آمادگي صداوسیمای مرکز اصفهان براي ايجاد فضاي معنوي و پر نشاط در ماه مبارك رمضان
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۸۲۳۸
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، جعفری مدیر روابط عمومی صداوسیمای مرکز اصفهان گفت: ویژه برنامه "یک شهر ضیافت" به صورت زنده به تعداد ۳۰ برنامه و هر برنامه به مدت ۷۰ دقیقه با همکاری دادگستری کل استان، دادستانی، اداره کل زندانها و عموم مردم نوع دوست اصفهان تولید و به احکام و مناسک اجتماعی ماه رمضان، اخلاق مداری و سبک زندگی اهل بیت، اهمیت روزه داری، امربه معروف و نهی از منکر و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و کمک به خانواده زندانیان نیازمند میپردازد.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: ویژه برنامه «بهشت اجابت» در ۳۰ برنامه و هر برنامه به مدت ۷۵ دقیقه در هنگام سحر به پیرامون موضوعات اهمیت سحر خیزی و عبادت در سحر، احکام و مناسک اجتماعی ماه رمضان، اخلاق مداری و سبک زندگی اهل بیت (ع)، معرفی علمای قدیمی اصفهان و بیان زندگی آنها میپردازد.
مدیر روابط عمومی صداوسیمای مرکز اصفهان افزود: برنامه "جزء خوانی قرآن" نیز به صورت زنده هر روز صبح و عصر به مدت ۶۰ دقیقه پخش میشود. برنامه "پزشکی سیب" نیز به تعداد ۱۲ برنامه و هر برنامه به مدت ۵۵ دقیقه به مسائل ارتقای فرهنگ تغذیه، سبک زندگی و بهداشت فردی و ارائه راهکارهای مناسب تغذیه در ایام مبارک رمضان میپردازد.
جعفری تصریح کرد: همچنین این شبکه در ایام ماه مبارک رمضان علاوه بر پخش فیلم و سریالهای متناسب این ماه، برنامه های"به وقت خانه" با موضوع هم افزایی برای ارتقای نشاط امید و سلامت اجتماعی، "پرانتز (جوان) " با موضوعات سبک زندگی اسلامی، فرهنگ کارآفرینی، مهارت زندگی، حقوق شهروندی و صداقت در تعاملات فردی و اجتماعی، برنامههای معارفی و احکام را در طول روز پخش میکند.
او ادامه داد: درحوزه صدا هم علاوه بر پخش ترتیل قرآن در دو نوبت صبح و عصر هر نوبت به مدت ۶۰ دقیقه و سخنرانیهای مذهبی مرتبط با ماه مبارک رمضان در دو نوبت صبح و عصر، دو ویژه برنامه با عنوانهای "در بارگاه ملکوت"هنگام سحر به مدت ۹۵ دقیقه و "دعوت نامه" زمان افطار به مدت ۸۵ دقیقه با بخشهای متنوع تهیه و پخش میشود.
مدیر روابط عمومی صداوسیمای مرکز اصفهان افزود: همچنین برنامه زنده "روایت هجران" به مدت ۱۲۰ دقیقه ویژه ایام شهادت حضرت علی (ع)، ویژه برنامه روز جهانی قدس به مدت ۱۸۰ دقیقه و برنامه "آینه" با موضوعات ماه مبارک رمضان تولید و پخش میشود.
جعفری بیان کرد: پخش ادعیهها همچون دعای افتتاح به مدت ۲۵ دقیقه، دعای هفتم صحیفهی سجادیه به مدت ۱۰ دقیقه، مناجات امیرالمومنین علی علیه السلام در مسجد کوفه به مدت ۳۵ دقیقه و سخنرانی صبحگاهی هر برنامه ۱۵ دقیقه از رادیو اصفهان و همچنین تهیه و تولید خبر و گزارش در بخشهای خبری رادیویی و تلویزیونی با هدف ایجاد نشاط معنوی در جامعه از دیگر برنامههای صدای مرکز اصفهان در ماه مبارک رمضان میباشد.
او گفت: راه اندازی صفحه ماه مبارک رمضان در وب سایت مرکز و بارگذاری مطالب و گزارشهای تولیدی به مناسبت ماه رمضان، معرفی ویژه برنامههای رادیو و تلویزیون در ماه رمضان، تولید کلیپها شامل ویدیو کلیپ، فتو کلیپ و ویدیو کامنت، برگزاری پویشهای #کمککریمانه شامل ارسال عکس و فیلم از کمکهای مردمی به نیازمندان جامعه و #ماهخداخانهخدا به مناسبت شبهای احیاء و شهادت امیرمومنان حضرت علی علیه السلام، تهیه پوستر و عکس نوشت سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ماه مبارک رمضان، تهیه گزارشهایی با موضوع ماه مبارک رمضان و استفاده از ظرفیت اعضای باشگاه فضای مجازی در تولیدات ماه مبارک رمضان نیز از اقدامات فضای مجازی این مرکز میباشد.
انتهای پیام/ی
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: صداوسیمای مرکز اصفهان ماه رمضان صداوسیمای مرکز اصفهان ماه مبارک رمضان ویژه برنامه ماه رمضان سبک زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/