Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@02:39:36 GMT

دشواری مراقبت از معلولان و سالمندان در شرایط کرونایی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۴۱۴۵

دشواری مراقبت از معلولان و سالمندان در شرایط کرونایی

کرونا اگر چه موجب تعطیلی موقت مراکز آموزشی و تجاری و اقتصادی شد اما خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری معلولان امکان بسته شدن حتی به صورت موقت ندارند و در این شرایط، سایه کووید ۱۹ همچنان بر سر این مراکز سنگینی می کند.

ساکنان مراکز شبانه روزی توان‌بخشی در کنار شیوع کرونا با بیماری‌های خاص خود درگیرند که امکان بازگشت آنان به خانه را سخت کرده و تداوم اقدامات پیشگیرانه را نیازمند همت خیران و همکاری بیشتر سازمان بهزیستی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مرکز نگه‌داری سالمندان گنبدکاووس روز یکشنبه به ایرنا گفت: ۶۲ نفر از شهرهای استان در این مرکز اقامت دارند که ۳۶ نفر از آنان بدسرپرست و یا بی سرپرست هستند که با حکم قضایی پذیرش شدند.

آنا جمال قجقی افزود: درگیری افراد سالمند با بیماری‌های ناشی از سالخوردگی از جمله آلزایمر، شرایط نگه‌داری از آنان را سخت می‌کند که با شیوع کرونا این سختی چند برابر شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از سالمندان توان رعایت بهداشت فردی را ندارند و در کنار آن، تامین ماسک و دستکش و سایر اقلام بهداشتی با توجه به افزایش قیمت‌ برای ما دشوار است و با وجود علاقه قلبی، امکان تهیه آن را نداریم.

وی افزود: خیلی از افراد ساکن این مرکز حتی برای انجام کارهای عادی مانند استفاده از سرویس بهداشتی دچار مشکل هستند و به دلیل ابتلا به آلزایمر مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که نمی‌توان از آنان توقع استفاده از ماسک و دستکش را داشت و در این شرایط کارکنان باید به صورت ۲۴ ساعته بر روی رفتار آنان نظارت داشته باشند.

قجقی اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا این مرکز روزانه در سه مرحله ضدعفونی شده و کارکنان نیز با لباس ضدعفونی شده و ماسک و دستکش خدمات رسانی می‌کنند که متاسفانه با افزایش قیمت‌ها، در تهیه اقلام بهداشتی دچار مشکل هستیم.

مدیر مرکز نگه‌داری از بیماران اعصاب و روان گنبدکاووس نیز گفت: با توجه به اینکه بیماران بستری در این مرکز، تعادل روانی و درک درستی از خطر نداشته و آموزش پذیر نیستند و حضور آن ها در جامعه ممکن است به ابتلای آنان به کرونا و انجام حرکات خشن و غیرقابل کنترل منجر شود، امکان ترخیص آنان و تعطیلی مرکز وجود ندارد.

سلیمان عباسی افزود: حدود ۸۰ بیمار اعصاب و روان که وضعیت بعضی از آنان بسیار حاد است و سابقه قتل، جنایت و خودکشی دارند در این مرکز نگه‌داری می‌شوند.

وی بیان کرد: امکان انجام کارهای غیرمنطقی شدید توسط این بیماران وجود دارد و با این شرایط انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع کرونا در این مرکز کاری دشوار و همراه با سختی‌ زیاد است اما با همه این مشکلات، کارکنان مرکز به صورت شبانه روزی در کنار فعالیت‌های روزانه، دستورالعمل‌های بهداشتی را برای بیماران اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: ضدعفونی کردن تمام فضای مورد استفاده بیماران به صورت روزانه، شستشوی مداوم دست و صورت بیماران، استفاده از ماسک و دستکش (که به دلیل نداشتن درک درست بیماران به سختی امکان پذیر است)، آموزش به کارکنان، استفاده از یونیفرم مناسب برای کارکنان و ممنوعیت خروج بیماران از جمله اقدامات انجام شده این مرکز است.

مدیر مرکز نگه‌داری از بیماران اعصاب و روان گنبدکاووس افزود: با توجه به مصرف بالای اقلام بهداشتی توسط بیماران، اعتبار زیادی برای تهیه ماسک و دستکش نداریم و برای جلوگیری از شیوع کرونا و دفع خطر این بیماری در مرکز به حمایت خیران، بهزیستی و بخش بهداشت و درمان نیازمند هستیم.

رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس با قبول وجود این مشکلات گفت: ۴ مرکز توان بخشی سالمندان، بیماران اعصاب و روان، معلولان ذهنی شدید و معلولان جسمی و حرکتی در کنار ۲ مرکز اقامتی میان مدت و ۲ مرکز نگه‌داری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست در این شهرستان به صورت شبانه روزی فعالیت دارند که تاکنون موردی از شیوع کرونا در این مراکز مشاهده نشده است.

محمدرضا فشایی افزود: در مراکز توان‌بخشی برای هر فرد مجهول الهویه ماهانه ۱۰ میلیون ریال و برای افراد عادی ۸ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌شود اما پس از شیوع کرونا، بخش‌نامه ای برای افزایش یارانه دولتی به مراکز توانبخشی اعلام نشده است.

وی گفت: با وجود اهمیت رعایت هر چه بیشتر نکات پیشگیرانه و بهداشتی، هزینه اقدامات پیشگیرانه در این مراکز فعلا باید از محل یارانه‌های پرداختی تامین شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت روز شنبه اعلام کرده بود: در ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۳۷۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و تا امروز ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر بیمار مبتلا به این بیماری در کشور گزارش شده است.

کیانوش جهانپور افزود: خوشبختانه تاکنون ۵۵ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند و سه هزار و ۵۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بهداشت و درمان جامعه سالمندان کودکان معلولان بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مرکز نگه داری اعصاب و روان ماسک و دستکش شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه هاست و فقط حمل دارو با ابلاغ این آیین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام میشود.
وی افزود: این آیین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز میشود.
مظهری ادامه داد: توزیع دارو بر بستر اینترنت بزودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می شود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیکترین داروخانه به محل سکونت میتوانند داروی خود را سریع تر دریافت کنند .

دیگر خبرها

  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته