Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از مختومه شدن ۷۳درصد پرونده های مسن این استان طی شهریور تا اسفند ماه ۹۸ خبر داد.

"حسن نگین تاجی" در خصوص اقدامات اولیه در برخورد شجاعانه، قاطعانه و بدون اغماض با مخلان امنیت گفت: با شروع ریاست جدید قوه قضاییه با حضور آیت الله رئیسی یک واژه زیاد تکرار شده و آن هم تحول در نظام قضایی است که شامل تحول در برنامه، ابزار و روش ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: سند تحول قضایی با مطالعات کامل صورت گرفت، از نخبگان استفاده و یک سند تحت عنوان سند تحول تنظیم شد، به امضای ریاست قوه قضاییه رسید و تقدیم رهبر معظم انقلاب شد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بر اساس محورهایی که در سند تحول است دستگاه قضایی استان نیز اولویت ها را بر اساس این سند تنظیم کرده است.
نگین تاجی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث بسیار مهم که دغدغه دستگاه قضایی است، موضوع اطاله دادرسی یعنی طولانی شدن غیر متعارف جریان رسیدگی و اجرای حکم مربوط به یک پرونده است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی فعلی ممکن است یک پرونده تمام زندگی یک فرد باشد و طولانی شدن یک زمان رسیدگی، تاثیر بسیار زیاد بر زندگی فرد بگذارد، ادامه داد: این موضوع در اولویت کاری ما در استان قرار گرفت و برنامه های زیادی را جهت کاهش زمان اطاله ی دادرسی انجام دادیم.

مختومه شدن ۷۳ درصد از پرونده های مسن، رشد ۴ برابری نسبت به گذشته

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در خصوص کاهش پرونده های مُسن یا قدیمی، بدون احتساب پرونده های اجرای احکام، ۷۳ درصد این پرونده ها را مختومه کردیم و در این زمینه از استان‌های برتر در کشور قرار داریم و با همکاری و تلاش شبانه روزی همکاران این نتیجه مطلوب ایجاد شد.
نگین تاجی گفت: به همین منظور یک برنامه نظام مند را طراحی کرده و کارگروه هایی را برای بررسی پرونده های مُسن تشکیل دادیم، تک ‌تک پرونده‌ها را شناسایی، روی هر پرونده تحلیل و برای اتخاذ تصمیم قضایی کار شد.
وی افزود: مختومه شدن ۷۳ درصد از پرونده‌های مُسن، از کارهای بسیار بزرگی بود که در بازه زمانی کوتاه ۷ ماهه صورت گرفت.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص افزایش میزان خروجی پرونده‌ها نیز تصریح کرد: در همه ابعاد در مدت یاد شده نسبت به گذشته از یک روند رشد ۴ برابری برخورداریم که در عملکردها قابل مشاهده است.
نگین تاجی عنوان کرد: تعداد ۶ هزار و ۱۵۳ فقره پرونده در نیمه دوم سال ۹۸ مختومه شده است.
وی در خصوص فلسفه پرونده های مُسن با اشاره به اینکه در حال حاضر پرونده های قبل از ۱دی ماه ۹۷  مُسن محسوب می‌شوند، بیان کرد: تعداد پرونده های مُسن از ۳ هزار و ۱۳۳ فقره پرونده در مدت ذکر شده به ۸۵۲ فقره پرونده رسیده است و ۷۳ درصد از پرونده‌های معوقه مختومه شده است. 
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به آمار پرونده‌های قبل از سال ۹۵ نیز اشاره کرد و ادامه داد: تنها ۲۸ فقره پرونده از سال ۹۵ داریم و با برنامه‌ریزی‌های که انجام می‌شود در ۶ ماهه اول امسال، مختومه خواهند شد.

حوزه بهداشت و سلامت از مصادیق مهم حقوق عامه

نگین تاجی به شیوع ویروس کرونا در استان و نقش دستگاه قضایی در این زمینه اشاره کرد و تاکید کرد: از اصول قانون اساسی که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به آن اشاره شده نظارت بر حقوق عامه است و حوزه بهداشت و حوزه سلامت نیز از مصادیق مهم حقوق عامه محسوب می‌شوند که دستگاه قضایی وظیفه دارد درباره آنها ورود کند.
وی اظهار کرد: در بحث حقوق عامه، منتظر شکایت یا گزارش نیستیم و هر جا که مشاهده کنیم از لحاظ بهداشتی سلامت جامعه به خطر می‌افتد وظیفه داریم از باب احیای حقوق عامه ورود کنیم.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه قضایی استان در بحث حقوق عامه مخصوصاً در دوره ریاست آیت الله رئیسی حساسیت ویژه دارد.
نگین تاجی با تشکر از کادر پزشکی استان افزود: در این زمینه دستگاه قضایی اقدامات بسیار خوبی را از قبیل بازگشایی کارخانه الکل یاسوج و حمایت از سرمایه‌گذاری و جلوگیری از تعطیلی این واحد تولیدی انجام داد.
وی تصریح کرد: کارخانه الکل یاسوج واحدی تولیدی است که قریب به ۱۰ سال تعطیل بود و با پیگیری‌های دادستان مرکز استان و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مشکلات این واحد تولیدی برطرف شد و شروع به فعالیت کرد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: افرادی بر خلاف جنبش ها و حرکت هایی که اکنون در زمینه بهداشت انجام می‌شود، خودشان را از مردم جدا کرده و دنبال منافع شخصی خود هستند، اما با همدلی و هماهنگی که بین مردم وجود دارد، شناسایی این افراد در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و به همه دادستان‌های حوزه ی قضایی استان دستور داده شد که بسیار مقتدر و جدی مسئله را پیگیری کنند، بسیاری از واحدهای متخلف پلمب شدند و با شناسایی محموله های قاچاق الکل، دستکش و ماسک، شدیدترین برخورد با این افرادصورت گرفت.
نگین تاجی به موضوع گرانفروشی اشاره کرد و افزود: در این بُرهه که مردم دچار مشکلات زیادی هستند، وضعیت گرانی نیز فشار زیادی را به مردم وارد کرده است، دستگاه قضایی استان از باب حقوق عامه ورود کرده و گشت ‌های مشترکی با تعزیرات حکومتی تشکیل که دادستان‌ها و معاونین آنها، افراد ثابت این گشت‌ها بودند و به صورت میدانی در واحدهای صنفی حضور پیدا کرده و به جهت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موضوع گرانفروشی برخی از واحدهای صنفی با تشخیص تعزیرات حکومتی پلمب شدند.
وی عنوان کرد: توقیف محموله های قاچاق از مباحث بسیار جدی و مستمر معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دادستان ها در مبادی ورودی و خروجی بوده که با دستور کنترل تردد خودروها بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، خصوصاً در ایام نوروز و مسافران نوروزی به مقصد استان، نظارت داشتند و ضمن دریافت اطلاعات آن، مراتب در شورای تامین استان مطرح می‌شد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بازدید از واحدهای تولیدی نیز گفت: بازدید از شرکت سینره و نظارت بر تولید و توزیع و کیفیت تولید، از اموری بود که مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها این است که دستگاه قضایی برای سلامت مردم ارزش بسیار بالایی قائل است.

رتبه برتر استان در زمینه اشتغال و دادن مرخصی به زندانیان

نگین تاجی به موضوع وضعیت زندان های استان در شرایط کنونی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به دغدغه‌ای که خانواده‌های زندانیان برای این عزیزان داشتند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی کار بسیار خوبی را انجام دادیم و با توجه به دستورالعمل ریاست قوه قضاییه در این زمینه نسبت به اعطای مرخصی و اشتغال به کار اقدام شده است.
وی بیان کرد: در اعطای مرخصی و اشتغال به کار زندانیان جزء استان‌های برتر کشور بودیم و این موضوع سبب شد تا آرامش در زندان برقرار شود و هیچ گونه ناآرامی در زندان های استان نداشته باشیم.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: به صورت مستمر بازدیدهایی توسط اینجانب، دادستان‌ها و معاون نظارت بر حقوق شهروندی و قضات ناظر بر زندان انجام می‌شد و از نزدیک با زندانیان صحبت می‌کردیم.
نگین تاجی به تصرف اراضی ملی در استان اشاره کرد و گفت: حوزه جنگل‌ها، آب، خاک، بستر و حاشیه ی رودخانه‌ها و انفال متعلق به مردم هستند و در قانون برای حفاظت از آنها متولی خاص تعیین شده و در بحث حقوق عامه اگر این سازمان‌ها ورود نکنند دادگستری منتظر شکایت و درخواست نیست و به سرعت و قاطعانه ورود می کند.
وی افزود: مطالبه جدی مردم استان در حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و انفال که ملقب به پایتخت طبیعت ایران است وظیفه دستگاه قضایی در صیانت از آن را بر دو چندان کرده است.

رفع تصرف ۲۸۰ هکتاری در حوزه منابع طبیعی استان

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی به موجب احکام صادره دستگاه قضایی خبر داد و اظهار کرد: در بُعد پرونده‌های حقوقی تحت عنوان دعاوی خلع ید قریب به ۲۰۶ هکتار در سال ۹۸ با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان ها رفع تصرف شده که آمار بسیار قابل توجهی بود.
نگین تاجی تصریح کرد: از این مقدار پرونده هایی در خصوص تخریب و تصرف منابع طبیعی با موضوع قطع اشجار تشکیل شده بود و نشان از اهمیتی است که دستگاه قضایی در خصوص حقوق عامه دارد.
وی خاطر نشان کرد: در کمیته حمایت از حفظ حقوق بیت المال بیش از ۲۸۰ هکتار از اراضی به واسطه دستورهایی که دادستان‌های حوزه های قضایی استان صادر می‌کردند، رفع تصرف شد و این نیازمند یک روش نظام مند است که کارگروه ویژه ای را در همین زمینه با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل دادیم.

در خصوص "تنگه مهریان " قاطعانه عمل می کنیم

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به بازدید از محور تنگه مهریان یاسوج در راستای حفظ حقوق بیت المال با حضور کارگروه یاد شده خبر داد و عنوان کرد: بازدیدی از این محور با حضور کارگروه انجام شد و به شرکت آب منطقه‌ای که وظیفه ی اصلی رفع تصرف بستر رودخانه را دارد فرصت دادیم و این فرصت هم به پایان رسیده و قطعاً به صورت قاطع عمل می‌کنیم و با کسانی که در این حوزه قانون را رعایت نکرده اند برخورد بسیار جدی و عبرت آموز صورت خواهد گرفت.
نگین تاجی به وسعت جنگل‌های منابع طبیعی استان و زحمات شبانه‌روزی مأمورین منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: همزمان با بحث ویروس کرونا، سودجویان در بحث تخریب منابع طبیعی، قطع درختان و تهیه هیزم و زغال کوره‌هایی را برای تهیه زغال ساخته بودند که مامورین منابع طبیعی استان و آب منطقه ای همراه با دستگاه قضایی استان، گشت های مشترکی گذاشته بودند و این حاکی از آن است که دستگاه قضایی پای کار است.

عزم دستگاه قضایی استان در حوزه منابع طبیعی

وی بیان کرد: عده ای از سودجویان قصد غرس بیش از ۴ هزار درخت به قصد تصرف در عرصه منابع طبیعی را داشتند که از ادامه تجاوز به منابع ملی جلوگیری و اداره منابع طبیعی بر اساس ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب ۱۳۴۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی رفع تجاوز شده است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: عزم ما در حوزه منابع طبیعی بسیار جدی است.
نگین تاجی در همین زمینه به صدور بخشنامه‌ای برای حوزه های قضایی استان مبنی بر برخورد با سودجویان متجاوز به منابع طبیعی در ماه های فروردین و اردیبهشت اشاره کرد و گفت: در این رابطه در برخورد با سودجویان متجاوز به منابع طبیعی هیچ گونه اغماضی نداریم.
وی در خصوص تصرف اراضی حومه شهر یاسوج افزود: از همین ابتدا باید سازمان‌های متولی مانع شروع ساخت و سازهای غیر قانونی و فاقد مجوز در اراضی ملی و کشاورزی شوند و وقتی یک واحد ساخته شود و میلیاردها صرف هزینه ساخت آن شود، تخریب آن تبعات اجتماعی دارد.

سجام، ارتباط مردمی قوه قضائیه

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هدف ما این است که اجازه ندهیم هیچگونه تصرف جدیدی شکل بگیرد و در اینجا نقش اصلی را مردم دارند که می‌توانند هرگونه جرمی را به سامانه جامع ارتباطات مردمی سجّام به شماره ۳۰۰۰۱۲۹ پیامک کنند.
نگین تاجی اظهار کرد: شناسایی بسیاری از جرائم به واسطه اطلاعاتی است که مردم به دستگاه قضایی می دهند و هر منطقه و روستا با توجه به عشق و علاقه‌ای که به منطقه خودشان دارند، می توانند هرگونه تصرف و تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی و ملی، جنگلی، تصرف در بستر و حریم و حاشیه رودخانه ها را به شماره ۳۰۰۰۱۲۹ پیامک کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین آمار در نزاع دسته جمعی

وی در خصوص وضعیت نزاع های دسته جمعی در استان عنوان کرد: تصور اینکه در مناطق عشیره‌ای، نزاع های دسته جمعی، فراوانی زیادی دارد تصور اشتباهی است و استان کهگیلویه و بویراحمد مثل سایر زمینه ها جزء رتبه های برتر ۱ تا ۲ کشوری و بهترین استان های کشور است و کمترین آمار مربوط به نزاع های دسته جمعی در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در استان افزود: نگاه اولیه ما به جرم، نگاه پیشگیری است و آن را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم و برنامه‌های آموزشی را در صدا و سیما و فضای مجازی ارائه داده‌ایم.

تشکیل پرونده برای مجرمین حرفه ای و سابقه دار

نگین تاجی تصریح کرد: افرادی که مجرم حرفه‌ای و سابقه‌دار و به دنبال تشکیل گروه‌های مجرمانه نیابتی برای نزاع دسته جمعی و ارتکاب جرایم خشن بودند شناسایی و برای آنها پرونده انتظامی، قضایی تشکیل داده و آنها به صورت نامحسوس رصد می شوند.
وی در همین زمینه بیان کرد: بسیاری از کسانی که جزء افراد شاخص در نزاع ها بودند، الان جزء شهروندان خوب ما شده‌اند چون به آنها شخصیت داده و قبح عمل شان به آنها یادآوری شده و این کار در اثر برخورد قاطعانه و مؤثر دستگاه قضایی با همکاری ضابطان قضایی و نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

استفاده از نهادهای صلح و سازش گامی برای جلوگیری از اطاله دادرسی و افزایش هزینه آن

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از عملکرد خوب شوراهای حل اختلاف استان و روند رو به افزایش آمار مصالحه در پرونده‌های مطروحه که در نتیجه ی تلاش های ارزنده ی اعضای شوراهای حل اختلاف و سفیران صلح تحقق یافته است خبر داد و گفت: با توجه به آموزه های دینی و اخلاق و آداب و رسوم مردم ایران، صلح و سازش از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و انتظار است جهت رفع اطاله دادرسی و کاهش موجودی پرونده ها و جلوگیری از افزایش هزینه های دادرسی، مردم از ظرفیت نهادهای صلح و سازش اعم از محلی، شوراهای حل اختلاف و داوری به منظور مصالحه پرونده ها و کاهش هزینه های دادرسی استفاده کنند و ادارات دولتی نسبت به رفع اختلافات خود قبل از ارجاع به دستگاه قضایی از طریق شیوه های حل و فصل اختلافات یا نهادهای مستقر در استانداری اقدام کنند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد كهگيلويه و بويراحمد استانی سیاسی منابع طبيعي کروناویروس سامانه سجام دستگاه قضایی سلامت حقوق عامه نزاع رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی استان منابع طبیعی استان دستگاه قضایی دستگاه قضایی پرونده های م سن نگین تاجی فقره پرونده دادستان ها حقوق عامه صورت گرفت پرونده ها دسته جمعی رفع تصرف ۷۳ درصد بر اساس نزاع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۱۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشستگی با حمایت قضایی

ایسنا/خوزستان رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: در سال گذشته، با تلاش اداره تصفیه امور و ورشکستگی، سه شرکت استان از ورشکستگی نجات یافت و به چرخه تولید بازگشت.

علی دهقانی اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی اداره تصفیه امور و ورشکستگی در دادگستری‌ها، انجام بهتر امور پرونده شرکت‌هایی است که با این مساله روبه‌رو هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری کل خوزستان، وی ادامه داد: به این منظور در سال گذشته این اداره در استان خوزستان تشکیل و پس از رسیدگی به پرونده‌های واصله، سه شرکت ورشکسته در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و دزفول که تولید آن‌ها متوقف شده بود و هزینه‌های زیادی صرف نگهداری تاسیسات آن‌ها می‌شد، با قرارداد اجاره به تولیدکنندگان سپرده شدند و به چرخه تولید در آمدند و با این اقدام، زمینه اشتغال ۸۹ نفر فراهم شد.

دهقانی با بیان اینکه مطابق قانون تجارت، ورشکستگی بنگاه اقتصادی با صدور رای قطعی از محاکم قضایی، محقق می‌شود، گفت: در این مدت از ۴۵ پرونده وارده، ۱۴ پرونده مختومه شد و سایر پرونده‌ها نیز در دست رسیدگی است. همچنین چهار مزایده برگزار شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشستگی با حمایت قضایی
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • تدوام بیمه رایگان ۵ دهک اول در سال ۱۴۰۳
  • شرکت بیش از ۱۹ هزار داوطلب کهگیلویه و بویراحمد در کنکور
  • شرکت ۱۹ هزار داوطلب کهگیلویه و بویراحمد در کنکور