Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه رمضان همیشه فرصتی است که تلویزیون به این راحتی از آن نمی گذرد و امسال و در شرایط خاص کرونایی، رسانه ملی به فکر ویژه برنامه های خود برای زمان افطار و سحرگاهی بوده و به جای مجریان سلبریتی، این بار از مجریان توانای روزهای گذشته خود استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماه رمضان است و زمان‌های سحرگاهی و افطارش، اما آن چه که این سال‌ها به یمن این ماه پربرکت توانسته است، بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، قاب جادویی تلویزیون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امسال نقش این قاب قطعا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود، زیرا به خاطر وجود کرونا ویروس، شاید نتوان مانند سال‌های گذشته افطاری  و  دورهمی ها را تجربه کرد، بنابراین انتظار می‌رود که سیمای جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس مسئولیتش را به طور شایسته انجام دهد.

قطعا سریال‌ها و برنامه‌های مختص افطار، اصلی‌ترین مطالبات مخاطبان از صدا و سیما است؛ پیش از این از همین رسانه و در یادداشتی جداگانه به بررسی سریال‌های تعیین شده برای ایام ماه رمضان پرداختیم و در این گزارش قصد داریم مروری هر چند اجمالی بر برنامه‌های ویژه‌ی لحظات افطار داشته باشیم، لحظاتی که چند سالی است نامش با برنامه‌هایی مانند «ماه عسل» گره خورده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به سریال های ماه مبارک رمضان ۹۹

امسال هر چند مانند سال گذشته خبری از «ماه عسل» نیست، اما شبکه سوم سیما برنامه‌ای ویژه با نام «مثل ماه» را برای زمان افطار تدارک دیده است. برنامه‌ای که گفته می‌شود گفتگو محور است؛ و با این که چند روز بیشتر به شروع ماه رمضان باقی نمانده است جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است و امید می‌رود که این اطلاعات قطره چکانی گویای این نباشد که امسال نیز مانند سال گذشته تغییرات شبکه سوم سیما ناگهانی خواهد بود. زیرا به یاد داریم که «ماه ماه» تنها ساعتی مانده به پخشِ اولین قسمت از آنتن حذف شد. امسال نیز منتشر نشدن جزئیات برنامه «مثل ماه» این پیش فرض را به مخاطب می دهد که نکند «ماه عسل» شبکه سومی‌ها را بدعادت کرده‌ و امسال آن ها دست خالی ماه رمضان را طی می کند.

«دعوت»ی که بی رقیب ماند

اما برخلاف شبکه سوم سیما، رمضان گذشته شبکه اول سیما توانست موفقیت بیشتری در جذب مخاطبِ افطارگاهی داشته باشد، قطعا یکی از دلایل آن را می‌توان نبود رقیبی مناسب دانست، اما با این حال می‌توان به برنامه «دعوت» با توجه به رویکردی که در پیش گرفته بود نمره قبولی داد؛ همین استقبال منجر شد تا کنداکتور زمان افطار سال 99 نیز به همین برنامه اختصاص پیدا کند.

البته برنامه دعوت پیش از سال 98 نیز از همین شبکه بر روی آنتن می رفت، اجرای این برنامه که به عنوان یک جنگ شبانه تدارک دیده شده بود برعهده نیما کرمی و همسرش بود که در فرهنگسراهای مختلف رفته و برنامه‌ای جشن گونه را از همان مکان بر روی آنتن می‌بردند. اما از سال قبل این ویژه برنامه بدون حضور مجری و تنها با حضور کارشناس دینی با نام حجت‌الاسلام محمد برمایی به عنوان میزبان در استودیو و با حضور مهمانانی با قصه‌های متفاوت ضبط و پخش شد.

«عقیق»ی که هنوز به دنبال مجری است

 اما شبکه 5 نیز برای زمان افطار ویژه برنامه‌ای با نام «عقیق» را تدارک دیده است؛ باشگاه خبرنگاران در رابطه با عقیق نوشته ست که؛ «برنامه گفتگومحور «عقیق» به تهیه کنندگی محمد قنبری همزمان با ماه مبارک رمضان هر شب قبل از افطار روی آنتن شبکه پنجم سیما می‌رود. «عقیق» در قالب یک ویژه برنامه به مدت ۳۰ شب با موضوعاتی متفاوت میزبان مردم است. با توجه به همکاری محمدقنبری با هیراد حاتمی در چند برنامه اخیر، مسئولیت اجرای برنامه با این مجری خواهد بود، البته هنوز اجرای برنامه قطعی نشده و عوامل هنوز مشغول رایزنی هستند.»

البته سال گذشته شبکه 5 با برنامه‌ای تحت عنوان «اختیاریه» به استقبال افطار می رفت، برنامه‌ای با حاشیه‌های زیاد و با اجرای سید مرتضی فاطمی. این برنامه ویژه ماه رمضان نبود بلکه پیش از آن نیز از همین شبکه پخش می‌شد اما بعد از ماه مبارک رمضان، با تغییر دکور و ساختارش حال و هوای رمضانی به خود گرفت.

شبکه دو دست به دامان «عمو پورنگ» می شوند

برنامه «هزار راه نرفته» که بنظر اشتباهی در کنداکتور افطاری سال گذشته شبکه دو قرار گرفته بود، امسال جای خود را به «عمو پورنگ» داده است. این برنامه به تهیه کنندگی مسلم آقاجان زاده تولید می شود و در حوالی همان ساعات افطار به روی آنتن می رود.

البته این‌ها تنها تولیدات امسالِ شبکه‌های مختلف سیما نیست؛ بلکه هر یک از شبکه‌ها برای ایام سحرگاهی نیز ویژه برنامه‌ای را در نظر گرفته‌اند؛ «ماه خدا» طبق روال سنوات گذشته سحرگاهان مهمان خانه‌های مردم است و اجرای آن را نیز حسن سلطانی برعهده دارد، این برنامه که قدمتی 15 ساله در رسانه ملی دارد و همیشه نیز پای ثابت سفره‌های سحرگاهی بوده، توانسته است در تمامی این سال‌ها مخاطبان را جذب کند. البته پیشتر اجرای این برنامه بر عهده فرزاد جمشیدی بود که به دلیل وجود برخی حواشی، سال ۹۲ با نوشتن نامه‌ای به صورت رسمی از صداوسیما خداحافظی کرد. اما پس از آن نیز حسن سلطانی به خوبی توانست جای خود را در میان مخاطبان باز کرده و برنامه را همچنان جز پرمخاطب ترین‌ها نگه دارد.

شبکه دوم سیما نیز برای سحرگاه خود برنامه‌ای به نام «خوان نیاز» را تدارک دیده است، برنامه‌ای که سال گذشته با اجرای سید مرتضی جوادی بر روی آنتن می‌رفت؛ امسال هنوز تکلیفش را با این که اجرا را به چه کسی بسپارد مشخص نکرده و امید می رود که هر چه زودتر این موضوع نیز تکلیف تعیین شود.

حبیب میدانچی مدیر طرح و برنامه و سرپرست گروه اجتماعی فرهنگی شبکه 2 سیما در این رابطه به تسنیم

گفته است که؛ «برنامه "خوان‌نیاز" مثل سال گذشته، برنامه سحرگاه امسال شبکه 2 است؛ 75 دقیقه با مجری کاملاً تلویزیونی که هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم. فضای برنامه همراه با نیایش و مناجات و گفت‌وگوهای اخلاقی و معارفی، ایام رمضان روی آنتن خواهند رفت.»

او در ادامه گفته است که؛ «احتمالاً برنامه شبانه بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری به‌تهیه‌کنندگی و اجرای محمد سلوکی با موضوعات روز اجتماعی منعطف به مفاهیم ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد.»

صابر خراسانی مجری یک برنامه 30 روزه تلویزیونی

اما این بار صدا و سیما یک تصمیم متفاوت گرفته و صابر خراسانی مجری یک برنامه 30 روزه تلویزیونی ، یک ساعت قبل از اذان صبح می شود و این برنامه از شبکه 5 سیما بر روی آنتن می رود.

 شبکه قرآن و معارف سیما نیز تلاش کرده تا برنامه‌های خوب و مفیدی را از آنتن این رسانه به سمع و نظر مخاطبان برساند، زیرا قطعا مخاطبان در ایام ماه رمضان توجه بیشتری به شبکه اختصاصی قرآن و معارف سیما خواهند داشت؛ «میهمان خدا» عنوان ویژه ‌برنامه سحرگاهی این شبکه است که همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۲:۳۰ بامداد به صورت زنده همراه بیداردلان و سحرخیزان این ماه نورانی است.

ویژه‌برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما «ضیافت» نام دارد که این برنامه در قالب ترکیبی همراه با مستند به بررسی زندگی علما و بزرگان دین می‌پردازد و هر روز از ساعت ۱۹ به صورت زنده تقدیم مخاطبان قرآنی و معارفی تلویزیون خواهد شد.

«ترتیل‌خوانی قرآن کریم» نیز هر روز در ایام ماه مبارک رمضان در سه نوبت به صورت زنده و تولیدی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

جنگ شبانگاهی «عطر رمضان» از دیگر تدارکات این شبکه در ماه مبارک رمضان است که هر شب از ساعت ۲۲ از بقعه متبرکه امامزاده عبدالله ابوالحسن(ع) و شیخ صدوق(ره) به روی آنتن می‌رود.

در هر حال با مروری کوتاهی بر آثار، به یاد آوردن این که سال گذشته عملکرد رسانه ملی در ماه رمضان بسیار ضعیف بود، کار سختی نیست؛ اما انتظار می رود که امسال این رسانه، روزه دارانی را که با معضل جدیدی به نام کرونا ویروس دست به گریبان هستند را تنها نگذارد و سعی کند کنداکتوری متفاوت تر از آن چه که در سال گذشته شاهدش بودیم را به مخاطب ارائه دهد.

منبع: دانا

کلیدواژه: قرآن و معارف سیما ماه مبارک رمضان بر روی آنتن ویژه برنامه زمان افطار تدارک دیده سال گذشته برنامه ای رسانه ملی ماه رمضان ایام ماه سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۹۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود

مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره برگزاری پویش «بهار قرآن، بهار ایران» گفت: پویش محوری و اساسی شهرداری با عنوان «بهار قرآن، بهار ایران» به مناسبت ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ طراحی و اجرا شد؛ این نامگذاری با توجه به همزمانی بهار قرآن و طبیعت صورت گرفت و در ذیل آن پویش‌های فرعی دیگری نیز طراحی شد که از آن جمله می‌توان به پویش «روز اولی‌ها»، پویش «لشکر قدس»، پویش «عید بندگی»، پویش «آیات ابراهیمی» و ... اشاره کرد. 

زیبایی نژاد گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در پویش «روزه اولی‌ها» مطرح کرد و گفت: سال گذشته نماهنگ و سرود روزه اولی‌ها در شهرداری تهران تولید و امسال نیز نماهنگ دیگری با صدای محمد حسین پویانفر و اجرای گروه سرود احسان تولید شد. این پویش در ابتدا در کلان شهر‌ها و سپس در دیگر شهر‌ها اجرا گردید و خوشبختانه کودکان و نوجوانان با این سرود ارتباط معنایی بسیار خوبی برقرار نمودند و کلیپ‌های متنوعی را برای ما ارسال کردند. در اواخر ماه رمضان نیز اختتامیه این پویش به همراه مراسم اجتماع ۷۰۰۰ نفری آن با حضور نوجوانان دختر روز اولی، وزیر کشور و جمعی از مداحان نام آشنای کشور مانند پویانفر، هلالی، امین قدیم، و عراقی و فصولی و سجاد محمدی در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد. 

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهم و بزرگ حضور و اجرای سرود روزه اولی‌ها در صحن اصلی مصلی امام خمینی (ره) نماز عید سعید فطر با امامت رهبر انقلاب بود که پویش روزه اولی‌ها را به اوج خود رساند و این سرود در مراسم نماز عید شعید فطر با حضور ۳۰ هزار دانش آموز اجرا گردید. 

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از استقبال خوب نوجوانان از پویش لشکر قدس خبر داد و گفت: «لشکر قدس» دیگر برنامه فرهنگی شهرداری به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان بود که در ایام روز جهانی قدس طراحی و اجرا شد. مجموعه‌های مختلف شهرداری دست به دست هم دادند تا این برنامه با حضور نوجوانان و جوانان اجرا شود. علاوه بر این، برنامه‌های تلویزیونی و تولیدات رسانه‌ای متعددی در حین برگزاری این پویش اجرا و در نهایت اجتماع اصلی آن همزمان با راهپیمایی روز قدس با حضور خانواده‌ها و به یاد مادران شهدای غزه در میدان انقلاب برگزار شد و گروه سرود ۵۰۰ نفره به اجرای سرود لشکر قدس پرداختند؛ استقبال بسیار خوب مردمی از این برنامه نشان از موفق بودن آن داشت.

وی اضافه کرد: سومین پویش، ویژه برنامه «عید بندگی» بود که در روز عید سعید فطر به صورت ویژه برگزار شد؛ باید اشاره کنم یکی از اقدامات امسال شهرداری، برگزاری جشن بزرگ عید فطر بود؛ با توجه به اهمیت و بزرگی این عید مهم مسلمانان، جشن بزرگی طراحی و با کمک گروه‌های جهادی و مردمی اجرا شد. برگزاری استیج‌های تلویزیونی، پذیرایی فرهنگی، برپایی موکب‌ها، اجرای مسابقات ورزشی و ... بخشی از این ویژه برنامه بود. 

همچنین ۲ پویش قرآنی هم با محوریت آیات قرآنی توسط شورای عالی قرآن شهرداری تهران اجرا شد.

زیبایی نژاد درباره برنامه‌های میدانی شهرداری در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان توضیح داد و گفت: در ۵ نقطه اصلی شهر تهران، برنامه‌های میدانی تدارک دیده شد که اغلب آنها به مدتی بیش از ۳۰ روز برای شهروندان تهرانی اجرا گردید.   از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «شهر رمضان» در پارک لاله، «شهر شهدا» در فرهنگسرای خاوران، «بهار میلاد» در برج میلاد، ویژه برنامه‌های رمضانی در بوستان مشاهیر اراضی عباس آباد و بهشت زهرا (س) اشاره کرد. علاوه بر این باید به برنامه افطار خونه سازمان زیباسازی شهرداری تهران که هر شب در بلوار کشاورز برگزار می‌شد اشاره کنم.

مدیر کل فرهنگی شهرداری درباره ویژه برنامه «بهار ایران» که در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار شد، گفت: ۱۵ منطقه شهرداری در بوستان‌های منتخب خود ویژه برنامه «بهار ایران» را در دهه اول نوروز و ماه مبارک رمضان اجرا کردند. ۷ منطقه دیگر نیز به صورت ویژه و به مدت ۵ شب برنامه‌هایی را برای گرامیداشت عید سعید فطر برگزار کردند. در مجموع پارک‌های منتخب از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران پذیرای شهروندان تهرانی بودند. 

وی خاطر نشان کرد: توزیع افطاری ساده یکی از برنامه‌های شهرداری در ماه رمضان بود. این مراسم هر شب در بوستان‌های منتخب مناطق ۲۲ گانه اجرا شد. علاوه براین، مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران خدماتی را به مساجد و دیگر مکان‌های عمومی شهر تهران ارائه داده است که در مجموع ۵ میلیون افطاری ساده در ایام ماه مبارک رمضان در سطح شهر توزیع گردیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود