Web Analytics Made Easy - Statcounter

الهام حاجی رفیعی گفت: استان در زمینه آزمایشگاه‌ها در بخش خصوصی و بیمارستان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است و پس از طرح تحول سلامت و اعلام عدم ارجاع آزمایش بیماران بستری به آزمایشگاه‌های خارج از بیمارستان، آزمایشگاه‌ها در بخش دولتی تقویت و دستگاه‌های تخصصی خریداری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الهام حاجی رفیعی در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ با اشاره به جایگاه علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: درمان دارای دو بال است که یکی از آن‌ها علوم آزمایشگاهی است و قسمت اعظم تشخیص به عهده این بخش از علم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای تشخیص و درمان، ابتدا معاینات بالینی از بیمار انجام می‌شود، اما در روند تشخیص به‌ویژه در برخی بیماری‌ها از جمله روماتولوژی و عفونی و همچنین در پیگیری‌های درمان و مطالعات اپیدمیولوژیکی استفاده از تکنیک‌های تشخیص آزمایشی که تصویری از درون را ارائه می‌دهند بسیار ضرورت دارد.

کارشناس مسئول امور آزمایشگاه‌های قزوین ابراز کرد: در بحران‌های زیستی مشابه شیوع ویروس کرونا تشخیص بیماری و بیماریابی وابسته به آزمایشگاه است و تشخیص قطعی با انجام آزمایشات مولکولی تخصصی انجام می‌شود، زیرا در معاینات بالینی به علت علایم مشابه با سایر بیماری‌ها نمی‌توان نظر قطعی صادر کرد.

وی افزود: متخصصان علوم آزمایشگاهی همانند سنگر داران پشت جبهه هستند و باوجود ایفای نقش قابل توجه در تشخیص و پیگیری بیماری‌ها و مواجهه مستقیم با نمونه‌های بیمار، معمولا به میزان کادر درمان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: کارشناسان علوم آزمایشگاهی حتی پیش از شیوع کرونا نیز به دلیل مواجهه مستقیم با نمونه‌های بیمار در موارد عفونی شدید، ایدز، هپاتیت، سل و سایر موارد از پوشش مخصوص استفاده می‌کردند و این پوشش برای آن‌ها عادی است؛ زیرا بلافاصله پس از بازکردن در نمونه امکان آلوده شدن وجود دارد و این افراد همواره در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: علوم آزمایشگاهی در پیشبرد علوم زیستی، تشخیص جدید، انواع کشفیات از جمله دستیابی به درمان و داروهای جدید نیز بسیار تاثیرگذار است، با این حال این رشته تاکنون آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

تشخیص بیماری در بحران‌ها وابسته به آزمایشگاه است

این مقام مسئول بیان کرد: تعداد زیادی از افراد در استان با سرطان و انواع بیماری‌های روماتیسمی درگیر هستند که با تقویت جایگاه آزمایشگاه می‌توان در غربالگری و تشخیص به موقع این بیماری‌ها موثر بود.

وی درباره وضعیت آزمایشگاه‌های استان گفت: استان در زمینه آزمایشگاه‌ها در بخش خصوصی و بیمارستان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است و پس از طرح تحول سلامت و اعلام عدم ارجاع آزمایش بیماران بستری به آزمایشگاه‌های خارج از بیمارستان، آزمایشگاه‌ها در بخش دولتی تقویت و دستگاه‌های تخصصی خریداری شد.

حاجی رفیعی ادامه داد: اکنون قسمت اعظم نیازهای آزمایشگاهی در استان موجود است و تنها درصد کم و محدودی از نمونه‌ها برای آزمایش به خارج از استان ارسال می‌شوند.

وی با اشاره به آزمایشگاه مرجع در استان ابراز کرد: آزمایشگاه مرجع از سال 87 در استان قزوین راه اندازی شد که در آن آزمایشات تخصصی ژنتیکی و جنین پیش از تولد انجام می‌شد، اکنون نیز انواع آزمایش‌های مولکولی و عفونی و نمونه‌های آنفولانزا در زمان همه گیری این بیماری در آن بررسی می‌شود.

مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: از ابتدای ورود کووید 19 به استان ساز و کار انجام تست کرونا در این آزمایشگاه بررسی شد و پس از تایید وزارت بهداشت و انستیتو پاستور تهران اکنون آزمایش‌ها با اولویت کرونا در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون نمونه‌ها با تعداد میانگین 60 تا 70 مورد به صورت روزانه از بیمارستان‌های سطح استان به این آزمایشگاه ارسال شده و طی روندی سخت و زمان‌بر تست‌های مولکولی بر نمونه‌های حلق و انتهای بینی انجام شده و تشخیص قطعی به بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

این مقام مسئول درباره مزایای وجود آزمایشگاه مرجع در استان عنوان کرد: انجام انواع آزمایش‌ها با تعرفه دولتی در این مرکز به بیماران و روند درمان کمک می‌کند؛ ضمن اینکه باتوجه به انجام بخشی از تحقیقات دانشگاه در این مرکز، از نظر علمی نیز اعتباراتی برای استان به همراه داشته و می‌توان از آن برای کسب مجوز راه اندازی رشته‌های تخصصی در دانشگاه بهره برد.
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آزمایشگاه ها در بخش علوم آزمایشگاهی بیمارستان ها بیماری ها آزمایش ها نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ امیرحسن زرنانی با بیان اینکه امسال محور اصلی همایش بین المللی و بیست و یکمین همایش کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی، نقش آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت است، گفت: درهمایش امسال که از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، ۲۵ محور علمی وجود دارد و ۴۵ کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.
دبیر علمی پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی افزود: مطالب علمی در کارگاه‌ها براساس نیازسنجی‌ها ارائه می‌شود و پیش بینی می‌شود ۸ هزار نفر از همایش امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به پارسال افزایش مخاطب شاهد هستیم.

آزمایشگاه‌ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

امیرحسن زرنانی درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان حاضر در این همایش درباره افزایش سطح علمی مخاطبان و شرکت‌های مخاطب همایش گفت: هرچه دستگاه‌ها دقیق‌تر عمل کنند می‌توانند در تشخیص بهتر موثر باشند؛ نقش شرکت‌های تولیدی کیت‌های آزمایشگاهی و تولید کیت‌های استانداد در ارائه خدمات آزمایشگاهی مهم است وقتی تشخیص درست و سریع اتفاق بیافتد، تشخیص پزشک نیز صحیح و به نفع بیمار خواهد بود.

دبیرعلمی پانزدهمین همایش بین المللی و بیست و یکمین همایش کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره اینکه با وجود بیش از ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور، نقش آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت به چه صورت است، افزود: آزمایشگاه‌ها مهم‌ترین پایه سلامت در کشور هستند و به عنوان عوامل کمک کننده درتشخیص بیماری‌های بالینی به شمار می‌آیند؛ پزشک با توجه به علائم بالینی بیمار، ممکن است دچار تردید شود که آزمایشگاه‌ها می‌توانند این موارد را برطرف کنند.

زرنانی گفت: آزمایشگاه‌ها درنظام سلامت نقش پایه و محوری دارند در سطوح پزشکی مانند تشخیص بیماری‌های عفونی، انگلی، سرطان، خودایمنی و متابولیک، آزمایشگاه‌ها کمک کننده هستند.

دبیرعلمی پانزدهمین همایش بین المللی و بیست و یکمین همایش کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: بالین خوب یعنی تشخیص خوب و تشخیص خوب یعنی استفاده از تجهیزات یک آزمایشگاه خوب لذا آزمایشگاه‌ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند.

فعالیت ۴۰ هزار نفر در ۶ هزار آزمایشگاه کشور


همچنین غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین همایش بین المللی و بیست و یکمین همایش کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: امسال سعی کردیم با توجه به مشکلات و مسائل روز آزمایشگاهی و پیشرفت‌های فن آوری، نیاز‌های روز همکاران خدمت رسان در درمان را برآورده و با فن آوری و مسایل جدید آزمایشگاه‌ها آشنا کنیم.

دبیر اجرایی پانزدهمین همایش بین المللی افزود: در صورتی که به نقش و جایگاه آزمایشگاه در نظام سلامت پرداخته شود بسیاری از برنامه‌های اجرایی در سطح ملی با کمک آزمایشگاه‌های علمی صورت می‌گیرد و همکاران با داده‌های این آزمایشگاه‌ها در مراکز درمانی گروه مراقبت را هدایت می‌کنند از این رو برگزاری اینگونه همایش‌ها با اهمیت است.

دیگر خبرها

  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • مراکز تفریحی و گردشگری لرستان برای خانواده‌های دارای سه فرزند رایگان شد
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است