Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرحسین جلالی روانپزشک و روان درمانگر تحلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پلتفرم‌های اینترنتی که محصولات مختلفی را برای مخاطبان عرضه و ارائه می‌کنند بیان کرد: تردیدی وجود ندارد که استفاده از این پلتفرم‌ها بدون ساز و کار مناسب، می‌تواند عوارض جانبی برای مخاطب داشته باشد اما این عوارض به این معنا نیست که باید پلتفرم‌ها تعطیل شوند یا محدودیت‌های جدی برایشان ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: کمبود سواد رسانه‌ای در ایران موضوع تحقیق شده‌ای است. اما در عین حال باید فضای نسبتاً آزاد رسانه‌ای فراهم باشد و مکانیزم‌های دیگری هم باشد تا سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی ارتقا یابد. 

تعریف پیوست‌های سلامت روانشناختی برای وی‌اودی‌ها

جلالی با مخاطب قرار دادن سازمان‌های مسئول تصریح کرد: باید پیوست‌های جدی سلامت روانشناختی برای این سرویس‌ها تعریف شود. وقتی کودک یا نوجوانی خیلی سریع و راحت می‌تواند به این رسانه‌ها دسترسی داشته باشد و از آن‌ها استفاده کند باید حتما قوانینی برای این مدیوم‌ها لحاظ شود.

وقتی ویدئویی برای کودک مناسب نیست یا محتوای خشونت آمیزی دارد، تماشای آن عوارض بعدی را در بر خواهد داشت و حتی درج رده‌بندی سنی صرف می‌تواند کودک و نوجوان را بیشتر ترغیب کند تا به تماشای این محتوا بنشیندوی افزود: این مدیوم‌ها باید حتما موظف باشند که مجموعه قوانین و مقرراتی را برای نظارت والدین نصب کنند. در نقاط دیگر جهان هم برخی از بازی‌ها یا محتواها در قالب خرید از پلتفرم، محدودیت سنی دارد و نمی‌توان اجازه داد هرکسی آن را خریداری کند. 

والدین حساس باشند

این روانپزشک در بخش دیگر خانواده‌ها و والدین را خطاب قرار داد و عنوان کرد: البته همیشه نمی‌توان نهادهای نظارتی را مسئول دانست بلکه خود والدین و مردم هم باید حواس‌شان را روی این اتفاقات متمرکز کنند. میزان مهارت‌های بهره‌برداری استفاده کودک از تکنولوژی طی سال‌های اخیر رشد بالایی داشته است. شاید در نسل‌های پیش فناوری در حد ماشین حساب بود اما الان بچه‌ها از سنین پایین مهارت‌های بالایی از سیستم‌های رایانه‌ای و تکنولوژی‌ها دارند و راحت می‌توانند به این شبکه‌ها وارد شوند و کنجکاوی کنند.

این روان‌درانگر تحلیلی عنوان کرد: نظارت بر محتوا دیگر مثل گذشته نیست و قوانین هم باید در این راستا به روز شود. به طور مثال این پلتفرم‌ها باید برای والدین به نوعی قابل خرید باشد و دست کم برای زیر ۱۵ سال قابل خرید نباشد. وقتی ویدئویی برای کودک مناسب نیست یا محتوای خشونت آمیزی دارد، تماشای آن عوارض بعدی را در بر خواهد داشت و حتی درج رده‌بندی سنی صرف می‌تواند کودک و نوجوان را بیشتر ترغیب کند تا به تماشای این محتوا بنشیند.

نظارت هوشمند روی پلتفرم ها

جلالی در ادامه یادآور شد: وقتی بستر تکنولوژیک را فراهم می‌کنیم باید در کنارش این نظارت‌ها را هم نواورانه و فناورانه کنیم. متاسفانه نظام آموزش و پرورش تفکر خلاق را به کودکان آموزش نداده است و اگر ما توان بهره مندی منتقدانه از اخبار را نداشته باشیم هر خبری را باور می‌کنیم.

وی در پایان باز هم روی نظارت توسط والدین در استفاده از این پلتفرم‌ها تاکید کرد و گفت: نظارت هوشمند روی این پلتفرم‌ها می‌تواند تا حدی برای عموم مفید باشد به ویژه که نظارت توسط والدین باید به شکل کنترل‌های درونی و آموزش فرزندان اعمال شود، نه اینکه صرفا آن‌ها را محدود کنند.

کد خبر 4903128 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: امیرحسین جلالی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ویروس کرونا تئاتر ایران موسیقی ایرانی سینمای مستند رادیو نمایش سازمان صداوسیما فیلم خروج برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه فیلم سینمایی درگذشت چهره ها شبکه یک سیما رادیو پلتفرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۰۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه

سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد با هشدار درباره پیامدهای فجیع حمله احتمالی ارتش صهیونیستی به رفح اعلام کرد که وضعیت معیشتی و بهداشتی این منطقه بسیار وحشتناک بوده و در غزه گورستان‌هایی ایجاد شده که مملو از کودکان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «جیمز الدر» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی به توصیف وضعیت فوق بحرانی کودکان در نوار غزه اشاره و اعلام کرد که هرگز ویرانی‌هایی مانند آنچه که در خان یونس و غزه شاهد آن بودم در هیچ کجا ندیدم و در صورتی که اسرائیل بخواهد تهدیدات خود را برای حمله به رفح اجرایی کند وضعیت به شدت بدتر خواهد شد.

این سخنگوی یونیسف در مقاله‌ای که در روزنامه گاردین منتشر شد اعلام کرد که جنگ غزه بسیاری از کودکان را مجبور کرده چشمان خود را ببندند و گورستان‌هایی در رفح وجود دارد که پر از کودکان است‌. من هنگام بازدید از بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان اروپایی در رفح در جنوب نوار غزه کودکان را دیدم که چه وضعیت وخیمی داشتند. تنها چند هفته بعد از اینکه همه جهان کشتار 7 عضو سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه را محکوم کردند، یک ماشین وابسته به یونیسف که در تلاش برای کمک رسانی به غیرنظامیان بود منفجر شد.

وی ادامه داد که حملات هوایی شدید طی این هفته موجب قتل عام شمار زیادی از غیرنظامیان بزرگسال و کودک در رفح شده است. بیش از شش ماه از جنگ در نوار غزه می‌گذرد و این جنگ در حال شکستن سیاه‌ترین رکوردها در جنایت علیه بشریت است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که طبق آمار رسمی بیش از 14هزار کودک در نوار غزه قتل عام شده‌اند و با توجه به تهدیدات برای ادامه تجاوزات این اوضاع بدتر می‌شود.

این مسئول سازمان ملل در ادامه درباره عواقب حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داده و تاکید کرد که تهدیدات برای حمله به رفح در زمانی است که نوار غزه شاهد یک قحطی واقعی بوده و تعداد کشته‌ها هر روز افزایش می‌یابد. در صورت حمله اسرائیل به رفح وضعیت به سرعت به مرز انفجار و فروپاشی می‌رسد زیرا بیش از 1.4 میلیون غیرنظامی در رفح در سایه شرایط بسیار وخیم معیشتی تجمع کرده‌اند.

روز «کودک فلسطینی»؛ روسیاهی جامعه جهانی مقابل درد کودکان غزهجنگ اسرائیل علیه کودکان غزه

سخنگوی یونیسف با اشاره به کمبود شدید منابع غذایی و آبی چه برای نوشیدن و چه برای مصارف بهداشتی گفت که در غزه دیگر جایی برای رفتن وجود ندارد. وضعیت بهداشتی در رفح بسیار وحشتناک بوده و به ازای هر 850 نفر تقریبا یک توالت وجود دارد و به ازای هر 3500 نفر تنها یک حمام وجود دارد. تصور کنید که یک دختر نوجوان یا یک زن باردار و یا کودکان و سالمندان باید کل روز در صف بایستند تا بتوانند از توالت یا حمام استفاده کنند.

جیمز الدر هشدار داد که حمله به رفح عواقب فاجعه باری خواهد داشت؛ زیرا رفح در واقع شهر کودکان است، جایی که حدود 600 هزار کودک در آن زندگی می‌کنند. همچنین وضعیت بزرگترین بیمارستان باقیمانده در غزه یعنی بیمارستان اروپایی هم بسیار وخیم است.

وی ادامه داد که من در ماه آوریل گذشته به این بیمارستان سر زدم و جراح کودکان بالای سر کودک کوچکی به نام محمود خم شده بود که بر اثر انفجار موشکی که به خانه‌شان اصابت کرده بود، در سرش احساس درد می‌کرد. این جراح در حالی که داشت اشک می‌ریخت از من پرسید: مگر این پسربچه چه کار کرده است؟ امروز از 36 بیمارستان غزه تنها 10 بیمارستان هنوز فعال هستند که آنها هم به طور جزئی کار می‌کنند و این در حالی است که همه کودکان غزه نیاز به مراقبت‌های بهداشتی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • دریافت هزینه از والدین بر اساس الگوی جدید تعیین شهریه کودکستان‌ها
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها