Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@14:19:05 GMT

جهش تولید نیازمند عزم ملی و تعامل و هماهنگی فراگیر است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۱۲۰۳

جهش تولید نیازمند عزم ملی و تعامل و هماهنگی فراگیر است

اکبر غفوری گفت: جهش تولید نیازمند عزم ملی و تعامل و هماهنگی فراگیر است که لزوم تشکیل یک شبکه راهبری برای گردهم آوری کلیه تولیدکنندگان کشور ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر اکبر غفوری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه جهش تولید در فضای غیر رقابتی، رانتی و انحصارگرایانه به هیچ عنوان اتفاق نمی‌افتد، گفت: لازم است یکبار برای همیشه با شناسایی موانع ورود سرمایه گذاران و فعالان توانمند بخش خصوصی به بخش‌هایی که نوعا بصورت انحصاری در اختیار برخی از ارگان‌های خاص است، زمینه برای ایجاد رقابتی شفاف، آزاد و در مسیر منافع ملی تسهیل گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص نقش نهاد‌های نظارتی علی الخصوص قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی بیش از سایرین است.

وی ادامه داد: صدور مجوز طرح‌های سرمایه گذاری با اولویت سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد کشور برای تحقق شعار سال با همراهی و همکاری کلیه دستگاه‌ها و ادارات مسئول امری است مهم که بایستی مدنظر قرار گیرد.

کارشناس برجسته علوم سیاسی عنوان کرد: جهش تولید نیازمند سیاست‌گذاری‌های خاص خود است. در واقع این احساس وجود دارد که با رویه فعلی در بهترین حالت بتوان شرایط موجود را حفظ کرد. از این رو برای جهش تولید به نظر می‌رسد ایجاد ستاد کشوری متشکل از نمایندگان مجلس متخصص، نمایندگان دولت، نمایندگان بخش خصوصی برای تعریف و تدوین سیاستگذاری‌های کلی بخش تولید و تدوین بخشنامه‌های جدید متناسب با این سیاست‌گذاری‌ها برای ایجاد نوعی وحدت رویه و اجتناب از پراکندگی و آشفتگی در بخشنامه‌های مختلف ضروری بنظر می‌رسد. تجربه نشان داده است ارائه بخشنامه‌های پراکنده و ناپخته در سال‌های پیش نه تنها کمکی به تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی نکرد بلکه گا‌ها مسببات سردرگمی و نارضایتی آن‌ها را فراهم کرد.

غفوری گفت: جهش تولید نیازمند عزم ملی و تعامل و هماهنگی فراگیر است. در این خصوص لزوم تشکیل یک شبکه راهبری برای گردهم آوری کلیه تولیدکنندگان کشور برای بهره گیری از نظرات، ایده‌ها و ایجاد بستری تعاملی میان آن‌ها و سایر افراد متقاضی و علاقمند با پیگیری و حمایت وزارتخانه مربوطه ضروری بنظر می‌رسد.

وی افزود: برای جهش تولید باید بیش از پیش به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نقش داد و آن‌ها را به نوعی برای ورود سازنده‌تر و کارآمدتر تهییج کرد. از این‌رو لازم است وزارت علوم و وزارت صمت با همکاری یکدیگر مشوق‌هایی را برای دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی آنان که نوعا با تحقیقات کاربردی بتوانند اقدامات موثری برای حل مشکلات تولیدکنندگان کشور بیاندشیند ارائه کنند. ضمن این‌که وزارت صمت نیز در تعامل با تولیدکنندگان بایستی آن‌ها را برای دریافت مشاوره‌های علمی و تخصصی به سمت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور سوق دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کردک با اتکا به نظرات نخبگان دانشگاهی و صنعتی، مدل‌ها و الگو‌های موفق پیاده سازی در تحقیقات معتبر دنیا در خصوص رونق و جهش تولید در بازه‌های زمانی مشخص مورد مطالعه و مدلی مرجع برای این حوزه جهت استفاده مسوولان و فعالان مرتبط انتخاب، بومی‌سازی و معرفی و ترویج داده شود تا مبتنی بر مولفه‌ها و شاخص‌های آن مدل، برنامه ریزی و هدف گذاری‌های آتی صنایع کشور در راستای ارتقای سطح تولیدات صورت گیرد.

غفوری ابراز امیداوری کرد این نامگذاری گام دیگری برای ایجاد گشایشی جدی در رفاه و زندگی مردم و قطع وابستگی به بیرون از مرزها در حوزه امور اقتصادی و در راستای موضوعاتی چون تولید، اشتغال و حمایت از کالاهای ساخت داخل باشد. چرا که تولید تنها مقوله اقتصادی است که با ایجاد تحول در آن، تمام شاخص‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع،‌ اگر تولید را به زبان ساده «مادر تمام شاخص‌های اقتصادی» بنامیم گزاف نیست.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: جهش تولید نیازمند گذاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال

ایسنا/مازندران معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه بانک‌ها تسهیلات را به سمت تولید سوق دهند تا در بخش تولید رونق ایجاد شود، گفت: برای ارتقای تولید و مشارکت مردم نیازمند تعامل و هم‌افزایی دولت و مجلس هستیم.

 حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ۸ اردیبهشت در دومین جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران که با حضور ملکی مدیرکل استان‌های وزارت تعاون، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید پیگیری و مشکلات تولید رفع شود.

وی با اعلام اینکه جلسات شورای هماهنگی باید خروجی داشته باشد و برای مردم ملموس باشد، تصریح کرد: زمینه‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال ویژه پیگیری شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اقدامات مهمی در استان مازندران انجام شده و باید بیشتر تقویت شود، ادامه داد: باید به سمت تفاهم‌نامه‌های بین‌بخشی برویم.

این مسئول با تاکید بر اهداف دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: دولت، دولتِ کار و کرامت است و همه دست به دست هم داده‌اند تا امروز شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.

رحمانی با اشاره به اینکه باید چرخه تولید را در استان‌ها تکمیل کنیم، افزود: سالانه هزار میلیارد تومان به خانه‌دار شدن مددجویان بهزیستی از محل شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی اختصاص می‌یابد.

وی از مشارکت ۶۰ میلیون نفر(۲۰ میلیون خانوار) در طرح کالابرگ و فجرانه خبر داد و گفت: باید شرایط را بهبود ببخشیم و کمک کنیم وضعیت مردم بهتر از این شود چراکه شایسته بهترین خدمت‌ها هستند.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دشمن در جنگ اقتصادی بیکار ننشسته است، خاطرنشان کرد: با هدایت رهبری از گردنه‌های سخت عبور کردیم و جهاد تبیین در این بخش در اولویت قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: توجه به تعاون امری ضروری است و تلاش می‌کنیم مشارکت مردم را در تحقق شعار سال تقویت کنیم.

رحمانی با اعلام اینکه بانک‌ها تسهیلات را به سمت تولید سوق دهند تا در بخش تولید رونق ایجاد شود، گفت: برای ارتقای تولید و مشارکت نیازمند تعامل و هم‌افزایی دولت و مجلس هستیم.

لزوم انسجام و هم‌افزایی برای خدمت به مردم

مدیرکل استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش مدیران در خدمت‌رسانی به مردم، گفت: از ظرفیت بسیج در وزارت کار و خدمت به مردم استفاده شود.

ملکی تصریح کرد: کارشناسان معین مشخص شده و به صورت میدانی در استان‌ها حضور و مسائل را رصد و احصاء می‌کنند.

وی افزود: انسجام، هماهنگی و هم‌افزایی در انجام کارها به ما کمک می‌کند و در تحقق برنامه‎‌ها اثرگذار است.

توجه ویژه به تولید اولویت مهم دولت سیزدهم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در این جلسه با تبریک هفته کار و کارگر اظهار کرد: برنامه‌های متعددی در هفته کار و کارگر با محوریت  کارگران و توجه به تولید و اشتغال در حال برگزاری است.

علی باقری با اعلام اینکه کارگران نخبه، برتر و فرهنگ کار کردن را ترویج دهیم، تصریح کرد: توجه ویژه به تولید اولویت مهم دولت سیزدهم است و در راستای تحقق شعار سال تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بسیج کارگری در کنار هم هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه جلسات شورای هماهنگی به صورت میدانی و شهرستانی برگزار می‌شود، افزود: در این جلسات مشکلات مردم به صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

در این جلسه مدیران عضو شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گزارشی از اقدامات ارائه و بر استفاده از ظرفیت‌ها و همکاری بین‌بخشی در راستای رفع مشکلات جامعه هدف تاکید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • عشایر فلسطینی طرح اشغالگران برای ایجاد هرج و مرج در غزه را خنثی کردند
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • دولت سیزدهم به تولید توجه ویژه کرده است
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی