Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای اگر چه آفت نااشنایی برای کشاورزان و باغداران مازندران نیست ، ولی طی ۲ سال گذشته به خاطر افزایش جمعیتش وضعیت طغیانی گرفت و خسارت سنگینی به بخش باغداری استان وارد کرد.

یکی از دلایل طغیانی شدن این آفت ، کم توجهی برخی از باغداران به دستورالعمل های مقابله ای بدون هزینه با آن از یک سو و وجود ویلاها و خانه باغ های فاقد باغبان و متولی از سوی دیگر است و به همین خاطر نیز آسیب پذیری باغداری مازندران هر ساله در برابر این آفت بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان باغداری جهاد کشاورزی مازندران بر این باورند که اگر باغداران فقط به جمع‌آوری میوه‌های پوسیده زیر درختان و دفن آن اقدام کنند تا ۶۰ درصد مقابله و پیشگیری از شیوع این آفت بدون هزینه محقق می شود ولی چنانچه این روش را همه باغداران خرد و بزرگ انجام ندهند ، خسارت آفت مگس به محصولات بسیار سنگین خواهد بود.

این کارشناسان بر لزوم برداشت سریع و کامل تمامی میوه‌های مرکبات باقی مانده سال قبل ، رعایت بهداشت عمومی باغ شامل جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک تاکید دارند و هشدار می دهند که مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه ، دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.

بر اساس بررسی های انجام شده ، درختان هلو ، خرمالو ، انجیر ، سیب زرد ، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند. آسیب پذیری باغداری مازندران در برابر مگس مدیترانه ای زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم این آفت با داشتن چنین دامنه گسترده ای از میزبانان ، می تواند در تمامی فصول سال در باغ ها میهمانی بگیرد.

حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

در همین حال ، رئیس سازمان کشاورزی مازندران به باغداران استان هشدار داده است که  برای پیشگیری از افزایش جمعیت و خسارت مگس میوه مدیترانه ای در ماه های آتی توصیه های فنی را در باغ های مرکبات و سیاه ریش رعایت کنند.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ،  عزیزاله شهیدی‌فر با اشاره به اهمیت و حساسیت مبارزه با بیماری های و آفات مرکبات و سیاه ریشه، گفت : با توجه به شیوع انواع بیماری وآفات زمان مناسب برای  اقدامات پیشگیری، مقابله و مبارزه شیمیایی اهمیت دارد و کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی نیز آماده همکاری هستند.

وی برداشت سریع میوه های نارنج موجود روی درختان حاشیه باغات، خانه سراها، ویلاسراها، پارک ها و حاشیه خیابان ها در محدوده شهرداری ها، ادارات دولتی، رعایت بهداشت عمومی کف باغ شامل جمع آوری و دفن میوه های ریخته شده در عمق ۵۰ سانتی متری خاک و حذف علف های هرز را ضروری دانست.

شهیدی یفر گفت : نصب تله های جلب کننده به تعداد ۱۵ تا ۲۰ عدد در هکتار در باغات پرتقال والنسیا و باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه با سابقه آلودگی بمنظور شکار انبوه و از بین بردن مگس میوه مدیترانه ای مورد تاکید است.

آفت مگس میوه مدیترانه ای که سابقه حدود چهار دهه‌ای در مازندران دارد، در همه این سال ها با انجام مدیریت پیشگیری و مقابله بموقع، موجب نگرانی جدی باغداران و مسئولان نشده بود، اما در چند سال اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و گسترش کشت درختان مخلوط در باغات کوچک و بزرگ در حال تبدیل شدن به یک معضل اصلی است و ممکن است در صورت عدم توجه تمامی مشکلات بخش باغداری استان را تحت الشعاع قرار دهد.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت می شود.

برچسب‌ها مازندران اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران اراضی کشاورزی مازندران اراضی کشاورزی مگس میوه مدیترانه ای کشاورزی مازندران آفت مگس باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۶۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بار فروشان درباره گرانی صیفی‌جات به مهر گفت: اسفند ماه سال گذشته هشدار دادم و اعلام کردم برای چند ماه آینده نسبت به قیمت پیاز و گوجه فرنگی نگران هستم. پاکستان و هند کشورهایی هستند که خود تولیدکننده پیاز هستند اما به دلیل کمبود، صادرات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع کردند در حالی که ما به راحتی اجازه صادرات دادیم و هنوز هم ادامه دارد. این شد که در اواخر فروردین شاهد افزایش برخی محصولات از جمله پیاز و گوجه فرنگی بودیم.

وی افزود: در برخی مناطق نرخ هر کیلو گرم پیاز به حدود ۴۰ هزار تومان هم رسید که در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی مدیریت لازم را از ماه‌های قبل انجام می‌داد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات تا دی ماه ۱۴۰۲ بعد از اعمال عوارض، ۹ هزار تن بود و این عدد برای سال ۱۴۰۱، ۸ هزار تن به ثبت رسیده بود.

پیش بود بازار مرکبات

بازار میوه نسبتاً بازار آرامی است و قیمت‌ها در این بازار تثبیت شده است. دارایی نژاد در این خصوص گفت: فقط استان مازندران ۳.۸ میلیون تن تولید مرکبات داشت که اگر این آمار با یک میلیون تن مرکبات تولیدی کرمان جمع شود حاکی از بیش بود تولید در حوزه مرکبات است. سیب درختی هم بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در شهرهای ارومیه، نقده، دماوند، سلماس و… تولید شد در نتیجه ذخیره این اقلام بیش از نیاز بازار انجام شده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به صادرات حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن، گفت: صادرات باید ادامه پیدا کند زیرا محصولات زیادی باقی مانده اگر چه گذشت زمان از کیفیت آنها کاسته و اگر پیش تر می‌توانستیم به امارات، افغانستان، کویت، هندوستان و… صادرات داشته باشیم امروز به دلیل افت کیفیت با گذشت زمان، تمایلی به خرید مرکبات ایرانی در این بازارها وجود ندارد.

دارایی نژاد با بیان اینکه همچنان حدود ۱.۵ میلیون تن سیب و پرتقال در انبارها دپو شده است، گفت: هنگامی که در بازار داخل کمبود وجود دارد باید صادرات ممنوع شود و در زمان فراوانی صادرات باید با قوت انجام شود در حالی که این مدیریت از سوی نهاد متولی دیده نمی‌شود.

الگوی کشت در حرف مانده است

نهم اسفند ۱۴۰۱ در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست، چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست، چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسب داشت.

وی اعلام کرد: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود. در حال حاضر توزیع قطره چکانی پیازهای انبار شده توسط سوداگران منجر به افزایش قیمت‌ها شده اما از ماه آینده حداقل ۱۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی گفت: پیش از این ورودی بار پیاز به میدان بارفروشان بین ۱.۵ تا ۲ هزار تن بود که در حال حاضر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن رسیده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به وضعیت بازار گوجه فرنگی هم اظهار کرد: توزیع مناسب گوجه فرنگی حتی قیمت آن را در میادین عمده فروشی به ۸ هزار تومان هم رساند. در ادامه کاهش عرضه قیمت‌ها را صعودی کرد؛ البته نرخ گوجه فرنگی هم از هفته آینده کاهش خواهد یافت.

دارایی نژاد با بیان اینکه تا هنگامی که الگوی کشت در کشور اجرا نشود شاهد این نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود، گفت: پیش تر اعلام کردیم با توجه به اینکه ایران جز نادر کشورهایی با اقلیم متفاوت است، می‌توانیم برخی میوه‌های وارداتی را در داخل کشت کرد. در حال حاضر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات موز هزینه می‌شود در حالی که می‌توان در داخل کشت کرد. میوه‌هایی مانند آواکادو و آناناس از جمله میوه‌هایی است که امکان کشت در داخل وجود دارد؛ اما نیاز به مدیریت دارد.

کد خبر 6092077 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • کشت ارگانیک رویکرد جهاد کشاورزی مازندران است
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند