Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید کننده‌های گل های زینتی که با هزینه های بالا اقدام به تولید این گیاهان کرده بودند در روزهای برداشت محصول خود و زمانی که باید به سوددهی می رسیدند با بحران کرونا و تعطیلی مواجه شدند و گل هایی که محصول صادراتی محسوب می شدند امروز اما خوارک دام ها شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، با شیوع کرونا در ایران بسیاری از اصناف و واحدهای صنعتی و تولیدی دچار رکود شده و خسارات سنگینی را متحمل شدند که صنعت گل و گیاه کشور از جمله این موارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید کننده های گل های زینتی که با هزینه های بالا اقدام به تولید این گیاهان کرده بودند در روزهای برداشت محصول خود و زمانی که باید به سوددهی می رسیدند با بحران کرونا و تعطیلی گل فروشی ها و قرنطینه مواجه شدند و مشتری های بازار شب عید و ایام پر فروش خود را از دست دادند.

جواد ایرانمنش که مدیرعامل بزرگ ترین مجتمع گلخانه‌ای جنوبشرق کشور است از جمله این افراد است و روزانه سبد سبد گل هایی  را که محصول گلستان آرزوهایش است را با دستان خود پرپر کند، او در گلخانه هوشمند هیدروپونیک خود، انواع گل رز را با بهترین کیفیت در فضایی ۲ هکتاری پرورش می دهد اما به دلیل نداشتن بازار فروش مجبور است آن ها را بیرون بریزد.

این تولید کننده جوان کرمانی در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: با شیوع بحران کرونا، اولین ضربه ای که به ما وارد شد بسته شدن مرزها بود که صادرات ما را متوقف کرد چرا که 40 درصد محصول ما به کشورهای حوزه  دریای خزر از جمله روسیه، گرجستان و ترکمنستان صادر می شد ولی امروز این گل های صادراتی غذای گوشفندان شده است.

ایرانمش ادامه داد: از اول اسفندماه به دلیل نداشتن بازار مجبور شدم روزانه 6 هزار شاخه گل رز به ارزش بیش از 30 میلیون تومان را بیرون بریزم و بازار طلایی خود را که عید نوروز و هم چنین اعیاد شعبانیه بود را از دست دادیم و این زمان اوج تولید ما محسوب می شد و در شهرستان زرند حدود 63 گلخانه دار وجود دارند که همه همین مشکل را دارند.

او می گوید اگر رزهای ما هم مثل جوجه ها زبان داشتند و جیک جیک می کردند صدای آن ها را همه دنیا شنیده بود و این در حالی است که در مدت این دو ماه فقط در گلخانه من حدود 1 میلیارد تومان خسارت متحمل شدیم و هیچ نهاد و مسئولی فکری برای ما نمی کند و بدتر از آن این است که تا هفته قبل وزیر جهاد کشاورزی هم نداشتیم.

عضو هیات مدیره انجمن ملی گل رز ایران تصریح کرد: همه تولید کنندگان گل رز کشور وضعیتی مشابه من دارند و در استان کرمان هم تعداد این افراد کم نیست که اقساط عقب مانده و چک های برگشتی مشکل مشترک همه ماست.

او از ارسال نامه  تعدادی از گلخانه داران شهرستان زرند به جهاد کشاورزی استان و استانداری در خصوص طرح مشکل خود خبر داد و گفت: متاسفانه اقدام خاصی برای حمایت از ما از سوی این نهادها انجام نشده است و ما انتظار داریم علاوه بر وزیر کشاورزی وزارت کار نیز به فکر ما باشد چرا که ما یک نیرو را اخراج نکردیم و حتی در این زمان نیرو اضافه کردیم.

مدیر بزرگ ترین مجتمع گلخانه ای جنوب شرق کشور خاطر نشان کرد: ضرر ما فقط بیرون ریختن محصول نبود بلکه هزینه های نگهداری از جمله کود، سم، هزینه گاز، برق و کارگر به قوت خود باقی بود در حالی که فروش محصول نداشتیم.

 

گلفروش: نگاه متفاوت دولت به میوه فروشی ها و گل فروشی ها

حسین ایرانمنش که یکی از گلفروش های شهر کرمان است نیز در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: تمام گل فروشی های شهر از اسفند ماه تعطیل شد و عملا فروش ما صفر شده است و باعث شد ما اوج بازار فروش خود را از دست بدهیمچرا که گل فروشی یک شغل فصلی و مناسبتی است.

این گلفروش می گوید: گل به دلیل تره بار بودن ،محصولی فاسد شدنی و کم عمر است و نمی توانستیم آن را نگهداری کنیم تا بعد از کرونا به فروش برسانیم و مجبور شدیم تمام گل های خود را دور بریزیم.

او ادامه داد: مشکل اصلی ما اینجاست که گلفروشی ها و میوه فروشی ها را در یک صنف قرار دادند و نکته جالب اینجاست که به میوه فروشی هادر ایام شیوع کرونا اجازه فعالیت دادند ولی به  ما گفتند نمی توانید مغازه خود را بازکنید و طی تماسی که با استانداری داشتیم باز هم ما را از باز کردن مغازه ها منع کردند و گفتند گلفروشی ها تجمع دارد و نمی شود اجازه فعالیت داد.

امید است که مسئولان برای گلخانه داران و گل فروشی‌ها ها چاره ای بیاندیشند و از این صنف که به قول خودشان تا به حال صدایشان به جایی نرسیده حمایت لازم را انجام دهند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گل فروشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت دام زنده سبک نسبت به سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، افشین دادرس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره وضعیت تولید و قیمت دام زنده سبک، اظهار کرد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال این نرخ به حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان درمیادین دام رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور شرایط مراتع کشور را خوب دانست و افزود: براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی میزان بارندگی که امسال داشتیم از سال گذشته بهتر بوده است و این نوید شرایط خوبی را در مراتع به تولید کنندگان می‌دهد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بازرگانی و حمایت از تولید داخلی دارد، دورنمای خوبی برای تولیدکننده ایجاد شود که دلگرم به تولید شود و بتواند تولید را در بازار مصرف عرضه کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع پرورش اسب کشور در شهرکرد
  • بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی ایجاد شده است
  • فروش پانصد و ۳۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها/صادرات فناوری ۳ برابر شد
  • ۳ محصول فناورانه رونمایی شد
  • کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت دام زنده سبک نسبت به سال گذشته
  • پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید
  • پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی رسید
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور