Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@23:06:18 GMT

مشکلات مرغداران یزدی به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۴۳۶۸

مشکلات مرغداران یزدی به کجا رسید؟

مرغداران یکی از مجموعه‌هایی هستند که شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی و رکود حاکم بر کشور، موجب شد ضررهایی متوجه آن‌ها شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، یکی از تبعات اصلی شیوع ویروس کرونا، مربوط به مسائل اقتصادی و تأثیری است که این بیماری بر روی اقتصاد جهان گذاشت، کشور ما نیز از این مسئله مستثنا نیست و بسیاری از اصناف و مجموعه‌ها بخاطر شیوع کروناویروس دچار مشکل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرر کرونا برای برخی اصناف با توجه به بازه زمانی شیوع آن در ایران یعنی ایام قبل و بعد از عید نوروز بیشتر بود.

مرغداران یکی از مجموعه‌هایی هستند که شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی و رکود حاکم بر کشور، موجب شد ضررهایی متوجه آن‌ها شود.

تأثیر کرونا در بازار مرغ

در همین ارتباط چندی قبل سیدرضا میری رئیس اتحادیه مرغ‌داران استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، درباره چرایی کاهش قیمت مرغ گفته بود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، خرید مردم کم شده است؛ این در حالی است که جوجه‌ریزی که انجام می‌شود برای 50 روز بعد پیش‌بینی می‌شود. بر همین اساس، مرغ‌داران قبلا طبق سنوات گذشته برای شب عید جوجه‌ریزی کرده بودند اما متأسفانه مسئله کرونا پیش آمد و مسافرت‌ها و گردشگری منتفی و رستوران‌ها بسته شد، لذا تقاضای مرغ پایین آمد.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر، ما برای شب عید پیش‌بینی کرده بودیم که همیشه تولیدمان بالاتر باشد و 30 درصد بیشتر از ظرفیتی که داشتیم جوجه‌ریزی شده است اما متأسفانه عدم تقاضای مردم موجب شد که قیمت مرغ نیز پایین‌تر بیاید و قیمت مصوب که 8500 تومان بود به 6500 رسید، یعنی 2 هزار تومان کاهش داشت.

وی تأمین نهاده‌های دامی را مشکل دیگر مرغداران یزدی دانست و تأکید کرد: از سوی دیگر به خاطر محدودیت‌های ترددی که ایجاد شد، ورود نهاده‌های دامی به داخل استان با مشکلاتی مواجه شد و در حال حاضر از نظر تهیه نهاده به شدت مشکل داریم و همین موجب شده تا از نظر جوجه‌ریزی نیز دچار مشکل شویم.

خرید تضمینی مرغ در یزد

اما سید جمال سجادی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد درباره اقدامات این سازمان جهت حل مشکلات مرغداران در شرایط کرونایی، توضیح داد: ما از ششم فرودین به بعد خرید تضمینی مرغ را در سطح استان شروع کردیم تا بتوانیم قیمت را تا حدی بازگردانیم و تا نیمه‌فرودین حدود 178 تن مرغ مازاد مرغ‌داران را به صورت منجمد از طریق شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کردیم که قیمت این مرغ به صورت زنده چیزی حدود 8100 تومان است.

سجادی‌پور عنوان کرد: دولت «مرغ سایز» که از نظر وزن در محدوده بین 1200 تا 2هزار گرم باشد خریداری می‌کند اما اگر وزن مرغ بالاتر از 2 کیلوگرم باشد دیگر در این قالب قابل خریداری نیست. لذا مرغ‌دارانی که مرغ‌شان در محدوده «سایز» است با اتحادیه هماهنگ کنند و ما در حال حاضر داریم روزانه 36 تن مرغ با قیمت مناسب خریداری می‌کنیم که این قیمت در حد شرایط بسیار خوب است تا مرغ‌داران بتوانند مرغ‌شان را بفروشند و دچار ضرر نشوند.(اینجا)

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد پیرامون کمبود نهاده‌های دامی در استان یزد هم گفت: جو، کنجاله سویا و ذرت سه قلم اصلی نهاده‌های دامی هستند که ما در زمینه جو و کنجاله سویا هیچ مشکلی نداریم و فراوان موجود است. اما در زمینه ذرت بخاطر شرایط ایجاد شده و قرنطینه شهرها محموله‌های خریداری شده ما قدری با تأخیر می‌رسد که در واقع این ناشی از اجرای طرح فاصله‌گذاری که موجب شده تردد کامیون‌ها در سطح کشور کمتر شود. اما ورود محموله‌های ذرت از چند روز قبل دوباره شروع شده و در حال حاضر روزی حدود 500 تن وارد استان می‌شود. همچنین مکاتبه‌ای با امضای استاندار انجام شده است تا بتوانیم هزار تن ذرت از سهمیه استان که ذخیره استراتژیک است را توزیع کنیم.(اینجا)

کمبود تونل انجماد در یزد

چند روز بعد بار دیگر خبرنگار یزدرسا به سراغ رئیس اتحادیه مرغداران استان یزد رفت و از او سئوال کرد که آیا اقدامات مسئولان استان، مشکل مرغداران در شرایط کرونایی را حل کرده است، که سید رضا میری رئیس اتحادیه مرغداران استان یزد در پاسخ گفت: کمبود استان یزد تونل انجماد است و ما از مسئولین هم خواسته‌ایم که تسهیلاتی را برای خرید تونل انجماد به مرغداران اختصاص بدهند. همین کمبود تونل انجماد موجب شده تا میزان کشتار مرغی که در یزد صورت می‌گیرد جوابگو و متناسب با مقدار مرغ زنده‌ای که در استان وجود دارد، نباشد.

رئیس اتحادیه مرغ‌داران استان یزد پیرامون مسئله کمبود نهاده‌های دامی در یزد هم عنوان کرد: استان یزد فقط در بخش طیور گوشتی ماهانه بین 12 تا 13 هزار تن (یعنی روزی حدود 400 تن) نهاده، نیاز داریم؛ این در حالی است که سهمیه‌ای که به ما می‌دهند در ماه 2هزار تن است که فقط حدود 20 درصد نیاز ما را تأمین می‌کند. این مسئله‌ای نیست که صرفا مربوط به استان یزد باشد و مثلا جهاد کشاورزی استان بتواند آن را رفع کند، بلکه این مشکل کشوری است که مسائل مربوط به واردات و قیمت ارز موجب چنین شرایطی شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا خرید تضمینی مرغ توسط جهاد کشاورزی یزد مشکل مرغداران یزد را حل کرده است یا خیر، گفت: مقدار مرغی که توسط جهاد کشاورزی خریداری می‌شود جوابگوی میزان مرغ تولیدی ما نیست. همواره در سال‌های گذشته، 30 تا 40 درصد مرغ تولیدی استان یزد به استان‌های دیگر صادر می شد اما امسال بخاطر شرایط ایجاد شده این امکان وجود نداشت که البته به مرور این مسئله هم دارد حل می‌شود.

همچنین دشتی یکی از مرغداران یزدی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، تأمین نهاده‌های دامی برای مرغداران را یکی از اصلی‌ترین مشکلات مرغداران عنوان کرد و گفت: این مشکلی است که حدود یک ماه و نیم است که مرغداران یزدی با آن مواجهه هستند و مشکلات جدی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس اتحادیه مرغ شیوع ویروس کرونا داران استان یزد نهاده های دامی جهاد کشاورزی مرغداران یزد تونل انجماد مرغ داران جوجه ریزی موجب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان یزد، رضا جوان ۳۳ ساله‌ای که در کارِ بتن ریزیِ ساختمان فعالیت می‌کرد و با شرکت‌هایی که اجرای اسکلت بتنی ساختمان‌ها را قبول می‌کردند قرارداد میبسته و این کار را برای آنها انجام میداده و از همین شغل زندگی خود و پدر و مادر پیر خود را می‌گذراند که در این داستان وی برای اجرای یک پروژه ساختمانی چند کارگر را به خدمت گرفته تا جهت عملیات بتن ریزی به وی کمک کنند.

