Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:17:09 GMT

جاری شدن آب ۱۰ درصد قنوات خشکیده خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۳۱۹۵

جاری شدن آب ۱۰ درصد قنوات خشکیده خراسان جنوبی

محمدحسن غلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به سال‌های قبل خوب و نرمال بود و سبب آبگیری اکثر قنوات استان شد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های زیاد و نرمال هنوز نتوانسته خشکسالی‌های ۲۰ ساله استان را جبران کند اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های سال آبی جاری قنوات هوابین آبگیری شدند اما بر قنوات با عمق زیاد تاثیرگذار نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر در استان ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات وجود دارد  که ۴۰ درصد آنها تاکنون بازسازی و مرمت شده است.

وی عنوان کرد: سالانه ۲۶۷ میلیون مترمکعب آب در این قنوات استحصال می‌شود که این آب نسبت به چاه‌ها دارای کیفیت بهتر و مطلوب‌تر بوده و عملکرد بهتری دارند.

غلامی یادآور شد: سال قبل ۳۰۰ رشته قنات با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان بازسازی و مرمت شد که ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بحران و مابقی از محل استانی بوده است.

وی گفت: سال ۹۸ اعتبارات بازسازی و مرمت قنات حدود سه برابر افزایش یافت که امید است امسال نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد اعتبارات افزایش یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: در حال حاضر ۷۰ رشته قنات در استان در حال مرمت و بازسازی است.

وی اظهار داشت: اکنون ۵۱ رشته قنات در محدوده شهرها واقع شده است که ۱۵ رشته مربوط به مرکز استان است.

غلامی تصریح کرد: این قنات‌ها در بافت شهر و زیر منازل مسکونی واقع شده‌اند و به محض بارندگی‌های شدید احتمال خطر نیز بسیار زیاد است که این مهم باید در اولویت شهرداری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: چون این قنوات در محدوده شهرها هستند بایستی ابتدا شهرداری طرح مطالعات لازم برای ساماندهی و مرمت آنها انجام دهد ما نیز در این مهم با شهرداری همکاری خواهیم کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: سال‌های اخیر قنات عباس آباد بیرجند به دلیل بارندگی‌های شدید ریزش کرد و جان یک نفر را از دست دادیم لذا باید در این زمینه شهرداری‌ها جدیت و توجه بیشتری داشته باشند تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی قنات ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی قنات ایرانی وزارت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی قنات ایرانی جهاد کشاورزی خراسان بارندگی ها رشته قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۳۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دشتی گفت: حادثه نشت آب بر اثر شکستگی لوله آزبست ۱۵۰ میلی متر شهر ندوشن ساعت شش و نیم صبح به سامانه ۱۲۲ اطلاع داده شد که پس از آن اکیپ اتفاقات شرکت آبفا سریع در محل حاضر شدند. 
 
وی، علت این حادثه را واریز قنات ناشی از بارندگی عنوان کرد و افزود: در اثر بارندگی و نشست زمین، قنات واریز کرده و با توجه به حجم بالای فرو نشست زمین در این محل، لوله دچار شکستگی شد. 
 
مدیر امور آبفای میبد به قطعی آب بخشی از شهر بر اثر این حادثه اشاره کرد و ادامه داد: عملیات پر کردن کانال و رفع خطر با همکاری شهرداری ندوشن انجام شد و بعد از سه ساعت و نیم تلاش عملیات تعمیر لوله انجام و نشت آب مهار شد.

دیگر خبرها

  • رشد ۲ برابری لایروبی قنوات در نطنز
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود سامانه جدید بارندگی به خراسان جنوبی
  • نگاهی به وضعیت بارندگی‌ها و سیلاب در نقاط مختلف انابد + فیلم