Web Analytics Made Easy - Statcounter

چشم‌های ناظر در بلندی‌های بهبهان دیده‌اند که درختان کوه حاتم و قطع و به دست دلالان سپرده می‌شوند تا برای خوش گذرانی برخی به زغال تبدیل شوند. ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهبهان، سوزاندن درختان در کوره‌ها در چند ‌سال گذشته عامل قطع و نابودی هزاران درخت در بهبهان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سال پیش که مسئولان منابع طبیعی استان‌های خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان برای بررسی وضع زغال‌گیری در جنگل‌های زاگرس گرد هم آمدند، گفتند کوره‌های زغال در حوزه زاگرس روزبه‌روز درحال گسترش و افزایش است و مهمترین و مشخص ترین مشکل ایجاد شده از مصرف قلیان، تشویق تبدیل درخت به زغال است که به تخریب غیر قابل جبران اندوخته‌های جنگی کمک می‌کند.

هر 2 کارکرد زغال که برای کباب و قلیان استفاده می‌شود در کشور ما به خصوص در مناطق غربی زاگرس رواج بیشتری دارد که در مناطق غربی زاگرس، هر کیسه زغال بین 15 تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسد وطبق آمار ارائه شده از مدیر کل چهار محال و بختیاری سالانه 5 هزار هکتار از جنگل‌های این استان تبدیل به زغال می‌شود.

کشف بیش از 10 تن چوب قاچاق جنگلی در بهبهان

 عبدالستار جلالی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در راستای صیانت از عرصه های ملی و جنگلی و برخورد با افراد متخلف، بیش از 10 تن چوب جنگلی که توسط متخلفین از استان همجوار قطع و تا شهرستان بهبهان روستای بجک حمل تا در آنجا تبدیل به ذغال شوند با دستور دادستان محترم و همراهی نیروی انتظامی ضبط و به اداره منابع طبیعی حمل شد.

وی ارزش این محموله را بیش از 150 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: جهت جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی از مسئولین ذیربط در استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد خواهان هم اندیشی و برگزاری جلسه مشترک جهت تصمیم گیری جدی دراین رابطه هستیم.

قطع درختان در املاک بالای 500 متر شهری غیرقانونی استبارش شدید باران در گیلان / قطع درختان و فوت یک نفر بر اثر وزش تندباد شدیدایلام| انتقادات مردمی از قطع درختان در شهر مهران + عکس

راه درست را نشان مردم بدهید

یکی از فعالان محیط زیستی در این باره بیان کرد: کوره‌ها در سایه فراموشی جنگل‌های زاگرس فعال شدند، چون سال‌های ‌سال هیچ برنامه مشخصی برای جلوگیری از این تخلف وجود نداشت. حالا اگر قرار است کوره‌های غیرمجاز زغال غیرفعال شوند، باید بیکاری و فقر شدید اقتصادی جوامع محلی رفع شود.

وی گفت: دلیل خاموشی کوره‌های دهدز، اجرای طرحی الگویی برای توانمندسازی جوامع محلی است: ودر منطقه دهدز این طرح به وسعت ١٦‌هزار هکتار درحال اجراست چون طرحی چند بُعدی است که هدف اصلی آن حفاظت آب و خاک بر پایه توانمندسازی جوامع محلی است،

این فعال محیط زیستی با اشاره به این که  تغییر و بهبود معیشت، ناشی از آموزش و توانمندسازی برای پایداری سرزمین است عنوان کرد: سازمان جنگل‌ها با عزم جدی کار را پیش برده و اداره منابع طبیعی خوزستان در چند سال اخیر به‌طور جدی به‌عنوان نخستین و گسترده‌ترین طرح جامع الگویی برای توانمندسازی جوامع محلی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ است. حتی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، برای انتقال دانش فنی به کمک آمده‌ و برای پایداری سرزمین هزینه می‌کنند پس این طرح گسترده می‌تواند به مردم کمک کند و به‌طور مثال به آن‌ها یاد بدهد که اگر تا امروز درختان را قطع و زغال می‌کردند، حالا می‌توانند گیاهان دارویی پرورش دهند، زعفران بکارند و ظرفیت‌های گردشگری را فراهم کنند.

ساکنان منطقه تشان بی رمق شده‌اند!

یکی از مردم محلی شهر تشان در تماس با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اینجا منطقه فوق العاده زیبای کوه حاتم تشان است و خواهش می‌کنیم به پوشش گیاهی منطقه و به قدمت درختان چندین صد ساله توجه کنید زیرا  سوداگران چوب و زغال بلای وحشتناکی به روزگار درختان در آورده‌اند و هر روز چندین خودرو کار حمل زغال از کوره های مستقر در این جنگل را به عهده دارند.
وی با ابراز گلایه از دستگاه‌های مربوطه بیان کرد: از بوی زغال ناشی از کوره‌ها، که شب ها شروع می‌شود، نفس اهالی روستاهای اطراف به شماره افتاده و کسی هم برخوردی با این افراد نمی‌کند.
مهدی مستوی

انتهای پیام/332/ش

R41468/P/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جوامع محلی جنگل ها کوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده

مطابق داده‌های اداره کل هواشناسی استان تهران طی ۵ روز آینده روند تدریجی افزایش دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی استان طی ۳ روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد و از روز سه‌شنبه افزایش سرعت وزش باد و در ارتفاعات در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از روز چهارشنبه تا پایان هفته جاری، افزایش ابر گاهی وزش باد شدید و رگبار پراکنده باران با احتمال رعدوبرق در پاره‌ای نقاط به‌ویژه در ارتفاعات مورد انتظار است.

شایان ذکر است طی ۵ روز آینده روند تدریجی افزایش دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 748885

دیگر خبرها

  • راه اندازی دوباره واحد پتروشیمی آبادان
  • گرد و خاک محلی و موقتی در راه آبادان و خرمشهر
  • حمله صهیونیست‌ها به دانش‌آموزان فلسطینی در قدس اشغالی +فیلم
  • جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • مقصر هدر رفت ۳۰ هزار لیتر نفت کوره محکوم شد
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • رنگ بدنه خودرو با روش غوطه وری در استخر (فیلم)