Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)» یکی از نهاد‌های پرتلاش است که در پیشانی فعالیت‌های خود، به خودکفایی مردم مناطق محروم و هم‌وطنانی که مجالی برای بروز استعداد‌های خود نداشته‌اند، می‌پردازد. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا هم، چون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار با کارآفرینان ۱۶ شهریور ۱۳۸۹این سخن گران‌بهای مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به‌خوبی نشان از اهمیت و ضرورت کارآفرینی و رونق تولید به عنوان بازوی محرک در اقتصاد مقاومتی دارد. از همین رو، در این برهه‌ی حساس از زمان توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی امری ضروری است.   یکی از مهم‌ترینِ این سیاست‌ها، تأمین شرایط و فعال‌سازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه‌ی کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و رونق تولید است.   «بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)» یکی از نهاد‌های پرتلاش است که در پیشانی فعالیت‌های خود، به خودکفایی مردم مناطق محروم و هم‌وطنانی که مجالی برای بروز استعداد‌های خود نداشته‌اند، می‌پردازد.   بنای تأسیس بنیاد برکت، دستور مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» خطاب به رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آقای مخبر، بوده است که فرمودند: «در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید. چه‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید».   در راستای همین رهنمود، بنیاد برکت در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۶ تأسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت نماید.   **
فعالیت‌های بنیاد برکت
فلسفه‌ی وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحد‌های کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، و رهنمود‌های مقام معظم رهبری است. بنیاد برکت با مشارکت در راه‌اندازی و توسعه‌ی طرح‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و ...، انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی، مدرسه‌سازی و ارایه‌ی خدمات سلامت، عام‌المنفعه، و بیمه‌ای به دنبال تأثیر کلی بر توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم کشور، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه‌ی کارآفرینی، محرومیت زدایی و فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیرو‌های محلی به شهر‌های بزرگ است.

ویژگی‌های فعالیت‌های بنیاد برکت
نکته‌های کلیدی و محوری در نگرش بنیاد برکت نسبت به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و هم چنین توانمندسازی اقتصادی در کشور عبارت‌اند از:
●تأکید بر این باور که توسعه‌ی اقتصادی مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از طریق سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی با توجه به مزیت‌های نسبی در این مناطق انجام می‌گیرد.
●تأکید بر ایجاد فرصت‌های شغلی محلی با هدف جلوگیری از مهاجرت نیرو‌های بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته.
●تأکید بر مشارکت بنیاد برکت به شکل غیرتصدی‌گرایانه و غیرماندگار با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران محلی در جهت را‌ه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی و طرح‌های اشتغالزایی اجتماع محور.
●تأکید بر کمک به توسعه‌ی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از طریق استفاده از مشارکت مردمی و آموزشی در زمینه‌ی اصول و روش‌های صحیح فعالیت اقتصادی.
●توجه ویژه به انجام امور زیربنایی و ایجادو توسعه فضا‌های آموزشی و فرهنگی به عنوان مکمل فعالیت‌های اقتصادی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته.   «توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی»، اولویت نخست بنیاد برکت   عملکرد بنیاد برکت طی ۱۲ سال فعالیت نشان می‌دهد که مهم‌ترین دغدغه‌ی این بنیاد، رفع ریشه‌ای محرومیت در اقصی نقاط ایران اسلامی است و برای رسیدن به این هدف والا، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی همواره نخستین اولویت بنیاد برکت بوده است. سیاست راهبردی مهم بنیاد برکت در اجرای پروژه‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور، همواره پرهیز از تصدی‌گری، اجرا و استفاده‌ی کامل از توان سازمان‌های غیردولتی، عام‌المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین، و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح‌ها به کارآفرینان بومی بوده است. در واقع مشارکت بنیاد برکت صرفاً به‌منظور توانمند‌سازی اقتصادی و تجمع سرمایه‌های خرد خصوصی در مناطق محروم انجام می‌پذیرد.

الگوی توانمندسازی اقتصادی بنگاه محور
الگوی فعالیت در طرح‌های اقتصادی بنگاه محور، مشارکت حداکثر ۴۹ درصدی بنیاد برکت و حداقل ۵۱ درصدی کارآفرین بومی است. این‌گونه مشارکت در اجرای طرح‌های کوچک و متوسط، با استفاده از مدل‌های مالیه‌ی خرد انجام می‌شود. این، یعنی کارآفرینان با داشتن طرحی در مناطق محروم می‌توانند شریکی قدرتمند داشته باشند که آن‌ها را در کارآفرینی یاری کند. از مزیت‌های فراوان این شیوه‌ی مشارکت بنیاد، می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی محلی و در نهایت جلوگیری از مهاجرت نیرو‌های بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته اشاره کرد. مشارکت بنیاد برکت با این شیوه‌ی غیرتصدی‌گرایانه و غیرماندگار، فرصت بی‌مانندی در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران محلی قرار می‌دهد و را‌ه‌اندازی این‌گونه بنگاه‌های اقتصادی در قالب اصول اقتصاد و مالیه‌ی اسلامی (مشارکت‌های حقوقی و مدنی)، منجر به هرچه مردمی‌تر شدن اقتصاد می‌شود.   الگوی توانمندسازی اقتصادی اجتماع محور   با بررسی سازمان‌های غیردولتی برتر جهان توانمندسازی و فقرزدایی، ارزیابی و ارتباط موثر با سازمان‌های مردم نهاد و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی مطرح، آیین نامه‌ها و الگو‌های جدید توانمندسازی اقتصادی اجتماع محور در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ تدوین شده است. این آیین نامه‌ها و الگو‌های توانمندسازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی که در دستور کار بنیاد برکت قرار گرفته اند، عبارتند از: «آفتاب» (آیین‌نامه‌ی فقرزدایی و توان‌افزایی برکت)، «آسمان» (آیین‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری مردم و اشتغال نیروی انسانی) «مهتاب» (مدل هادی تلاش اقتصادی برکت) و «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغالزایی برکت)
**
۳۶۰ طرح تعداد طرح‌های اقتصادی بنگاه محور
۴۰۰۰۰ طرح تعداد طرح‌های اقتصادی اجتماع محور
۲۶۵ طرح تعداد طرح‌های اقتصادی تسهیلات محور
۳۴۶۰۰۰ نفر ظرفیت کل اشتغال (مستقیم ۹۰۰۰۰ شغل و غیرمستقیم ۲۵۶۰۰۰ شغل)
۳۱ استان تعداد استان تحت پوشش
۲۶۰ شرکت تعداد بنگاه‌های اقتصادی که بنیاد برکت از آن‌ها خارج شده است
۱۰۰ شرکت تعداد مشارکت‌های فعال
ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم ۹۵۰۰۰ میلیارد ریال
**
۱۴۵۰۰ تعداد کل پروژه‌های عمرانی و زیربنایی به بهره برداری رسیده و آماده افتتاح
۳۵۰۰۰ پروژه تعداد کل پروزه‌های عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت در مناطق محروم
۲۰۵۰۰ تعداد پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در دست تکمیل
۱۸۰۰۰ میلیارد ریال حجم کل سرمایه گذاری انجام شده
** حجم و تنوع خدمات بنیادستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از سه نوع خدمت در بدو تاسیس، که شامل توانمندسازی اقتصادی، توسعه‌ی امور زیربنایی و مدرسه‌سازی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال بود، به ۶۰ نوع خدمت با اعتباری بالغ بر ۱۱۹ هزار میلیارد ریال در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ۳۱ استان کشور افزایش یافته است. علاوه بر اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی می‌توان به فعالیت‌های زیربنایی، آموزشی و فرهنگی مانند طرح‌های راه‌سازی، پل‌سازی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، ساخت مراکز ICT و مخابراتی، مراکز و خانه‌های بهداشت، پاسگاه و حوزه‌ی انتظامی، مسکن محرومین، ساخت و تکمیل بیمارستان، اجرای پروژه‌های آب‌خیزداری و زیرساخت باغبانی، ساخت مدرسه، مسجد، حوزه‌های علمیه، دارالقرآن و خانه‌های عالم، اشاره کرد.
۱۴۵۰۰ تعداد کل پروژه‌های عمرانی و زیربنایی به بهره برداری رسیده و آماده افتتاح
۳۵۰۰۰ پروژه تعداد کل پروژه‌های عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت در مناطق محروم
۲۰۵۰۰ تعداد پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در دست تکمیل
۱۸۰۰۰ میلیارد ریال حجم کل سرمایه گذاری انجام شده
ساخت مدارس برکت در مناطق محروم کشور   بیشک مدرسه سازی یکی از بنیادی‌ترین و ماندگارترین فعالیت‌های بنیاد برکت است که در راستای منویات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در ساخت مدرسه در روستا‌ها و مناطق محروم کشور انجام می‌شود. به همین منظور بنیاد برکت برای تامین فضای مناسب و استاندارد برای دانش آموزان این مناطق، با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در تعامل مستمر است. در این زمینه تاکنون قرارداد ساخت ۱.۷۰۰ مدرسه منعقد شده است.   **
۹۸۰۰۰ کلاس تعداد کلاس درس دارای قرارداد ساخت
۱۷۰۰ تعداد مدارس دارای قرارداد ساخت
۴۵۰ مدرسه تعداد مدارس در دست ساخت و تکمیل
۱۲۵۰ تعداد مدارس بهره برداری شده
۲۶۵۰ تعداد روستای تحت پوشش مدارس برکت
۳۱ استان تعداد استان تحت پوشش
۲۰۵۰۰۰ نفر ظرفیت دانش آموزپذیری مدارس ساخته شده و در حال ساخت برکت
۱۵۰۰۰۰ نفر ظرفیت پذیرش دانش آموزان در مدارس برکت
۹۵۰۰ میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری
**
فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی   رسیدگی به امور فرهنگی همواره جزو اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ و بدون شک انجام این امر بدون ساخت و تامین اماکن و زیرساخت‌های فرهنگی مذهبی میسر نخواهد بود. بنیاد برکت در این زمینه تاکنون قرارداد ساخت ۱.۵۰۰ مرکز فرهنگی و مذهبی، شامل مسجد، حسینیه، خانه عالم، حوزه‌ی علمیه، مصلی و دارالقرآن با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد ریال در مناطق محروم کشور منعقد کرده که که ۱۲۲۰۰ واحد آن به بهره‌برداری رسیده و یا آماده‌ی افتتاح است.
**
۹۳۸ باب تعداد مساجد، حسینه ها، مصلی و درالقرآن بهره برداری شده
۱۱۵۷ قرارداد تعداد مساجد، حسینیه ها، مصلی و درالقرآن‌های دارای قرارداد ساخت
۲۱۹ باب تعداد مساجد حسینیه ها، مصلی و دارالقرآن‌های در دست ساخت
۸۷۰ میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری انجام شده
۳۱۵ باب تعداد خانه‌های عالم دارای قرارداد ساخت
۲۴۰ باب تعداد خانه‌های عالم بهره برداری شده
۷۵ باب تعداد خانه‌های عالم در دست ساخت
۱۴۰ میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری انجام شده
۲۲ باب تعداد خانه‌های عالم دارای قرارداد ساخت
۲۸ باب تعداد خانه‌های عالم بهره برداری شده
۶ باب تعداد خانه‌های عالم در دست ساخت
۴۹۰ میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری انجام شده
۱۵۰۰ میلیارد ریال حجم کل سرمایه گذاری در زمینه احداث مراکز فرهنگی- مذهبی
**
ساخت مسکن محرومین:
مسکن ایمن و استاندارد یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های کنونی هم‌وطنان در مناطق محروم کشور است. در این راستا، بنیاد برکت ساخت ۳۰ هزار واحد مسکن محرومین را در روستا‌ها و مناطق محروم سراسر کشور، با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعتباری بالغ بر ۱.۰۴۰ میلیارد ریال به امضا رسانده که تاکنون بیش از ۱۱ هزار واحد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و تحویل گردیده است.
اجرای سایر پروژه‌های عمرانی و طرح‌های زیربنایی
بنیاد برکت در راستای ارایه خدمات گسترده به محرومان و انجام مسئولیت‌های اجتماعی، اهتمام ویژه‌ای به انجام فعالیت‌های زیربنایی و عمرانی در مناطق محروم کشور دارد.
**
به همین منظور، تاکنون ۸۸۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال در مناطق محروم ۳۱ استان کشور اجرا کرده است که اموری مانند برق رسانی، آب رسانی، پل سازی، جاده سازی، احداث مراکز ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، پاسگاه نیروی انتظامی، جایگاه نفت و گاز، آب خیزداری و... را شامل می‌شود.
۱۰۴۰ میلیارد ریال ساخت ۳۰۰۰۰ واحد مسکن محرومین
۴۴۶۰ میلیارد ریال اجرای سایر پروژه‌های زیربنایی و عمرانی در مناطق محروم (تعداد ۸۸۰ پروژه)
۵۵۰۰ میلیارد ریال حجم کل سرمایه گذاری
**
سرمایه گذاری برای ساخت و تکمیل بیمارستان، مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت
بیمارستان یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان به‌شمار می‌رود و همواره از نیاز‌های ضروری و اصلی مناطق محروم بوده است.
با توجه به این موضوع، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌منظور ارتقای بهداشت و درمان و براساس اعلام نیاز و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار تکمیل و ساخت ۱۱ بیمارستان و ۴ مرکز درمان سرطان با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ تخت در شهر‌های محروم کشور را از طریق بنیاد برکت در دست اقدام دارد.
بنیاد برکت با فعالیت‌های گسترده در این زمینه، گام بلندی در جهت تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی حدود ۶۰۰ نقطه روستایی کشور برداشته است.
**
خدمات بیمه‌ای برکت
بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم چنین فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ارایه خدمات بیمه‌ای به روستاییان و ساکنان مناطق محروم دارد در این زمینه، انواع بیمه نامه (شامل بیمه تکمیل درمان، آتش سوزی و حوادث انفرادی و...) برای تحت پوشش قرار دادن ۳۷۰۰۰۰۰ نفر از ایتام و ساکنان روستا‌های مناطق محروم صادر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ستاد اجرایی فرمان امام بنیاد برکت برکت اشتغال زایی مناطق محروم و کم تر توسعه یافته میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری پروژه های عمرانی و زیربنایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام سرمایه گذاری انجام شده بهره برداری رسیده توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم کشور بنگاه های اقتصادی مقام معظم رهبری اعتباری بالغ بهره برداری شده طرح های اقتصادی سازی اقتصادی بنیاد برکت مسکن محرومین مشارکت بنیاد مدظله العالی اجتماع محور ی اقتصادی دست ساخت تعداد کل ۳۱ استان طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۴۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با استاد شعله

 

 استاد اسماعیل آشتیانی که از شاعران و نقاشان بزرگ ایران و با تخلص شعله، از شاگردان کمال الملک بوده است.

آشتیانی در مدرسه مستظرفیه تحصیل کرد و سپس معلم و مدیر آنجا شد و در سال‌های مدیریت او آموزش درس‌های تازه‌ای، چون مینیاتورسازی، تذهیب، کالبدشناسی، تاریخ هنر و ریاضیات به درس‌های مدرسه افزوده شد.

استاد اسماعیل آشتیانی در سال ۱۳۲۶ ش، به استادی دانشکده فنی برگزیده شد.

استاد اسماعیل آشتیانی آثار بسیاری دارد که بخشی از آنها به وسیلهٔ خود وی به کتابخانه مجلس شورای ملی واگذار گردیده‌است و شماری در موز‌ها و مجموعه‌های خصوصی و نزد خانوادهٔ او نگاهداری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ مدرسه در یزد فرسوده هستند
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • ساخت ۵۴ کلاس درس در مناطق محروم ۵ استان کشور
  • آشنایی با استاد شعله
  • آشنایی با استاد اسماعیل آشتیانی
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • تشکیل زنجیره سبز برای تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی