Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@09:24:42 GMT

تحرک و نشاط در قرنطینه

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۶۰۴۶

تحرک و نشاط در قرنطینه

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: «سید وحید امیری» چهره ناشناخته‌ای در دنیای ورزش نیست. آبی‌پوش‌ها ارادت زیادی به او دارند. سال‌ها به‌عنوان بازیکن تیم استقلال در زمین بازی خوش درخشیده و در کارنامه ورزشی‌اش موفقیت‌های زیادی را ثبت کرده است. او جوانی‌اش را با تجربه بازی در تیم‌های وحدت، استقلال و پاس تهران، پشت سر گذاشته و حالا با پا گذاشتن در دوره میانسالی به‌عنوان مربی کنفدراسیون فوتبال آسیا و سرمربی تیم‌ملی نونهالان فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیری همچون دیگر شهروندان منطقه 14 در روزهای کرونایی وقت خود را در خانه سپری می‌کند. با او درباره چگونگی گذران ایام کرونایی با وجود مسئولیت‌های ورزشی‌اش گفت‌وگو کردیم.

از قدیمی‌های محله عارف است. چند سالی می‌شود که ساکن محله‌های شمالی تهران شده اما به قول خودش وقتی احساس دلتنگی می‌کند یا می‌خواهد حال و هوایی عوض کند سر از محله قدیمی درآورده و ساعت‌ها کوچه‌پسکوچه‌های محله عارف را پیاده گز می‌کند. امیری می‌گوید: «در این روزها که ناگزیر در قرنطینه خانگی به سر می‌بریم و من نمی‌توانم به محله قدیمی بروم با عکس‌های قدیمی خودم را سرگرم می‌کنم.» امیری برای اهالی محله‌اش افتخار به شمار می‌آید. کسی که در زمین خاکی‌های همین محله فوتبال را یاد گرفت. او تعریف می‌کند: «عشق به فوتبال در خونم بود. البته برادرم هم فوتبالیست ماهری بود و شاید وجود او این انگیزه را در من به وجود آورد. نخستین بازی رسمی‌ام را در 14 سالگی انجام دادم. سال 51 عضو تیم ابومسلم شدم و بعد از آن به‌عنوان بازیکن تیم‌ملی جوانان انتخاب شدم.» فوتبال در خانواده امیری ارثی است و هم اکنون پسرانش بازیکن تیم‌های فوتبال سایپا و پیکان هستند.

خلاقیت‌مان را به کار بیندازیم

امیری معتقد است، انسان خودش را باید با هر شرایطی سازگار کند. او می‌گوید: «با شیوع کرونا و اجرای قرنطینه خانگی بعضی‌ها کلافه شده و خستگی خود را با غر زدن و کم حوصلگی نشان می‌دهند. اما می‌توان در همین زمان هم از وقت خود استفاده بهینه کرد. با مطالعه و رسیدگی به کارهای عقب افتاده دیگر زمان کند نمی‌گذرد. با وجود فضای مجازی می‌توان از اقوام و دوستان خبر گرفت. چه خوب که توانمندی‌ها و خلاقیت‌مان را به کار بیندازیم.» او حتی در این روزها از ورزش هم دست نکشیده است و سعی می‌کند خودش را سرحال و بشاش نگه دارد. ورزشکار خوشنام محله عارف تأکید می‌کند: «آنچه باید مورد توجه‌ باشد، سلامت ذهن ماست. مراقب باشیم در دوران قرنطینه خانگی، کسل نشویم و افکار منفی به سراغمان نیاید. چراکه در این صورت روز به روز بذر ناامیدی و رخوت در وجودمان بیشتر رشد کرده و به فردی افسرده تبدیل می‌شویم.» به باور او ورزش و تحرک می‌تواند ذهن و جسم را از تنش‌های فکری نجات دهد.

ورزشگاهی به وسعت 2 متر

امیری در این روزهای کرونایی هم هر روز یک ساعت ورزش می‌کند آن هم در فضای دومتری که در گوشه اتاقش تعبیه کرده است. می‌گوید: «برای ورزش کردن احتیاجی به مکان بزرگ نداریم. بعضی‌ها بهانه می‌آورند که آپارتمان‌نشین هستند و حرکات جهشی همسایه‌ها را ناراحت می‌کند. خوب من هم در آپارتمان زندگی می‌کنم. زیراندازی پهن کرده و روی آن حرکات کششی و نرمش انجام می‌دهم. دمبل می‌زنم. احتیاجی نیست برای حرکات مقاومتی وسیله‌ای تهیه شود. کافیست بطری نوشابه را با تیله یا شن پر کنید و به جای دمبل از آن استفاده کنید. خود من با کمک ورزش توانستم بر بیماری آمبولی ریه‌ام غلبه کنم.» او معتقد است شهروندان اگر در قرنطینه خانگی کم تحرک باشند بعد از پایان این دوره به بیماری‌هایی چون افزایش فشار و چربی خون، دیابت و قلب و عروق مبتلا می‌شوند. امیری تأکید می‌کند، نرمش کردن خود سوخت وساز بدن را بالا می‌برد. می‌گوید: «ورزش خانگی می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش عملکرد بدن داشته باشد. حرکات کششی و سبک کشش‌های پیلاتس، شنا و دراز و نشست می‌تواند کمک کند. در این میان هستند کسانی که ورزش جزو برنامه زندگی‌شان است که می‌توانند به‌صورت حرکت‌های مقاوتی در خانه انجام دهند اما اگر فرد کم تحرک است بهتر است با نرمش شروع کند.»

کمک به تقویت سیستم ایمنی

امیری می‌گوید اطلاعات زیادی درباره بیماری کرونا دارد و معتقد است، ویروس کووید ‌ـ 19 باعث عفونت تنفسی می‌شود و افرادی که نقص در سیستم ایمنی‌شان دارند را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. او می‌گوید: «ورزش ایمنی بدن نسبت به بیماری کرونا بالا می‌برد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند چون تمرین‌های هوازی منظم سطح آنتی‌بادی‌های محافظتی را افزایش داده و می‌توان گفت سیستم ایمنی را قوی‌تر می‌کند.» امیری نظریه دیگری هم درباره کودکان دارد. این ورزشکار ادامه می‌دهد: «کودکان نیاز به تحرک و جهش دارند و انرژی‌شان باید صرف شود. بهتر است از بازی‌های سنتی استفاده کرد. قایم باشک و یا بازی‌های فکری با ایجاد انگیزه می‌تواند به آنها کمک کند.»

کد خبر 503686

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قرنطینه خانگی سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۶۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استیلی: اوسمار خوب است ولی صبر کنید!

به گزارش "ورزش سه"، حمید استیلی پیشکسوت فوتبال ایران و تیم پرسپولیس در حاشیه مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مسعود اسکویی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این اتفاق را به ورزش و مردم ایران تسلیت می‎‌گویم. آقای اسکویی صدای ماندگار و جاودانی بودند و همه بیشتر از چهره با صدای ایشان آشنا هستم. انشالله که بیشتر قدر اسطوره‌ها را بدانیم.

او ادامه داد: او در بسیاری از اردوها حضور داشتند و این اواخر هم که بیمار بودند، من در بیمارستان همراهشان بودم که بسیار سرحال بودند و خاطرات گذشته را کامل یادش بود. فکر نمی‌کردیم این اتفاق رخ دهد. خیلی با احترام نقد می‌کردند و برای همین دوستش داشتیم. فوتبال را طوری گزارش می‌کرد که انگار داخل ورزشگاه هستیم و زبان گویای رادیو بودند که به دل ما می‌نشست. این صدا تا سال‌های سال در یاد خواهد بود و هیچوقت یادمان نخواهد رفت.

پیشکسوت تیم پرسپولیس در واکنش به اتفاقات رخ داده در ورزشگاه آزادی در جریان بازی پرسپولیس-سپاهان تاکید کرد: بحث اتفاقاتی که در ورزشگاه افتاده مربوط به این است که با بودجه‌ای که داریم هیچ وقت در بحث فرهنگی ورود نکرده‌ایم. بحث اخلاق و رفتار در فوتبال و باشگاه‌ها نیست. ما مشکلاتی داریم که انشالله دست‌اندرکاران به آن فکر کنند و با قوانینی بهتر و دقیق‌تر کنترل‌های بیشتری داشته باشیم. هر کسی که تخلف می‌کند باید سریعا به آن واکنش نشان داد.

وی افزود: پرسپولیس هم شرایط خوبی دارد. بازی با نساجی در ورزشگاه این تیم همیشه سخت بوده و امیدوار هستم در این بازی هم موفق باشند تا مردم خوشحال باشند.

حمید استیلی درباره نتایج اوسمار در پرسپولیس خاطرنشان کرد: آقای اوسمار در این زمان که بوده فوتبال خوبی ارائه داده و نتایج قابل دفاعی داشته. باید تا پایان فصل و تا قهرمانی صبر کرد و آن زمان تصمیم بگیرند.

او همچنین به مسئله خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس واکنش نشان داد و گفت: اتفاقات خوبی است و جا دارد از آقای دکتر خاندوزی و بازیان و همچنین وزارت ورزش تشکر کنیم که این اتفاق برای پرسپولیس و استقلال افتاد. امیدوار هستم با یک هیئت مدیره قوی جلو برویم چون اگر می‌خواهیم یک کار تولیدی نتیجه‌بخش باشد، هیئت مدیره قوی نیاز دارد. این تیم‌ها، طرفداران زیادی دارند و همه مردم دنبال آنها هستند.

دیگر خبرها

  • ورود زنان باید ضابطه‌مند باشد/ ورود بانوان به ورزشگاه منع نمی‌شود
  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • چرا فوتبال هم برای سلامتی شما خوب است و هم بد؟ (زیرنویس فارسی)
  • استیلی: اوسمار خوب است، ولی صبر کنید!
  • نتیجه تحقیقی تازه درباره نشستن و تحرک
  • جبلی: مسعود اسکویی مصداق بارز نشاط و سرزندگی بود
  • تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد
  • استیلی: اوسمار خوب است ولی صبر کنید!
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش