Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@08:27:13 GMT

در باب یگانگی سعدی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۴۹۷۳

در باب یگانگی سعدی

همان طور که رزم و حماسه را کسی مانند فردوسی نتوانسته در قالب ابیات عروضی بیاورد، سلاست و روانی کلام سعدی را هم هرگز کسی نتوانسته در آثارش تکرار کند و سعدی از این حیث یگانه است.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی در روزنامه اعتماد به قلم علی اشرف صادقی می‌خوانیم: «سعدی از نظر من یک شاعر اجتماعی است. بر خلاف حافظ که شاعری گوشه‌گیر بوده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در سفرهای سعدی و سفر نکردن‌های حافظ مشهود است. یکی از استادان ما، شاعر معاصر، دکتر لطفعلی صورت‌گر که همشهری سعدی بود، می‌گفت به نظر می‌رسد سعدی وقتی می‌آمده از بازار شیراز عبور کند، همه جلوی پایش بر‌می‌خاستند و به شیخ سلام می‌کردند. در حالی که رفت‌وآمد حافظ چنین چیزی را در پی نداشته. چون اصلا کسی او را نمی‌شناخته و بنابراین حضورش توجهی برنمی‌انگیخته. سعدی به گواه «گلستان» و «بوستان»اش که هر دو از نظر من شاهکار است، معلم اجتماعی و معلم اخلاق است. بوستانش دنیایی از درس و پند است و گلستانش هم یکی از قله‌های ادب فارسی است.  از نظر هنر شاعری هم سعدی در اوج است. غزلیات او به معنای واقعی شاهکار است. در سبک سعدی ما کسی را در تاریخ ادبیات فارسی نداریم که توانسته باشد از دستاوردهای ادبی او تجاوز کند و پیشی بگیرد. حافظ در سبک دیگری شعر گفته و او هم شاعر بسیار مهمی است. سبک حافظ شبیه سبک خواجو است. تا جایی که وقتی بعضی از غزل‌های خوب خواجو را می‌خوانیم، احساس می‌کنیم داریم غزل حافظ می‌خوانیم. در حالی که شعر سعدی را با شعر هیچکس اشتباه نمی‌گیریم. در شعر حافظ این هنر است که سرریز می‌شود. هنر در شعر حافظ بسیار برجستگی دارد. ایهام خصیصه اصلی حافظ است. شعر او نماد و «نماد در نماد» دارد. خصلتی که به شعر او معناهای چندگانه می‌دهد. چون او نمادها را در معناهای دیگری به کار می‌برد. سعدی در عوض بیان روان و سلیسی دارد. چیزی که در شعر او اهمیت دارد، چیره‌دستی او در چیدن استادانه کلمات در کنار هم است. این سلاست به قدری در شعر و نثر سعدی اهمیت دارد که گاهی اوقات آدم فکر می‌کند کلام روزانه می‌خواند:

هر شب اندیشه دیگر کنم و رای دگر

که من از دست تو فردا بروم جای دگر

می‌بینیم که چقدر هنرمندانه و در عین حال ساده گفته شده که زیبایی از آن می‌بارد. اگر چه منظوم است و باید مقتضیات وزن عروضی را رعایت کند اما ذره‌ای دشواری و گره در آن نمی‌بینیم.

به نظرم این سلاست بی‌نظیر، هنر سعدی را در غزلیات او به خوبی نشان می‌دهد. هر بار که ما شعری از سعدی می‌خوانیم، می‌بینیم باز برای ما تازگی و لذت دارد. مثل یک قطعه موسیقی که بارها و بارها می‌شنویم و باز هم برایمان تازگی دارد.

همان طور که رزم و حماسه را کسی مانند فردوسی نتوانسته در قالب ابیات عروضی بیاورد، سلاست و روانی کلام سعدی را هم هرگز کسی نتوانسته در آثارش تکرار کند و سعدی از این حیث یگانه است.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز بزرگداشت سعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی

مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد از حضور ۴۳۰ نفر از حافظان یزدی در نوزدهمین آمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن خبر داد و گفت: با تلاش مسئولان قرآنی در استان یزد بستر حفظ قرآن در بین نسل جوان مهیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، صبح امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ مرحله کتبی نوزدهمین آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در استان یزد همزمان با سراسر کشور برگزار شد؛ حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد در حاشیه برگزاری این آزمون در گفت‌وگو با خبرنگاران استان یزد اظهار کرد: امسال ۴۳۰ نفر از حافظان قرآن کریم در استان یزد در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ جز قرآن کریم در این دوره از آزمون شرکت کردند.

وی گفت: امسال نوزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن در چهار شهرستان یزد، مهریز، میبد و اردکان برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به تلاش مسئولان قرآنی برای مهیاسازی بستر حفظ قرآن کریم در بین نسل جوان و نوجوان ابراز امیدواریم کرد: این حافظان قرآن در آینده برای استان و مهین عزیزمان افتخار آفرین خواهند بود.

حجت‌الاسلام نجیمی با بیان اینکه نتایج این آزمون ۲۲ خرداد از طریق سایت تلاوت اعلام می‌شود، تصریح کرد: به قبول‌شدگان در رشته حفظ ۱۰ جز مدرک درجه ۵ حفظ معادل مدرک دیپلم، به قبول‌شدگان در رشته حفظ ۲۰ جز مدرک درجه ۴ معادل فوق دیپلم، همچنین به حافظان قبول شده در رشته حفظ کل قرآن کریم مدرک درجه سه تا یک معادل لیسانس تا دکتری اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در طی دوره‌های متوالی بیش از ۳۰۰۰ حافظان قرآن کریم در استان یزد در این آزمون شرکت کرده و تاکنون ۴۰۳ مدرک تخصصی حفظ برای افراد قبول شده صادر شده است.

حجت‌الاسلام مهدی دادآفرین، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد نیز در این رابطه اظهار کرد: طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با حضور جمعی از آقایان و بانوان حافظ قرآن کریم در شهرستان یزد برگزار شد و حضور نونهالان و جوانان در این آزمون چشم‌گیر بود.

وی خاطرنشان کرد: امید که بتوانیم بیش از پیش در رشد و تعالی حفظ آیات قرآن کریم که از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب است قدم برداریم.

کد خبر 750291

دیگر خبرها

  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ
  • فال حافظ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • حضور ۱۵۴ حافظ قرآن کریم بوشهری در کسب مدرک تخصصی
  • شرکت ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی
  • تفال به حافظ جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است..
  • شوراها حافظ منافع مردم و نظام هستند
  • تفال به حافظ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ برو به کار خود‌ای واعظ این چه فریادست....
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند