Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@15:41:56 GMT

کرونا را در خرید دور بزنید!

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۵۶۰۵

کرونا را در خرید دور بزنید!

با شیوع ویروس کرونا، شناخت و استفاده از روش‌های خرید و فروش مبتنی بر فناوری‌های نوینی که کاملاً مجازی و بدون استفاده از اشیایی چون پول نقد، کارت و دستگاه کارت‌خوان باشد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، بازگشایی برخی مراکز ارائه‌دهنده کالا و خدمات و افزایش روند خرید در میان مردم، امکان انتشار ویروس کرونا از طریق پرداخت نقدی و کارت‌خوان‌ها افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل بر آن شدیم تا تعدادی از روش‌های خرید و پرداخت وجه به صورت الکترونیکی و بدون تماس با هیچ وجه نقد، کارت بانکی و دستگاه کارت‌خوان را معرفی کنیم.

اولین راه خرید و فروش این است که شما از فروشنده درخواست کنید شماره کارت یا شماره حساب خود را برای پرداخت وجه در اختیارتان قرار دهد و پس از پرداخت، تصویر رسید الکترونیکی را برای او ارسال کنید، و یا به وی نشان دهید. این روش اگرچه زمان‌بر است اما خطر انتقال ویروس را به صفر می‌رساند.

برای پرداخت از طریق شماره کارت یا شماره حساب، راه اول این است که در بانک مبدأ خود، یک حساب اینترنت بانک باز کنید و از طریق آن پرداخت‌های خود را انجام دهید؛ بیشتر بانک‌های کشور دارای خدمات اینترنت بانک هستند و علاوه بر انتقال وجه، خدمات دیگری همچون صورتحساب، ده گردش آخر، خرید شارژ و پرداخت تسهیلات را نیز ارائه می‌دهند.

راه دوم استفاده از اپلیکیشن یا درخواست‌نامه‌های موبایلی انتقال وجه است. برخی از این درخواست‌نامه‌ها توسط بانک‌ها و برخی دیگر توسط شرکت‌های مستقل خدمات‌دهنده امور بانکی ایجاد شده‌اند. برای استفاده از درخواست‌نامه‌های انتقال وجه، کافی است که آن‌ها را در اینترنت جست‌وجو کرده و پس از انتخاب و نصب بر روی گوشی هوشمند خود، با اتصال به اینترنت از آن بهره ببرید.

راه سوم استفاده از پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهایی است که در کنار خدمات اصلی خود، خدمات انتقال وجه را نیز انجام می‌دهند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به پیام‌رسان‌های بله و آی گپ اشاره کرد.

برخی از محدودیت‌های روش‌‌های فوق عبارت‌اند از نیاز به اینترنت، گوشی هوشمند، محدودیت در بانک عامل کارت مقصد یا مبدأ، احتمال بالای خطا در وارد کردن شماره‌ کارت یا حساب و محدودیت سقف جابجایی پول؛ با این حال از شیوه‌های مؤثر و در دسترس و فراگیر برای انتقال وجه است.

روش دیگر، خرید مستقیم از فروشگاه‌های اینترنتی است که به طور مستقیم با وارد کردن یک شماره کارت و رمز دوم خرید انجام می‌گیرد. با توجه به قانون الزام مرجوعیت کالا در خصوص فروشگاه‌های اینترنتی، خریدار می‌تواند با خیال راحت خرید کند و در صورت عدم رضایت آن را برگرداند. از محدودیت‌های این روش محدودیت ارائه کالا و خدمات به مشتری، محدودیت انتخاب از بین چند کالا یا خدمت و عدم ارائه سرویس در مناطق کوچک، کم جمعیت یا دور افتاده است.

یک روش دیگر که بدون استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان انجام می‌شود و از محدودیت بسیار کمتری برخوردار است، بهره‌گیری از فناوری QR code است. طی این فناوری، کارت بانکی و دستگاه کارت‌خوان حذف می‌شوند و خریدار با اسکن بارکد بر روی گوشی خود، با استفاده از نرم‌افزار مربوطه، نسبت به پرداخت هزینه کالا اقدام می‌کند.

۱۷ اسفندماه ۹۸ بود که داوود محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره لزوم استفاده از فناوری QR code برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سخن گفت و از طرح پذیرندگی جامع بارکدهای پرداخت از سوی بانک مرکزی برای یکسان‌سازی بارکدها و قابلیت پذیرش بارکدهای مختلف توسط اپلیکیشن‌های فعال در حوزه‌ی پرداخت خبر داد.

در حال حاضر تعدادی از بانک‌ها و نرم‌افزارهای پرداخت به صورت پراکنده به ارائه خدمات QR کد می‌پردازند.

از جمله محدودیت‌های این روش، نیاز به داشتن گوشی هوشمند با قابلیت اسکن، نرم‌افزار مربوطه و اینترنت، و محدودیت سقف پرداخت است و از مزایای آن، امنیت بالا، عدم نیاز به کارت‌خوان و کارت و تماس فیزیکی و سهولت در پرداخت است.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری ویروس کرونا بانک مرکزی کرونا انتقال وجه کارت خوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دوبرابر شد

به گزارش «تابناک»، براساس بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت بانکی و کلیه کارت‌های متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸‏/۰۳ مورخ ۴‏/۰۲‏/۱۴۰۳ موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

پیرو بخشنامه شماره ۴۸۶‏/۰۳ مورخ ۰۵‏/۰۱‏/۱۴۰۳ معاون محترم فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنش‌خرید اشخاص حقیقی، به استحضار می‌رساند هیأت عامل بانک مرکزی در جلسه مورخ ۲۷‏/۱۲‏/۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴‏/۰۲ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانه‌های مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیس‌کل محترم بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانه‌های مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:

آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.

الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حساب‌های غیرتجاری آن‌ها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال می‌گردید، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهارمیلیاردریال ضرورت می‌یابد. هم‌چنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهارمیلیاردریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط، الزامی است.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت‌پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.

بانک‌ها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخه‌ای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوق‌الاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.‏‏‏‏‏‏

دیگر خبرها

  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • اولین واکنش مالکان جدید پرسپولس در خصوص اوسما
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند
  • ◄ کدهای دستوری دریافت رمز دوم پویا تمامی بانک‌ ها
  • راهنمای کاربردی خرید و استفاده از گیفت کارت اپل
  • سرفصل های درآمدزایی برای پرسپولیس هفته آینده مشخص می شود
  • سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دوبرابر شد
  • کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد