Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@23:19:31 GMT

گلایه مردم از میراث فرهنگی/ فکری به حال اکبریه بیرجند کنید

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۹۸۵۱

گلایه مردم از میراث فرهنگی/ فکری به حال اکبریه بیرجند کنید

اکبریه یکی از روستاهای قدیمی شهرستان بیرجند است که اکنون در دل شهر و اطراف عمارت و باغ اکبریه قرار دارد اما از برخی امکانات محروم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اکبریه یکی از روستاهای قدیمی شهرستان بیرجند است که اکنون در دل شهر و اطراف عمارت و باغ اکبریه قرار دارد اما از برخی امکانات محروم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص مشکلات موجود در این محله پای صحبت یکی از ساکنان آن نشستیم.

حسن زرقانی یکی از ساکنان محله اکبریه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد:  اکبریه در جوار باغ جهانی اکبریه قرار دارد.

وی افزود: این اثر در هر شهر و استانی بود به بهترین وجه از آن مراقبت می‌شد در حالی که میراث فرهنگی اینجا را رها کرده و اینکه بهانه بودجه می‌آورند به نظر حرف درستی نیست.

زرقانی تصریح کرد: برخی روستاهای گردشگری با فاصله دور، بهسازی شده است اما روستای اکبریه با فاصله دو سانتیمتری از اثر جهانی اکبریه با بازدیدکننده‌های فراوان داخلی و خارجی، سال‌ها غریبانه رها شده است.

این شهروند بیرجندی گفت: بعد از سال‌ها تأخیر یکی از کوچه‌های اکبریه را سنگ فرش کردند که نمی دانم با کدام استدلال فقط به عرض 6 متر کفسازی شده است.

زرقانی ادامه داد: زمزمه‌هایی وجود دارد که بقیه کوچه ها قرار است آسفالت شود.

وی بیان کرد: اگر قرار است اولویت در هزینه کرد باشد مکان‌هایی با بازدید کننده بیشتر و در دسترس در اولویت است اما به نظر می‌رسد برای مدیران ما اولویت آخر است. 

این شهروند بیرجندی از شهرداری گلایه و اظهار کرد: کوچه‌های اینجا نام ندارد و برای آدرس دادن مشکل داریم.

زرقانی با بیان این‌که متأسفانه برای نظافت این محله هیچ رفتگری اختصاص داده نشده است، گفت: اداره برق نیز هرگز فکر نمی‌کند مسئولیتی در قبال روشنایی معابر داشته باشد.

وی ادامه داد: نام اینجا روستای اکبریه است اما شهرداری عوارض می‌گیرد و اداره برق با تعرفه شهری پول می‌گیرد.

در این خصوص با حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد عضو شورای شهر بیرجند نیز گفت‌وگو کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی عبدالرزاق نژاد عضو شورای اسلامی شهر بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: منطقه اکبریه از گذشته مانند منطقه امیرآباد و رحیم آباد روستاهای اطراف بیرجند بوده و تاریخی است.

وی افزود: محله اکبریه ثبت جهانی شده و مورد توجه کشور و سازمان های بین المللی است.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: در جلسه‌ای که اواخر بهمن ماه سال گذشته در مسجد حضرت ولی عصر(عج) بیرجند برگزار شد، مردم این منطقه مشکلات خود را مطرح کردند.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد بیان کرد: مردم تقاضا داشتند به محله اکبریه به عنوان یک مرکز تاریخی و قدیمی که معرف تاریخ و هویت بیرجند است، توجه ویژه‌ای شود.

وی متذکر شد: با توجه به این‌که این منطقه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و منطقه‌ای مربوط به شهر است و افرادی در آن ساکن هستند، باید مسئولان شهری به آن توجه کنند و به لحاظ موقعیت ظاهری و فیزیکی به آن رسیدگی شود.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد:  نظافت منطقه اکبریه مورد توجه است که از این لحاظ مشکلاتی دارد و چهره خوبی ندارد.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد افزود: این محله از روشنایی کمی برخوردار است که علاوه بر ایجاد مشکل برای تردد گردشگران و مهمانان، زمینه ساز مشکلاتی برای اهالی شده است.

وی با بیان این‌که کف سازی برخی از کوچه‌ها مناسب نیست و به دلیل خاکی بودن مشکلاتی را ایجاد کرده است اظهار کرد: مردم می گفتند وقتی به شهرداری مراجعه می‌کنیم گفته می‌شود بایستی میراث فرهنگی به این امور رسیدگی کند و وقتی به میراث فرهنگی مراجعه می‌کنیم می‌گویند باید بودجه تأمین شود. 

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: مشکلات موجود در این محله علاوه بر ایجاد مشکل برای اهالی منطقه، وجهه خوبی برای مهمانان خارجی و آبروی شهر نیز ندارد.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد متذکر شد: اقداماتی از جمله سنگ فرش قسمتی از کوچه ها انجام شده است.

وی اظهار کرد: اقدامات و امکاناتی در داخل باغ اکبریه انجام و ایجاد شده است اما فضای اطراف آن مشکلاتی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند خاطرنشان کرد: اهالی از اینکه هر مسئولی مشکلات را بر دوش دیگری بیاندارد و از خود سلب مسئولیت کند، نگران و ناراحت هستند.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد عنوان کرد: به گفته یکی از اهالی بازدیدهایی توسط برخی از مسئولان انجام می‎‌شود اما مجدد به فراموشی سپرده می‌شود.

وی تصریح کرد: مشکلات مردم این محله را به شورای شهر ارائه کرده و تقاضا شد توجه ویژه‌ای به محله اکبریه داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: مقرر شد جلسه ‌ای با حضور میراث فرهنگی و استانداری گرفته شود تا به مشکلات محله اکبریه رسیدگی شود.

محمد علی جاوید شهردار بیرجند در نشست خبری در 15 اسفند ماه سال گذشته در مورد منطقه اکبریه بیرجند، گفت: با توجه به اینکه بافت اکبریه، روستایی و گردشگری است در بحث بهسازی و تأمین زیرساخت قوانین خاص خودش را دارد.

وی افزود: در حال حاضر بحث سنگ فرش معابر این محدوده را در برنامه داریم و چه محله اکبریه به محدوده شهر افزوده شود و چه محدوده روستایی باشد، عزم تأمین زیرساخت‌های این منطقه را داریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میراث فرهنگی کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده جهت اجرای شعارهای سال توجه نکردن به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای بود.

امین درخشان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده شعارهای سال در همه سنوات که از طرف دستگاه ها و سازمانهای مرتبط با شعار سال کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت پیوست فرهنگی و رسانه ای بود.

وی اظهارکرد: از جمله راه‌های تحقق شعار سال داشتن نگرش فرهنگی، پیوست رسانه‌ای و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و به ویژه رسانه ای است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت‌های مردمی که در آن، مردم می‌توانند به مسئله جهش تولید و رونق تولید کمک کنند، بهره ببریم.

وی ادامه داد: هرگاه و در هر عرصه‌ای و در هر زمینه‌ای از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت مردم استفاده کردیم توفیقات مهمی حاصل شد بنابراین مشارکت مردم در تحقق جهش تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از اولین دستگاههایی که در سال جاری شعار سال را مورد توجه قرار داده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود که نخستین نشست شورای اطلاع رسانی استان را با موضوع استفاده از ساز و کارهای رسانه ای برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم برگزار کرده ایم.

درخشان تاکید کرد: نیاز است که ظرفیت رسانه های استان در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم از سوی دستگاههای مختلف مورد توجه قرار گیرد. مقرر شد در قالب شورای اطلاع رسانی برای تحقق شعار سال، ارتباط مستمر با اصحاب رسانه و خبرنگاران برقرار باشد.

وی بیان کرد: در تولیدات فاخر فرهنگی و هنری به مسأله بهره مندی از ظرفیت مردمی در تحقق جهش تولید توجه خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ‌مهم‌ترین ‌در تحقق شعارهای سال، توجه به حمایت از تولید ملی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود