Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهور گفت: تحریم‌ها باعث شده تا ایران آمادگی لازم را در شرایط کنونی سقوط قیمت نفت داشته باشد.

قدس آنلاین: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در جلسه با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اخبار مربوط به قیمت نفت در سطح جهانی گفت: اقتصاد آمریکا که ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد از شب گذشته نفت را به قیمت منفی به فروش گذاشته و این نشان می دهد که بقیه کشورهای دنیا نیز از پیامدهای اقتصادی کرونا بی نصیب نخواهند ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری با اشاره به اینکه نفت تا چند ماه پیش به قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه در سطح جهانی معامله می شد و کسی باور نمی کرد که قیمت نفت اوپک امروز به زیر ۲۰ دلار برسد، اظهار داشت: قطعاً کشورهای تولیدکننده نفت مثل عربستان که گفته می شد نمی تواند با نفت زیر ۷۰ دلار کشورش را اداره کند با مشکل روبرو خواهند شد، این در شرایطی است که اعلام کاهش ده میلیون بشکه ای تولید نفت اعضای اوپک و غیراوپک نیز نتوانسته بر سیر نزولی قیمت ها اثر بگذارد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی و مدیریت و برنامه ریزی های انجام شده توانسته خود را با شرایط حذف درآمدهای نفتی از بودجه کشور تطبیق دهد، گفت: بحران ها و تحریم های ایالات متحده آمریکا باعث شده تا ما آمادگی لازم را برای اداره کشور در شرایط کنونی داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه سایر کالاهای وابسته به نفت مثل صنایع پتروشیمی و حتی فلزات نیز از تبعات اقتصادی بحران کرونا متأثر خواهند شد از دانشگاه ها و مراکز علمی خواست راهکارهای علمی برای مواجهه با این مسأله ارائه دهند و دستگاه ها نیز به تدوین برنامه های متناسب با این شرایط بپردازند.

معاون اول رییس جمهور سپس به موضوع نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با تبیین محدودیت های منابع برای سرمایه گذاری های جدید و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی گفت: باید ده تا ۱۲ رشته پیشران اقتصادی را که می توانند بخش های دیگر را به دنبال خود فعال کنند شناسایی و منابع را به آنها تزریق کنیم. یکی از رشته های مورد اجماع به عنوان پیشران فعالیت های اقتصادی بخش مسکن است که می تواند ۱۲۰ رشته صنعتی را با حرکت خود به فعالیت درآورد.

جهانگیری با بیان اینکه کشور در تولید فولاد، سیمان و همه ملزومات مورد نیاز در ساخت مسکن، خودکفا و بی نیاز از خارج است، اظهار داشت: باید وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی جدی برای احداث مسکن داشته باشد و رسالت این وزارتخانه این است که با تدوین برنامه های جامع و روشن، طرح هایی مثل اقدام ملی مسکن را به دو برابر افزایش دهد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مسکن نیاز جدی مردم است، در شرایط امروز به مرحله ای رسیده ایم که به دنبال درخواست از صاحبان خانه ها برای دادن فرصت به مستأجران به منظور عبور از بحران کرونا هستیم این کار، کاری اخلاقی و انسانی است و البته باید با نگاهی جامع در نظر داشته باشیم که کسی از این بابت دچار آسیب نشود قطعاً در کارگروه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع بحث وتصمیم گیری خواهد شد.

جهانگیری توافق وزارت راه و شهرسازی با دستگاه های دولتی دیگر به منظور ساخت خانه برای معلمان و فرهنگیان، کارگران و بازنشسته ها و نیروهای مسلح را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه معمولاً دستگاه ها خود دارای زمین هستند چنین توافقنامه هایی می تواند در خانه دار شدن مردم و رفع نیاز مسکن تأثیر بسزایی داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر فعال شدن بیش از پیش جلسات شورای مسکن در سال جاری از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با هماهنگی بانک ها جهش تولید را در بخش مسکن رقم بزند و علاوه بر حرکت اقتصادی از اشتغال کشور حفاظت کند.

جهانگیری با ارزشمند خواندن اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در احداث و ترمیم خانه های آسیب دیده از حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل گفت: 2.5 میلیون خانه روستایی بازسازی و در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است خوشبختانه در بازدیدهایی که پس از زلزله از این خانه ها داشتم شاهد بودم که این خانه ها در برابر زلزله های قوی تر نیز مقاومت از خود نشان داده و آسیب ندیدند.

معاون اول رییس جمهور اقدامات دولت در احداث خانه های آسیب دیده از سیل فروردین ۱۳۹۸ در استان های گلستان، لرستان و خوزستان را خوب ارزیابی و بر استمرار این روند برای رفع مشکل مردم تأکید کرد.

جهانگیری بخش حمل و نقل را نیز از بخش های پیشران اقتصاد دانست و گفت: افزایش حمل و نقل کالا و مسافر می تواند باعث فعال شدن دیگر بنگاه های کوچک شود. خوشبختانه در عرصه ریلی و ساخت واگن که سال گذشته تعداد زیادی تحویل راه آهن کشور شد اقدامات ارزشمندی انجام شده است و باید با بخش صنعت تفاهم های لازم انجام شود تا این روند شتاب بیشتری گرفته و شاهد جهش تولید باشیم.

معاون اول رییس جمهور از نقش وزارت راه و شهرسازی در دوران مقابله با کرونا تشکر کرد و گفت: بنادر و کشتیرانی، راه آهن و جاده ها برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تولید تجهیزات بهداشتی و پزشکی مورد نیاز کادر درمانی کشور شبانه روز فعال بودند که باید قدردان آنها بود.

 جهانگیری با بیان اینکه زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی از کرونا دچار خسارت های بسیاری شده اند، گفت: دولت برای کمک به معیشت طبقات ضعیف جامعه که به خاطر طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به پویش در خانه ماندن متضرر شدند طرح های خوبی را به مرحله اجرا گذاشته است تا کسانی که زندگی شان از کار روز مزد می گذارد کمتر دچار آسیب شوند.

معاون اول رییس جمهور گفت: رانندگان کامیون ها مسئولیت حمل بار و جابجایی کالا را به خوبی انجام دادند و آمارهای ارائه شده از رشد بالای حمل و نقل کالاها در این ایام نشان دهنده میزان خدمت آنهاست که صمیمانه از آنها تشکر می کنم و انشاءالله در فرصت مناسب به نحو مطلوب از آنها تقدیر خواهد شد آنها به عنوان سربازان گمنام و به صورت بی نشان خدمت کردند.

جهانگیری همچنین از متضرر شدن برخی مشاغل مانند رانندگان اتوبوس و مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی اشاره کرد و گفت: رانندگان بین المللی که وظیفه ترانزیت کالا از کشور به کشورهای دیگر را نیز بر عهده داشتند دچار مشکلاتی مثل ماندن در آنسوی مرزها شدند که باید از تحمل و صبر همه آنها و مردم صمیمانه قدردانی کرد که داوطلبانه و آگاهانه به دستورالعملهای اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کردند.

معاون اول رییس جمهور از تلاش مسئولان راه های کشور برای ترمیم و متصل بودن شبکه جاده ای کشور پس از بحران ها و موانع طبیعی ناشی از بارش برف و باران نیز قدردانی کرد و گفت: حتماً وزارت راه و شهرسازی باید به دنبال رفع مشکلات کسب و کارهای کوچک و خرد که زودتر در بحران ها دچار آسیب می شوند از روش هایی که دولت مشخص کرده استفاده کند.

جهانگیری گفت: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به وضعیت همه اقشار زیرمجموعه حساس باشد و نگذارد که آنها متضرر شوند.

معاون اول رییس جمهور بار دیگر بر ثروت دولت و دارایی های راکد آن که هفت هزارهزار میلیارد تومان بر اساس آمارهای سال ۹۷ برآورد شده اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم از این منابع، امسال و سال های آینده به نفع مردم استفاده کنیم.

جهانگیری همچنین به آسیب های وارد شده به بنگاه های بزرگ زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: حذف درآمدهای ناشی از پروازهای عبوری یا کاهش ۹۷ درصدی مسافران فرودگاه ها و راه آهن ضرر بسیاری به این بخش ها وارد کرده که باید برای آن راهکار مناسبی پیدا کرد.

معاون اول رییس جمهور اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ساخت بزرگترین آزادراه های کشور، اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی و احداث بیمارستان ها و ساختمان هایی که در ایام کرونا در خدمت مردم بود را بسیار با ارزش خواند و بر طراحی مدل های اقتصادی برای استفاده از منابع بازار سرمایه به منظور توسعه این اقدامات تأکید کرد.

جهانگیری رشد روز افزون شاخص در بازار سرمایه ایران را علامتی بزرگ برای اجرای طرح های اقتصادی از سوی دستگاه ها خواند و گفت: در همان روزی که دولت شرکت های بزرگ خود را عرضه می کند شاخص سهام ۲۰ هزار واحد رشد می کند این نشان می دهد که مردم به دنبال سود معتدل و حفظ پول و دارایی های خود هستند و می توان بخش قابل توجهی از منابع لازم برای طرح های توسعه ای را از بازار سرمایه ای تأمین کرد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه شرکت ها و بنگاه های خصوصی نیز می توانند برای پیشبرد طرح های خود درخواست اوراق مشارکت کند، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا ضمن فراهم کردن تسهیلات لازم برای فعالیت بیشتر بنگاه ها به رفع دغدغه بیکاری در کشور نیز کمک کند.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزیر راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد آن وزارتخانه در زمینه حمل و نقل کالا و مسافر توسط ناوگان جاده ای، ریلی و هوایی و دریایی کشور به منظور رفع نیازها و تأمین تجهیزات مورد نیاز بخش پزشکی به منظور مقابله با کرونا ارائه کرد.

همچنین معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی به طور جداگانه عملکرد زیرمجموعه خود برای کمک به ورود اتباع ایرانی به کشوردر ایام کرونا، فراهم کردن شرایط خروج اتباع خارجی، مدیریت سفرها در ایام نوروز، تأمین کالاهای اساسی و حفظ جریان صادرات کالا، اجرای پروتکل های بهداشتی توسط کارکنان بخش حمل و نقل، میزان ضررهای وارد شده به زیرمجموعه های وزارتخانه و شاغلان بخش خصوصی،‌ افزایش ظرفیت بنادر، دور زدن تحریم های کشتیرانی، مشکلات رانندگان ترانزیت خارجی، کاهش تلفات جاده ای و ترمیم جاده ها پس از حوادث طبیعی، ظرفیت رشد حمل و نقل ریلی و تولید واگن، میزان کاهش پروازهای داخلی و خارجی، کاهش درآمدهای ناشی از پروازهای عبوری، ایجاد فضای درمانی و بیمارستانی، عملکرد سازمان هواشناسی،‌ احداث، تعمیر واحدهای آسیب دیده از سیل و زلزله، مراحل پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن و احیای بافت های فرسوده شهرها و حذف کپرنشینی ارائه کردند.

در این جلسه همچنین از طریق ویدئو کنفرانس با استانداران هرمزگان و خوزستان و روسای سازمان بنادر شهید رجایی، بندر امام خمینی و بندر چابهار در خصوص میزان کالاهای اساسی موجود در بنادر و نحوه ترخیص سریعتر این محموله ها گفت و گو شد.

انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری تحریم ها سقوط قیمت نفت ایران وزارت راه و شهرسازی معاون اول رییس جمهور مقابله با کرونا مورد نیاز دستگاه ها حمل و نقل تحریم ها قیمت نفت بنگاه ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود

گروه اقتصاد و درآمد: معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تکذیب اخبار منتشر شده درخصوص استفاده از خاک جزایر هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: کشور ما منابع سرشاری دارد و از آنجا که در جای جای آن این منابع در دسترس هستند، به صرفه نیست که از این جزیره برای ساخت مسکن ملی، خاکی منتقل شود. قطعا حداقل در حوزه طرح های بازآفرینی ما چنین برنامه ای نداشته ایم.

به گزارش جماران، محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، که در نشست خبری اولین گردهمایی گروه های مردمی و جهادی با وزارت راه و شهرسازی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) و دومین نشست تقدیر از برترین فعالیت ها در نوسازی مسکن و بازآفرینی شهری ، جایزه ملی بم، سخن می گفت، اظهار کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه را در بافت های فرسوده اجرا می‌کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه در سال های پس از انقلاب نشان می‌دهد سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت‌های فرسوده شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارداشت: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی با یادآوری اینکه وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط با مردم دارد و موفقیتها در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود، افزود: در محدوده بافت های فرسوده 2 میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد. این بناها جان هموطنان ما را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است. داغ زلزله بم هنوز برای ما تازه است و می خواهیم هیچگاه داغ دیگری بر دل ما ننشیند و یک شبه جمع زیادی از همطونانمان را از دست ندهیم.

 

در ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند

آیینی با بیان اینکه در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند، اضافه کرد: این وسعت شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آنها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، توان اجرایی و توان فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ زیرا برای آنها بازدهی اقتصادی ندارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم.

تخفیف ۵۰ درصدی در پروانه نوسازی، یک طبقه تراکم بیشتر خبرهای خوب در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده

وی با بیان اینکه بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند، توضیح داد: بررسی آمارهای صدور پروانه نشان می دهد سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بعد از انقلاب شکسته شد. گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشته ایم و تا کنون ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم و در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

گردهمایی سراسری گروه های جهادی برای نوسازی بافت های فرسوده

وی اعلام کرد: در روزهای یکشنبه و دوشنبه(16 و 17 اردیبهشت ماه) گردهمایی سراسری گروه های جهادی را برای نوسازی بافت های فرسوده برگزار خواهیم کرد. در این پویش، مردم را برای چگونگی نوسازی منازلشان در بافتهای فرسوده و نحوه و قوانین مشارکت با سرمایه‌گذاران آشنا می‌کنیم.

آیینی در ادامه این نشست با اشاره به سختی رفت و آمد در بخشی از بافت های فرسوده به دلیل باریک بودن کوچه ها گفت: این موضوع باعث شده ارایه خدماتی مانند اورژانس و آتش نشانی در این مناطق با مشکلاتی مواجه باشد. قصد داریم این کوچه ها را به کوچه‌های شش متری و هشت متری تبدیل کنیم. تجمیع پلاک ها نیز در دستور کار است. در این زمینه انشعابات آب و برق و گاز و تلفن محفوظ است و دستگاه های خدمات رسان حق ندارند مبلغ جدیدی بابت انشعابات از ساکنان بافت های ناکارآمد دریافت کنند. همچنین پرونده های ایجاد انشعاب نیز و استعلامات جدید نیز باید خارج از نوبت بررسی شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از 2 میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار از سال ۱۳۸۴ تا کنون بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار واحد ساخته شده و ۷۳ هزار پروژه در دولت سیزدهم احداث شده است؛ اضافه کرد: امروز از مرز ۲۶۶ هزار پروانه در محدوده بافت های فرسوده عبور کردیم و در دولت سیزدهم ۸۲ هزار و ۴۸۵ واحد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

اولویت ما تجمیع است، مردم را برای تجمیع و نوسازی بافتها ترغیب کنید

به گزارش جماران، آیینی در ادامه این نشست خبری درخصوص همایش مشترکی که قرار است با اعضای بسیج مشارکت کننده در طرح بازآفرینی بافتهای فرسوده برگزار شود، ادامه داد: در این گردهمایی دو روزه ، در روز اول سه برنامه توجیهی برای سرحلقه‌های نوسازی داریم که آنها را به لحاظ تخصصی با نحوه مذاکره و تبیین حقوق ساکنان آشنا می‌کنیم. یک جلسه برای تسهیلات بانکی و مشوق های بانکی، یک جلسه برای مشوق های نوسازی و جلساتی نیز برای توجیه سرحلقه ها برگزار خواهیم کرد که در آن درباره نحوه مذاکره با مردم و تبیین حقوق کلی آنها و نحوه دریافت پروانه و اقداماتی که باید در شهرداری ها انجام دهند را بیان خواهیم کرد. همچنین چگونگی همکاری همسایگان و تجمیع پلاک ها با یکدیگر نیز بررسی خواهند شد؛ چرا که در پلاک های ریزدانه نمی‌توان بناهای پایدار احداث کرد. اولویت ما تجمیع است، مردم را برای تجمیع و نوسازی بافتها ترغیب کنید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن تشریح برنامه‌های این همایش دو روزه، به دوره‌های آموزشی نحوه مذاکره با مردم، تبیین حقوق کلی، مطالبه گری، تسهیلات بانکی، معرفی مشوق‌های سرمایه گذاری، جلسات ویژه توجیه مالکان برای اعتماد به سرمایه گذاران، جلسه با همسایگان در حوزه بازآفرینی، همچنین برگزاری جلسات با گروه‌های مردمی برای کمک به ساخت مسکن و تامین خدمات روبنایی و زیربنایی به علاوه جلسات مربوط به راه روستایی اشاره کرد.

وی با تاکید بافت های فرسوده را بهترین محل برای اعتلای معماری ایرانی - اسلامی و به کارگیری نمادهای متناسب با فرهنگ ایرانی دانست و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 1403 حدود ۱۲۰ هزار نقطه در بازآفرینی شهری با شاخص های معماری ایرانی - اسلامی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری یکی از بخش های پیشرو در نهضت ملی مسکن است، افزود: تا کنون به ۲۶۶ هزار واحد رسیده ایم و تا پایان سال به ۴۰۰ هزار واحد می رسیم. البته با حضور نیروهای جهادی امیدواریم از این عدد هم بالاتر برویم و رکورد دولت های پس از انقلاب را بشکنیم.

پرداخت پنج نوع وام برای نوسازی در بافت های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان تسهیلات نوسازی گفت: درخصوص تسهیلات بانکی در بافت های فرسوده پنج نوع وام قابل دریافت است. اول تسهیلاتی به میزان وام نهضت ملی مسکن تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان است که تسهیلات ارزان قیمتی است. در برنامه هفتم نیز خبر خوش این است که با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، واحدهای بافت های فرسوده از تمامی تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده کنند.

به گفته آیینی، محور سوم تسهیلات اسکان موقت است. محور چهارم پرداخت وام در بافت های تاریخی است. نوع پنجم، تسهیلات اسکان موقت در بافت های تاریخی را شامل می‌شود. در این زمینه مثل نهضت ملی مسکن برخی بانک ها همکاری می‌کنند و برخی همکاری لازم را ندارند. اما در سال ۱۴۰۲ روند اعطای تسهیلات نسبت به گذشته مقداری بهتر شده است.

توضیح درباره طرح کلید به کلید واگذاری آپارتمان با ۴۰ درصد تخفیف در ازای خانه فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره طرح کلید به کلید بیان کرد: یکی از بخش های آموزشی در گردهمایی جهادی، ابزار تشویقی کلید به کلید است. در این زمینه به ساکنان بافت های فرسوده اولویت خود را برای نوسازی اعلام می‌کنیم. یکی از امکاناتی هم که به ساکنان ارایه می‌شود ارایه زمین یا آپارتمان معوض از طرف دولت در ازای واحد فرسوده ساکنان است.

وی ادامه داد: برابر قانون برنامه هفتم توسعه، کسانی که در بافت فرسوده واحد در اختیار دارند این امکان برایشان فراهم است که واحد خود را با واحد مسکونی نوسازی شده در محدوده های بازآفرینی، زمین دولتی  یا واحد مسکونی در شهرهای جدید معاوضه کنند. برای تشویق ساکنان نیز یا واحد آنها با ۴۰ درصد افزایش داده می‌شود یا واحدهای ما با ۴۰ درصد تخفیف داده می‌شود. در این زمینه سامانه‌ای راه‌اندازی می‌کنیم که مردم بتوانند در قالب طرح کلید به کلید واحد مدنظر خود را انتخاب کنند.

به گزارش جماران، در بخش دیگری از این نشست، سردار ابوالفضل طهماسبی ـ جانشین سازمان بسیج سازندگی - اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در حوزه مرمت و تکمیل واحدهای مسکونی اقشار آسیب‌پذیر و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بیش از ۱۲ هزار خانه را ساختیم. به ۱۶۳۸ روستا آبرسانی کردیم و این کار ادامه دارد. همچنین آسفالت ۱۷۰۰ کیلومتر راه مزارع روستایی انجام شد. در بخش آبخیزداری ۸۳۴ پروژه به اجرا رسید.

طهماسبی افزود: در حوزه بازآفرینی شهری، طرح کرامت را اجرا کردیم. در این زمینه از ظرفیت های سپاه و بسیج سازندگی استفاده شد. در مجموع در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار پروژه در مناطق محروم اجرا شد. هدف ما در این حوزه تحقق شعار سال و مردمی سازی نوسازی با حضور ۶۰ هزار گروه جهادی است.

جانشین سازمان بسیج سازندگی تاکید کرد: گردهمایی مشترک ما با وزارت راه و شهرسازی در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت برگزار می‌شود که در طی این گردهمایی تفاهم‌نامه‌های مختلفی به امضا می‌رسد. حسن گروه های جهادی این است که در آنها فضای مردمی شکل می گیرد و مطالبه گر هستند. این افراد در حوزه عملیاتی و مطالبه‌گری ورود می کنند. در روز اول گردهمایی با حضور کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار می‌شود و در روز ۱۷ اردیبهشت تفاهم‌نامه همکاری میان وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نیز چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌شود.

         

دیگر خبرها

  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه و شهرسازی
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه