Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@23:23:18 GMT

آغاز یک پایان تراژیک برای نفت

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۹۲۷۶

ایرانی که بیش از یک قرن بر نازبالش نفت آسوده و به این اتکا بر منبعی بی انتها دلخوش بوده، حالا که آرام آرام بازارهای جهان روی از نفت برمی گردانند، قرار است چگونه به مسیر خود ادامه دهد؟

فرصت سوزی های چندین دهه اخیر برای گذراندن اقتصاد کشور از دره عمیق وابستگی به نفت و تک محصولی بودن، این روزها و در شرایطی که کاهش چندین باره عرضه نفت در اوپک، بی توجهی بازارهای جهانی را در پی داشته، به شکلی نامانوس خود را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها دنیا همزمان با شیوع بیماری کرونا و رکود ناشی آن، با کاهش بی سابقه بهای جهانی نفت هم روبرو شده است و این مساله در کنار تلاش بی نتیجه کشورهای نفتی برای مدیریت بهای آن از طریق کاهش تولید، از آغاز سقوط نفت به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده اقتصاد جهان، خبر می دهد.

اقتصاد ایران و جهان پس از نفت، بدون شک دچار تلاطمات و تحولات شگرفی خواهد شد. اگرچه پیش بینی می شود رشد سریع تکنولوژی عصر گذر از نفت را بر خلاف عبور اقتصاد جهان از ذغال سنگ کوتاه خواهد کرد، اما هنوز هم می توان مهیای مواجهه با نفت بی مشتری در جهان شد.

ایران برای عبور کم هزینه تر از وابستگی به استقلال از نفت، چاره ای تغییر پارادایم های اقتصاد در سایه اتکا به کسب و کارهایی با ارزش افزوده بالا و هدایت منابع نفت و گاز به سمت آنها ندارد. بهره مندی از منابع نفتی برای توسعه پتروشیمی ها و توانمندسازی صنایعی که محصولات پتروشیمی اصلی ترین حلقه زنجیره تامین آنها محسوب می شود، یک گام بلند، مهم و موثر است.

محصولات پتروشیمی جزو مهمترین مواد اولیه بسیاری از صنایع ساخت محور محسوب می شود که امروز به دلیل بالا بودن قیمت فرآورده های این صنعت، عمدتا با ظرفیت محدود و قیمت های غیررقابتی کار می کنند و تحت تاثیر این عوامل، بازارهای صادراتی خود را هم از دست می دهند.

متمرکز کردن منابع زیرزمینی در صنایع مادر و تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی با بهای ارزانتری که قاعدتا ناشی از دسترسی کشور به نفت و گاز است، می تواند جهش قابل توجهی در تولید و صادرات صنعتی ایجاد کند.

به علاوه آنچه که امروز از منابع نفت و گاز در اختیار داریم و بنیان های سستی از اقتصاد کشور را بر آن بنا نهاده ایم، می تواند شاهراهی برای بدل شدن ایران به هاب انرژی منطقه باشد. تبدیل گاز به برق، در شرایطی که ایران از نظر جغرافیایی ویژگی های منحصر به فردی دارد، قادر است ظرفیت ها و فرصت های قابل توجهی برای توسعه در زنجیره صنعت برق که البته زنجیره بسیار گسترده و پرمهره ای محسوب می شود، ایجاد کند.

ایران در قلب خاورمیانه و در بین کشورهایی عمدتا جنگ زده که قادر به تولید برق مورد نیاز خود نیستند، جزو کشورهای پیشرو از نظر نیروی انسانی، دانش و پتانسیل های صنعتی، محسوب می شود. ظرفیت 70 هزار مگاواتی تولید، اختلاف قابل توجه افق و تنوع بی نظیر آب و هوایی در بخش های مختلف کشور و البته تفاوت های آن با کشورهای منطقه، ایران را به یک مهره موثر در شطرنج صنعت برق منطقه تبدیل کرده است.

یکی از مهمترین پارادایم های قابل تغییر در ایران پس از نفت، بهره مندی هوشمندانه از ظرفیت های صنعت برق در سایه منابع نفت و گاز کشور است. افزایش این ظرفیت علاوه بر ایجاد پتانسیل قابل توجه برای صادرات محصولی که ارزش افزوده بالایی دارد و نیز تثبیت امنیت اقتصادی، سیاسی کشور به دلیل وابستگی کشورهای همسایه به برق ایران، می تواند زمینه توسعه صنایعی مانند رمزارز را هم در کشور گسترش دهد.

صنعت رمزارز که تا امروز هم فرصت سوزی های قابل توجهی در خصوص آن صورت گرفته است، می تواند یک سکوی پرتاب کم هزینه برای ارزش افزوده صنعتی کشور باشد. وقتی تولید برق به ویژه برای بخش خصوصی در سایه پشتوانه ای از منابع گازی به یک فعالیت اقتصادی با سود منطقی بدل شود، ایران مزیت نسبی قابل توجهی برای توسعه مزارع رمزارز خواهد داشت و کشور از این مسیر علاوه بر ارزآوری قابل توجه، می تواند به درآمدهای مناسبی از محل فروش برق، مالیات و حتی ساخت تجهیزات ماینرها دست یابد.

به این ترتیب نه تنها سرمایه گذاران داخلی، بلکه خارجی ها هم به فعالیت در صنعت بلاک چین ایران علاقمند شده و  باب تازه ای در توسعه یک صنعت نوپا، کم هزینه و پرسود باز می شود که البته تاثیر مستقیم آن در توسعه اقتصادی کشور قابل مشاهده خواهد بود.

برای پایان عصر نفت البته چشم اندازهای دیگری هم می توان قائل شد که بیان آن در مقال نمی گنجد و تلاش می شود در بخش های آینده به آن پرداخته شود.

*نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد ایران بازار نفت درآمد نفتی محسوب می شود قابل توجهی منابع نفت نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۹۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت «افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

یه گزارش ایسنا، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان پس از یک هفته حضور در این کشور، روایت خود را درباره گفت‌وگوها با مقام‌های مختلف افغانستان و همچنین مقام‌های بین‌المللی بیان کرد.

کاظمی قمی روز پنجشنبه و در رشته‌توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفت‌وگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای».

او همچنین بیان کرد که «ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد که افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

سفیر ایران تاکید کرد «توافقاتِ براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود».

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

در همین راستا، کاظمی قمی نوشت: «قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند، اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است و سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد».

امروز همچنین کاظمی قمی با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان دیدار و دوطرف درباره تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه در زمینه های گوناگون رایزنی کردند.

در این جلسه که وزرای انرژی و آب، کشاورزی، اطلاعات و فرهنگ و همچنین سفیر افغانستان در تهران حضور داشتند، عبدالغنیف روابط میان افغانستان و ایران را بهتر و مثبت توصیف و تاکید کرد هر ۲ کشور باید برای توسعه روابط همکاری نمایند. 

طبق گزارش ارگ، عبدالغنی گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بیشتر بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب هلمند به ولایت نیمروز و به سیستان ایران رسیده که این کمک خواهد کرد که مشکلات بیشتر مردم هر ۲ کشور را حل کند». 

ملابرادر

این مقام طالبان همچنین خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین ۲ کشور یاد کرد. 

معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان گفت در پی سفر اخیر او به ایران، کمیته‌های فنی هر دوطرف با هم همکاری می‌کنند و در زمینه‌های مختلف نتایج خوبی به دست آورده‌اند.

او همچنین خواستار هماهنگی بیشتر میان تهران و کابل در زمینه مهاجران شد.

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

طبق این گزارش، سفیر ایران در کابل نیز از رسیدن آب هیرمند به سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد افزود ایران آماده همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تجاران، تلاش مشترک برای حفاظت از محیط زیست و به‌روزرسانی بخش کشاورزی است.

کاظمی قمی همچنین بر همکاری در افزایش سطح تجرت و ترانزیت افغانستان از طریق ایران تاکید کرد.

نماینده ایران در امور افغانستان امروز همچنین با رئیس یانک مرکزی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان مسابقات جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان اصفهان
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • آغاز نصب انشعابات آب در روستای سرپله آبدانان
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • بازدید عمومی نمایشگاه ایران اکسپو از روز یکشنبه آغاز می‌شود؛ نمایشگاه اکسپو چند روز است؟!
  • خوشحالی کاپیتان بارسا: تمدید با خیال راحت