Web Analytics Made Easy - Statcounter

حیدری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت: ۴۰ روز است که هیچ سویایی در سامانه قرار نگرفته است و نمی دانیم این که می گویند در بندر سویا داریم و یا حتی تولید داخل انجام می شود، کجاست و چرا چهل روز است که در سامانه چنین چیزی وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل تولیدی و خدماتی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و ضررهای فراوانی را متحمل شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک این دست کسب و کار های تولیدی و خدماتی پیش از شیوع این ویروس نیز به دلیل وجود مشکلات اقتصادی شرایط مناسبی نداشتند و با بحران های متعددی روبه رو بودند که کرونا نیز تبدیل به قوزی بالای قوز شد.

با توجه به لغو بسیاری از مراسمات، مهمانی ها و تعطیلی هتل ها و رستوران ها صنعت مرغ داری یکی از آن دسته از مشاغلی بود که با بحران رو به رو شد چرا که علی رغم قیمت تمام شده ی بالا برای مرغدار ولی به دلیل کاهش تقاضا قیمت مرغ در بازار به شدت کاهش پیدا کرده است. از سویی دیگر همه چیز دست به دست هم داد تا حتی نهاده ها مورد نیاز مرغداران به دست آنها نرسد و بازار آزاد هم خالی از دانه های مورد نیاز این صنعت باشد.

حال طی روزهای گذشته با انتشار فیلم معدوم سازی جوجه های یک روزه، مشکلات مرغداران به یکی از موضوعات مورد توجه مردم و رسانه ها تبدیل شده است. در همین راستا با مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی به گفتگو نشستیم تا ابعاد مختلف مشکلات مرغداران را بررسی کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران گوشتی استان مرکزی:

تعیین تکلیف وضعیت نهاده ها اصلی ترین انتظار مرغداران از دولت

علی اکبر حیدری مدیرعامل اتحادیه مرغ داران گوشتی استان مرکزی، در خصوص مشکلات حال حاضر مرغداران، در گفتگو با دیارآفتاب؛ اولین مشکل مرغداران را قیمت مرغ دانست و گفت: قیمت مرغ زنده ۷۰ روزه در بازار به ۶۸۰۰ تومان رسیده است و در صورت خرید نقدی به ۶۴۰۰ می رسد. حالا مرغ‌داری که جوجه ۵ هزار تومانی ریخته و ذرت و سویا گران خریده است، با این قیمت دقیقا ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان ضرر می کند.

حیدری با اشاره به خرید مرغ توسط پشتیبانی امور دام، عنوان کرد: خرید پشتیبانی امور دام به نفع مرغدار نیست چرا که قرارداد را با کشتارگاه ها می بندد و سودش به جیب کشتارگاه می رسد و هیچ سودی برای مرغدار ندارد.

وی با اشاره به عدم بارگیری ذرت و سویا از قبل از عید، تصریح کرد: پشتیبانی امور دام به مقدار کمی سویا و ذرت را در اختیار مرغداران قرار می دهد که تنها نیاز سه روز آنها را تامین می کند. علاوه بر این از قبل عید نیز بارگیری ای از بندر انجام نشده و قیمت ذرت در بازار آزاد به ۲۸۰۰ تومان و قیمت سویا هم به ۴۰۰۰ تومان رسیده است؛ البته این در حالی است که هیچ کدام از این ها هم گیر نمی آید و فقط آنهایی که در انبار ذخیره داشتند به این قیمت می فروشند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی ضمن بیان اینکه مشکل اساسی، نبود دانه برای جوجه ای است که مرغدار ریخته است، اظهار کرد: تقریبا تا پایان بهمن ماه و قبل از ویروس کرونا مشکل نهاده نداشتیم؛ به این معنا که ذرت و سویا به صورت آزاد یا دولتی تامین می شد و بار به بازار می رسید و براساس قیمت مصوب که ذرت ۱۳۵۰ و سویا از ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ بود، توزیع می شد. البته جوجه در آن زمان گران بود و قیمتش تا اسفند ماه به  بالای ۵ هزار تومان رسیده بود که در حال حاضر به دلیل نبود نهاده به ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان رسیده است.

وی با اشاره به تولید مازاد مرغ با توجه به کاهش تقاضا، عنوان کرد: مقداری از تولید را که کشتارگاه ها به قیمت ارزان خریداری می کنند و به پشتیبانی می دهند یک مقداری را هم منجمد و نگه داری می کنند. استان مرکزی قبلا روزانه ۲۴۰ تن مصرف مرغ داشت که این به ۵۰ تن رسیده است که ۱۸۰ تن اضافه بر فروش قبل از عید بوده است. با تعطیلی های صورت گرفته مصرف به شدت کاهش یافته است. دولت باید در این زمینه فکری کند چرا که وقتی رستوران ها، مجالس ختم و عروسی تعطیل می شود موضوع مشخصی است که مصرف نیز کاهش پیدا کند.

حیدری در خصوص راهکار صادرات برای تولید مازاد نیز گفت: وقتی صادرات به دلیل افزایش تعرفه ها برای مدتی قطع می شود بازار در عراق، افغانستان و کشورهای دیگر نیز از دست می رود و با توجه به اینکه مابقی کشورها این بازار را گرفته اند تا دوباره بازار را به دست آوریم سه تا چهار ماه زمان می برد. این طور نیست که بلافاصله با کاهش تعرفه همه چیز به حالت عادی بازگردد. این اتفاق شاید برای سه تا چهار ماه آینده بیفتد.

وی تعیین وزن در خرید مرغ از مرغداران توسط پشتیبانی امور دام را یکی دیگر از مشکلات دانست و تصریح کرد: مشکل پشتیبانی این است که برای خریدی هم که انجام می دهد وزن گذاشته است. وزن تعیینی پشتیبانی ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است در صورتی که قرار است این در کشور توزیع شود و پشتیبانی صادراتی انجام نمی دهد که بخواهد بار صارداتی بخرد. این در حالی است که مرغ سنگین در کشور خریدار دارد پس می توانند مرغ را در هر وزنی از مرغدار خریداری کنند و این یک مشکل اساسی است که با پشتیابنی داریم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی در خصوص معدوم سازی جوجه ها نیز عنوان کرد: آنهایی که مرغ مادر دارند گاهی اوقات از این دست کارها انجام می دهند دلیلش هم کنترل قیمت جوجه در بازار است تا بتوانند قیمت را بالا ببرند. گاهی اوقات نیز تخم مرغ را برای جوجه کِشی نمی گذاشتند و مستقیم می فروختند. شاید معدوم سازی جوجه چند سال پیش از این اتفاق می افتاد ولی یکی دو سال است که چنین چیزی نبوده چرا که قیمت جوجه خوب بود. الان است که قیمت این قدر کاهش پیدا کرده است و در یکماهه گذشته رایگان هم شده بود و فقط هزینه کرایه را می خواستند و اگر نمی توانستند معدوم می کردند. در هر صورت نمی توان گفت که کاری روتین است که هر ساله اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر این که هیچ راهکاری غیر از معدوم سازی نیست اظهار کرد: البته می توانند جوجه کِشی نکنند و تخم مرغ ها را به بازار بفرستند که آن هم ضرر خاص خودش را دارد و قیمت تخم مرغ را کاهش می دهد. یعنی مرغداران تخم گذار دچار مشکل می شوند که البته این مشکل با افزایش صادرات تخم مرغ قابل حل است.

حیدری با اشاره به اینکه دولت هیچ کمکی به مرغداران انجام نداده است عنوان کرد: وعده هایی در راستای کمک به مرغدارانی که ضرر کردند، داده شده است و  اسامی مرغدارانی که در اسفند و فروردین محصول خود را با قیمت پایین بارگیری کرده اند، نیز خواسته شده ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی تعیین تکلیف وضعیت نهاده ها را اصلی ترین انتظار مرغداران از دولت دانست و بیان کرد: تعیین تکلیف نهاده چه گران چه ارزان، حداقل به مرغداری که جوجه ریخته است و ۲۵ تا ۳۰ روز هم از عمرش می گذرد کمک می کند. در حال حاضر کسانی هستند که مرغ ۴۰ روزه دارند ولی نمی توانند نهاده آن را تامین کنند. حداقل باید در رسیدن نهاده تسریع شود و نیازهای مردم برطرف گردد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی ادامه داد: ۴۰ روز است که هیچ سویایی در سامانه قرار نگرفته است و نمی دانیم این که می گویند در بندر سویا داریم و یا حتی تولید داخل انجام می شود، کجاست و چرا چهل روز است که در سامانه چنین چیزی وجود ندارد.

وی افزود: این یک مشکل اساسی است که برای رفع آن نامه هم به جاهای مختلف نوشته ایم. حتی در برخی از استان ها به دلیل اینکه نمی توانند نهاده را تامین کنند و به مشکل می خورند مجوز جوجه ریزی به مرغداران نمی دهند. اصل این است که پشتیبانی امور دام این مشکل مرغداران را حل کند که متاسفانه پشتیبانی این کار را انجام نمی دهد.

حیدری خاطر نشان کرد: این را هم بدانیم که مرغ شبیه دام نیست که بتوانیم آن را بیشتر نگه داری کنیم. مرغ از ۵۰ روز که رد شود هر چه بخورد ضرر است و به دلیل تلفات، مشکلات خوراک و بحث های دیگر نمی توان بیش از حد آن را نگه داری کرد و از طرفی اگر وزنش هم بالا برود خریداری نمی شود و باید با قیمت پایین در اختیار سوسیس کالباسی ها قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرعامل اتحادیه مرغ پشتیبانی امور دام تعیین تکلیف تومان رسیده معدوم سازی نهاده ها تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۹۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های آذربایجان‌غربی توقیف هستند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس آخرین آمار بیش از ۱۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های استان توقیف هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، ناصر عتباتی، امروز _چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت_ در جلسه پیگیری تعیین تکلیف خودروهای رسوبی توقیفی در پارکینگ‌های آذربایجان‌غربی اظهار کرد: بحث پیگیری تعیین تکلیف خودروهای رسوبی وسایل نقلیه توقیفی به عنوان یک بخش از برنامه روزمره دستگاه قضائی و مجموعه‌های دخیل استان است.

وی در این راستا ادامه داد: این موضوع با وجود برگزاری جلسات و مصوبات، در مقام اجرا رضایت‌بخش نیست و همچنان وسایل نقلیه زیادی تعیین تکلیف نشده‌اند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: یکی از علت‌هایی که باعث انباشت خودرو در پارکینگ‌ها می‌شود، توقیف خودروها در قالب طرح‌های مختلف است که پیوست قضائی ندارند و بدون دستور دادستانی صورت می‌گیرد.

ح️سین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار بیش از ۱۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های استان توقیف هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: باید در روند توقیف، انتقال و ترخیص وسایل نقلیه طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه اقدام شود.

کد خبر 751847

دیگر خبرها

  • اسنادی از شرایط بغرنج اقتصاد ایران در سال منتهی به انقلاب ۵۷
  • بیش از ۱۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های آذربایجان‌غربی توقیف هستند
  • آخرین وضعیت بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۳+ اینفوگرافیک
  • کشاورزی در خطر اپیدمی! مجلس به دنبال حل مشکل واردات نهاده‌های کشاورزی
  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳
  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد