Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از سال 94 تاکنون 3 هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی استان زیرکشت گیاهان دارویی و جنگل‌کاری اقتصادی رفته است، گفت: 18 هزار خانوار مرتع‌دار در اجرای این طرح مشارکت دارد.

علی محمدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه از سال 94 تاکنون 3 هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری زیرکشت گیاهان دارویی و جنگل‌کاری اقتصادی رفته است، گفت: 18 هزار خانوار مرتع‌دار در اجرای این طرح مشارکت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از رویکردهای این نهاد از سال 94 به بعد مشارکت، حفظ و احیای منابع‌طبیعی است، ادامه داد:  استان ما یک میلیون و 93 هزار هکتار مرتع دارد و برای این اقدام نیاز بود عرصه‌های منابع‌طبیعی اقتصادی شود تا زمینه مشارکت مردم فراهم شود.

حفظ و احیای منابع طبیعی با مشارکت مردم محلی

وی با اشاره به اینکه باید برای مردم ایجاد انگیزه می‌شد یعنی هم جوامع محلی سود ببرند هم اهداف منابع‌طبیعی از جمله حفظ و توسعه پوشش گیاهی، ذخیره نزولات آسمانی و حفظ خاک محقق شود، افزود: از این رو عرصه‌های منابع‌طبیعی را در اختیار مرتع‌داران و جوامع محلی قرار دادیم.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه به جای تخریب غیرقانونی، شخم‌زدن و زراعت دیم گیاهان دارویی و جنگلی مثمر از جمله بادام دیم، انجیر، سنجد و سماق کشت بکنند، اضافه کرد: با این رویکرد هم معیشت مردم گذرانده می‌شود و هم این گونه‌های گیاهی برای منابع‌طبیعی حفظ و احیا می‌شود.

86 درصد مساحت استان در اختیار اداره کل منابع طبیعی است

وی با بیان اینکه خوشبختانه این طرح با اقبال عمومی جوامع محلی روبه‌رو و بستر کار برای اقدامات آن‌ها فراهم شد، عنوان کرد: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری یکی از ادارات مهم و کلیدی در راستای اجرای سیاست‌های شعار سال با نام جهش تولید است چرا که 86 درصد مساحت استان در اختیار این نهاد قرار دارد.

کوتاه شدن دست دلالان از غنچه کلوس

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گونه‌های گیاهی مانند موسیر، کلوس، بادام وحشی، انجیر و بنه با اقلیم استان سازگار است و با توجه به کمبود چالش‌ها و فروکش‌ کردن سطح آب‌های زیرزمینی نیاز به آبیاری ندارد، گفت: همین مشارکت مردم در روستای سرآقاسید باعث شده است فروش غنچه کلوس به دلالان از بین برود و جوامع محلی مستقیما تولید را در دست بگیرند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر پرورش کلوس در اختیار جوامع محلی است از این رو قیمت آن افزایش چشمگیری داشته است و از کیلویی 30 هزار تومان به 400 هزار تومان رسیده است، افزود: چون قاچاق کم و تقاضا زیاد و عرضه محدود شده است.

مشوق‌های مالی برای جلب رضایت مردم در مرتع‌داری

محمدی‌مقدم با بیان اینکه ما با جوامع محلی قرارداد بستیم تا بذر کلوس را از آن‌ها خریداری کنیم و همین سبب حفاظت مردم از این گونه گیاهی شده است، اظهار داشت: ما سال گذشته بذر کلوس را از اهالی منطقه کیلویی 75 هزار تومان خریداری کردیم.

وی با بیان اینکه همین مشوق‌های مالی سبب شده است که مردم به پای کار بیایند اما برای ادامه این طرح نیاز است که زنجیره تولید شکل بگیرد، گفت: دستگاه‌هایی مانند جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید ورود کنند و از خام‌خوری و خام‌فروشی جلوگیری شود.

لزوم استفاده بیشتر و بهتر از منابع طبیعی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای منابع‌طبیعی این است که مرتع تنها برای تولید علوفه استفاده نشود بلکه پرورش گیاهان دارویی و طبیعت‌گردی نیز به ان اضافه شود.

وی با بیان اینکه جوامع محلی و بهره‌برداران برای شرکت در این طرح باید به ادارت منابع‌طبیعی شهرستان خود مراجعه کنند، اضافه کرد: طرح مرتع‌داری آن‌ها اصلاح و پرورش گیاهان دارویی به آن اضافه می‌شود.

انتهای پیام/3339

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری کلوس جوامع محلی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری عرصه های منابع طبیعی گیاهان دارویی هزار هکتار جوامع محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب این قارچ‌ها باشید!

آفتاب‌‌نیوز :

طی روز‌های گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خود رو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

گفته می‌شود در فصل بهار و با افزایش حجم بارش‌ها، قارچ‌های زیادی در طبیعت می‌رویند و ممکن است برخی افراد بدون آگاهی این قارچ‌های خود رو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف کنند که در نهایت ممکن است منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ افراد شود.

اما سوالی که با انتشار این اخبار در ذهن بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان قارچ‌های سمی را از غیرسمی در طبیعت تشخیص داد و آیا همه قارچ‌هایی که در طبیعت می‌رویند سمی هستند؟ سوالی که ترحم بهزاد - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به آن می‌گوید طبق مطالعات متخصصین و کارشناسان مربوطه، قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی داشته و بسیار خطرناک هستند. تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

بهزاد همچنین از مردم درخواست کرد که از برداشت و مصرف خودسرانه قارچ‌های موجود در طبیعت و همچنین گیاهان دارویی که نوع آن‌ها را نمی‌شناسند جداً خودداری کنند.

وی همچنین عنوان کرد که بر اساس گزارش‌های واصله برای سم قارچ، پادزهر وجود ندارد و معالجه میسر نیست؛ بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری از صدمات مصرف این نوع گیاهان و عدم برداشت گیاهان ناشناخته است که علاوه بر صدمات جانی، به اکوسیستم مرتعی آسیب می‌رساند، تنوع زیستی را از بین می‌برد، موجب تخریب منابع می‌شود، خسارات و زیان فراوان به نسل فعلی و نسل‌های آینده می‌زند و موجب انقراض گونه‌ها شده و حیات را از بین می‌برد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: مصرف قارچ توسط حیوانات و پرندگان، بیانگر غیر سمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز و بخار پز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌برد و سم زدایی نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود از برداشت و مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و قارچ‌ها که نوع آن‌ها را نمی‌شناسید جداً خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر