Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@07:56:57 GMT

پیامد‌های شیوع ویروس کرونا بر بخش کشاورزی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۴۱۸۵

پیامد‌های شیوع ویروس کرونا بر بخش کشاورزی

رویداد۲۴ به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، سایه ویروس کرونا بر اقتصاد جهان سنگینی می‌کند و رکود اقتصادی مهم‌ترین بیمی است که فکر دولتمردان در سراسر جهان را به خود مشغول کرده است و ایران از این قاعده مستثنی نیست.

وضعیت تحریم اقتصادی هم که بر آن افزوده شود، تصور اقتصادی که هم درگیر رکود است و هم درگیر تورمی که به‌ویژه بر بخش فرودست جامعه تحمیل می‌شود، دور از ذهن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اندک نفتی که فروخته می‌شد، حالا در میانه بحران کرونا با قیمتی بسیار نازل به فروش می‌رسد، بنابراین تکیه بر آن، تصمیم عاقلانه‌ای نیست و چشم‌ها به بخش غیرنفتی اقتصاد دوخته خواهد شد.

بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که کشور می‌تواند بر آن تکیه کند و در سال گذشته رشد ۸.۶ درصدی را برای کشور به ارمغان آورده است، اما فشاری که از ناحیه کرونا بر بخش کشاورزی تحمیل شده نیز کم نیست، در این میان، اما نگرانی‌های جدی درباره وضعیت کشاورزی در سطح جهان وجود دارد.

سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در آخرین گزارش خود هشدار داده که تأثیرات کامل بیماری کووید-۱۹ بر امنیت غذایی و سیستم‌های غذایی و کشاورزی همچنان در حال آشکار شدن است و شیوع آن، می‌تواند تأثیرات منفی قابل‌توجهی بر تمامی افراد دخیل در سراسر زنجیره تأمین غذا داشته باشد.

این هشدار آنقدر جدی بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم معارفه وزیر جدید جهاد کشاورزی به این هشدار اشاره کرده و گفته: «این روز‌ها حرف‌های مهمی در خصوص غذا زده می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی پیش‌بینی‌هایی درباره کالا‌های غذایی دارند که سخنان ساده‌ای نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید این مباحث را به موضوع اصلی خود تبدیل کند و ضمن توجه به تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی باید به گسترش تولید و توسعه کشور نیز فکر کنیم.»

معاون اول رییس جمهوری از وزارت جهاد کشاورزی خواسته تولید وکشت محصولات را با تمام ظرفیت انجام دهد و تصور کند که قرار است اتفاقی در دنیا رخ دهد. جهانگیری گفته: «باید بر این موضوع تمرکز کنیم که تمام نیاز‌های کشور را در داخل تأمین کنیم. اگرچه ممکن است مشکلی در سطح بین‌الملل پیش نیاید، اما لازم است که پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را در نظر بگیریم.»

ویروس کرونا می‌تواند زنجیره تأمین غذا را مختل کند

طبق گزارش فائو «در شرایطی که مواد غذایی کافی برای تغذیه تمامی افراد وجود دارد و دلیلی جهت احتکار مواد غذایی وجود ندارد، شیوع بیماری کووید-۱۹ به‌صورت بالقوه می‌تواند زنجیره‌های حیاتی تأمین مواد غذایی را هم بین کشور‌ها و هم درون کشور‌ها بین مناطق روستایی و شهری به شکل شدیدی مختل کند.
بیشتر بخوانید: هشدار سازمان ملل: احتمال تهدید عرضه غذا و ضرورت همکاری بین‌المللی طبق این گزارش، اعمال محدودیت بر واردات و صادارت می‌تواند چالش‌هایی را برای حمل‌ونقل مواد غذایی و دسترسی به واحد‌های فرآوری مواد غذایی و همچنین بازار‌های مواد غذایی ایجاد کند. در این شرایط، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان تأثیرات این اختلال را تجربه خواهند کرد و در نهایت این مسئله می‌تواند به کاهش درآمد کشاورزان، ناپایداری قیمت‌های مواد غذایی و کمبود موقتی مواد غذایی بیانجامد.»

کرونا، تهدید جدی برای امنیت غذایی جهان

براساس گزارش فائو، این وضعیت احتمالا تأثیرات منفی قابل توجهی خصوصا بر گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد داشت، گروه‌هایی همچون کارگران غیر رسمی، جمعیت‌های آسیب‌پذیر شهری و دیگر گروه‌هایی که برای تأمین نیاز‌های غذایی خود تا حد زیادی به بازار متکی هستند.

کاهش یا از دست دادن درآمد به‌همراه قیمت‌های ناپایدار می‌تواند تأثیراتی جدی بر امنیت غذایی و سطح سوءتغذیه این جمعیت‌ها داشته باشد. منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟

 به گزارش تابناک، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات، ماهی و چربی‌های سالم، می‌تواند به تقویت عملکرد حافظه کمک کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که تغذیه مناسب برای بهبود توانایی به یادآوری جزئیات است. در ادامه این مقاله، به معرفی و تحلیل مواد غذایی موثر در تقویت حافظه خواهیم پرداخت.
 

میوه‌ها و تأثیرات بر حافظه
به گزارش فرطب، میوه‌ها به ویژه توت‌ها، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارند، نقش مهمی در حفاظت مغز از آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از زوال عقل ایفا می‌کنند. زغال‌اخته به خصوص غنی از آنتوسیانین است و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. انگور و هندوانه نیز به ترتیب به دلیل داشتن رسوراترول و لیکوپن، موثر در تقویت حافظه هستند. آووکادو نیز با چربی‌های سالم خود، به بهبود سطح کلسترول و عملکرد مغز کمک می‌کند.

سبزیجات برگ دار و تقویت حافظه
سبزیجات تیره و برگ‌دار، منابع عالی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هستند و در پیشگیری از از دست دادن حافظه ناشی از پیری مفیدند. چغندر، که غنی از نیترات است، به گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز کمک می‌کند. این سبزیجات، به ویژه در کاهش التهاب و بهبود گردش خون در مغز نقش دارند.

غلات کامل و حبوبات در تغذیه
غلات کامل و حبوبات مانند گندم پرک، کوسکوس، نخود و جو دوسر، منابع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده و ویتامین B هستند. این مواد غذایی به بهبود حافظه کمک می‌کنند و به واسطه داشتن فیبر و مواد مغذی، به تقویت کلی سلامت مغز می‌انجامند.

تأثیر غذا‌های دریایی بر عملکرد مغزی
مصرف ماهی‌های چرب که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، برای سلامت قلب و بهبود عملکرد حافظه ضروری است. مصرف هفتگی ماهی به بهبود حافظه کمک کرده و نیاز‌های اساسی مغز را تامین می‌کند، در حالی که گوشت قرمز ممکن است ضرر‌های بیشتری داشته باشد.

گیاهان و دانه‌ها برای بهبود حافظه
دانه‌های کاکائو، کنجد و گیاهانی مانند رزماری و نعناع، منابع غنی فلاونوئید‌ها و آرژنین هستند. این مواد مغذی به بهبود جریان خون به مغز، افزایش تمرکز و حافظه کمک می‌کنند. استفاده از این دانه‌ها و گیاهان می‌تواند به تقویت عملکرد مغزی و جلوگیری از لخته شدن خون منجر شود.

استراتژی‌های تکمیلی برای تقویت حافظه
علاوه بر تغذیه، فعالیت‌هایی مانند استراحت کافی، حل جدول، و ورزش منظم نیز برای تقویت مغز و حافظه ضروری هستند. تلاش برای به خاطر سپردن شماره‌ها یا استفاده از ذهن برای مکان‌یابی به جای تکیه بر تکنولوژی، می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. همچنین، خنده به عنوان یک فعالیت ضد استرس، به کاهش تنش و بهبود عملکرد مغزی کمک می‌کند.

اطمینان از خواب کافی و مصرف منظم مایعات نیز برای حفظ سلامت مغز و حافظه حیاتی است. در نهایت، یادگیری مستمر و تحریک ذهن با فعالیت‌های جدید به حفظ قدرت مغزی کمک می‌کند.

جمع بندی
تغذیه مناسب حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی، به همراه فعالیت بدنی منظم و استراحت کافی، نقش مهمی در بهبود و تقویت عملکرد حافظه دارد. توجه به مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا ۳، و همچنین ارتقا سبک زندگی سالم، به پیشگیری از زوال عقل و تحریک مغز کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • رایزنی چهارمحال وبختیاری با تجار خارجی در رویداد بین المللی اکسپو ۲۰۲۴
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد