Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد تغذیه گفت: یکی از فواید و منافع روزه‌داری پالایش، پاک‌سازی و نوسازی در سیستم متابولیک بدن است که سلامتی اندام‌های حیاتی بدن را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، روزه‌داری، یکی از اعمال و مناسک عبادی مسلمانان و تمامی پیروان شرایع الهی در طول تاریخ ادیان توحیدی است در میان مناسک و رفتارهای دینی، روزه‌داری، تنها عملی است که ماهیتش، جز ترک برخی اعمال نیست؛ یعنی همین‌که فرد، کارهای خاصی را، در محدوده زمانی معین، انجام ندهد، روزه‌داری تحقق‌یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فواید و منافع  روزه‌داری، که با خودداری از هرگونه خوردن و آشامیدن ارادی، به دست می‌آید، پالایش، پاک‌سازی و نوسازی در سیستم متابولیک بدن است که سلامتی اندام‌های بدن، به‌ویژه اندام‌های حیاتی بدن را به دنبال دارد.

بدن ما برای سوخت‌وساز خود از سه منبع عمده، قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ها تغذیه می‌کند و هرکدام از این سه دسته و دیگر مواد لازم، مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی، نقش مهم و حیاتی در سلامت و بقای حیات نباتی و حیوانی ما دارند.

در طول سال، حجم زیادی از غذاهای متنوع وارد سیستم گوارش می‌شود که بخشی از آن، در طول شبانه‌روز، پس از عبور از مراحل هضم و جذب، وارد خون شده و توسط سلول‌های بدن به کار گرفته می‌شود. این مواد، یا در چرخه نوسازی سلول‌ها و یا در تولید انرژی برای انجام فعالیت‌های گوناگون بدن به مصرف می‌رسند؛ ولی مقداری، که بیش از نیاز بدن، وارد سیستم شده باشد، یا به‌صورت نشاسته حیوانی در کبد و ماهیچه‌ها و یا به‌صورت چربی، درجاهای مختلف بدن، ذخیره می‌شود.

قسمتی از این حجم مواد ذخیره‌شده برای محافظت از بدن در مواقع گرسنگی لازم و ضروری است اما بخش زیادی از آن، موجب چاقی و زمینه‌ساز انواع بیماری‌هاست. روزه‌داری یکی از شیوه‌هایی است که علاوه بر تصحیح و اصلاح رژیم غذایی، موجب سوختن حجم زیادی از چربی‌هایی است که بدون مصرف در بدن ما ذخیره‌شده و می‌توانند عامل بیماری گوناگون شوند.

روزه‌داری در کنترل دیابت و چربی خون بسیار مؤثر است

به گزارش خبرنگار فارس در یزد مهدیه مصلایی پور پیرامون فواید روزه‌داری برای سلامت جسم، اظهار داشت: با توجه به وجود بیماری‌های مختلف، روزه‌داری برای عموم افراد به‌ویژه افرادی که اضافه‌وزن داشته و دچار چاقی هستند بسیار مفید است.

کارشناس ارشد تغذیه گفت: روزه‌داری منجر به کاهش  کالری دریافتی افراد شده و پیاده‌روی روزانه به مدت 30 دقیقه در زمان روزه‌داری به کاهش وزن کمک می‌کند.

مصلایی پور تصریح کرد: از منظر علم تغذیه افرادی که مبتلابه بیماری‌هایی نظیر دیابت،فشارخون،چربی خون و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند نیز می‌توانند روزه‌بگیرند و روزه‌داری برای کنترل دیابت و چربی خون توصیه می‌شود مگر افرادی که چربی و دیابت بالایی داشته باشند البته برای این دسته از بیماران باید با پزشک معالج مشورت شود.

وی بابیان اینکه روزه گرفتن می‌تواند در کنترل بیماری‌ها مؤثر باشد خاطرنشان کرد: به‌طور مثال روزه‌داری برای افرادی که دارای چربی تری‌گلیسرید بالا هستند بسیار مفید است چراکه رژیم این بیماری کاهش کربوهیدرات‌ها و میزان قند و شکراست و روزه‌داری می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بدن سلامت روزه داری تغذیه روزه داری بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۲۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، معاونت برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی کشور در گردهمایی معاونت‌های برنامه ریزی و مشارکت‌های مردمی کشور گفت: با تلاش تیمی فراوان و هم افزایی که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، توانستیم در مسیر توسعه  و استاندارد سازی فضا‌های آموزشی قدم‌های بسیار تاثیر گذاری برداریم.

علیرضا راشکی همچنین با تاکید بر حضور خیرین در امر خداپسندانه مدرسه سازی که هم خیر این دنیا و آخرت را به همراه دارد، افزود:  تلاش و همت  معاونت‌های مشارکت مردمی  در جذب خیرین   باید دوچندان شود تا فصل جدید و جهش بی سابقه‌ی مدرسه سازی را رقم بزنیم.

در گردهمایی معاونت‌های مشارکت‌های مردمی کشور و اعضا جامعه خیرین کشور، محمد جواد خلیلی معاونت مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان رتبه نخست ارزشیابی عملکرد و جذب مشارکت خیرین حقیقی، csr، گروه‌های جهادی را کسب کرد و شایسته تقدیر شناخته شد.

خلیلی در این مراسم ضمن قدردانی از خانواده نوسازی مدارس در خوزستان، مجمع خیرین استان و همه خیرین نیک اندیش، گفت: در  سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات این اداره کل مبلغ ۱۱۴ میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۲ با افزایش قابل توجه ایی به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان (رشد ۷برابر) رسید.

دیگر خبرها

  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • افزایش پایداری برق مسجدسلیمان با نوسازی پست «مالکریم»
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها