اشتغالزایی برای نمایشنامهنویسان سراسر کشور توسط «گلدستهها»
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۵۲۵۰
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درباره برنامههای این مرکز در زمینه تئاتر با توجه به شرایط کرونایی موجود در جامعه، به خبرنگار مهر گفت: قصد داریم جشنواره نمایشنامه نویسی «گلدستهها» را با هدف و اولویت برگزار کردیم؛ یک اولویت تولید نمایشنامه برای جشنواره تئاتر مردمی «بچههای مسجد» و تئاتر ایران برای اجرا است و اولویت دیگر نیز بحث اشتغالزایی برای نمایشنامهنویسان و تئاتری در سراسر کشور در شرایط فعلی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: در شرایط پیش آمده فعلی و تعطیلی اجراها و سالنهای تئاتری بسیاری از هنرمندان تئاتر در سراسر کشور درآمد ندارند به همین جهت قصد داریم با برگزاری جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» برای هنرمندان حرفهای، دانشجویان تئاتر و جوانهای خوش ذوق نویسنده در سراسر کشور اشتغالزایی ایجاد کنیم تا کسب درآمد داشته باشند. در این راستا برای هر نمایشنامه که برای چاپ انتخاب میشود مبلغ ۲ میلیون تومان در نظر گرفتهایم.
زارعی با بیان اینکه بر اساس فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی «گلدستهها» هر نویسنده میتواند حداکثر ۳ طرح خود را به دبیرخانه ارائه دهد که بابت هر نمایشنامه پذیرفته شده ۲ میلیون تومان دریافت خواهد کرد، توضیح داد: طرحها باید تک جنسیتی و مدت زمان مدنظر برای نمایشنامه حداکثر ۲۰ دقیقه باشد. نکته قابل توجه این است که موضوع و محتوا و همچنین کاراکترهای نمایشنامهها باید نوجوانها و جوانها از ۱۱ تا ۲۲ سال باشند.
وی درباره موضوعات مدنظر برای نگارش نمایشنامههای جشنواره «گلدسته ها» افزود: سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتباس از قصص قرآنی، رونق در جهش تولید و موضوعات انگیزشی در جامعه در این خصوص، آسیب شناسی رفتار و منش نوجوانان و جوانان در محیط خانه، خانواده و جامعه، ارتباط سازنده اهالی مسجد و جامعه اسلامی برای حل مشکلات اجتماعی و همچنین نقش تربیتی مساجد و اهالی مسجد برای نوجوانها و جوانانها از موضوعات مدنظر ما برای ارائه طرحها و نگارش نمایشنامهها هستند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه در انتخاب نهایی آثار اجتماعی و کمیک در اولویت قرار میگیرند، تأکید کرد: قصد ما این است که نسل جدیدی از هنرمندان تئاتر را برای حوزه هنری تربیت کنیم.
زارعی با بیان اینکه نمایشنامههای انتخاب شده توسط انتشارات سوره مهر چاپ میشوند، ادامه داد: اگر ۳ نمایشنامه از یک نویسنده انتخاب شوند در مجموعه اختصاصی آن نویسنده منتشر میشوند و اگر تک اثر از نویسنده ای انتخاب شود در قالب مجموعه ای از چند نمایشنامه منتشر میشود. نمایشنامههای چاپ شده برای اجرا در اختیار هنرمندان چهاردهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچههای مسجد» و همچنین هنرمندان تئاتر در سراسر کشور قرار میگیرند.
وی در پایان سخنان خود گفت: جشنواره نمایشنامه نویسی «گلدسته ها» با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و ستاد عالی عماهنگی کانون فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود.
متن فراخوان جشنواره «گلدسته ها» بدین شرح است:
«ن وَالقَلَم وَ ما یَسطُرون
جشنواره نمایشنامهنویسی گلدستهها
رقابتی برای نگارش و چاپ ۱۰۰ نمایشنامه ی تئاتر بچههای مسجد
مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مشارکت ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد وزارت ارشاد در راستای پویا نگهداشتن جریان مردمی تئاتر بچههای مسجد و واکنش به ضرورتهای بهداشتی جاری و ارائهی راهکارهای عملیاتی در این عرصه برای تولید و خلق ایده از کلیهی نویسندگان حرفهای، جوانان مستعد و داشنجویان تئاتر دعوت میکند آثار خود را در پاسخ فراخوان ذیل و با توجه به شرایط درج شده ارسال نمایند:
شرایط ارسال طرح:
۱. برای هر نویسنده محدودیت ارسال طرح وجود ندارد اما نهایتاً از هر نویسنده حداکثر ۳ طرح پذیرش خواهد شد.
۲. طرحها باید تک جنسیتی و مناسب اجرا در فضای مسجد باشد.
۳. حداکثر زمان هر اثر باید ۲۰ دقیقه باشد.
۴. با توجه به اهداف دفتر تئاتر مردمی بچههای مسجد و تأکید بر تربیت نسل نوجوان و جوان الزاماً میانگین سنی کاراکترهای هر اثر باید قشر نوجوان و جوان باشد.
۵. طرحها و در نهایتاً متون ارسالی نباید قبلاً در هیچ جشنوارهای شرکت کرده و یا به چاپ رسیده باشند.
۶. طرحها با فرمت PDF طبق گاهشمار باید به نشانی الکترونیکی mosque.office@Gmail.com و یا از طریق شماره ۰۹۱۹۱۵۳۸۰۴۵ (واتسآپ) ارسال شود.
گام اول:
ارسال طرح طبق گاهشمار: طرحهای ارسالی پس از بررسی و تأیید وارد گام دوم خواهند شد.
موضوعات طرحها: ۱) سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ۲) اقتباس از قصص قرآنی، ۳) رونق و جهش تولید و موضوعات انگیزشی برای جامعه در این باره، ۴) آسیب شناسی رفتار و منش نوجوانان و جوانان در محیط خانه، خانواده و جامعه، ۵) ارتباط سازنده اهالی مسجد و جامعه اسلامی برای حل مشکلات اجتماعی، ۶) نقش تربیتی مساجد و اهالی مسجد برای نوجوانان و جوانها.
تــوضیح: آثار اجتماعی و کمیک در اولویت قرار خواهند گرفت.
گام دوم:
در این مرحله پس از اعلام طرحهای برگزیده نویسنده طرحهای تأیید شده شروع به نگارش متون نمایشی خواهند کرد. نمایشنامهها پس از آماده شدن توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. به آثار تأیید شده نهایی مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعلق خواهد گرفت و جهت چاپ به انتشارات سوره مهر معرفی خواهند شد.
گاهشمار:
حداکثر زمان ارسال طرح: ۳۱ اردیبهشت
تاریخ اعلام طرحهای پذیرفته شده و شروع نگارش متون نمایش: ۱۰ خرداد
حداکثر زمان تحویل متون اولیه: ۲۵ تیر ماه
اعلام متون تأیید شده و اصلاحیههای احتمالی: ۱۰ مرداد ماه
تحویل متون نهایی: ۲۵ مرداده ماه
اعلام آثار تأیید شده نهایی: ۱ تیر ماه
راههای ارتباطی با دبیرخانه: ۸۸۸۰۴۰۷۲ و ۸۸۸۹۵۰۵۳»
منبع: مهر
کلیدواژه: کوروش زارعی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نمایشنامه نویسی تئاتر ایران حوزه هنری ویروس کرونا ویروس کرونا تئاتر ایران موسیقی ایرانی سینمای مستند فیلم خروج سازمان صداوسیما فیلم سینمایی رادیو نمایش برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه اکران اینترنتی درگذشت چهره ها شبکه یک سیما مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جشنواره نمایشنامه نویسی سراسر کشور نمایشنامه ها بچه های مسجد اهالی مسجد گلدسته ها تأیید شده ارسال طرح جوان ها طرح ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی