Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد روحی‌صفت» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره پیشبرد دیپلماسی اقتصادی از سوی دستگاه سیاست خارجی در دوران پساکرونا، گفت: روشن است که شیوع ویروس کرونا رشد کشورها را کاهش داده و حتی اقتصاد جهانی را منفی می‌کند بنابراین اقتصاد کشورها در سرازیری قرار می‌گیرد.

مدیرکل پیشین هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ایران شاید کمترین ضرر از کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این مساله آن است که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته و به سخت‌ترین شکل ممکن نفت را می‌فروشد. این مسائل موجب آن شده تا ایران بر تولیدات داخلی و اقتصاد ملی خود متمرکز شود در حالی که کاهش رشد اقتصادی قدرت‌های بزرگ جهانی چشم‌گیر است.

روحی صفت ادامه داد: وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست‌های دولت‌ها و حاکمیت، در اثر شرایط تحریمی تلاش می‌کند با رشد صادرات غیرنفتی و تلاش برای رفع تحریم‌ها، شرایط را برای کشور مساعدتر کرده تا کمتر مورد فشار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط تحریمی موجب شده تا ایران با کاهش درآمدهای ارزی روبه‌رو شود، تصریح کرد: شرایط غیرانسانی حاصل از تحریم‌ها موجب به وجود آمدن کمپین‌هایی شده است که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش یا رفع تحریم‌ها باشد اما باید متوجه بود تا زمانی که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

این کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه تصمیم دولت برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها وظیفه وزارت امور خارجه را دوچندان کرده است، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه باید با تعامل و همکاری با کشورهای مختلف و همچنین نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شرایط را برای رفع تحریم‌ها از یکسو و آغاز مجدد همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی از سوی دیگر فراهم آورد تا شرایط اقتصاد کشور به سمت بهبود حرکت کند.

ایران از کاهش قیمت نفت کمترین ضربه را خورده است

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا درباره کاهش قیمت جهانی نفت هم یادآور شد: ایران از کاهش جهانی قیمت نفت کمترین ضربه را خورده است چراکه در دو سال اخیر، به دلیل اعمال مجدد تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری آمریکا، کمترین فروش نفت را در میان اعضای اوپک داشته و از سوی دیگر، شرایط فروش هم سخت‌تر شده است.

روحی‌صفت یاد آور شد: به‌رغم تمامی هشدارهایی که طی ۴۰ سال گذشته داده می‌شد، نفت همچنان درآمد اصلی ارز ایران است با این وجود تحریم شدید ایران و سختی فروش نفت موجب شده کشور در یک تا دو سال گذشته به سمت افزایش تولیدات داخلی و گسترش صادرات غیرنفتی حرکت کند و برای نخستین بار در سال‌های اخیر، صادرات غیرنفتی ایران از صادرات نفتی افزایش یافته است.

وضعیت همکاری‌های منطقه‌ای رو به رشد است

روحی صفت افزود:‌ کاهش قیمت نفت را مصنوعی می‌دانم و فکر می‌کنم قیمت اصلی آن، حدود ۴۰ تا ۴۵ دلار است. با این حال، ایران از سهم فروش خود در اوپک محروم است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزایش تعاملات منطقه‌ای از طریق بسط همکاری‌های اقتصادی را راهکار ایران برای حل و فصل از بین بردن بسیاری از بن‌بست‌ها در دوران پساکرونا دانست و یادآور شد: ایران از شبکه قدرتمند متصل راه‌های ترانزیتی برخوردار است و کشورهای منطقه نظیر ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان به‌رغم تحریم‌ها به مناسبات اقتصادی‌شان با ایران ادامه می‌دهند. البته این همکاری‌ها اکنون ظرفیت ۸۰ میلیون ایرانی را تامین نمی‌کند اما می‌توان وضعیت آن را رو به رشد دانست.

رفع خصومت‌های منطقه موانع همکاری‌های اقتصادی را کمتر می‌کند

روحی‌صفت اضافه کرد: در این چارچوب، دستگاه‌ دیپلماسی باید با ایجاد سازوکارهای جدید در مناسبات و همکاری‌های جدید همانند خرید و فروش کالا با ارزهای ملی، تعریف روابط جدید میان بانکی و اصلاح مقررات صادرات و واردات زمینه افزایش همکاری‌های منطقه را مهیا سازد.

وی تنش‌زدایی منطقه‌ای و تلاش برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای را زمینه‌ساز بهبود همکاری‌های اقتصادی برشمرد و بیان کرد: ایران ضمن آنکه باید برای بهبود مناسبات اقتصادی تلاش کند، باید فکری هم برای رفع کدورت‌ها و پایان دادن به خصومت‌ها کند و از این طریق می‌توان امیدوار بود که موانع پیش روی اقتصاد ایران در عرصه منطقه‌ای کمتر شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا دیپلماسی وزارت امور خارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پروندهٔ خبری دیپلماسی کرونا علیه تحریم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دیپلماسی وزارت امور خارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ویروس کرونا دیپلماسی وزارت امور خارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه وزارت امور خارجه همکاری ها کاهش قیمت روحی صفت قیمت نفت تحریم ها منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاردار ایران خطاب به وزیر دفاع انگلیس: کاملا نادان هستید

کاردار ایران در لندن در واکنش به اظهارات وزیر دفاع انگلیس گفت: اگر انگلیس و آمریکا فکر می‌کنند که تجاوزشان امنیت را برای آنها و متحدان (رژیم اسرائیل) به ارمغان می‌آورد، کاملاً نادان هستند.   به گزارش ایسنا، سید مهدی حسینی متین در پیامی در شبکه مجازی ایکس نوشت که بریتانیا با آغاز حملات هوایی غیرقانونی به خاک یمن از ژانویه گذشته، خود را به هدف قانونی برای اقدامات دفاعی یمنی‌ها تبدیل کرده است. اگر انگلیس و آمریکا فکر می‌کنند که تجاوزشان امنیت را برای آنها و متحدان (رژیم اسرائیل) به ارمغان می‌آورد، کاملاً نادان هستند.   وزیر دفاع انگلیس اخیرا در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شده بود که «ایران مسؤول بسیاری از بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای از طریق شبکه غیرقانونی نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و انصارالله، گروه‌های مقاومت مرتبط با ایران و حملات مستقیم آنها است».   همچنین وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه اعلام کرد در اقدامی متقابل هشت فرد و پنج نهاد انگلیسی را به دلیل اقدامات عامدانه در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تحت تحریم قرار می‌دهد.   نام گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس نیز در این لیست به چشم می‌خورد.   شاپس در واکنش به این تحریم، ایران و نیروهای مقاومت منطقه را به بی‌ثبات‌کردن منطقه متهم کرد و مدعی شد: «اگر ایران فکر می‌کند این تحریم‌ها کسی را می‌ترساند، کاملا در اشتباه است». کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • کاردار ایران خطاب به وزیر دفاع انگلیس: کاملا نادان هستید
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس