Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای راهبردی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اظهار داشت: در صورت اعلام بحران متوسط و اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، شروع با تاخیر به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افزایش تعداد پایگاه ها و تدوین دستور العمل های بهداشتی خاص پایگاه های سنجش در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا در سال تحصیلی پیش رو سه راهکار برای اجرای "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" پیش بینی شده است.

حسینی تصریح کرد: در صورت ادامه یافتن بحران در تابستان، طرح سنجش از طریق خود اظهاری والدین در سامانه مجازی پیگیری خواهد شد و فقط دانش آموزانی که بر اساس اعلام والدین نیاز به ارجاع داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد و با شروع سال تحصیلی می توان فرآیند طرح سنجش را برای تمامی دانش آموزان پیگیری کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان اهداف طرح سنجش پرداخت و اظهار داشت: غلبه بر فقر آزمونی از طریق ایجاد بانک و پایگاه آزمون ها، شناسایی بازمانده ها و پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پوشش ۷۰ درصدی پیش دبستانی ها از اهداف  اصلی طرح سنجش است.

وی افزود: پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می شوند از جمله اهداف طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است.

وی تصریح کرد: تهیه شناسنامه سلامت  الکترونیکی  برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی وخانوادگی به منظور استفاده در  برنامه ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با  استعداد نوآموزان، ارائه توصیه های بهداشتی، آموزشی و روان شناختی به والدین و نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج می برند، بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم کردن زمینه های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی وکمک به اولیای دانش آموزان به منظور صرفه جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی  از دیگر اهداف طرح است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یافته های این طرح برای برنامه ریزی های پژوهانه و مدیریتی بی بدیل است اظهار داشت: در سال گذشته و در بیش از۶۰ هزار پایگاه سنجش طرح سلامت  یک میلیون و پانصد  هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی توسط  ۲۳ هزار نفر نیروی انسانی  متخصص مورد سنجش قرار گرفته اند.

وی افزود: تعرفه پایگاه های سنجش برای مناطق سیل زده و زلزله زده، دانش آموزان مناطق کم برخوردار و عشایر رایگان است و در سال گذشته ۸۵ درصد از والدین تعرفه تمام بها را پرداخته اند و برای  ۱۰ درصد نیز تعرفه نیم بها محاسبه شده است.

حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش اظهار داشت: ۷۱ درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاه های سنجش سابقه پیش دبستانی داشته اند و ۲۹ درصد نیز پیش دبستانی نرفته اند.

وی افزود: ۲۳ درصد والدین نو آموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و ۴.۴ درصد مادران و ۳.۴ پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بیسواد هستند.

حسینی گفت: ۳ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان کوتاه قدی شدید دارند، ۱.۴ درصد لاغری شدید ،۵.۵ درصد با چاقی شدید مواجه هستند و ۷۳ درصد این نوآموزان دندان های خراب دارند.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی طرح سنجش در دستور قرار دارد اظهار داشت: یکی از مهمترین خروجی های این طرح مداخلات به هنگام طلایی و کمک به پیشگیری از معلولیت ها است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۷۰ درصد پیش دبستانی ها هدف گذاری شده است

حسینی خواستار شناسایی غایبان و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاه های سنجش شد و اظهار داشت: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی نوآموزان باید پیگیر وضعیت این نوآموزان بود و خدمات  توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی و آموزش معلمین چند مهارتی از جمله چالش های طرح سنجش است که با ورود دانشگاه فرهنگیان به سمت پرورش معلمان چند مهارتی می توان قدری از این چالش را حل کرد.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به دانش آموزان دیر آموز و مراکز مشکلات ویژه یادگیری با همکاری معاونت  آموزش ابتدایی می تواند به مداخلات موثر بعد از طرح سنجش منجر شود.

حسینی با بیان اینکه باید به سمت افزایش پوشش طرح سنجش در پیش دبستانی حرکت کنیم افزود: با توجه به لزوم مداخلات به هنگام و طلایی افزایش پوشش تحصیلی نیاز به هماهنگی بین آموزش و پرورش و بهزیستی دارد.

معاون وزیر با اشاره به داده کاوی نتایج طرح سنجش افزود: در زمینه طرح سنجش باید به سمت علمی کردن گزارشات و استخراج مقالات علمی معتبر حرکت کنیم.

وی خواستار افزایش مداخلات مدیریتی در طرح سنجش شد و اظهار داشت: نتایج و خروجی های این طرح باید در اختیار تمامی ذینفعان از جمله مدارس برای مداخلات موثر قرار گیرد

حسینی با اشاره به جهش تحصیلی گفت: جهش تحصیلی موضوعی است که باید با ورود معاونت ابتدایی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساماندهی شود و با توجه به آسیب های زیاد این طرح باید سمت حذف آن حرکت کنیم.

برچسب‌ها کرونا طرح سنجش سلامت سید جواد حسینی سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا طرح سنجش سلامت سید جواد حسینی سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش کرونا طرح سنجش سلامت سید جواد حسینی سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نوآموزان بدو ورود به دبستان آموزان بدو ورود به دبستان پایگاه های سنجش طرح سنجش سلامت دانش آموزان پایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۴۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان

ایسنا/مازندران روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بین خواب و خلق‌وخو در نوجوانان گفت: در بسیاری از افراد، خواب ناکافی در بلندمدت منجر به عوارض جسمانی متعددی از جمله سردرد، خستگی، تغییرات هورمونی و به طور کلی افزایش احتمال بیماری‌ها می‌شود. همچنین عوارض روان‌شناختی شامل گیجی و سردرگمی، تحریک‌پذیری روانی، پرخاشگری، عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و ضعف حافظه نیز گزارش شده است.

مجید غفاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نهایت، مجموع عوارض ذکر شده تاثیر منفی بر بلوغ جسمی و روانی فرد می‌گذارد و عملکرد او در زندگی را از جنبه‌های مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی مختل شده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غفاری با اشاره به اینکه عوامل مختلفی منجر به خواب ناکافی می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی بیماری‌های پزشکی و نیز برخی مشکلات و اختلالات روانشناختی، باعث مختل شدن فرایند خواب می‌شوند. در کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین دلایل خوابِ ناکافی، عدم رعایت بهداشت خواب است. به این معنی که فرد برای خواب خود، ارزش و نظم خاصی قائل نیست چرا که در بسیاری از موارد، فرد شناختی در مورد اهمیت کیفیت خواب در ابعاد مختلف زندگی خود ندارد و در نتیجه، به آن اهمیتی نمی‌دهد.

این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مساله اینجاست که عدم کفایت خواب، در بسیاری از مواقع به مرور عوارض خود را نشان می‌دهد، یعنی فرد در این مورد دچار «سندروم قورباغه آب‌پز» می‌شود؛ به گونه‌ای که اوایل متوجه عوارض نمی‌شود اما به مرور زمان، کارکرد و عملکرد جسمی و روانی او مختل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، استفاده از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، بسیاری از نوجوانان را دچار مشکل ساخته است، یادآور شد: چرا که این وسایلِ سرگرم‌کننده، به خاطر سطح بالای «لذت‌دهی و محرّک‌بودن برای مغز» به تدریج فرد را دچار اعتیاد می‌کنند. چنانکه بسیاری از تحقیقات امروزه به انواع اعتیاد نظیر اعتیاد به اینترنت (وب گردی)، گوشی همراه و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین و عوارض متعدد آن‌ها اشاره کرده‌اند.

غفاری افزود: افرادی که دچار چنین اعتیادهایی می‌شوند، از نظر جسمی و روانی ضعیف شده و به تدریج کارکرد و عملکرد مناسب خود در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی را از دست می‌دهند.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: بر این اساس، به والدین و نوجوانان پیشنهاد می‌شود در مورد اهمیت نقش خواب کافی و با کیفیت در سلامت جسم و روان، کارکرد و عملکرد فردی و اجتماعی افراد مطالعه و دستورات لازم برای رعایت بهداشت خواب را متناسب با ویژگی‌های فردی خود، رعایت کنند.

وی به طور ویژه هشدار داد تا قبل از ابتلا به انواع اعتیادهای جدید که در بالا به آن‌ها اشاره شد، حتما برای استفاده از گوشی‌های هوشمند و سرگرمی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، نظم و قاعده‌ی مشخصی متناسب با سن افراد، رعایت شود و در این راه بهتر است از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران خانواده که پروانه اشتغال از سازمان نظام مشاوره و روان‌شناسی کشور دارند، بهره گرفته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند
  • سنجش سلامت بیش از ۱۸ هزار نوآموز استان همدان
  • سنجش ۲۴هزار نوآموز در کردستان
  • سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه دارد
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • بین گروه آزمایشی تجربی و انسانی، فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با سایر گروه‌ها وجود دارد!
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد