Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@21:53:44 GMT

برداشت گل محمدی در گلستان های ابوزیدآباد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۰۳۵۱

برداشت گل محمدی در گلستان های ابوزیدآباد آغاز شد

برداشت گل از گلستان ها و گلزارهای گل محمدی در منطقه كويری ابوزيدآباد و بخش کویرات از توابع شهرستان آران و بیدگل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل،  منطقه كويری ابوزيدآباد در سال های اخير به محصولاتی همچون پسته و زعفران شناخته شده است و کمتر کسی است که اين منطقه را با محصول گل محمدی که هم بُعد گردشگری و هم جنبه اقتصادی و کشاورزی دارد، بشناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شرایط خاص اکولوژیکی منطقه که دارای شب های سرد و روزهای نسبتا معتدل و گرم دارد باعث می شود که محصول گل درصد اسانس مناسب و عطر و بوی ویژه ای داشته باشد و گلاب این منطقه و شهرستان آران و بیدگل را از گلاب سایر نقاط کشور متمایز کند.

 

بسیاری از ابوزيدآبادی ها اُنسی دیرینه با این گل و عطر آن دارند. این یک رسم دیرینه در این منطقه است که در حیاط خانه ها و باغچه های منازل، بوته های گل محمدی را پرورش می دهند. بعضی از خانواده های ابوزيدآبادی از قديم نام شان با گل و گلابگيری مانوس شده است و همچنان ادامه دارد.

 

در آيين های مذهبی و سوگواری ابوزيدآباد، گلاب جايگاه ويژه ای دارد و کشت گل محمدی در ابوزيدآباد هرچند از لحاظ  وسعت محدود بوده است اما از لحاظ قدمت و کیفیت محصول قابل توجه است و در سال های اخير مورد توجه بسیاری از كشاورزان قرار گرفته است. 

 

هم اکنون شهر ابوزیدآباد و برخی از روستاهای تابعه بخش کویرات دارای چندین واحد سنتی گلابگیری است که این واحدها در نیمه دوم فروردین هر سال و همزمان با برداشت گل محمدی، گلاب گیری را آغاز می کنند.

 

از آنجایی که گلابگیری در هر نقطه از منطقه کاشان و آران و بیدگل رسم و آیین خود را می طلبد، گلابگیری ابوزيدآباد با گلابگیری نقاط دیگر متفاوت است، در روش گلابگیری سایر نقاط، لوله منتقل‌کننده بخار گل و آب بدون شیب بوده و درب پارچ نیز کاملا باز است. اما در روش گلابگیری ابوزيدآباد، لوله‌های آلومینیومی با شیب ۴۵ درجه به پارچ متصل می‌شوند و درب پارچ نیز کاملا بسته می‌شود. همچنین پارچ در محیط استخری با آب کاملا سرد قرار دارد. این امر تاثیر بسیاری در جلوگیری از متصاعد شدن اسانس دارد، شیب لوله نیز باعث تنظیم جرم حجمی مواد لازم برای تکمیل گلاب می‌شود. به این معنی که از عبور مواد غیر ضروری جلوگیری می‌کند.

 

این گیاه با خصوصیات ویژه ای مانند مقاوم  بودن به شرایط کم‌آبی و نامساعد محیطی و خاکی، مقاومت در برابر خشکی و خاک های شور، سهولت در فرآوری و زمان ماندگاری، وجود کارخانه‌های صنایع تبدیلی در شهرهای مجاور، وجود بازارهای مطمئن جهت صادرات و جاذبه‌ ی گردشگری محصول، از نظر بسیاری، برای  منطقه ابوزيدآباد و بخش کویرات در کنار ديگر محصولات ارزشمند آن می تواند برای كشت و توسعه كشاورزی مناسب باشد.

 

 

 

 

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: ابوزیدآباد آران و بیدگل ابوزیدآباد برداشت گل محمدی شهرستان آران و بیدگل گل گل محمدی آران و بیدگل توسعه گردشگری اصفهان گردشگری آران و بیدگل گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ آب و هوای مناسب، برداشت نو برانه‌ها، غنچه کردن گل‌های محمدی و رویش آلاله‌ها در کنار اماکن تاریخی از جاذبه‌های گردشگری کاشان درفصل بهار است.
اردیبهشت که می‌شود گردشگران بسیاری برای لذت از عطر خوش باغ‌های گل محمدی کاشان را برای سفر انتخاب می‌کنند و عطر گل و گلاب کوچه‌ها و خیابان‌ها را در بر می‌گیرد و زن و مرد، پیر و جوان در کنار هم به چیدن گل‌های سرخ محمدی مشغول می‌شوند.
مراسم گلاب گیری کاشان از نیمه اردیبهشت شروع می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید
  • جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر