Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@17:38:15 GMT

چالش تاکسی های اینترنتی در شرایط کرونا

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۰۹۲۸

چالش تاکسی های اینترنتی در شرایط کرونا

شیوع ویروس کرونا درخواست تاکسی اینترنتی را کاهش داده است و بخشی از افراد جامعه از نظر معیشتی دچار آسیب شده اند.

خبرگزاری شبستان- گروه اجتماعی- عصمت پناهی: در پی شیوع کویید 19، 70 هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و بیش از چهار هزار نفر نیز فوت کرده اند. در این میان علاوه بر آسیب هایی که کویید 19 بر سلامت و جان افراد ایجاد کرده است، بسیاری از افراد جامعه را دچار چالش های جدی دیگری نظیر بیکاری، کاهش درآمد و گاه ضررهای اقتصادی جبران ناپذیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دورکاری، کاهش میزان تردد شهروندان، افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی، فرهنگی و ورزشی، تعطیلی بسیاری از مشاغل و صنوف و به دنبال آن کاهش تردد در سطح شهر باعث شده است تا کسب و کارهایی چون تاکسی اینترنتی نیز دچار چالش شوند. تاکسی اینترنتی یکی از کسب و کارهایی است که در پی شیوع کرونا در ایران با رکود اقتصادی مواجه شد و در برخی موارد نیز به دلیل کاهش تعداد مسافران و افزایش خریدهای اینترنتی تغییر کاربری داد.

 

معاون اقتصادی رییس جمهوری در این راستا از وزیر کشور خواسته است تا برای حمل کالا امکانی فراهم شود تا با حفظ ملزومات بهداشتی کالا و مرسولات فروشگاه های اینترنتی از طریق ناوگان حمل مسافر شهری شامل تاکسیرانی شهری و ناوگان ذیل شرکت های مسافربر اینترنتی به دست متقاضیان برسد.

 

شاید ارسال مرسوله از طریق تاکسی اینترنتی بتواند بخشی از زیان مالی این کسب و کار را جبران کند اما به گفته علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تعداد مسافران 35 درصد کاهش یافته است که کاهش معنادار مسافر بر کسب و کار تاکسی اینترنتی نیز تاثیر گذاشته و آن را دچار چالش می کند.

 

محمد 27 ساله یکی از رانندگان تاکسی های اینرتنتی که می گوید شغل اصلی اش در خیاطی است و در کنار آن در اسنپ نیز کار می کند اما با شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها در حال حاضر تنها منبع درآمدش مسافرکشی است.

 

به گفته وی، تعداد مسافر در روزهای کرونایی خیلی کم شده است. از طرفی شرکت های فعال در حوزه تاکسی اینترنتی نیز برای ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از تاکسی اینترنتی قیمت برخی مسیرها را کاهش داده اند و این امر باعث شده تا درآمد روزانه ما رانندگان بسیار پایین بیاید.

 

فرهاد الف یکی از رانندگانی است که تمام اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی را نصب کرده و با همه آنها نیز کار می کند. می گوید 45 سال دارد و منبع درآمد دیگری به جز مسافرکشی ندارد، بنابراین مجبور است برای امرار معاش خود و خانواده اش در روزهای کرونایی نیز در خیابان ها حضور داشته باشد.

 

این راننده 45 ساله که با ماسک و دستکش در سطح شهر تردد می کند و جایگاه راننده را به وسیله یک کاور پلاستیکی از صندلی مسافران جدا کرده است، می گوید: در مقایسه با مدت مشابه سال های قبل شهر خلوت تر شده است و میزان درآمد ما رانندگان خیلی پایین آمده است.

 

او می گوید: هفته های ابتدایی فروردین ماه تعداد مسافر بسیار کم شده بود اما با آغاز به کار برخی مراکز دولتی و غیر دولتی، این روزها اوضاع ما رانندگان تاکسی اینترنتی کمی بهتر شده است اما باز هم تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

 

رضا، 30 سال سن دارد و تنها منبع درآمدش از طریق تاکسی اینترنتی تامین می شود. به گفته این راننده جوان بسیاری از افرادی که در تاکسی اینترنتی فعالیت می کردند با شیوع کرونا کار نمی کنند. با این حال تعداد مسافران روزانه کاهش یافته است و کم شدن مسافر یعنی کاهش درآمد ما رانندگان. از طرفی با وضعیت گرانی نمی توانیم در خانه بمانیم و کار نکنیم، بیرون هم که می آییم استرس داریم که مبادا کرونا بگیریم اما چاره ای نداریم. 

 

از رضا درباره حمل کالا از طریق تاکسی اینترنتی سوال می کنم که وی می گوید: تاکنون دو مورد جابجایی کالا که از طریق اینترنتی خریداری شده بود، انجام داده ام که تعداد حمل کالا و مرسولات آن قدر نیست که بتواند جبران کاهش تعداد مسافر را بدهد.

 

در این میان، هستند برخی شرکت های تاکسی اینترنتی که در حمایت از رانندگان اقداماتی را آغاز کرده اند.

 

ژوبین علاقه بند، مدیرعامل تاکسی اینترنتی اسنپ چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری فارس از تخصیص 20 میلیون ریالی با بازپرداخت 10 ماهه به رانندگان خود خبر داده است.

 

وی با اشاره به فعالیت پنج هزار راننده در اسنپ گفته است در حمایت از رانندگانی که به کرونا مبتلا شده اند، 50 میلیون ریال وام پرداخت خواهد کرد.

 

حدود دو ماه از اپیدمی ویروس کرونا می گذرد و هر روز تعداد زیادی از افراد در دنیا به این ویروس مبتلا می شوند و مشخص هم نیست این شرایط تا چند روز یا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت. در این میان شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن کسب و کارهای زیادی را دچار چالش کرده است. تاکسی اینترنتی نیز یکی از این کسب و کارهایی است که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و بخش قابل توجه ای از افراد جامعه را دچار آسیب اقتصادی کرده است. در شرایط بحران افراد شاغل در کسب و کارهایی نظیر تاکسی اینترنتی که عموما از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند به حمایت و توجه بیشتر مسئولان نیاز دارند. این حمایت می تواند در قالب بسته های حمایتی، پرداخت کمک معیشت، بخشودگی برخی مسایل مالی و اعطای تجهیزات بهداشتی ارایه شود تا رانندگان تاکسی اینترنتی نیز بتوانند با دغدغه کمتری به فعالیت و خدمات رسانی در جامعه ادامه دهند.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویروس کرونا تاکسی کسب و کارهایی ما رانندگان تعداد مسافر دچار چالش کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۰۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا

آژانس دارویی اتحادیه اروپا به‌روزرسانی واکسن‌های کرونا را به منظور هدف قرار دادن سویه JN.۱ توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا، سویه JN.۱ با خانواده سویه XBB که توسط واکسن های به روز شده قبلی هدف قرار گرفته بود، متفاوت است و اکنون موارد ابتلا به آن در جهان از انواع XBB پیشی گرفته است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی آژانس دارویی اتحادیه اروپا، شواهد نشان می‌دهد هدف قرار دادن سویه JN.۱ به حفظ اثربخشی واکسن ها با ادامه تکامل سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

ویروس کرونا هنوز هم ماهانه باعث مرگ هزاران نفر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کرونا در جهان؛ جدیدترین سویه‌های در گردش در ماه‌های اخیر

این آژانس می‌گوید می‌خواهد با سازندگان واکسن ملاقات کند و درباره چگونگی ساخت نسخه‌های جدید این واکسن برای برنامه واکسیناسیون امسال مشورت نماید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخالفت ۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی!
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • کاهش ۲۲ درصدی تعداد حوادث ناشی از کار در زنجان
  • تاکسی بدون خط
  • گزینه عجله ندارم از تپسی حذف شد
  • اعلام مشخصات تاکسی‌های برقی/ سقف تعداد تاکسی‌های برقی متناسب با زیرساخت شهر‌ها