Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه گفت: ظریف جهت حل پرونده تروریست، اشغالگری، تکلیف آمریکا در این منطقه و مناطقی که تحت اشغال ارتش ترکیه است، به این کشور سفر کرده است.

«سیدهادی سیدافقهی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در ارزیابی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این سفر ابعاد مختلفی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک بعد مربوط به گسترش و ارتقاء سطح روابط فی‌مابین ایران و سوریه است. به لحاظ اینکه بسیاری از مناطق سوریه آزاد شدند و نیاز به بازسازی دارد لذا فرصت خوبی است که شرکت‌های ایرانی در سوریه سرمایه‌گذاری کنند چراکه سوریه کشوری است که سرشار از نفت، گاز، اورانیوم و معادن فلزات است. بنابراین پرونده اول مربوط به ارتقا سطح روابط بین ایران و سوریه در ابعاد مختلف صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و توریسم دینی به جهت حرم‌های حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) در این کشور است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: پرونده دوم مربوط به بحران حضور تروریسم از یک سو و اشغالگرانی که قسمت‌هایی از خاک سوریه را در تصرف خودشان قرار دارند، می‌شود. آمریکایی‌ها هنوز در مناطق شمال شرق سوریه حضور دارند. همچنین بعد از خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و همچنین ترکیه در بعضی از مناطق مثل ادلب، طرابلُس، به بهانه مبارزه با گروه‌های کرد تروریست نظیر پ.ک.ک در این کشور ورود کرده است.

افقهی با اشاره به توافق سه جانبه میان ایران، ترکیه و سوریه اظهار کرد: از مدت‌ها قبل میان این سه کشور 4 منطقه برای کاهش تنش و رسیدن به راه‌های سیاسی شناسایی شد. در این میان به علت اینکه گروه‌های تروریستی تحت اشراف ترکیه هستند این کشور متعهد شد که در راستای کاهش تنش‌ها با تروریست‌ها صحبت کند و منطقه بدون سلاح برای اینها، تعیین شود. از این مناطق 3 منطقه با گفتگوی سیاسی حل نشد و از طریق درگیری نظامی با مصالحه محلی حل شد.

این دیپلمات سابق اظهار کرد: ترکیه به هیچ‌کدام از تعهداتش که در مذاکرات آستانه پذیرفته بود، عمل نکرد. از حدود 2 ماه پیش طی عملیات گسترده‌ ارتش سوریه با نیروهای هم ردیف و به کمک مستشاران ایرانی و دیگر گروه‌های مقاومت، منطقه‌ای به وسعت 2 هزار کیلومتر از مناطق مذکور تا اتوبان میان دمشق و حلب آزاد شد. در این شرایط ترکیه میان تروریست‌ها نفوذ کرد و سوریه متوجه این قضیه شد. در نتیجه درگیری محدودی در طرف صورت گرفت. پوتین در مذاکره با اردوغان گفت که نباید نیورهای ترک وارد عمل می‌شدند.

سیدافقهی در رابطه با مذاکرات آستانه یادآور شد: در حال حاضر به این توافق رسیدند که جاده 5 که بین دمشق و از دل ادلب می‌گذرد و جاده ان 4 که بین دمشق و حلب است، باید باز شود و اجازه دهند، ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل گروهی بتوانند از این جاده استفاده کنند. در حال حاضر وضعیت حلب باز همچنان بلاتکلیف است و ارتش سوریه می‌گوید وظیفه ذاتی من است که با تروریست‌ها و اشغالگری بجنگم. بنابراین توصیه این است که اردوغان مجددا پای کار بیاورد که برای خروج تروریست‌ها فشار بیاورد.

کاردار سابق ایران در لبنان با اشاره به اهمیت سفر وزیر امور خارجه به سوریه بیان کرد: ظریف به منظور حل پرونده تروریست، اشغالگری، تکلیف آمریکا در این منطقه و مناطقی که تحت اشغال ارتش ترکیه است به این کشور سفر کرده است. با توجه به اینکه فضای کرونا همه را آرام کرده گرایشات بیشتر به سمت تفاهمات و آتش بس در منطقه است. شاید این فضا باعث شود، تروریست‌ها و دولت سوریه به تفاهماتی برسند اگر البته ترکیه شیطنت نکند چرا که ترکیه باخته است. در واقع ترکیه تصور می‌کرد حکومت بشار اسد سرنگون می‌شود و این کشور بخش وسیعی از سوریه را اشغال می‌کند. لذا در این جنگ باخته اما نمی‌خواهد به این سادگی عقب نشینی کند و همه چیز را بر باد رفته، ببیند.

سیدافقهی در پایان خاطرنشان کرد: پرونده سوم که خیلی مهم بوده پرونده تعیین تکلیف نیروهای آمریکایی در منطقه است. در عراق به شکلی خود عراقی‌ها درگیرند و پارلمان این کشور حضور نیروهای آمریکایی در عراق را ملغی کرد. لذا این مهم است که آمریکا را وادار کنیم با پای خودش از منطقه برود و اگر نه، محور مقاومت ممکن است در همه نقاط با هر نوع حضور نیروهای آمریکایی، برخورد کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سفر ظریف به سوریه نیروهای آمریکایی تروریست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۸۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی


 به گزارش تابناک، دولت فدرال سومالی اعلام کرد: طی چند هفته اخیر ۱۰۰ تن از تروریست‌های وابسته به گروه الشباب در مناطق مختلف کشور خود را تسلیم مقامات دولتی کردند.

در بیانیه دولت موگادیشو آمده است: ده‌ها تن تروریست وابسته به الشباب در ایالت‌های گلمدگ، هیرشبیلی، جوبالند، موگادیشو و مناطق جنوب غربی کشور خود را تسلیم مقامات دولتی کردند.

به نوشته روزنامه سومالی جدید چاپ موگادیشو، در این بیانیه با اشاره به عفو عمومی رئیس جمهور سومالی تصریح شده است: این عفو بستری را فراهم می‌آورد تا افراد مسلح با کنار گذاشتن اقدامات خشونت آمیز به جامعه بازگردند و زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

دولت سومالی با استقبال از جدا شدن افراد مسلح از گروه‌های تروریستی تاکید کرد: مبارزه با افراط گرایی و تروریست ادامه خواهد داشت تا ثبات و امنیت بر کشور حاکم شود.

الشباب یک گروه ترویستی وابسته به القاعده است که فعالیت خود را در سومالی از سال ۲۰۰۴ شروع کرده و با انجام عملیات تروریستی ثبات و امنیت این کشور و شاخ آفریقا را برهم زده است.

با انتخاب «حسن شیخ محمود» به عنوان رئیس جمهور سومالی، مبارزه با گروه تروریستی الشباب با قدرت و توان بیشتری ادامه یافت و ارتش این کشور با کمک مردان مسلح قبایل سومالی توانست مناطق زیادی از این کشور را از سیطره عناصر الشباب آزاد کند.

دیگر خبرها

  • نامه محرمانه AFC برای پرسپولیس و استقلال
  • نامه محرمانه AFC برای استقلال و پرسپولیس
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • تعیین تکلیف حدود ۴ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تعیین تکلیف بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • صدور ۹۱۰ رای برای تعیین تکلیف اموال متروکه در گمرکات خوزستان
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو
  • تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی