Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:46:30 GMT

آداب جمعی و فرهنگِ قانون پذیری در پیچ‌وخم کرونا

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۰۲۹۲

آداب جمعی و فرهنگِ قانون پذیری در پیچ‌وخم کرونا

ایسنا/اصفهان طبق گفتۀ یکی از متخصصان، کرونا در آینده‌ای نزدیک به بیماریِ بومی جهان تبدیل می‌شود و در این صورت، باید بیش‌ازپیش به فکر پیدا کردن راهی برای صیانت از آدابِ جمعیِ کهن و تطابق آن با توصیه‌های بهداشتی و نیز، نهادینه کردن فرهنگِ قانون پذیری در بین مردم باشیم تا از این پیچِ تاریخی به‌سلامت عبور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود کثیری، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان در این باره به ایسنا می‌گوید: حدود دو ماه است که مدام به مردم می‌گوییم سفر نکنید، مهمانی نروید و ... و این‌گونه تبلیغات در حجم وسیع و به مرور زمان، ممکن است کم‌کم موجب منسوخ شدن رسوم سنتی ما مثل دیدوبازدید عید شود. البته این مسئله وقتی موجب نگرانی می‌شود که بدانیم پیش‌تر نیز هرازگاهی پیشنهاداتی مبنی بر حذف تعطیلی عید نوروز مطرح می‌شد، بنابراین باید هوشیار باشیم که این توصیه‌های موقتی به‌مرور عادی نشود.

او دربارۀ اهمیت آداب جمعی توضیح می‌دهد: فرهنگ ملت ما یک فرهنگ شنیداری بوده، به این معنی که مردم ترجیح می‌دادند در شب‌های طولانی زمستان که فصل بیکاری کشاورزان بود، دور هم جمع شوند و از یک کتاب‌خوان بخواهند برایشان شاهنامه و دیگر قصه‌های معروف مثل امیرارسلان نامدار، سندباد نامه، حسین کرد شبستری و ... را بخواند. اگر این رسوم که اکنون در شب یلدا و چهارشنبه‌سوری و عید نوروز و سیزده بدر خلاصه‌شده هم از بین برود، نتیجه آن بسیار خطرناک‌تر از کاری است که کرونا می‌کند.

کثیری تأکید می‌کند که سلامت یک جامعه تنها سلامت جسمی آن نیست و به‌سلامت روان نیز باید اهمیت داد. سپس تأکید می‌کند: هیچ توسعۀ پایداری اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه از مسیر سلامت روان جامعه عبور کرده باشد و حذف این حداقل‌های فرهنگی، موجب می‌شود جامعه ما به یک جامعه مکانیکی تبدیل شود؛ درست شبیه جامعه‌ای که در رمان ۱۹۸۴ توصیف‌شده است.

این مدرس تاریخ با بیان اینکه حذف فرهنگ گفتگو  که از رهگذر تعامل شکل می‌گیرد، عاملی برای ایجاد جامعۀ مونولوگ می‌شود، خاطرنشان می‌کند: در صورت تثبیت این وضعیت، از یک جامعه متکثر عبور کرده و به یک جامعه بسته می‌رسیم که اصلاً خوب نیست. اگر هر کس مسائل مختلف را در لاک خودش درک کند، بیمار می‌شود و جامعه‌ای پر از بیمارانی این‌چنین، نه‌تنها هرگز مسیر توسعه را نخواهد پیمود بلکه مضمحل هم خواهد شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان می‌گوید: امیدوارم کرونا ما را به این سمت‌وسو نبرد و برای اینکه تسلیم این جریان نشویم، باید به فکر حفظ آداب اجتماعی و طرح پیشنهاداتی برای سازگار کردن آن با نکات بهداشتی باشیم، ضمن اینکه فرهنگ گفتگو را نیز با استفاده از فضای مجازی تقویت کنیم.  

 کثیری با بیان این‌که اگر می‌خواهیم این توصیه‌های موقت به‌مرور تبدیل به فرهنگ نشود، باید از قانون‌های موقتی مدد بگیریم، یادآور می‌شود: متأسفانه یکی از مشکل‌های دیرینه مردم ما قانون‌گریزی است و این ناشی از این است که مردم در طول تاریخ، به دلایل مختلفی مثل طبقه‌بندی اقشار و یا نامشروع دانستن قوانین حکومت‌های غیرمذهبی و یا هر حکومتی غیر از حکومت امام زمان (عج)، دولت را از خودشان جدا می‌دانستند و به همین دلایل خود را ملزم به اجرای قانون‌های وضع‌شده نمی‌دیدند.

او می‌افزاید: سرپیچی از قوانین حکومت‌های غیرمذهبی در طول تاریخ، از دید بزرگان مذهبی که رهبری توده مردم را بر عهده داشتند، امری ناپسند نبود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید این مشکل جدایی دولت از ملت حل می‌شد تا تخطی از قانون خلاف شرع تلقی شود. البته در طول این ۴۱ سال تلاش‌هایی شده اما این فرهنگ چنان نهادینه‌شده که در کوتاه‌مدت نمی‌توان آن را تغییر داد؛ کما این‌که هنوز نیز برخی از مردم خود را نسبت به نگهداری مال دولت متعهد نمی‌دانند و می‌کوشند با ابداع روش‌هایی مثل فرار مالیاتی یا دست‌کاری کنتور خانه، سر دولت را کلاه بگذارند.

این مدرس تاریخ با اشاره به اینکه اخیرا در بحث قرنطینه و رعایت نکردن قانون آن توسط مردم نیز این نافرمانی دیده شد، می‌گوید: راهکار تقویت فرهنگ قانون پذیری این است که مجلس بیش‌ازپیش قانون‌هایی که برخاسته از منافع مردم است تصویب کند و دولت نیز بکوشد با اجرایی کردن این قوانین به مردم نزدیک‌تر شود؛ به‌گونه‌ای که مردم فاصله‌ای بین خود و آن‌ها احساس نکنند.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قانون فرهنگ عامه کروناویروس یک جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۰۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان روز اول (6+4 نکته درباره جامعه پذیری کارکنان در سازمان)

 عصر ایران / مدرسه کار و کسب ؛ دکتر مجید ایرانشاهی* -  در یادداشت های گذشته به بحث های مربوط به توافق حقوق و دستمزد، عقد قرارداد و سایر موارد پیش از همکاری پرداختیم.
حال بعد از اینکه افراد و سازمان با یکدیگر توافق کردند، می خواهیم وارد یکی از مهم ترین مقاطع زندگی فرد و سازمان یعنی مرحله ورود اولیه به محیط کار و جامعه پذیری سازمانی شویم.

این مرحله شباهت بسیار زیادی به صحبت های قبل از نامزدی دارد که می تواند زندگی آینده فرد را تعیین کند. این مفهوم فرآیندی است که با توجه به قابلیتهای، آن نیروی انسانی تمام عناصر اجتماعی- فرهنگی محیط سازمان خود را فرا می گیرد و درونی می سازد که خود را با محیط اجتماعی که باید در آن زیست کند، تطبیق دهد تا تنش های ناشی از تفاوت بین انتظارات کارکنان و واقعیت های شغلی و هزینه های مربوط به جذب استخدام و خسارت های مالی را کاهش دهد.

 پس برای این مرحله بهتر است نکاتی را مورد توجه قرار دهیم که بهتر است از سوی هم نیرو و هم سازمان مورد توجه قرار گیرد:


بخش اول) من به عنوان نیرو 1. خودتان باشید

سعی کنید به عنوان نیرو خود واقعی تان را به نمایش بگذارید، چرا که نقش بازی کردن عکس العمل های متفاوتی را از سوی سازمان برای شما خواهد داشت که قطعا طی همکاری بلند مدت شما از آن متضرر می گردید.

2. سوال هایتان را آماده کنید

طبیعی است شما به عنوان کسی که وارد یک محیط جدید می شوید سوالاتی را داشته باشید. این سوالات را یادداشت کنید و از مدیر منابع انسانی و مدیر واحد خود بپرسید.

3. استرس خود را مدیریت کنید

ورود به محیط های جدید استرس های خود را برای انسان به همراه دارد، برای همین بهتر است از قبل و براساس شناختی که از خود دارید مواردی برای کاهش استرس خود مثل آب خوردن، نفس عمیق یا هر نکته ای که می دانید را انجام دهید.

4. مشاهده گری دقیق کنید

در زمان ورود به محیط کار حسابی دقت کنید، به آدم ها، رفتارها، محیط کار و .... . شاید واقعا در جای اشتباهی قرار گرفته اید . البته با یکروز یا دو روز جمع بندی نکنید حداقل نیاز است یک هفته خوب در محیط  مشاهده گری کنید.

بخش دوم) سازمان

 وظایف سازمان در قبال نیرو اهمیت بالاتری را دارد. دلیل آن هم این است که ممکن است نیرو  به ویژه در لایه تخصصی بتواند سازمان جایگزین دیگری را بیابند و این یعنی در بازار عرضه نیروی انسانی کنونی، هزینه بالاتر و بیشتر!

1. گفت و گوی پیش از ورود

قبل از اینکه فرد را به واحد خود هدایت شود، واحد منابع انسانی حتما و حتما و با هدف پاسخ برخی سوالات و توضیحات پیرامون آیین نامه ها، قواعد، ساعات کاری، خطوط قرمز ، اهداف سازمان  یک گفت و گو با نیروی تازه وارد را داشته باشد. بی دلیل هم در این گفت و گو در باغ سبز به فرد نشان ندهید.

2. معرفی مدیر واحد

مدیر واحد را به طور کامل به فرد معرفی کنید و حتی برخی ویژگی های رفتاری و حساسیت های او را نیز به نیروی تازه وارد تا جاییکه قابل بیان در مرحله اول می باشد بیان کنید.

3. تجهیزات فرد را آماده کرده باشید

قبل از اینکه فرد (فارغ از جایگاه سازمانی) وارد سازمان شود، برای او تجهیزات مورد نیاز حتی اگر یک خودکار و کاغذ ساده است را آماده کنید. آدم ها در محل جدید به اندازه کافی سردرگم هستند که نخواهند دنبال رایانه، صندلی و غیره بگردند.

4. هدیه خوش آمدگویی

آدم ها عاشق هدیه هستند و بویژه از نوع شخصی سازی شده آن، برای ورود فرد جدید به سازمان هدیه ای هرچند کوچک ترتیب دهید.

5. در دسترس باشید 

برای پاسخ به سوالات احتمالی و شبهات ایجاد شده برای وی در واحد منابع انسانی حتما مدیر یا یک نفر در دسترس باشد. همیشه در سازمان افرادی وجود دارند که روایت نادرست یا ناقصی از سازمان را به افراد جدید ارائه می نمایند.

6.جلسه با مدیر و فرد تازه وارد

برای اینکه انطباق فرد با سازمان و فرایند جامعه پذیری به درستی شکل بگیرد جلساتی در پایان روز کاری با خود فرد یا مدیر وی داشته باشید. مقطع بعدی این جلسات می تواند سه روز یا پایان هفته اول و ماه اول باشد تا بتوانید فرد را اثر بخش تر و سازمان را هماهنگ تر نمایید.

القصه که روزهای اول پیش از شروع زندگی جدید را خیلی جدی بگیرید که دچار طلاق بی دلیل نشوید. افراد این روزها پر از دغدغه های متفاوت اند و معمولا کشش فشارهای جدید را ندارند و پیش از مواجه با آن سعی می کنند محیط را ترک نمایند.

____________________________________________
*دکتر مجید ایرانشاهی
نویسنده و مدرس مدرسه کار و کسب عصر ایران
دکترای مدیریت منابع انسانی 
مشاور مدیریت منابع انسانی
مدرس و پژوهشگر مدیریت منابع انسانی
قائم مقام و عضو هیئت مدیره مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی بهینه 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چند می گیری کار کنی؟ / 10 نکته پیرامون مذاکره حقوق و دستمزد غیر از حقوق چی داری؟ (3+3 نکته درباره مزایا) سه مرحله کلیدی در مصاحبه شغلی

دیگر خبرها

  • مشکلات جامعه ایثارگران و خانواده شهدا مورد اهتمام قرار بگیرد
  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • داستان روز اول (6+4 نکته درباره جامعه پذیری کارکنان در سازمان)
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است