رعد و برق افخمی؛ اکشن، حادثه ای و امیدبخش
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۳۸۲۶
بعد از هشت سال دوری از تلویزیون، بهروز افخمی با نگارش و کارگردانی سریال 25 قسمتی «رعد و برق» با موضوع سیل سال اخیر، برای شبکه پنج سیما، دوباره روی به سریال سازی آورده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مگر میشود درباره سیل گفت و مردم به یاد تلخیهای حوادث اواخر سال 97 و بهار سال 98 نیفتند؛ سیلی که خانه و زندگی خیلیها را ویران کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اواخر سال 97 و اوایل 98 مردم برخی از استانها درگیر ماجرای سیل شدند و میتوان گفت همه ایران را تحتالشعاع قرار داد. البته موضوع سیل به خوشحالی مردم سیستان و بلوچستان منجر شد، زیرا دریاچه هامون دوباره جان تازهای به خودش گرفت. گرچه موضوع سیل، حوادث خودش را هم در برخی استانها داشت، ولی درمجموع وقتی به همه این موارد فکر کردم، دیدم میشود یک سریال حادثهای و پرماجرا نوشت و کارگردانی کرد. سریالی که پر از ماجراها و خطرات و لحظات بهیادماندنی باشد. به همین دلیل دست به کار شدم و فیلمنامه سریال تلویزیونی رعد و برق را با موضوع سیل نوشتم. البته نباید این مساله را نادیده گرفت که موضوع سیل باعث شد تا شاهد رشد و رونق کشاورزی هم باشیم.
یعنی شما در سریال رعد و برق نمیخواهید به خرابی خانهها که خروجی سیل بیامان بود، بپردازید؟
مگر میشود درباره سیل سریال ساخت و به حوادث آن نپرداخت؟! ما از زاویهای دیگر به این موضوع نگاه کردیم و آن هم مساله امید است. گرچه خانهها خراب شدند، اما همین مساله باعث شد دولت را وادار کند تا کاری برای خانههای مردم کند؛ خانههایی که بیمه هم نداشتند. برخی خانهها با وامهای کمبهره ساخته شد و بهتر از قبل. کارخانهها فعال شدند، چراکه باید اثاثیه منازل تهیه میشد. نگاه من در سریال، مبحث امید و امیدبخشی است. زیرا با وقوع سیل ما شاهد اتفاقات خیلی خوب هم بودیم. عدهای بیآنکه کسی آنها را وادار کند به کمک مردم رفتند. همه این موارد انگیزهای برای من شد تا به سمت سریالسازی بروم.
اما شما بارها تاکید کرده اید که خیلی علاقه ای به سریال سازی ندارید.
بله، علاقه ای به سریال سازی ندارم، زیرا عمر زیادی از آدم میگیرد. گاهی یک تا دو سال باید درگیر بود. اما وقتی با موضوع حادثهای و هیجانی رو به رو میشوم که میتوانم از این طریق جوانان را سرگرم کنم، دیگر طاقت نمی آورم و داوطلبانه این کار را انجام میدهم.
برای به تصویرکشیدن خانههایی که در سیل فرو رفتهاند، از جلوه های ویژه بهره می برید یا لوکیشن ها را بازسازی کردهاید؟
واقعیت این است برای خانههای آب گرفته که قهرمانان قصه با آن روبهرو می شوند در برخی موارد لوکیشنها را بازسازی کردهایم. در برخی صحنهها کارهای کامپیوتری انجام میشود. البته صحنههای بزرگ و سنگین در چند لایه کار میشوند و ما از فیلمهای مستند که نشانگر صحنه سیل است، استفاده میکنیم و آنها را در لایههایی از کار که با جلوه های ویژه طراحی میشود، ترکیب خواهیم کرد. در مجموع از روشهای جدید کارهای کامپیوتری استفاده میکنیم که در سال های اخیر تعداد متخصصان این امر بیشتر شدهاند. در مجموع علاقهمندم مخاطبان را با یک اثر حادثهای و هیجانی روبهرو کنم.
شما برای ساخت سریال عملیات 125 به سراغ بازیگرانی رفته بودید که چهره نبودند و از آنها بازیهای رئال میگرفتید. آیا این اتفاق هم در سریال رعد و برق می افتد و سراغ چهرههایی میروید که دستمالیشده نیستند؟
در این سریال هم این کار را انجام می دهم. دلیلش این است که در آثار حادثهای نمیتوانید از پیرمردهایی که سن شان زیاد شده و همچنان نقش جوان را بازی می کنند، استفاده کنید، بهخاطر اینکه به لحاظ بدنی آمادگی ندارند و باید از جوانان کم سن و سال استفاده کرد. اما در کنار بهرهبردن از بازیگران جوان از بازیگران مشهور هم استفاده میکنم.
از هنرمندان استان های گلستان، خوزستان و لرستان هم برای بازی در این سریال دعوت
کرده اید؟
بله، از بچههای تئاتر این سه استان استفاده کردهام. در مجموع این سریال پربازیگر و پرلوکیشن است و سراغ بازیگران بااستعداد جوان هم رفتهام.
فکر میکنید بتوانید با سریال رعد و برق مخاطبان را غافلگیر کنید؟
تلاشم را می کنم. در ضمن این سریال از این زاویه برای مردم جالب و متفاوت است که بینندگان در آن شاهد کمک مردم به هم هستند و میتوانند شاهد یک سریال ماجراجویانه و حادثهای باشند که در کنارش هم لحظات کمدی قرار دارد. به هرحال افرادی که از تهران به مناطق سیل زده رفته بودند و این جرات را داشتند تا چنین کار جسورانهای انجام بدهند، قابل تقدیر هستند.
در آن مقطع که سیل رخ داد، عده ای در فضاهای مجازی حضور مردم تهران و رفتن آنها را به مناطق سیل زده دستمایه شوخی قرار داده بودند. آیا به این مساله هم میپردازید؟
بله. ما به چنین اتفاقاتی می پردازیم و اتفاقاً تمسخر هم خواهیم کرد. البته باید به این موضوع اشاره کنم که مردم استان لرستان، پلدختر، ترکمنها، استان گلستان و ... نسبت به مساله سیل بیگانه نیستند و در این زمینه با تجربه هستند و ما به این موارد هم می پردازیم.
پس فضای رعد و برق برای مخاطبان تلخ نیست؟
نه، فضای حاکم بر کار تلخ نیست و یک سریال حادثهای، هیجانانگیز با رگههای کمدی است. من برای ساخت این سریال دو مدل فیلم خارجی هم مد نظر
داشتم.
شرایط کار چطور است، آیا در این روزهای کرونایی هم ضبط میکنید؟
ضبط این سریال از بهمن شروع شد و ما در بهمن و اسفند، چهار اپیزود از سریال به مدت 150 دقیقه را ضبط کردیم و کار به مدت یک ماه تعطیل شد تا من روی فیلمنامه کار کنم. از 15 اردیبهشت ضبط شروع میشود
و احتمالا با بخشهای خوزستان شروع میکنیم. منبع:جام جم
منبع: دانا
کلیدواژه: سریال تلویزیونی سریال سازی حادثه ای موضوع سیل رعد و برق استان ها یک سریال خانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تهیهکننده نونخ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته میشود
اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون