Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم دسترسی دانش آموزان برخی از مناطق شهری و به ویژه مناطق روستایی به اینترنت و عدم دسترسی اولیای دانش آموزان به گوشی هوشمند و نداشتن توان مالی کافی برای خرید آن از مهمترین مشکلاتی است که در آموزش از طریق فضای مجازی با آن رو به رو هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، مهمان ناخوانده، ویروس کرونا، نام های آشنای این روزهای زندگی مردم ، زندگی ای که تحت سیطره ویروسی مهلک قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود مهمان ناخوانده به کشور موجب تعطیلی بی سابقه مدارس کشور شد و موجب بازگشایی فصل جدیدی از آموزش ها برای دانش آموزان و معلمان گردید.

آموزش از راه دور یا از طریق فضای مجازی هر چند در کشورهای دیگر سال هاست که در حال اجرا است اما در کشور ما پدیده ای نو ظهور است که این روزها بسیاری از خانواده ها و معلمان را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

آموزش مجازی به یک سری زیر ساخت ها نیاز دارد که در شرایط کنونی آماده سازی آن زیر ساخت ها امکان پذیر نیست و همین امر موجب بروز مشکلات برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان مناطق روستایی استان کردستان شده است.

قشر ضعیف محروم از عضویت در سامانه جدید وزارت آموزش و پرورش

نصب شبکه «شاد» سامانه جدید آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی در دوران فاصله اجتماعی امروز به دغدغه ای برای خانواده های بی بضاعت و روستایی برای عضویت دانش آموزانشان تبدیل شده است.

عقب ماندگی دانش آموزان از درس و کتاب با تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در روزهای فاصله اجتماعی است که هر روز بر مشکلات آن افزوده می شود.

یکی از مدیران مدارس دولتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: عدم دسترسی دانش آموزان برخی از مناطق شهری و به ویژه مناطق روستایی به اینترنت و عدم دسترسی اولیای دانش آموزان به گوشی هوشمند و نداشتن توان مالی کافی برای خرید آن از مهمترین مشکلات اصلی است که در آموزش فضای مجازی با آن رو به رو هستیم.

وی افزود: استقبال کم اولیای دانش آموزان نسبت به نصب شبکه های اجتماعی داخلی به دلیل حجم اینترنت و نداشتن امکانات لازم به دلیل نداشتن توان مالی کافی از مهمترین مشکلات این روز اولیای دانش آموزان برای استفاده از آموزش های فضای مجازی است.

محمد ولی زاده یکی از اولیای دانش آموزان بیجاری بیان داشت: شبکه شاد کاش مانند نامش موجب ایجاد شادی و شعف در بین خانواده ها و معلمان می شد ، اما ماحصل راه اندازی این شبکه برای اولیاء چیزی بغیر از غصه و غمگینی چیزی به همراه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه عضویت در این سامانه به سختی انجام می‌شود و این یکی از نگرانی خانواده‌ها است، افزود: بسیاری از دانش آموزان شهرستان ما از قشر ضعیف جامعه و دارای مشکلات مالی فراوانی هستند که قطعاً همین مشکلات مانع از دسترسی آنها به این سامانه برای دریافت آموزش‌ها می‌شود.

برنامه ای به نام شاد، جهت غمگین کردن و بازی با احساسات مردم!!

مالکان یکی از فروشگاه های تلفن همراه در شهر بیجار در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: بعد از 25 روز  فاصله اجتماعی یک هفته ای است که مغازه خودم را باز کرده ام و در این چند روز با صحنه های مواجه شده ام که واقعا انسان را به گریه می اندازد.

وی گفت: این چند روز چهره پدرانی که با یک گوشی قدیمی اندروید با ورژن پایین به مغازه می آیند که بعلت قدیمی بودن نسخه اندروید قادر به نصب برنامه شاد نیستند و ورژن گوشی هم قابل ارتقا نیست و شرمنده فرزندان خود شده اند ، بنده واقعا با شنیدن واژه شاد فقط غمگین میشوم.

این فروشنده ادامه داد: چند روز گذشته چند نفر از دانش آموزان روستاهای بیجار همراه پدران خود جهت خریدن ارزانترین گوشی اندروید جهت استفاده از برنامه شاد مراجعه کردند که پس از شنیدن قیمت ها شرمگین از فرزندان خود مغازه را ترک کردند.

این فروشنده عنوان کرد: ای کاش وزارات آموزش و پرورش به جای واژه شاد از یک واژه دیگر برای اپلیکشن خود استفاده می کرد تا حداقل اسم و واژه شاد معنی خود را برای خانواده ها از دست نمی داد.

سهم دانش آموزان روستایی از آموزش فضای مجازی کجاست

دانش‌آموزان ساکن مناطق روستایی و حاشیه شهرها در جریان آموزش مجازی و تلویزیونی با مشکلاتی مواجه هستند، که عدم دسترسی آنها به اینترنت و گاهی حتی شبکه‌های تلویزیونی، نگرانی از یادگیری آنها را دو چندان کرده است و در این میان شاید این گروه از دانش‌آموزان بیشترین ضرر  را از تعطیلات طولانی مدت کرونایی متحمل شده باشند.

این روزها والدین دانش آموزان روستایی علاوه بر استرس ویروس کرونا در عذاب عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان خود به دلیل نداشتن امکانات لازم مانند تبلت ، گوشی هوشمند و اینترنت هستند.

آنطور که مشخص است آموزش و پرورش ما با تصمیم راه اندازی شبکه شاد تمام مشکلات را به دوش مردم انداخته است و خودش از دور فقط نظاره می کند.

آموزش و پرورش رایگان که می گویند این است!!

یکی از والدین دانش آموزان روستایی کردستان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مسوولین آموزش و پرورش به ما بگویند که در روستاهای که اینترنت ندارند چگونه فرزندانشان از کلاس های آموزش مجازی استفاده کنند ، در حالیکه که اعلام کرده اند برنامه شاد را نصب کنیم که مستلزم هزینه برای قشر کم درآمد است.

وی ادامه داد: در استان محروم کردستان که برخی مردمان آن نان شب ندارند و همه بیکار هستند و برای تامین نان و غذای خود هم عاجزند چطور انتظار دارند در این آشفته بازار قیمت ها گوشی هوشمند و تبلت برای نصب برنامه شاد و استفاده از آموزش فضای مجازی تهیه کنند.

وی تصریح کرد: از همین جا به مسوولان آموزش و پرورش کردستان اعلام می کنیم اکثر دانش آموزان نقاط روستایی این استان به دلیل یاس و ناامیدی و نداشتن امکانات لازم مانند بسته اینترنت و گوشی هوشمند از درس ها عقب افتاده اند و مدیران و معلمان باید جوابگو باشند.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی روستایی کردستان عنوان کرد: آموزش و پرورش چرا فکری به حال دانش آموزان روستایی نمی کند ، برخی از روستاها فقط 4 دانش آموزان دارند چرا معلمان حداقل هفته ای یک بار برای جویای شدن حال دانش آموزان خود به روستا نمی آیند؟

دایر کردن کلاس های مناطق روستایی مستلزم اجازه ستاد ملی کرونا است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کردتودی اظهار داشت:  معلمان استان کردستان از  آغاز تعطیلات از طریق فضای مجازی و سپس راه اندازی شبکه شاد در حال ارائه آموزش به دانش آموزان خود هستند.

وی با بیان اینکه 70 درصد دانش آموزان از امکانات دسترسی به آموزش فضای مجازی بهره مند هستند ، افزود: دانش آموزان برخی از روستاها بدلیل نداشتن امکانات بویژه در زمینه اینترنت و یا پخش سی‌دی از آموزش عقب افتاده‌اند.

قربانی گفت: برای آموزش به دانش آموزان حواشی شهرها و روستاها که دسترسی به فضای مجازی ندارند از طریق شناسایی معلمان توانمند اقدام به تهیه و توزیع هشت لوح فشرده از تدریس دروس فروردین و اردیبهشت ۶ پایه تحصیلی ابتدایی کردیم.

وی تصریح کرد: تهیه و توزیع همین سی دی ها هم با مشکل مواجه هست زیرا تعداد زیادی از دانش آموزان روستایی از داشتن رایانه یا لب تاب محروم هستند و نمی توانند از این سی دی ها هم استفاده کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: بازگشایی مدارس روستایی که از نظر بیماری وضعیت سفیدی دارند مستلزم اجازه ستاد ملی کرونا است و با اعلام این ستاد ما می توانیم کلاس های روستایی را دایر کنیم تا عقب افتادگی دانش آموزان این مناطق جبران شود.

تحصیل ۴۵ هزار دانش آموز روستایی در مقطع ابتدایی

بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز کردستانی در سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ در دوره‌های مختلف مشغول به تحصیل و ۲۴ هزار نفر از پرسنل در واحدهای اداری و آموزشی استان مشغول به آموزش و خدمت رسانی به آینده سازان کشور هستند، از این تعداد دانش آموز ۱۵۸ هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند که حدود ۴۵ هزار نفر آنها را دانش آموزان روستایی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانش آموزان روستایی اولیای دانش آموزان آموزش فضای مجازی نداشتن امکانات دانش آموزان مناطق روستایی گوشی هوشمند آموزش و پرورش آموزش مجازی خانواده ها عدم دسترسی برنامه شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امسال ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح مهارت‌آموزی ۳ مهارت فنی، نرم و سواد دیجیتال را آموزش می‌بینند و ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور درباره طرح‌هایی که در سال جاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال خواهد شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی با مشارکت مردم توجه به آموزش و توسعه مهارت است چون سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های توسعه مهارت می تواند به افراد کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای مشارکت در اقتصاد کسب کنند، علاوه بر این مهارت می تواند به بهره وری،نوآوری و رقابت بالاتر منجر شود و نهایتا جهش تولید و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمانهای توسعه ای است که مسئولیت خطیری در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای معرفی به بازار کار دارد.بر همین اساس امسال ما به صورت ویژه ۴ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای طرح مهارت افزایی ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: یکی از طرح ها در حوزه دانش آموزی است و برای اینکه دانش آموزان را با مهارتها آشنا و فرهنگ سازی کنیم و آنها هدایت شغلی و تحصیلی خود را دنبال کنند طرح مهارت افزایی دانش آموزان را پیش بینی کرده ایم که هم در قالب طرح تابستانی مهارت و هم در قالب استفاده از ظرفیتهای دولتی و آموزشگاه های آزاد دنبال خواهیم کرد و بر اساس آن آموزش ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان را امسال در دستور کار داریم تا دستکم ۳ مهارت را در بحث مهارتهای فنی،مهارتهای نرم و سواد دیجیتال با توجه به موضوع فناوری های اطلاعات و تکنولوژی های روز فرا بگیرند.

آموزش ۷۰ هزار نفر در طرح مهارت افزایی دانش آموختگان

شهریور طرح دوم را مهارت افزایی دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: طرح دوم ما بحث مهارت افزایی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاههاست و ما هدفگذاری کردیم ۲۴۰ استاندارد مشاغل جدید روبه رشد را در حوزه فناوری های برافکن و در حوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا و رایانش ابری و حوزه هایی که به روز هستند و جدیدترین مشاغل هستند تهیه کردیم و با تفاهم نامه هایی که با وزارت علوم به امضا رساندیم موضوع آموزش فارغ التحصیلان در مراکز دولتی و پارکهای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی امسال آموزش ۷۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پیش بینی شده تا مهارتهای مرتبط با فناوری های جدید را آموزش ببینند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عین حال طرح دیگر سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری را ارائه آموزشهای ترکیبی عنوان کرد و گفت: تمایل شدیدی در جامعه دانشجویی وجود دارد که در کنار آموزش نظری و تئوری، به شکل عملی هم با مهارتها و موضوعات درسی خود آشنا شوند.ما این طرح را با عنوان طرح مهارت افزایی دانشجویان از طریق ارائه آموزشهای ترکیبی و هیبریدی پیش بینی کرده ایم که همزمان با تحصیل بتوانند حداقل ۳۰۰ ساعت را در کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای در سراسر کشور در قالب کارورزی و کاربینی و کارآموزی بگذرانند.

آموزش مهارتی ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» 

شهریور متذکر شد: ما دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان را به عنوان ۳ جامعه هدف پیش بینی کرده ایم و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنها را مدنظر قرار دادیم ولی گروه آخر که بسیار مهم است و به آن نیاز شدید داریم، کارکنان و شاغلین بنگاههای اقتصادی است که این طرح را تحت عنوان توانمندسازی و توسعه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی (تاک)  امسال دنبال می کنیم و در این طرح پیش بینی کردیم که ۲۷۰ هزار نفر در قالب این طرح هم مهارت آموزی و هم سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای داشته باشند که با گواهینامه ای که دریافت می کنند فعالیتشان را در بازار کار دنبال کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند