Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-01@08:42:53 GMT

راز‌هایی درباره خواب‌ها که شاید ندانید

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۹۹۹۲

به گزارش ایلنا، دانشمندان از این موضوع که ما رویا می‌بینیم، اطلاع دارند، اما هنوز به صورت دقیق نمی‌دانند که چرا چنین اتفاقی می‌افتد، البته در این زمینه چندین تئوری وجود دارد. رویا‌ها الگو‌هایی از اطلاعات حسی هستند و زمانی که مغز در حال استراحت است مانند خواب، رخ می‌دهند. در حالت کلی فرض بر این است که تنها در زمانی که چشم با سرعت حرکت می‌کند یعنی خواب REM، رویا می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد در این زمان مغز فعال است، اما فرد خوابیده و در حالت فلج قرار دارد. با وجود این تئوری، تحقیقات نشان داده‌اند که در خواب‌های خارج از REM نیز می‌توان رویا دید.

با وجود اینکه در اکثر شرایط می‌توانیم رویا ببینیم، کیفیت آن‌ها متفاوت است. برای مثال رویایی که در زمان خواب REM می‌بینیم فانتزی‌تر، رنگارنگ‌تر و شفاف‌تر از زمانی است که در خواب خارج از REM هستیم. اگر در خواب REM نباشیم، معمولا رویا‌های سیاه و سفید می‌بینیم که مسلما لذت کمتری برای ما دارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که در رویاها، مخصوصا رویا‌های خواب REM، مرکز احساسی و عاطفی مغز بسیار فعال است البته در این هنگام فعالیت بخش منطقی مغز کاهش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند علت احساسی و غیر واقعی بودن این خواب‌ها را مشخص کند.

رویا ما را برای شرایط چالش برانگیز آماده می‌کند

تئوری تکامل نشان می‌دهد که هدف از رویاها، یادگیری راهی ایمن و نحوه مقابله با شرایط چالش برانگیز یا تهدید کننده است. در مقابل تئوری ادغام حافظه به این موضوع اشاره می‌کند که سازماندهی مجدد حافظه برای پاسخ به آنچه فرد در طول یاد گرفته، باعث ایجاد رویا‌ها می‌شود. اگرچه این تئوری‌ها با هم تفاوت دارند، اما حداقل در یک زمینه مشترک هستند: زمانی که تحت استرس یا اضطراب قرار داریم، بیشتر رویا می‌بینیم یا آن را به یاد می‌آوریم که علت آن، کنار آمدن با شرایط چالش برانگیز و اطلاعات جدید است.

رویا‌هایی که در زمان استرس و اضطراب می‌بینیم

اگرچه مدرکی مبنی بر اینکه در زمان استرس بیشتر رویا می‌بینیم، وجود ندارد، اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که ما در این شرایط به علت کیفیت پایین خواب خود و تمایل به بیدار شدن، رویا‌ها را بیشتر به یاد می‌آوریم. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که رویا‌های افراد مبتلا به مشکل بی‌خوابی، اغلب شامل احساسات منفی هستند و بیشتر روی شکل منفی خود فرد تمرکز دارند. رویا‌های این افراد بیشتر مربوط به عوامل استرس‌زا هستند که این موضوع باعث می‌شود فرد در طول روز، روحیه شادابی نداشته باشد.

علاوه بر افرادی که با مشکل بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند، افراد افسرده نیز رویا‌های متفاوتی در زمان خواب می‌بینند و آن‌ها را نامناسب ارزیابی می‌کنند. بخش جالب ماجرا اینجاست که داوطلبان افسرده‌ای که به تازگی طلاق گرفته‌اند و در رویا‌ها همسر سابق خود را می‌بینند، یکسال دیرتر از سایر افراد بهبود پیدا می‌کنند. این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که رویاهایشان با گذر زمان تغییر می‌کند، کمتر عصبانی شده و بیشتر عملگرا می‌شوند، همچنین بسیار پیشرفت می‌کنند. سوال مهم این است که چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟

افرادی که مشکل بی‌خوابی دارند، رویا‌های متفاوتی می‌بینند

اگرچه حواس ما در خواب کارایی کمتری دارند (مخصوصا بینایی که دیگر کار نمی‌کند)، اما اطلاعات حسی قوی مانند هشدار در ذهن ثبت می‌شوند و برخی مواقع در رویا‌های خود آن‌ها را می‌بینیم. ما همچنین می‌دانیم که در زمان استرس، نسبت به تهدید‌ها مراقب‌تر و هوشیارتر هستیم و به همین علت برای مدیریت شرایط، سیگنال‌های درونی و بیرونی را با رویا‌های خود ترکیب می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود که رویا‌های ما تغییر کنند و زمانی که افسرده هستیم یا شرایط استرس زا را تجربه می‌کنیم، کیفیت خواب ما کاهش پیدا می‌کند و همچنین رویا‌های نامناسبی را تجربه می‌کنیم.

چگونه بهتر بخوابیم؟

اولین قدم، کاهش استرس قبل از خواب و مدیریت خواب برای افزایش کیفیت آن است. یک الگوی خواب مشخص داشته باشید، فقط در اتاق خواب خود بخوابید، شرایط اتاق خواب مانند دما، نور و همچنین سر و صدا را تنظیم کنید و مواردی که خواب شما را می‌توانند بهم می‌زنند، حذف کنید. علاوه بر این کار‌ها می‌توانید از تکنیک IRT یا درمان تمرین تصویرسازی استفاده کنید، تکنیکی که برای درمان افرادی که کابوس می‌ببیند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استرس خود را برای بهبود کیفیت خواب کنترل کنید

در حالی که تصور می‌شود که با القای حس کنترل رویا به بیمار می‌توان آن را تبدیل به روشی کارآمد و عملی کرد، هنوز تحقیقات چندانی در این زمینه صورت نگرفته، البته مطالعه‌ای جدید نشان داده که با آموزش این موضوع به افرادی که با مشکل بی‌خوابی مواجه هستند، علائم بی‌خوابی کاهش پیدا می‌کند و همچنین علائم اضطراب و بی‌خوابی کمتر در آن‌ها مشاهده می‌شود. در حقیقت این افراد یاد می‌گیرند که در زمان رویا دیدن، از این موضوع آگاه باشند و بتوانند آن را کنترل کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خواب شبانه رویا می بینیم مشکل بی خوابی نشان می دهد رویا ها خواب REM

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آلبالو درختی خزان پذیر است که بومی نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه است. این درخت به خانواده گلسرخیان تعلق دارد و با گیلاس شباهت زیادی دارد. آلبالو درختی کوچک است که ارتفاع آن به ۳ تا ۴ متر می رسد. برگ های آن سبز رنگ و لوزی شکل هستند و گل های آن سفید رنگ و معطر هستند. میوه آلبالو به رنگ قرمز روشن تا قرمز تیره و شبیه به گیلاس است اما از نظر اندازه کوچکتر است. طعم آلبالو ترش و تا حدودی ملس است

بیشتر بخوانید: کشک؛ یک ماده غذایی پرطرفدار با خواصی بی‌نظیر

آب آلبالو و قند خون

کنترل قند خون:

برخی تحقیقات نشان می دهد که آب آلبالو می تواند به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

کاهش التهاب:

خواص ضد التهابی آب آلبالو می تواند به کاهش التهاب مزمن که عامل خطر ابتلا به دیابت است، کمک کند.

بهبود سلامت قلب:

آب آلبالو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها، می تواند به محافظت از قلب در برابر بیماری های قلبی عروقی که در افراد مبتلا به دیابت شایع تر است، کمک کند.

بهبود سلامت قلب:

آب آلبالو خشک می‌تواند به بهبود سلامت قلب با چندین روش کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند به کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) کمک کنند. همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی:

آب آلبالو خشک سرشار از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. ویتامین C به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها کمک کند.

کمک به خواب:

آب آلبالو خشک حاوی مقادیر قابل توجهی ملاتونین است که هورمونی است که به تنظیم خواب کمک می‌کند. نوشیدن آب آلبالو خشک قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به خواب بروید و خوابی عمیق‌تر و آرام‌تر داشته باشید.

گفتنی است، آلبالو در بسیاری از نقاط جهان کاشته می شود و از میوه آن برای مصارف تازه خوری، تهیه مربا، شربت، ژله، لواشک و آبمیوه استفاده می شود. درخت آلبالو به نسبت به سرما مقاوم است و می تواند تا ۲۰ درجه سانتیگراد زیر صفر را تحمل کند. این درخت به خاک حاصلخیز و زهکشی شده نیاز دارد. آلبالو به طور طبیعی گرده افشانی می شود و نیازی به کاشت درخت گرده افشان جداگانه ندارد. این درخت به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228761 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • آنچلوتی: کمی استرس دارم!
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • مقرراتی برای داشتن خواب خوب
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • حمله قلبی به دو هوادار تراکتور به خاطر استرس شدید