Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@09:26:49 GMT

پیش‌بینی 20 هزار هکتار کشت مکانیزه برنج در آمل

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۹۴۵۲

پیش‌بینی 20 هزار هکتار کشت مکانیزه برنج در آمل

سیدحسین اسلامی رئیس جهاد کشاورزی آمل گفت:با افزایش 300 دستگاه تعداد دستگاههای مکانیزه به 700 رسید و 20 هزار کشت مکانیزه را پیش بینی می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بررسی روند توسعه یافتگی کشورها در جهان حاکی از آن است که این کشورها با تکیه بر مزیت های نسبی توانستند از ظرفیت های داخلی خود استفاده کنند و مسیر رشد و شاخص های توسعه یافتگی را به خوبی بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عمده این کشورها، کشاورزی را بعنوان زیربنا و ستون فقرات توسعه اقتصادی خود انتخاب کردند؛ چرا که  ظرفیت های عمده این نهاد از جمله تامین امنیت غذایی خود به تنهایی مبنای استراتژی توسعه اقتصادی است؛ تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع، مصرف تولیدات سایر بخش های صنعتی از قبیل کودها و ماشین آلات کشاورزی، اشتغال زایی و تامین منابع مالی کشور از جمله زیرساخت های اقتصاد کشور خواهد بود.

سلامت و امنیت غذایی یک کشور یکی از مهم ترین دغدغه های حاکمیت هاست که به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هر گونه اختلال در این بخش می تواند حساسیت های بزرگی در اقتصاد ایجاد کند.

مازندران با وجود ظرفیت و موقعیت خاص اقلیمی به عنوان ستون اصلی کشاورزی و امنیت غذایی ایران از دیرباز مطرح بوده است؛ سهم 10 درصد گردش مالی کشاورزی کشور و آوازه آمل به عنوان پایتخت برنج شاهد این مدعاست.

مازندران این استان زرخیز با وجود 250 هزار هکتار سطح زیرکشت اقتصاد متکی به کشاورزی دارد، که سالانه یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید و42 درصد نیاز کشور را تامین می کند.

72 محصول کشاورزی در این استان کشت می شود که در بسیاری از آن حرف اول را زده است؛ با این وجود از تولید تا فروش و مصرف همواره سیری پیچیده و پر نوسان داشته است، که بسیاری از این تنش ها باعث عدم رضایت کشاورزان و تغییر کاربری زمین های کشاورزی مخصوصا در چند سال اخیر شده است.

سیدحسین اسلامی با اشاره به اینکه 4 میلیون و 40 هزار نفر وابسته به برنج آمل هستند، گفت: 37 هزار و648 هکتار زمین سطح زیر کشت در این شهرستان وجود دارد که سالانه 8 الی 10 هزار کیلومتر آن بصورت مکانیزه نشاکاری می شد.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 50 درصد کشت به صورت مکانیزه نشاء کاری می شود، عنوان کرد: با افزایش 300 دستگاه تعداد دستگاههای مکانیزه به 700 رسید و20 هزار کشت مکانیزه را پیش بینی می کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی آمل از کشت بذر گواهی شده در آمل خبر داد و یاداور شد: 170 هزار تن برنج سفید در سال گذشته  برداشت شد که 114 هزار تن در کشت اول و 30 هزار هکتار زمین مجدد کشت شد و 260 هزار تن برنج شلتوت برداشت کردیم.

وی تصریح کرد: 9 هزار هکتار پرمحصول خواهیم داشت و مابقی بومی خواهد بود، با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب، و بذر گواهی شده افزایش برنج را پیش بینی می کنیم.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نخستین  نشاء مکانیزه در فیروزکلا سفلی در 6 ردیف انجام شد، به اندازه کافی دستگاه نشاء وجود دارد، کشاورزان سعی کنند از این ظرفیت استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: هزار هکتار پیش بینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۹۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی آب سد سفیدرود

با حضور استاندار گیلان و مدیران آب منطقه‌ای آب سد سفیدرود در شهرستان رودبار رهاسازی شد.

به گزارش تسنیم، سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تأمین می‌کند.

این سد به‌روی رودخانه سفیدرود و در پایین‌دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

براساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور به‌شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت‌شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد