Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، غذا‌های استان خوزستان غالبا گرم و تند هستند و مواد غذایی ماهی، گیاهان و سبزی‌های بومی مانند گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، نخود و رب انار در بیشتر غذا‌های این منطقه دیده می‌شود.

طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی معروف‌ترین خورشت بندر‌های خلیج فارس است و برای آبادانی و خرمشهری‌ها، یکی از غذا‌های اصلی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلیه ماهی با چلو ساده سرو می‌شود و برای تهیه آن می‌توانید از ماهی‌های سنگسر، راشگو، سرخو، سبیتی، هامور و حلوای سیاه استفاده کنید.

ماهی‌های شمال، معمولا جایی در طرز تهیه قلیه ماهی ندارند، اما اگر به ماهی‌های جنوب دسترسی نداشتید، می‌توانید این غذا را با ماهی ازون برون تهیه کنید.

مواد لازم

فیله ماهی نیم کیلو
پیاز ساطوری یک عدد
سیر له شده یه بته
سبزی ساطوری (گشنیز و شنبلیله به نسبت چهار و یک) نیم کیلو
شیره تمر هندی نصف پیمانه
آرد دو قاشق غذاخوری
زردچوبه یک قاشق مرباخوری
فلفل قرمز یک قاشق چای‌خوری
روغن، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

بیشتر بخوانید:  آموزش آشپزی؛ از قیمه نخود و سالاد برکت تا کباب سرداشی

طرز تهیه قلیه ماهی

فیله ماهی را به شکل مکعبی ببرید، نمک بپاشید و بعد از نیم ساعت آب بکشید. ۶-۷ قاشق روغن را در قابلمه روی آتش ملایم داغ کنید و پیاز را در آن تفت دهید تا رنگ بگیرد. آرد را اضافه کنید و ۲-۳ دقیقه بچرخانید. سیر، فلفل و زردچوبه را با کمی نمک اضافه کنید و ۲-۳ دقیقه دیگر بچرخانید.

سبزی را اضافه کنید و بچرخانید تا آب آن جمع شود. اما سبزی این غذا نباید زیاد سرخ شود. سپس ۳ پیمانه آب در قابلمه بریزید و بعد از به جوش آمدن تکه‌های ماهی را دانه دانه اضافه کنید تا آب خورشت از جوش نیفتد. بعد از اضافه کردن ماهی‌ها، شیره تمر هندی را در غذا بریزید و آتش را کم کرده و ۴۰ دقیقه منتظر بمانید تا خورشت جا بیفتد

برخی از مردم جنوب ایران، طرز تهیه قلیه ماهی را با لیمو عمانی صحیح می‌دانند، اما معمولا، برای طعم‌دادن به این غذا، از شیره تمر هندی استفاده می‌شود.

برای به دست آوردن این شیره، تمر هندی را در یک ظرف بریزید، رویش آب جوش بریزید و چند دقیقه به حال خود رها کنید. سپس یک کاسه بزرگتر را زیر دستتان بگذارید و روی آن یک آبکش نگه دارید. تمر هندی را همراه با آبی که به آن اضافه شده در آبکش بریزید و با دست کمی بمالید تا هسته‌ها و پوست‌ها جدا شوند و عصاره آن در کاسه بزرگ بریزد.

طرز تهیه امگشت خوزستان

امگشت غذای محلی استان خوزستان است. غذایی است که عرب‌های خوزستان با ماهی گباب (قباد) نمک سود شده درست می‌کنند.

مواد لازم برای امگشت خوزستان:

برنج ۴ پیمانه
سبزی پلویی (شوید – گشنیز) به مقدار لازم
ادویه و زردچوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
کشمش ۱ پیمانه
پیاز درشت یک عدد
روغن دو قاشق غذاخوری
ماهی ۵۰۰ گرم

طرز تهیه امگشت خوزستان:

قبل از طرز پخت، باید این نکته را بگویم که خیلی‌ها به خاطر مسایل بهداشتی از ماهی قباد تازه بجای نمک سود شده آن استفاده می‌کنند از تن ماهی هم می‌شود استفاده کرد به این صورت که ماهی قباد تازه را بعد از تمیز کردن و شستن پر از نمک می‌کنند و یک روز آن را در یخچال می‌گذارند و بعد از آن استفاده می‌کنند.

ابتدا برنج را بصورت چلویی می‌پزیم، ولی ۵ الی ۷ دقیقه قبل از آبکش کردن آن سبزی پلویی را به آب برنج می‌افزاییم و بعد آن را آبکش می‌کنیم.

ماهی نمک سود شده یا تازه را با مقداری آب و زردچوبه و (ادویه مخصوص ماهی) به مدت ده دقیقه می‌جوشانیم طوری که ماهی له نشود، ولی براحتی از استخوان جدا شود سپس آن را آبکش می‌کنیم و می‌گذاریم خنک شود سپس استخوان‌های آن را بیرون می‌کشیم و گوشت آنرا خرد می‌کنیم و با پیاز فراوان و ادویه و کشمش تفت می‌دهیم و هنگام دم کردن برنج آن را وسط برنج می‌گذاریم یعنی برنج را داخل قابلمه گذاشتیم وسط آن را گود می‌کنیم و مخلوط ماهی و کشمش و پیاز را می‌گذاریم و آن را دم می‌کنیم.

دستور شماره دو امگشت:

ابتدا برنج را می‌خیسانند، ماهی آماده نمک پاشی می‌شود مقداری ادویه به آن افزوده و در آب گرم می‌جوشانند. بعد از پخت کامل، آب آنرا بطور کامل جدا می‌کنند، ماهی پخته شده را تکه تکه می‌کنند و سپس آن را درون یک ظرف مخصوص در روغن گرم سرخ می‌کنند و بعد از پخت مقداری پیاز و سیر را سرخ شده به آن اضافه می‌کنند و با سبزی مخصوص قلیه مخلوط و مجددا” با پیاز و کشمش و مقداری ادویه تفت می‌دهند. پس از آبگیری برنج و برگرداندن آن مواد آماده شده را به شکل لایه لایه درون آن قرار می‌دهند.

طرز تهیه حمیس توله

توله گیاهی خود رو است که ریشه‌های آن آبدار، ساقه آن استوانه‌ای شکل و برگ‌های آن بزرگ و دارای دمبرگ است.

خواص دارویی آن، پنیرک حاوی موسیلاژ (لعاب نباتی) و ویتامین‌های A-B-C از برگ و گل این گیاه استفاده می‌شود، ضد سرفه و مرهم سینه است، خاصیت مسهل و نرم کننده دارد، جوشانده آن برای عفونته‌ای مثانه و اسهال خونی و سرفه‌های شدید مفید و مؤثر است.

برگ و ریشه پنیرک را اگر به شکل ضماد در آورید و روی دمل بگذارید فوراً سرباز می‌کند. خوردن دم کرده شاخه و برگ آن با شکر برای رفع خشونت صدا و یرقان و سوزش مجاری ادرار مفید است.

مواد لازم:

توله

دانه انار خشک شده

رب انار

پیاز

ادویه

طرز تهیه:

برای تهیه این غذا ابتدا توله را خرد کرده و بعد آنرا در آب روی اجاق می‌گذارند تا بپزد سپس آب آنرا جدا کرده و بعد پیاز را سرخ کرده و بعد دانه‌های انار را به آن اضافه می‌کنند سپس توله پخته شده رادر ماهیتابه سرخ کرده و بعد رب انار را به آن اضافه می‌کنند.

به آشپزخانه مجازی خوش آمدید جدیدترین مدل‌های تزیین حلوا مخصوص ماه رمضان + تصاویر طرز تهیه چیز کیک توت فرنگی بسیار خوشمزه دسر توت فرنگی شکم پر + طرز تهیه اسلايس موس توت فرنگی خوشمزه + طرز تهیه ته دیگ طرح دار + طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی خوشمزه و متفاوت + طرز تهیه تزیین بشقاب صبحانه + تصاویر دسر گیلاس خوشمزه و پرطرفدار + طرز تهیه تزیین خرما مناسب سفره افطار + تصاویر بیسکویت بادام مقوی و خوشمزه + طرز تهیه طرز تهیه پاناکوتای وانیلی خوشمزه و مجلسی + چند نمونه تزیین طرز تهیه یک دسر خوشمزه و مقوی با زرده تخم مرغ تزیین ژله لیوانی مورب با میوه + عکس طرز تهیه دسر تیرامیسو خانگی طرز تهیه دسر ماست و آناناس ترشک هفت میوه ترش و خوشمزه + طرز تهیه طرز تهیه خامه قنادی در خانه طرز تهیه آب دوغ خیار سنتی مقوی و لذیذ ادویه کاچی + دستور تهیه

 

منابع: کتاب کاله، برترین ها، سیری در ایران

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی غذاهای ایرانی آشپزی ایرانی طرز تهیه قلیه ماهی مقدار لازم آن اضافه اضافه کنید تمر هندی ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۸۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات ماهانه طلافروش‌ها ماهی فقط ۸۰۰ هزار تومان!

دریافت 20 MB کد خبر 6092759

دیگر خبرها

  • اضافه شدن هزار و ۴۸۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • مالیات ماهانه طلافروش‌ها ماهی فقط ۸۰۰ هزار تومان!
  • (ویدیو) آموزش تصویری غذای مورد علاقه بچه در مهمونی
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • (ویدئو) لذت یک توله شیر کوهی از استراحت در بانوج
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش