Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:56:11 GMT

کرونا و عوارض آن در عرصه ورزش

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۳۷۹۵

کرونا و عوارض آن در عرصه ورزش

کرونا ، بلای که بیش از  ۲ ماه از آمدنش به کشور می گذرد گویا به این زودی ها هم خیال رفتن ندارد ، علاوه بر زمینگیر کردن اقتصاد جامعه و قرنطینه کردن مردم به  منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، با تعطیلی فضاهای ورزشی و استخرها تمامی فعالیت های ورزشی را در جامعه تحت تاثیر خودش قرار داده است.

برخی از کارشناسان ضمن ابراز نگرانی از شیوع این ویروس در کشور و خسارت های جبران ناپذیر آن به بخش های مختلف جامعه، تاکید دارند که ترک دراز مدت فعالیت های ورزش برای مردم وهمچنین ورزشکاران بویژه رشته های حرفه ای می تواند عضلات، مغز ، خلق و خوی را تحت تاثیر قرار داده و طبیعتا با عوارض فراوانی از جمله افسردگی ، بی خوابی ، افزایش وزن ، پائبن آمدن استقامت بدن، تحلیل عضلات ، عدم کنترل قند خون و شکنندگی استخوان ها همراه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزش نکردن باعث بروز افسردگی می شود

یک عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شهرستان نوشهر ، بی نشاطی ، رخوت روانی و حرکتی ، کاهش میزان توجه و تمرکز ، افسردگی و اضطراب را از جمله عوارض  ورزش نکردن طولانی مدت در دوران کرونا مطرح کرد.

دکتر رضا گلپور دانش آموخته رشته رورانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آنچه سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا تاکید و توصیه دارد آن اینکه افراد باید سالم باشند و در کنار آن باید ضمن رعایت فاصله اجتماعی با سبک جدید روزانه نیز  به فعالیت های ورزشی بپردازند.

وی اظهارداشت : مطالعات و یافته های علمی و پژوهشی دانشمندان نیز نشان می دهد افرادی که به شکل منظم ورزش می کنند طبیعتا مقاومت ، سیستم  ایمنی و دفاعی بدن آنها در برابر بیماری ها و حتی عفونت ها نسبت به سایر افرادی که اهل ورزش نیستند بیشتر است و این تحقیقات نیز در برابر مقاومت بالای افراد اهل ورزش در برابر ویروس آنفلوآنزا به تائید رسیده است و در مورد کرونا نیز پژوهش شده که نیاز به مقاومت بدنی بالاتری دارد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه،  یکی از راهبردهای تکنیکی و درمان روانشناختی نیز در مورد پیشگیری از استرس و اضطراب فعال سازی حرکتی است و با توجه به استرس و اضطرابی که مردم به خاطر ویروس کرونا دارند طبق این پژوهش ها برای پیشگیری از استرس نیاز به فعالیت های ورزشی دارند.

استرس و اضطراب در جامعه ورزشی

سرمربی تیم ملی فرنگی نونهالان ایران در نوشهر در این باره می گوید  : امروز به خاطر اختلال در برنامه تقویم ورزشی و لغو تمام رویدادها و مسابقات ورزشی استانی ، کشوری و بین المللی اغلب ورزشکاران صاحب نام در کشور دچار استرس و اضطراب فراوانی شده اند.

فرهاد اسماعیل نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مساله حادتر آنکه  چنین وضعیتی مشکلاتی را برای ورزشکاران بویژه حرفه ای ایجاد کرده  و آنها از این نگرانند تا چه زمانی این شرائط بحرانی حاکم است و  مشخص نبودن زمان از بین رفتن ویروس و از سرگیری فعالیت های ورزشی برای این قشر پویا و بالنده جامعه استرس آور است.

به گفته او ، اگرچه برخی از کشتی گیران این شهرستان تمام تمریناتی که در منزل انجام می دهند در قالب فیلم به شکل مستند از طریق شبکه های اجتماعی پیام رسان بویژه تلکرام برای مربی می فرستند منتهی تعطیلی باشگاه ها در دراز مدت سبب اضافه وزن ، چربی و افسردگی آنها می شود.

تعطیلی تمام فعالیت های ورزشی به خاطر کرونا

یک مدرس دانشگاه فرهنگیان نوشهر در این باره می گوید: کرونا سبب شده تا تمامی روند فعالیت های  ورزشی حرفه ای ، نیمه حرفه ای ، همگانی و نیز تفریحی تحت تاثیر قرار گیرد چرا که اغلب مردم به خاطر دلهره و بیم از ابتلا به این بیماری در خانه هایشان حبس شده اند و از طرفی تمامی مکان های ورزشی به خاطر قطع زنجیره انتقال این ویروس و حفظ سلامتی  به روی آنها بسته شده است.

رشاد کیا لاشکی کارشناس ارشد تربیت بدنی و المپیکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : عده ای از افراد که دارای عارضه و بیماری های قلبی ، دیابت ، مفصلی ، چربی و فشار خون بالا  هستند  طبیعتا برای حفظ سلامتی خود به شکل تفریحی به اماکنی نظیر  پارک ها ، فضاهای ورزشی رو باز ، ساحل و حتی در قالب کوهنوردی به شکل  گروهی پیاده روی می کردند یا می دویدند و درکنارش هرازگاهی حرکات ورزشی نیز انجام می دادند.

وی ،فوتبال ، کشتی ، تکواندو ، وزنه برداری  را جزو ورزش های حرفه ای و درامد زا معرفی کرد و ادامه داد : فعالان این رشته های ورزشی که به شکل منظم  همراه با طرح و برنامه توسط مربیان در باشگاه های ورزش می کردند متاسفانه با تعطیلی یکباره این فضاهای ورزشی یک شوکی به آنها وارد شد و طبیعتا این اتفاق باعث کاهش توان بدنی آنها می شود و بسیار استرس زا و اضطراب آور است.

این مدرس دانشگاه توضیح داد : به عنوان مثال یک فوتبالیستی که قبل از آغاز فصل لیگ مدت ۱۰ روز یا یک ماه پس از انجام تمرینات منظم قرار بود به زودی از او تست گرفته شود اکنون به خاطر تعطیلی فضاهای ورزشی و لغو این تست ها طبیعتا شرائط روحی و روانی خوبی ندارد به تعبیر دیگر این وضعیت به مثابه دانش آموزی می ماند که قصد  شرکت در کنکور کند درست همزمان در روز امتحان کنکور  یا حتی سه روز قبل از آن حالش بهم بخورد دچار عارضه بیماری شود و تمامی تلاش های چندین ساله تحصیلی او  به یکباره هدر رود.

به گفته کیالاشکی  ، نکته دیگر آنکه تمرین کردن در باشگاه های ورزشی زیر نظر مربی اثربخشی آن به مراتب بیشتر از انفرادی و آن هم در منزل است طبیعتا زمانی که یک هنرجو در هر رشته ای فرق نمی کند در باشگاه تمرین کند نوع حرکات ورزشی او اصولی ، علمی و حرفه ای است و بهتر می آموزد و کمتر به بدن او فشار وارد می شود.

وی اظهارداشت : اگر چه همه می دانیم  ویروس کرونا جهانی شده و بیشتر کشورهای را آلوده کرده است و شاید تصور عده ای از مردم ، مسئولان و حتی ورزشکاران این باشد که پس از فوتبالیست های صاحب نام و مشهور مانند رونالدو و یا مسی پس در این شرائط چگونه تمرین می کنند طبیعتا این فوتبالیست ها در منزلشان از فضاهای ورزشی پیشرفت با مجهزترین امکان نوین دنیا برخوردارند و کمتر در معرض تهدید این ویروس قرار می گیرند.

آسیب روحی و روانی به ورزشکاران

یک استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس نیز در این باره می گوید ورزش  به عنوان ابزاری برای پرکردن اوقات فراغت و تفریح افراد جامعه به شمار می آید ، قهرمانان به دنبال کسب مدال ، فتح سکوهای قهرمانی ، عده ای از ورزشکاران حرفه ای هم در پی در آمد و شمار دیگر نیز برای حفظ سلامتی و نشاط خود به دنبال ورزش های تفریحی هستند.

دکتر حسن معصومی دانش آموخته رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طبیعتا این ویروس نه تنها آسیب های فراوانی از نظر روحی و روانی به این دسته از ورزشکاران وارد کرد در کنارش در پی تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیز دانش آموزان و دانشجویان طبق برنامه هفته ای چند ساعت فعالیت ورزشی می کردند متاسفانه این قشر از جامعه نیز از چنین مزیتی  بی بهره شدند.

وی با ابراز نگرای از شیوع این ویروس و ادامه دار بودن سایه شوم آن در کشور اظهارداشت :  با ورود این بلای بی سابقه تمامی اهداف و کارکردهای مثبت ورزش را تحت تاثیر قرار داد چرا که فعالیت های ورزشی اثربخشی فراوانی در توسعه آمادگی جسمانی ، سلامتی و حرکتی افراد جامعه دارد و مورد مهم تر آنکه سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری هایی نظیر قلبی ، عروقی ، دیابت و غیره می شود.

وی ، ایجاد نشاط عمومی ، رشد خلاقیت ، ارتقای روابط عمومی افراد جامعه و نیز توسعه فرهنگی و دیگر بخش ها را از دیگر اهداف و کارکردهای مثبت ورزش در جامعه معرفی کرد.

 این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس گفت : امروز به نظر می رسد که  اغلب قهرمانان و ورزشکاران حرفه ای نگران کاهش آمادگی جسمانی و افزایش وزن هستند و اضطراب و استرس دارند و از طرفی زنان هم نگران کم تحرکی ، چاقی و عوارض ناشی از آن هستند.

معصومی افزود : قرنطینه و خانه نشینی فعالان ورزشی و مردم در حقیقت سبب برهم خوردن تعادل و آمادگی جسمانی آن ها شده و  این وضعیت شرائطی را به وجود آورده که ورزشکاران بویژه قهرمانان و پیشکسوتان حوزه ورزش برای دوستان و محیط ورزشی شان احساس و ابراز دلتنگی می کنند به طوری که به این باور رسیده اند که چه نعمت بزرگی را از دست داده اند  

وی گفت : دیگر رهاوردی که کرونا به ارمغان آورده آن اینکه کودکان نیز به خاطر بیم از ابتلا به این ویروس در منزل حبس شده اند و به علت ورزش نکردن و تخلیه انرژی دردسرهای فراوانی برای والدین ایجاد کرده اند و در نتیجه ادامه دار شدن این وضعیت آشفته و استرس زا منجر به درگیری های خانوادگی نیز می شود.

بنا به گزارش های منابع رسمی ، درپی مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و تصمیم دولت از ۲۳ فروردین ماه گذشته حدود ۷۵ درصد صنوف استان مازندران که جزو اصناف کم خطر به شمار می آیند بارعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت آنها از سرگرفته شده است.   

طبق اعلام اتاق اصناف ایران ،  آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا از مشاغل پرخطر محسوب می شوند که در این میان فعالیت برخی از این مراکز در ۳۰ فروردین ماه در پایتخت و استان ها از سرگرفته شد ولی فضاهای ورزشی بسته و روباز ، پارک ها و بوستان های جنگلی کماکان به خاطر پیشگیری از ویروس کرونا همچنان تعطیل است.     

در مازندران با احتساب فضاهای دولتی حدود ۲ هزار فضای ورزشی دارای مجوز وجود دارد و بیش از ۱۵۰ هزار نفر ورزشکار بیمه شده در این فضاها به فعالیت ورزشی می پردازند.

برچسب‌ها نوشهر ویروس کرونا وزارت ورزش و جوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوشهر ویروس کرونا وزارت ورزش و جوانان نوشهر ویروس کرونا وزارت ورزش و جوانان گفت و گو با خبرنگار ایرنا فعالیت های ورزشی فعالیت های ورزش استرس و اضطراب فضاهای ورزشی ویروس کرونا باشگاه ها تحت تاثیر حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ۳۳ طرح نیمه تمام ورزشی در ایلام

شهاب شهبازی مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام با بیان اینکه در استان ایلام ۳۶۴ هیئت ورزشی در رشته‌های مختلف فعالیت دارند، اظهار کرد: ۳۷ هزار و ۶۰۰ ورزشکار سازمان یافته در این تعداد هیئت ورزشی استان به فعالیت‌های ورزشی می‌پردارند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام در سال جاری، توسعه اماکن و فضا‌های ورزشی در نقاط مختلف استان به ویژه مناطق کمتر برخوردار است، تصریح کرد: سرانه ورزشی استان پیش از این، ۹۰ صدم متر مربع بوده است که این میزان با افتتاح طرح‌های مختلف ورزشی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون، در سطح استان به ۹۸ صدم مترمربع افزایش یافته است.

شهبازی با اشاره به اینکه برای اولین بار اعتبار ورزشی استان طی سال‌های گذشته، برابر اعتبار ورزشی کلان شهر‌های کشور در دولت سیزدهم اختصاص یافته است، گفت: اعتبارات ورزشی استان با پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های استاندار ایلام در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۷۶ میلیارد ریال افزایش یافت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام با اشاره به اینکه ۶۴ طرح نیمه‌تمام ورزشی در آغاز کار دولت سیزدهم در استان وجود داشته است، گفت: از این تعداد طرح، از ابتدای کار دولت سیزدهم با تلاش مستمر و تعامل مسئولان ارشد استان، ۳۳ طرح تکمیل شده و در اختیار اقشار مختلف مردم و ورزشکاران استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۵ طرح ورزشی دیگر نیز تا دهه فجر سال جاری تکمیل می‌شود، یادآور شد: قبل از دولت سیزدهم در استان ۷۸ خانه ورزش روستایی وجود داشته است که این تعداد از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون، به ۱۱۴ خانه ورزش روستایی افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • تکمیل ۳۳ طرح نیمه تمام ورزشی در ایلام
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • این سردردها نشانه چیست؟