Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@15:59:14 GMT

وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۴۱۶۱

وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست

حسین جلالی، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضع کنونی پایان نامه‌های دانشگاهی و حرکت به سوی صنعت اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کرده اند که بخشی از پایان نامه‌های خود را به موضوعات جامعه و صنعت اختصاص دهند؛ اگر در این مسیر حرکت کنیم، خاک خوردن پایان نامه‌ها در کتابخانه‌ها به وجود نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلالی ادامه داد: استادان در این زمینه سهم خیلی برجسته‌ای دارند، اما نمی‌توان گفت سهم آن‌ها از دانشجویان مهمتر است، چون موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد باید در راستای علایق دانشجو باشد.

آموزش رایگان، نقص‌ سیستم آموزش عالی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از نقص‌های سیستم آموزش عالی ما آموزش رایگان است؛ خارج از مرز‌ها تحقیقات بر مبنای درخواست صنایع صورت می‌گیرد و فرد برای دلخوشی خود و یا برای پاس کردن واحد‌ها تحقیق و پژوهش انجام نمی‌دهد، به همین دلیل پژوهش‌ها در خارج از کشور کانالیزه است.

جلالی گفت: موضوع کانالیزه بودن پژوهش‌ها که در کشور ما وجود ندارد از یک طرف مزیت محسوب می‌شود و از سوی دیگر یک نقص است. نقص از این لحاظ که تحقیقاتی انجام شده که مشتری برای آن وجود ندارد و منشا آن آموزش رایگان است و برای آن بودجه دولتی صرف کرده است؛ هزینه‌ای که برای پایان نامه تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد یک سرمایه ملی است که باید یک برونداد متناسب داشته باشد.

رئیس دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: نقش دانشجو و دانشجو بودن و نه دانش آموز بودن به هدفمند و کاربردی شدن پایان‌نامه هاکمک می‌کند و اگر دانشجو به این نتیجه برسد که راه ادامه تحصیل و شناخته شدن از لحاظ علمی، پایان نامه است قطعا بیشتر به این موضوع مهم دقت می‌کند.

جلالی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی چهارچوب‌ها و محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان این تعداد را متناسب با نیاز جامعه افزایش داد؛ تعداد آن‌ها اگر متناسب و در راستای نیاز‌های کشور هدایت شود، ظرفیت و راه حلی برای برون رفت از معضلات و مشکلات متعدد و متنوع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

او افزود: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در حال پژوهش هستند باید موضوعاتی را سرلوحه پژوهش خود قرار دهند که بتواند تضمین کننده آینده آن‌ها باشد؛ اینکه از دانشگاه انتظار داشته باشیم برای فردی شغل ایجاد کند در هیچ مقیاس و معیاری وجود ندارد. درست است که یکی از وظایف دانشگاه کارآفرینی است، اما تعیین آینده شغلی و علمی در دست خود دانشجو است.

جلالی گفت: بسیارند فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد که به واسطه پایان نامه خود مشغول به کار شدند و به خوبی توانسته اند در صنعت و جامعه بهترین شوند و بعد از کسب تجربیات صنعت و جامعه، وارد مقطع دکتری شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست؛ دانشگاه باید مولد دانش‌هایی باشد که مولد شغل است. دانشگاه باید ریل گذاری کند و این کار باید توسط دانش آموختگان انجام شود که مبنای راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و رشد آن‌ها نیز همین واقعیت بوده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پایان نامه دانشگاهیان کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی پایان نامه ها هیئت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار نامه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص اعمال پایه های تشویقی اعضای هیات علمی با انشار نامه مذکور اعلام کرد: یک اتفاق مبارک و موثر برای وزارت علوم تحقیقلات و فناوری (عتف) بخشی ازجورچین (پازل) انگیزشی دوره جدید مدیریت وزارت (عتف).

متن نامه به شرح زیر است :

مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نامه ای به محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بازگشت به نامه شماره ۳۶۸۳۵۲/ و مورخ ۵ فروردین ۱۴۰۳ در خصوص پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی به استحضار می‌رساند:

با توجه به ماده (۷) تصویب نامه شماره ۱۶۰۷۱۶/ت ۶۰۰۲۹ه مورخ ۲ آذر۱۴۰۱ هیات وزیران، دستورالعمل اعطای پایه‌های تشویقی تا (۶۰ پایه) ازسوی آن وزارت خانه ابلاغ‌شده برای تمامی اعضای هیات علمی که از طریق مراکز جذب وزارت‌خانه مربوطه به‌کار گرفته شده یا می‌شوند از سال هزار و چهارصد و ۲قابلیت اجرایی یافته است.

بنابراین محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی تا (۷) پایه موضوع ماده پنجاه و سه آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی از تاریخ اجرای ماده مذکور لغو می‌گردد.

علی‌ای‌حال چنانچه احدی از اعضای مذکوردر شرف بازنشستگی هستند در صورت رعایت ضوابط کلی اعطای پایه‌های مورد بحث که دستورالعمل مزبور تشریح گردیده موضوع اعمال پایه‌های تشویقی در محاسبه حقوق بازنشستگی قابل رسیدگی و اقدام خواهد بود.

کد خبر 6087334

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال