Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@02:40:46 GMT

بهورزان تلاشگران گمنامان در خط مقدم مقابله با کرونا

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۵۱۳۰

بهورزان تلاشگران گمنامان در خط مقدم مقابله با کرونا

چند وقتی است مردم کشور، در کنار مردم سایر کشورهای دنیا درگیر ویروس نوظهور و ناشناخته کرونا هستند و در این میان تمام اقشار و گروه‌های جامعه از مسئولان گرفته تا گروه‌های مردمی در نقاط مختلف این مرز و بوم، متحد و منسجم در مقابله و پیشگیری از شیوع گسترده این ویروس وارد عمل شده و بی‌شک تداوم این تلاش‌ها می‌تواند در نهایت به ریشه‌کن شدن این ویروس و عادی شدن شرایط کشور در مدت زمان کوتاه‌تری منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان اقشاری در جدال مستقیم با ویروس کرونا قرار دارند و آن همان پزشکان، پرستاران، کادر درمان و بهداشتی کشور هستند.

از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا ،این قشر، ایثارگرانه و فداکارانه بنا به رسالتی که برعهده داشتند، تمام تلاش خود را برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی از یک سو و کمک به پیشگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا به کار گرفت و مردم امروز از کادر درمان بیش از گذشته به نیکی یاد می‌کنند و از آنها را مدافعان سلامت می‌دانند.

در کنار کادر درمان، نیروهای بهداشتی به ویژه بهورزان و مراقبین سلامت نیز حضور دارند، که کمتر دیده شده‌اند و آنچنان که رسالت خطیر، حساس و سنگینی برعهده دارند، در رسانه‌ها کمتر به آنها توجه شده است

اما در واقع باید گفت در کنار کادر درمان، نیروهای بهداشتی به ویژه بهورزان و مراقبین سلامت، حضور پررنگی دارند که کمتر دیده شده‌اند و آنچنان که رسالت خطیر، حساس و سنگینی برعهده دارند.

نگاهی به خدمات بهورزان نشان می‌دهد که حرفه بهورزی از مصادیق ایثار و از خودگذشتگی است، انسان‌های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم در کنار مردم هستند، تا سلامت آنها به خطر نیفتد.

بهورزان نخستین محل دسترسی مردم در حوزه بهداشت و سلامت به شمار می‌روند و نقشی مهمی را در سلامت جامعه عهده‌دار هستند.

فعالان گمنام عرصه سلامت، شاید بهترین تعریفی است که می‌توان از بهورزان ارائه داد و اکنون این فعالان در خط مقدم مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا قرار دارند.

فعالان گمنام عرصه سلامت، شاید بهترین تعریفی است که می‌توان از بهورزان ارائه داد و اکنون این فعالان در خط مقدم مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا قرار دارند.

هم‌اینک ۵۷۰ بهورز در ۳۰۷ خانه بهداشت روستایی چهارمحال و بختیاری مشغول خدمات‌رسانی هستند و ارتقای سطح سلامت روستاییان، مرهون تلاش و زحمات طاقت‎فرسای این نیروهای خدوم بهداشتی است.

شیوع ویروس کرونا شاید فرصتی برای یادآوری نقش و جایگاه کمتر دیده شده بهورزان فراهم کرد، تا شاید از ورای آن تصمیم‌سازان و تصمیم گیرندگان این حوزه گامی در جهت رفع چالش‌ها و پیگیری مطالبات این نیروهای خط مقدم بهداشت کشور انجام دهند.

مبارزه با کرونا با وجود محدودیت تجهیزات

بهورز خانه بهداشت روستای فیروزآباد بخش ناغان شهرستان کیار در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با وجود امکانات و تجهیزات محدودی که در اختیار داشتم تلاش کردم تا مردم روستا را نسبت به خطر این ویروس آگاه و آنها را با آموزش‌های خودمراقبتی آشنا کنم.

سیدرضا طاهری ادامه داد: علاوه ‌بر آموزش‌های لازم در این حوزه، گندزدایی محیط و ضدعفونی کردن فضای روستا، غربالگری و انجام شیفت در محل پلیس‌راه برای تب‌سنجی سرنشینان خودروهای عبوری مشارکت کردم.

وی با بیان اینکه تمام تعطیلات عید نوروز را به صورت ۲ شیفت مشغول انجام خدمت بوده است، تصریح کرد: اگرچه بهورزی سختی‌ها و چالش‌های بسیاری دارد، اما چون این حرفه را با عشق و علاقه انجام می‌دهم و نتیجه کار خود را در حفظ سلامتی مردم می‌بینیم، سختی‌های کار و نادیده شدن این زحمات نمی‎تواند مانع ادامه کارم شود.

این بهورز خانه بهداشت روستای بخش‌آباد، توقعات و انتظارات از بهورزان را بسیار زیاد دانست و گفت:از یک سو وظایف بسیاری برعهده داریم و از سوی دیگر توقعات و انتظارات مردم از بهورزان بسیار زیاد است و این موضوع بهورز را تحت فشار قرار می‌دهد.

طاهری، با بیان اینکه هیچ موردی از بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این روستا شناسایی نشده است، اظهار داشت: آموزش به مردم، قرنطینه خانگی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نقش مهمی در سفید بودن وضعیت این روستا داشته است.

بهورزان پایین‌ترین رده استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و تا پایان خدمت ۳۰ ساله خود نیز در همین رده شغلی باقی می‌مانند و به خاطر همین موضوع از مزایای حقوقی و شغلی محروم هستند.

وی حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری از بهورزان را خواستار شد و گفت: بهورزان پایین‌ترین رده استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و تا پایان خدمت ۳۰ ساله خود نیز در همین رده شغلی باقی می‌مانند و به خاطر همین موضوع از مزایای حقوقی و شغلی محروم هستند.

طاهری خاطرشان کرد: عشق و علاقه خدمت به مردم بهورزان را به تداوم انجام حرفه خود دلگرم کرده اما با این وجود می‌طلبد مسئولان و تصمیم‌گیران مربوطه در خصوص بهبود وضعیت بهورزان اقدامات موثری داشته باشند.

بهورزان پیشگام در ارائه آموزش‌های خودمراقبتی

اسماعیل احمدی، از دیگر بهورزان استان است که سابقه ۱۱ سال خدمت دارد و در خانه بهداشت روستای بخش‌آباد شهرستان کوهرنگ مشغول فعالیت است.

وی در خصوص فعالیت‌هایی که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در این روستا انجام داده است به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای ابتدایی، شیوه‌های خودمراقبتی را خانه به خانه به مردم روستا آموزش می‌دادم و پس از آن به صورت تلفنی، با غربالگری مردم، کسانی که علائم مشکوکی داشتند را شناسایی و به مراکز درمانی معرفی می‌کردم.

احمدی ادامه داد: غربالگری را در چند سطح انجام دادیم به این ترتیب که در ابتدا کل جمعیت روستا به صورت ۱۰۰ درصد غربالگری شد و سپس افراد پُرخطر و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند را مورد غربالگری قرار دادیم.

این بهورز خانه بهداشت روستای بخش‌آباد کوهرنگ به حجم بالای کار خود در روزهای سرد فروردین‌ماه که توام با بارش برف نیز بود، اشاره کرد و گفت: برخی روزهای فروردین از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در محورهای ارتباطی منطقه مشغول خدمت بودم و ضمن غربالگری مردم بومی مانع از تردد افراد غیربومی به روستا می‌شدیم.

احمدی ادامه داد: در روزهایی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در حال اجرا بود، بهورزان با حداقل امکانات و تجهیزات محافظت فردی در مبادی ورودی روستا و در مرکز بهداشت مشغول خدمات‌رسانی به مردم بودند و تمام تلاش خود را برای صیانت از سلامت مردم به کار گرفته‌اند.

وی، کمبود تجهیزات و امکانات بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده را از کمبودهای خانه بهداشت اعلام کرد و گفت: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس از یک سو مردم توقع دریافت تجهیزات بهداشتی داشتند و از سوی دیگر چنین وسایلی را در اختیار نداشتیم و به شدت در همین خصوص تحت فشار بودیم.

احمدی خاطر نشان کرد: حجم بالای کار در کنار حقوق و مزایای اندک ، اداره زندگی را سخت می‌کند، اما با این وجود، خانواده همیشه همراهی کرده است و گلایه و شکایتی در خصوص حرفه من نداشته است.

این بهورز کوهرنگی با بیان اینکه مردم مناطق روستایی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری همراهی بیشتری نسبت به مردم مناطق شهری داشتند، اظهار داشت: برخی از مردم روستا ۲ ماه می‌شود که به خانه اقوام نزدیک خود نرفته‌اند و به جد نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

حجم و پراکندگی وظایف بهورزان با حقوق و مزایا آنها تناسبی ندارد

عبدالعلی مقامی‌منش نماینده بهورزان شهرستان لردگان نیز از متناسب نبودن حجم و پراکندگی کار بهورزان و حقوق و مزایای آنها گلایه کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: یک بهورز دست کم در طول ماه بین ۶۰ تا ۷۰ آیتم کاری را از واکسیناسیون نوزادان تا مراقبت از سالمندان را باید انجام دهد.

وی ادامه داد: حرفه بهورزی در عین حال که یک حرفه بسیار مهم، تعیین‌کننده و خطیر است اما آنچنان که شایسته است مورد توجه مسئولان واقع نشده و کمترین حقوق مزایا را برای بهورزان در نظر گرفته‌اند.

حجم بالا و پراکندگی وظایف بهورزان در کنار حداقل حقوق و مزایا ازچالش‌های حرفه بهورزی به شمار می‌رود و طی این سال‌ها هیچ اقدام موثری برای رفع این مطالبه بهورزان انجام نشده است.

مقامی‌منش تصریح کرد: حجم بالا و پراکندگی وظایف بهورزان در کنار حداقل حقوق و مزایا از چالش‌های حرفه بهورزی به شمار می‌رود و طی این سال‌ها هیچ اقدام موثری برای رفع این مطالبه بهورزان انجام نشده است.

وی، میزان درگیری بهورزان و نیروهای بهداشتی را نسبت به کادر درمان بیشتر دانست و گفت: احتمال اینکه افرادی که به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، ناقل ویروس کرونا باشند و هیچ علامتی نداشته باشند وجود دارد، از همین رو بهورز با حداقل تجهیزات حفاظت فردی نظیر دستکش و ماسک بیشتر در معرض این تهدید قرار دارد تا کادر درمان که مجهز به لباس‌های مخصوص هستند.

مقامی‌منش، بر ضرورت ایجاد مشوق‌هایی برای بهورزان تاکید کرد و گفت: سختی‌ کار و کم بودن حقوق و مزایا و حمایت‌های اندکی که در این حوزه از بهورزان می‌شود، می‌توانست عامل مهمی در بی‌انگیزه کردن آنها باشد، در حالی که وجود بهورز به ویژه از زمانی که طرح تحول سلامت شکل گرفته در روستا بسیار ضروری و حیاتی است.

این بهورز لردگانی خاطر نشان کرد: ما بهورزان اضافه کاری نداریم، حق مسکن به ما تعلق نمی‌گیرد، پایین‌ترین کارانه را به ما اختصاص می‌دهند، پس از آنکه ۲ سال بعد از استخدام دوره بهورزی را فرا گرفتیم ، این ۲ سال جزو سوابق ما به شمار نمی‌رود و بهورزانی که دارای مدرک دانشگاهی نظیر مشاوره و روانشناسی هستند، برای آنها این مدرک لحاظ نمی‌شود.

فعالیت ۵۷۰ بهورز در چهارمحال و بختیاری

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در همین خصوص، با قدردانی از تلاش بهورزان و مراقبین سلامت استان، به خبرنگار ایرنا گفت: در واقع باید اعلام کرد که هم اینک بهورزان و مراقبین سلامت نقش اصلی را در مهار و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برعهده دارند ، در حالی که این نقش آنچنان که باید به خوبی به مردم معرفی نشده است.

سید راشد جزایری، همچنین از تلاش شبانه‌روزی کادر درمان نیز قدردانی کرد و اظهار داشت: این روزها آنچه در قاب رسانه‌ها و در سطح جامعه بیش از هر چیز دیگری مورد تحسین و قدردانی واقع شده، تلاش پرستاران، پزشکان و کادر درمان است اما مراقبین سلامت و بهورزانی که در مراکز درمانی شهری و روستایی رسالت مهم دیگری را برعهده دارند کمتر دیده می‌شوند.

وی، تعداد بهورزان فعال در استان را ۵۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد نیروی بهورز در کنار یک هزار مراقب سلامت، بهیاران و سایر کادر بهداشتی استان شامل ۲ هزار نفر نیرو می‌شود که در امر غربالگری ویروس کرونا فعال هستند.

بهورزان ومراقبین سلامت نخستین کسانی هستند که در معرض تهدید ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بهورزان و مراقبین سلامت نخستین کسانی هستند که در معرض تهدید ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، چرا که علاه‌ بر غربالگری، وظیفه گندزدایی محیط، ضدعفونی کردن خانه‌های بیماران مبتلا به کرونا، تدفین جانباختگان ناشی از کرونا و ارائه خدمات سرپایی به افراد مشکوک مبتلا به این ویروس را برعهده دارند.

جزایری، با بیان اینکه تعدادی از بهورزان فعال در استان در حین خدمت مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، افزود: شهید راه خدمت استان که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد، از کادر بهداشتی استان بود.

وی، با بیان اینکه بهورزان نیروهای تلاشگر گمنام حوزه بهداشت و درمان هستند، تصریح کرد: امید است در راستای بهبود وضعیت حقوق و مزایای این نیروهای پرتلاش و ایثارگر، قوانین لازم تدوین و تصویب شود.

با این وصف باید گفت اگر امروز که شاهد ریشه‌کنی بیماری‌های مانند فلج اطفال، کاهش مرگ  و میر کودکان و مادران باردار و کاهش بیماری‌های واگیر در کشور هستیم، باید بخش زیادی از آن را مرهون زحمات و تلاش بهورزان بدانیم ، زیرا ارتقای شاخص‌های بهداشتی کشور به ویژه در روستا در گروی تلاش و فعالیت این تلاشگران عرصه سلامت است.

به پاسداست این خدمات و به ویژه نقش مهمی که اکنون در مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا بر عهد دارند می‌طلبد تا قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به حرفه بهورزی که بسیاری قدیمی و مربوط به چند دهه گذشته است و با انتظارات و چارچوب‌های کاری امروز همخوانی ندارد اصلاح شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا حقوق حوزه بهداشت و درمان خدمات رسانی به مردم سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ویروس کرونا قرار دارند خبرنگار ایرنا گفت مقابله و پیشگیری خانه بهداشت روستای چهارمحال و بختیاری شیوع ویروس کرونا پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برعهده دارند حقوق و مزایا مرکز بهداشت کادر درمان کمتر دیده خط مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت به زودی پرداخت می‌شود


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، وزیر بهداشت در حاشیه حیاط دولت گفت: خوشبختانه با تلاشی که وزارت بهداشت انجام داده و در جلسه صحن مجلس هم مطرح شد سرانجام دیروز ده هزار میلیارد تومان فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت تصویب شد که  به زودی اجرایی می شود. 

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت به زودی پرداخت می‌شود
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند