Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@01:49:11 GMT

اعلام فراخوان جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی نقشا

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۱۶۶۲

اعلام فراخوان جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی نقشا

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: با توجه به شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فرصت را مغتنم شمردیم که جشنواره "نقالی شاهنامه و شاهنامه خوانی" را با عنوان "نقشا" با بودجه کمتر و در فضای مجازی برگزار کنیم.

به گزارش ایمنا، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی گفت: پیش از این با حوزه هنری مشهد مقدس در خصوص برگزاری این جشنواره در سالروز بزرگداشت فردوسی رایزنی کرده بودیم ولی امسال با توجه به شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فرصت را مغتنم شمردیم که جشنواره "نقالی شاهنامه و شاهنامه خوانی" را با عنوان "نقشا" با بودجه کمتر و در فضای مجازی برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر احمدرضا آذربایجانی دبیر علمی و مرشد محسن میرزاعلی دبیر اجرایی این جشنواره هستند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار کرد: این جشنواره قائل به نقالان داخل کشور نیست زیرا شاهنامه در کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، روسیه، افغانستان و کشورهای اروپایی نیز علاقه‌مندان زیادی دارد و ما قصد داریم فراخوان جشنواره را برای کشورهای مختلف نیز منتشر کنیم. قصدمان این است دوره‌های بعدی جشنواره را به شکل حقیقی و با دایر کردن دبیرخانه دائمی آن در مشهد مقدس، برگزار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره "نقشا" برای گروه های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال، افزود: علاقه‌مندان تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند تا تصاویر با کیفیت از نقل شاهنامه و شاهنامه‌خوانی خود را با مدت زمان ۵ تا ۷ دقیقه برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

زارعی با اشاره به پخش آثار شرکت کننده این جشنواره در فضاهای مجازی، گفت: در حال رایزنی با تلویزیون هستیم تا آثار با کیفیت جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی را در یکی از شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش کنیم به همین دلیل از تمام علاقه‌مندان خواستاریم تا آثارشان را با کیفیت ضبط کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان سخنان خود درباره هدف از برگزاری جشنواره نقل شاهنامه و شاهنامه‌خوانی "نقشا" تأکید کرد: هدف ما پیوند زدن اسطوره‌های قدیمی ایران باستان با اسوه‌ها و پهلوان‌های امروزمان است. اگر ما اسطوره‌های همچون سیاوش و آرش شاهنامه را ندیده ولی درباره آنها خوانده‌ایم، اما اسوه‌ها و پهلوان‌های زمانه خود نظیر حاج قاسم سلیمانی، شهید همت و شهید باکری را دیده‌ایم. هدف ما این است که با این پیوند به یک تعریف جدید برسیم.

در ذیل فراخوان جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی "نقشا" آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

فراخوان جشنواره‌ نقالی و شاهنامه خوانی «نقشا»

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اعتقاد راسخ به اهمیت کارکردهای زیرساختی و درازمدت، توجه به شاهنامه‌ وزین حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان سند هویت ملی و در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به زبان معیار، جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی را   در بستر ارتباطات و رسانه‌های الکترونیک و مجازی برگزار می‌کند و امید به آن دارد که هنرمندان سراسر کشور  و ادب دوستان پارسی زبان با استقبال خود از این جشنواره و فراخوانِ آن، مُهر تاییدی بر ضرورت احیای رابطه‌ پویای مخاطبان نمایش و ادبیات و آحاد جامعه با شاهنامه پرحکمت و فخیم فردوسی بزنند. بدیهی است با توجه به رویکردهای تربیتی وابسته به شرایط ویژه‌ای نظیر قرنطینه‌ بهداشتی ناشی از کرونا و تغییر محسوس روابط انسان‌ها به ویژه تغییر مصداقی تعاملات هنر و هنرمندان و از طرفی لزوم توسعه روزافزون یادگیری‌های الکترونیکی سواد رسانه‌ای، پرفایده‌تر است که از ابزار رسانه و فرایندهای الکترونیکی برای تقویت و توسعه فرهنگ و هنر ایران استفاده شود و در همین راستا این جشنواره نیز از امکانات حداکثری مربوط به این عرصه بهره خواهد جست.

ضوابط و مقررات:

- آثار در دو بخش نقالی و شاهنامه خوانی پذیرش می‌شوند، البته خلاقیت‌های اجرایی در دو بخش یاد شده  می‌توانند از ویژگی‌های گرافیکی و ساختارهای نوین گرافیک تصویر و صدا نیز استفاده کنند.

- آثار دریافتی از هنرورزان و هنرمندان در سه گروه سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، به تفکیک ارزیابی و قضاوت خواهند شد.

- هر هنرمند می‌تواند در هر بخش نقالی یا شاهنامه خوانی یا هنر مرتبط با هنر اجرایی نقالی و شاهنامه خوانی یک اثر ارائه و ارسال نماید.

- این آثار باید جدیدترین اثر هنرمند باشد و در قالب فایل ویدیویی ارسال شود و بایستی پیش از آن در هیچ یک از محیط‌های مجازی و رسانه‌های الکترونیک ارائه و عرضه نشده باشد.

- مدت زمان هر اثر مورد پذیرش برای جشنواره حداقل ۵ و حداکثر ۷  دقیقه خواهد بود.

شرکت‌کنندگان می‌بایست در ابتدای ویدئو خود رامعرفی نمایند، زمان این معرفی جزو مدت زمان آثار محاسبه نمی‌شود. موارد معرفی شامل: نام و نام خانوادگی، اعلام سن و محل زندگی شهر یا شهرستان، تاریخ ضبط اثر( با قبولی شروط و مقررات مندرج در متن فراخوان)، و ذکر نمایند آثار ایشان در کدام بخش از محورها و موضوعات جشنواره است.

توجه و تذکر مهم: آثار ارسالی که این اطلاعات را در آغاز،  نداشته باشند ، مورد قضاوت هیات داوران قرار نمی‌گیرند.

- لازم به ذکر است حق هرگونه استفاده از آثار  پذیرفته شده، برای مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری به عنوان برگزار کننده محفوظ خواهد بود.

- شرکت‌کنندگان لازم است تا تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه خود را همراه با آثار ارسال نمایند.

- هیچ یک از شرکت‌کنندگان مجاز به انتشار این آثار تا پایان و اتمام این جشنواره نیستند.

- آثار ارسالی باید برای اولین بار و ترجیحا در فضای خانه و یا دیگر موقعیت‌های منزل مسکونی باشد.

محورهای اصلی و اولویت‌ها:

- نقالی و شاهنامه‌خوانی با تکیه بر شیوه‌های کهن و آیینی

- نقالی و شاهنامه‌خوانی در گویش‌های محلی ایرانی و دیگر  زبان‌های بین‌المللی

- نقالی و شاهنامه‌خوانی با تکیه بر مدیاهای الکترونیکی و تصویری

محورهای فرعی جشنواره  به عنوان منبع الهام، اندیشه و خلاقیت هنر ورزان و هنرمندان:

- شاهنامه و جهان امروز

- شاهنامه و سخن وحی

- شاهنامه و نهج البلاغه

- شاهنامه و روابط همدلانه

- شاهنامه و تربیت

- شاهنامه و اقتصاد

- شاهنامه و فرهنگ

- شاهنامه و خانواده

- شاهنامه و وطن دوستی و میهن پروری

- شاهنامه و یزدان پرستی

- شاهنامه و خردورزی

- شاهنامه و اخلاق پهلوانی

- شاهنامه و سبک زندگی

- شاهنامه و احترام بزرگان

جـــوایز:

به برگزیدگان، دیپلم افتخار و گواهی شرکت و به نفرات اول در این جشنواره تندیس یادبود اهدا خواهد شد.

بخش کودکان:

رده­ سنی کودکان در این جشنواره ۵ تا ۱۲ سال است.

هر نفــر

- بخش نقالی(۵ برگزیده بدون اولویت) ۴.۰۰۰.۰۰۰ریال

-  بخش شاهنامه‌خوانی (۵ برگزیده بدون اولویت) ۴.۰۰۰.۰۰۰ریال

بــخش نوجوانان: (در دو بخش بانوان و آقایان)

رده سنی نوجوانان در این جشنواره ۱۳ تا ۱۸ سال می باشد.

 نفر اول، نفر دوم، نفر سوم

- بخش نقالی: ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال، ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال، ۴.۰۰۰.۰۰۰ریال

- بخش شاهنامه‌خوانی: ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال، ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال، ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال

بخش بزرگسالان (در دو بخش بانوان و آقایان)

نفر اول، نفر دوم، نفر سوم

- بخش نقالی: ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال، ۷.۰۰۰.۰۰۰ریال، ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال

- بخش شاهنامه‌خوانی: ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال، ۷.۰۰۰.۰۰۰ریال، ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال

طریقه ارسال آثار: متقاضیان هر بخش از جشنواره بایستی آثار خود را از طریق پیام رسان بله به شماره ۰۹۱۹۱۵۳۸۰۴۵  و با درج نام و نام خانوادگی- شماره ملی و شماره تماس و مشخص کردن بخش مربوطه ارسال کنند.

مهلت ارسال آثار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

ارزیابی و اعلام برگزیدگان: ۴ خرداد ۱۳۹۹ (همزمان با عید سعید فطر)

برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز هنرهای نمایشی به شماره‌های تماس ۸۸۸۹۵۰۵۳-۸۸۸۰۴۰۷۲ تماس حاصل فرمایید."

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

کد خبر 420239

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شاهنامه شاهنامه خواني فردوسي حوزه هنری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نقالی شاهنامه و شاهنامه خوانی نقالی و شاهنامه خوانی فراخوان جشنواره ۰۰۰ ۰۰۰ ریال ۰۰۰ ۰۰۰ریال بخش نقالی ۴ ۰۰۰ ۰۰۰ ۵ ۰۰۰ ۰۰۰ دو بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۱۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است

جلسه دبیران و مدیران بیست‌ویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد. تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های این جلسه بود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدمحمد هاشمی رئیس هیئت مدیره بنیاد و جانشین وزیر فرهنگ با تشکر از عوامل و برگزار کنندگان این دوره از جشنواره امام رضا (ع) گفت: در دوره جدید می‌خواستیم که در این دوره از جشنواره به سمت تخصصی شدن پیش رویم، نکته دیگر استفاده از چهره‌های تراز اول ملی در این عرصه بود که در رأس این اقدام، حضور آقای قائمیان بود که فراتر از حد تصور اهتمام ویژه به کار نشان دادند.

وی ادامه داد: موضوع افزودن رویکرد آموزشی به این جشنواره هم امسال صورت گرفته و در این دوره به این هدف نزدیک‌تر شدیم.

جانشین وزیر فرهنگ گفت: اولین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان که آبان ماه اختتامیه آن برگزار می‌شود، از اقدامات ویژه این دوره بود که امیدواریم بتوانیم با این بخش ادای دینی داشته باشیم؛ از این بخش جشنواره می‌توان به عنوان نوآوری دوره اخیر یاد کرد.

هاشمی گفت: پیگیری خروجی‌های جشنواره از فراخوان و داوری تا خروجی مورد تاکید بوده تا مردم با موضوعات امام رضا (ع)، سبد محصولات فرهنگی مرتبط در این زمینه را مشاهده کنند.

جانشین وزیر فرهنگ با اشاره به کاهش تعداد جشنواره‌ها گفت: کاهش تعداد جشنواره‌ها باعث کمرنگ شدن بخش‌های استانی و روستایی نشده و پیرنگ این جشنواره در این بخش‌ها به خوبی پیگیری و عملیاتی شده و دامنه‌های کار در روستا‌ها قابل مشاهده است.

لمس واژه مردمی‌سازی جشنواره‌ها در آیین جشنواره روستایی و عشایری رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به حضورش در اختتامیه جشنواره روستایی و عشایری رضوی گفت: اتفاق بی‌نظیری که در جشنواره روستایی و عشایری رضوی رخ داد، همکاری مردم روستا در راستای برگزاری این جشنواره بود و مردم روستا از منازل تا وسایل نقلیه خود را در اختیار گذاشته بودند و واژه مردمی کردن جشنواره‌ها در این اختتامیه به درستی قابل مشاهده بود.

مدیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در ادامه با تشریح بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره گفت: سعی کردیم تمام بخش‌ها بین مردم انجام شود و کلیدواژه مردمی سازی به صورت عملی قابل مشاهده باشد.

وی در پایان با اشاره به بخش فیلم جشنواره نیز گفت: در این بخش، با فیلم رضوان و با مسئولیت محمدحسین لطیفی، سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی و با فیلمنامه‌ای با عنوان «از عشق آباد تا عشق آباد» برای سال آینده تهیه شود و در این زمینه تقاضای همکاری و مساعدت از وزارت فرهنگ دارم.

ارتقاء کمی و کیفی آثار در این دوره جشنواره

سعید زمانی مدیرعامل بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع) نیز در ادامه این جلسه گفت: آغاز به کار جشنواره‌ها از آذر ماه انجام شده و مجموعه اقدامات این دوره جشنواره با ارتقاء کمی و کیفی همراه بوده است.

وی با تشریح بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره و معرفی دبیران مربوطه ادامه داد: امسال جشنواره سرود برای اولین بار در حال برگزاری است و در بخش روستایی در قواره ملی این جشنواره شکل جدی و خوبی را به خود گرفته است. این دوره از جشنواره فیلم رضوان، با حضور محمدحسین لطیفی انجام می‌شود.

پیگیری بسط و گسترش آثار تولیدی در این دوره از جشنواره

اتابک نادری دبیر بخش تئاتر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) نیز در این جلسه گفت: بسط و گسترش خروجی این جشنواره مورد تاکید و پیگیری است.

وی افزود: در این دوره بیش از ۲۳ اثر را به اجرا رساندیم که نمایش آثار در راستای گسترش فرهنگ نمایش در کشور صورت می‌گیرد.

برگزاری اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد

احمد میرزاده دبیر بخش کودک و نوجوان شعر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با توضیحاتی درباره برگزاری چهار جشنواره در همین زمینه گفت: بخش ویژه امسال توصیف شاعرانه از معین الضعفا است.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۲ هزار اثر در بخش بزرگسال دریافت و آثاری از کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های اروپایی به دبیرخانه ارسال شده است.

میرزاده در پایان به برگزاری محافل شعر کودک و نوجوان در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد برگزار خواهد شد.

جشنواره امام رضا (ع) سرمایه عظیم است/ توجه به موضوع فلسطین و غزه

مهدی بابایی مجرد به نمایندگی از دبیران بخش هنر‌های تجسمی با اشاره به بخش‌های مختلف هنر‌های تجسمی گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) یک سرمایه عظیم در عصر انقلاب اسلامی است، در موضوع جشنواره‌های تجسمی ناظر به مسائل روز و موضوعات مرتبط با فلسطین مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در بخش خوشنویسی به بخش بانوان در این دوره توجه ویژه شده است.

ترویج آثار تولیدی در راستای اهداف متعالی انسانی

رسول اولیا زاده دبیر بخش عکس جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه جلسه گفت: رویکرد ما در جشنواره‌ها باید هدایت انسان از مقام نباتی به مقام انسانی باشد. آثار ما اگر بتواند باعث پرواز روح مخاطب و زیارت روحانی بشود اثری ارزشمند است.

توجه به خروجی ماندگار و عملی در آثار تولیدی جشنواره

احمد صدری دبیر بخش آوا‌ها و نما‌های جشنواره در ادامه این جلسه گفت: در این دوره با توجه به سیاست گذاری برای گسترش این بخش بین مردم، تصمیم بر این شد تا برگزاری آن در مناطق مختلف اتفاق بیفتد. آوا‌ها و نما‌ها قدمت تاریخی و مذهبی دارند و در همین زمینه در بوشهر و با مشارکت مردم و بدون تشریفات شاهد برگزاری این بخش بودیم.

وی ادامه داد: توجه ویژه به ماندگاری آثار خروجی جشنواره مورد تاکید است که در راستای صحبت جانشین وزیر فرهنگ خروجی جشنواره در بخش‌های مختلف به‌طور عملی مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت اثر برای امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است

محمدحسین لطیفی دبیر اولین دوره جشنواره فیلم رضوان حضور در این جشنواره را باعث افتخار خواند و گفت: زیر چتر امام رضا (ع) کسب اعتبار می‌کنم، در جهانی که در راستای دین زدایی تلاش می‌کنند چه مکانی امن‌تر از مأمن امام رضا (ع).

وی ادامه داد: هدف، برگزاری بین‌المللی این جشنواره بود، اما به دلیل کمبود وقت این دوره داخلی برگزار شد و سال آینده این جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد.

لطیفی گفت: ساخت اثر پیرامون شخصیت امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است که امیدوارم شامل حال تمام هنرمندان شود.

وی با ارائه گزارشی از کارگاه‌های آموزشی که در بخش جنبی این جشنواره برگزار خواهد شد، گفت: خرج درآمد موقوفات در راه گسترش آثار فیلم سینمایی پیشنهادی است که جا دارد در این جلسه مطرح کنم تا به سمت ترویج اهداف دینی در آثار هنری و سینمایی حرکت کنیم.

در پایان جلسه مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد امام رضا (ع) هم به ارائه گزارشی پیرامون عملکرد بنیاد و جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) پرداخت.

تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های مهم ارائه شده در این جلسه بود.

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»