۵۰ روزی از عملیات بتن ریزی گذشته بود و رضا تصمیم به آغاز عملیات برای سقفِ طبقهِ اول ساختمان می‌کند و برای همین کار نیز ۳ کارگر را به خدمت گرفته تا در انجام این کار به او کمک کحد.

اما طبق نقشه‌ها، ساختمان احداثی در فاصله دو متری از یک شبکه برق فشار قوی (۲۰ کیلو وات) و به ارتفاع ۱۲ متر یعنی در حریم آن شبکه قرار گرفته بود که برای اجرای این عملیات باید مجری کار این موضوع را به اطلاع مسئولین اداره برق می‌رساند تا آنها اقدامات احتیاطی لازم را از قبیل قطع برق یا تغییر موقت مسیر یا روکش کردن خطوط مجاور ساختمان با مواد عایق مناسب را انجام دهند که متأسفانه این اقدام صورت نمی‌گیرد.

پس از استقرار کامیون جهت بتن ریزی آقا جمال اپراتور دستگاه بتن ریز بر روی سقف ساختمان مستقر گردیده و کنترل دستگاه بتن ریز را نیز از بالای شبکه برق فشار قوی عبود داده و سر دستگاه بتن ریز را نیز به کارگری دیگر به نام صادق می‌دهد و او نیز مشغول هدایت و پخش بتن به روی سقف می‌شود.

ناگهان به دلیل نزدیک شدن دکل پمپ به شبکه برق فشار قوی دستگاه برق دار شده و آقا صادق دچار برق گرفتگی می‌شود که این حادثه منجر به سوختگی شدید و در نهایت قطع پای وی می‌شود.

طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری ۳ عامل در حادثه مذکور دخالت داشتند که اولین دلیل عدم اتخاذ تدابیر و تمهیدات ایمنی نظیر قطع برق و یا عایق کردن خطوط و دومین دلیل، عدم نظارت بر امور ساختمانی و بی احتیاطی اپراتور به دلیل وارد کردن دکل پمپ در ناحیه برق فشار قوی و سومین دلیل نیز به کارگیری اپراتور فاقد گواهی مربوطه و پروانه مهارت فنی بود.

در نهایت مدیر عامل شرکت بتن ریزی به لحاظ به کار بردن پمپ بتن در حریم برق فشاز قوی و عدم اتصال آن به سیم ارت به میزان ۶۰ درصد، پیمانکار مجری ساختمان به میزان ۲۰%، آقا رضا نیز به دلیل به کارگیری حادثه دیده در شرایط نا ایمن کار به میزان ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند.

در پی شکایت زیان دیده و بر اساس حکم دادگاه آقا رضا به پرداخت مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان دیه محکوم شده که به دلیل عجز در پرداخت این مبلغ متأسفانه روانه زندان شده و هر شب را با مرور این خاطره تلخ در زندان سپری می‌کند.

با دعوت از آقا صادق وی مبلغ ۵۰ میلیون تومان از خواسته خود را گذشت کرده و هم اکنون با پرداخت مبلغ ۶۵ میلیون تومان رضا از زندان آزاد و باز به آغوش گرم خانواده خود باز خواهد گشت.

خیرانی که تمایل دارند در آزادی این زندانی یاریگر ستاد مردمی دیه استان یزد باشند می‌توانند از طریق واریز مبالغ به شماره کارت مجازی این ستاد به شماره ۵۰۴۱۷۲۷۰۶۶۶۶۶۶۶۸ به نام ستاد دیه استان یزد اقدام نمایند و شماره تماس ۳۶۲۹۸۲۰۰ روابط عمومی ستاد دیه استان یزد پاسخگوی سوالات شما نیکوکاران ارجمند خواهد بود.

کد خبر 6091053

دیگر خبرها

  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه