستی از افراد متقاضی شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی داریم.

وی یاد آور شد: از سوی دیگر جایگاه صنایع دستی نزد مدیران و اداره‌های دولتی بهتر شده و غرفه عرضه صنایع دستی در هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود برپا می‌شود.

مشکل صنایع دستی هرمزگان خلاقیت و کاربرد است

به گفته این مسوول، آموزش صنایع دستی با کمک فنی و حرفه‌ای در حال انجام بوده و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم با رویکرد خلاقیت که یکی از مشکل‌های این بخش به شمار می‌آید آموزش‌های خود به صنعتگران را آغاز کرده اشت.

برومند عنوان کرد: همچنین صنایع دستی علاوه‌بر زیبایی باید کاربرد داشته باشند تا از سوی افراد و گردشگران خریداری شوند که اقدام‌هایی برای کاربردی‌تر ساختن آن‌ها در هرمزگان آغاز شده است.

دولت باید سهم بیمه خود در خصوص صنعتگران صنایع را بپردازد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اشاره کرد: همانگونه که فروش صنایع دستی اهمیت دارد بیمه و آینده آنان نیز دارای اهمیت است.

برومند خاطر نشان کرد: سال گذشته مذاکره‌های مختلفی با مسوولان استان و بیمه تأمین اجتماعی انجام شد تا دولت سهم خود را در زمینه بیمه صنعتگران صنایع دستی بپردازد و این مذاکره‌ها را همچنان ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر تنها ۲ هزار نفر از ۸۰ هزار نفر صنعتگر صنایع دستی دارای پروانه زیرپوشش تأمین اجتماعی هستند که تعداد بسیار پایینی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اضافه کرد: بیمه صنعتگران صنایع دستی وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم ۹۷ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گفته برومند، سال گذشته تنها ۲۰ نفر سهمیه بیمه صنعتگران صنایع دستی به هرمزگان اختصاص داده شد که بسیار پایین بود.

همکاری سایر ارگان‌ها رضایتبخش نیست

برومند ادامه داد: یکی از چالش‌ها همکاری سایر اداره‌ها با این اداره‌کل است اما با وجود این در دی‌ماه سال گذشته نمایشگاه صنایع دستی را برگزار کردیم.

وی اشاره کرد: همچنین شرکت دادن صنعتگران صنایع دستی هرمزگان در نمایشگاه‌های سراسری و خارجی را در برنامه داریم و سال‌گذشته در همه نمایشگاه‌های صنایع دستی سراسری شرکت داده شدند.

وی اشاره کرد: این نمایشگاه‌ها محل عرضه محصول و مکانی برای بازاریابی است که صنعتگران می‌توانند استفاده و بهره مناسبی از آن‌ها ببرند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: این برنامه در سال جاری با قوت و قدرت بیشتر ادامه می‌یابد و علاوه بر آن تلاش می‌شود پنج‌شنبه شب‌های صنایع در شهرهای استان راه‌اندازی شود.

برگزاری پنج‌شنبه شب‌های صنایع دستی نیازمند همراهی شهرداران

برومند ادامه داد: سال گذشته پنج‌شنبه شب‌های صنایع دستی با همکاری شهرداری بندرعباس برگزار شد ولی ادامه نیافت که امیدواریم امسال این برنامه به صورت مرتب برگزار شود.

وی اشاره کرد: برای این منظور شهرداری‌ها باید نگاه درآمدی به پنج‌شنبه شب‌های صنایع دستی را کنار گذارده و فایده غیر مستقیم آنرا مد نظر قرار دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: انتظار و امید می‌رود شهرداری‌ها نگاه درآمدی مستقیم را کنار گذارده و منفعت غیر مستقیمی که این برنامه برای شهر و شهروندان دارد و به مدیریت بهتر شهرها و کاهش مشکل‌های معیشتی جامعه کمک می‌کند توجه کنند.

تلاش برای راه‌اندازی نمایشگاه دایمی صنایع دستی در بندرعباس

برومند در ادامه به راه‌اندازی نمایشگاه جدید صنایع دستی در شهر بندرعباس پرداخت و گفت: امید می‌رود شورای شهر و شهرداری برای راه اندازی این مرکز با اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان همکاری کرده و بازار قدیم ماهی فروشان را در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار دهند.

وی تأکید کرد: این محل می‌تواند در معرفی گردشگران با صنایع دستی استان و فروش محصول‌های تولید کنندگان به کار آمده و آثار مثبت اجتماعی هم بر جای گذارد که مسوولان شهری تا کنون نگاه مثبتی به این برنامه داشته‌اند.

سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلای صادرات صنایع دستی در سال ۹۸

وی بیان داشت: میزان صادرات رسمی صنایع دستی هرمزگان در سال گذشته به سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسید که در سال قبل از آن ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری بود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: این میزان صادرات از مسیر گمرک‌های رسمی کشور انجام شده و بخشی از صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی انجام می‌شود.

برومند ادامه داد: صادرات چمدانی با توجه به ماهیتی که دارد به سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا مالیات اظهار نمی‌شود.
جذب سرمایه‌گذار برای تولید محصول‌های تاسیسات گردشگری

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گردشگری نیز در کنار صنایع دستی ظرفیت‌هایی برای تولید مانند ساخت وسایل مورد نیاز تأسیسات گردشگری در استان هرمزگان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: با توجه به اینکه اکنون تأسیسات گردشگری مانند هتل‌ها کالاهای مورد نیاز خود را از پایتخت تهیه می‌کنند تلاش داریم سرمایه‌گذاری برای تولید این محصول‌ها در استان جذب کنیم.

وی اشاره کرد: یکی از مزیت‌های اینکار ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیمی است که برای افراد بیکار در استان دارد.

بهمن امسال پارک آبی بندرعباس راه‌اندازی خواهد شد

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم چنین به حوزه گردشگری پرداخت و گفت: سال گذشته اعتبار خوبی برای تکمیل پارک آبی بندرعباس اختصاص یافت و اکنون در حال تکمیل است.

برومند تصریح کرد: امید می‌رود با تلاش سرمایه گذار و نظارتی که بر کار وی اعمال می‌شود پارک آبی بندرعباس در بهمن ماه مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا دلار سازمان صنعت معدن و تجارت صنایع دستی صنایع دستی و گردشگری گردشگری بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان صنعتگران صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی هرمزگان صنایع دستی صنایع دستی برای تولید راه اندازی سال گذشته محصول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۸۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود

مریم جلالی در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویداد‌ها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 او ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی او در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز خرسندی از اینکه اینجا خانواده‌ها را در کنار مسئولان می‌بینم و این مسئولیتی که وجود دارد یکی در خانواده و دیگری پسر و خواهر و مادر خانواده است و این فضای خانواده محوری در سالی که مشارکت مردم در تولید حساب‌شده بسیار قیمتی است.

جلالی در ادامه تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که ازگلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

او با اشاره به اینکه به همت شما صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فردای روشنی را دارد اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

او به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان ارایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد، چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی بابیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم؛ بنابراین گزارش دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و دکتر محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه امروز با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود