Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور در آئین بهره برداری از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گزارش تحولات عظیم کشور در حوزه صنایع معدنی را بسیار امیدوار کننده خواند و تصریح کرد: رساندن ایران از جایگاه هیجدهم به جایگاه چهاردهم جهان در تولید آلومینیوم وجایگاه های دهم در تولید فولاد و پانزدهم در تولید مس، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در این آئین که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، ، با قدردانی از همه متخصصان، مهندسین و کارگرانی که برای عمران و آبادانی ایران اسلامی می کوشند، گفت: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است که ما تولید آلومینیوم را صددرصد افزایش دادیم که 72 درصد افزایش مربوط به همین واحد است که در واقع امروز فاز اول آن افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در لامرد فارس، در زمینی به مساحت 200 هکتار و ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن شمش آلومینیوم، دارای تکنولوژی ساخت430 کیلوآمپر- NEUI است.
این مجتمع دارای اسکله اختصاصی، تاسیسات تخلیه و بارگیری و انبار مواد اولیه بوده و با هدف توسعه صادرات، افزایش درآمد پایدار، ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور به بهره برداری رسیده است.
رئیس جمهور از تداوم روند ساخت این مجتمع به رغم فشارهای ناشی از تحریمهای ضد ایرانی و همچنین اجرای آن طی دوره زمانی نسبتا کوتاه قدردانی کرد و اظهارداشت: این واحد صنعتی در یک زمان نسبتا کوتاهی به تولید رسیده و این سرمشق بسیار خوبی است و البته در این روند، تلاش بخش خصوصی، شرکت قدیر، ایمیدرو، تلاش بانک‌ها و کنسرسیوم بانک‌ها بسیار مهم بوده است.
دکتر روحانی گفت: در مجموع کار بزرگی در این مجتمع انجام گرفته است. در همین دولت در سال 94 این پروژه کلنگ زنی شد و امروز بعد از 4 سال افتتاح می شود. نکته بسیار مهمی شما گفتید که با تولید کامل این واحد که ان شاءالله امیدواریم تا پایان سال به تولید کامل برسد و همچنین تولید جاجرم، تولید آلومینیوم کشور به 2 برابر افزایش یافته و این خیلی مهم است.
رئیس جمهور همچنین از برنامه ریزی مسوولان مربوطه برای تکمیل چرخه تولید در حوزه آلومینیوم و توجه به صنایع بالادستی و پایین دستی این صنعت، قدردانی کرد.
دکتر روحانی در توضیح وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نقش برجام در تحقق ساخت این مجتمع بزرگ تولیدی اظهارداشت: مردم ما همه آثار برجام را نمی دانند و خیلی مهم است که بدانند در نفت و گاز و صنایع معدنی و در دیگر صنایع، چه تحولاتی برجام از سال 94 ایجاد کرد. یکی از آن موارد همین صنایع آلومینیوم جنوب است که توافق برجام باعث شد که در پایان 94 این پروژه بتواند فعال شود .
رئیس جمهور گفت: مردم عزیز ما باید بدانند که این پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود پروژه یک میلیارد دلاری است یعنی یک میلیارد دلار در این پروژه هزینه شده و امروز فاز اول آن افتتاح می شود و امیدوارم به طور متناوب قدم های بعدی در این پروژه برداشته شود تا پایان سال 99 بتوانیم ان شاءالله به تولید کامل برسیم.

 

در کنار مبارزه با کرونا، از تلاش برای تولید و ایجاد اشتغال دست بر نخواهیم داشت

رئیس جمهور ضمن تشکر از همه دست اندرکاران اجرا و بهره برداری از این طرح ها گفت: در سال جهش تولید همه توان دولت را به کار می گیریم تا این کلام مقام معظم رهبری را در عمل اجرایی و عملیاتی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اظهارداشت: یقین دارم که بقیه ارگان‌ها، نیروهای مسلح و بخش خصوصی هم برای تحقق این کلام تلاش می کنند و امیدوارم بتوانیم به طور متناوب طرح‌ها را امسال هر مقدار که به نتیجه می رسد، افتتاح کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم مطمئن باشند در کنار مبارزه با کرونا، از تلاش برای تولید و ایجاد اشتغال دست بر نخواهیم داشت، گفت: امسال سال سختی برای اشتغال است و امیدواریم باتلاش همه عزیزان در بسیاری از رسته‌های فعالیت های اقتصادی، بتوانیم این مشکلات را کاهش دهیم و با یاری یکدیگر سال خوبی را برای کشورمان رقم بزنیم.

 

20 پروژه مهم فرودگاهی تا پایان سال افتتاح خواهد شد

رئیس جمهور گفت: ان شاالله تا پایان سال 20 پروژه مهم فرودگاهی در کشور افتتاح خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با تشکر از تلاش‌های دست اندرکاران و مسئولان در زمینه فرودگاهی و خبرهای بسیار خوبی که به مردم داده می شود، اظهار داشت: مهندس اسلامی قول دادند عملیات اجرایی آزادراه لامرد به پارسیان را نیز به زودی و در ماههای آینده آغاز کنند که تحول بسیار خوبی برای استان و منطقه پارسیان و لامرد خواهد بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در واقع امروز باید بگوییم همه این افتتاح‌هایی که در لامرد انجام شد تعلق به سه استان دارد، گر چه اینها در استان فارس است اما دو تا همسایه را هم در نزدیکی خودش دارد؛ هم هرمزگان و هم بوشهر و این طرح‌ها از یک طرف وقتی می خواهد به آب متصل شود به هرمزگان نیاز پیدا می کند و وقتی می خواهد به گاز متصل شود، به بوشهر نیاز پیدا می کند.

رئیس جمهور گفت: خوشحالم این منطقه در یک سه راهی اتصال بین سه استان بسیار خوب کشورمان در جنوب که استانهای بسیار استراتژیک هم هستند قرار گرفته و ان شاءالله همه این پروژه‌ها برای مردم مبارک باشد و از وزرای صنعت، معدن و تجارت ، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ورزش و جوانان و راه و شهرسازی تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

ترمینال جدید فرودگاه لامرد در زمینی به مساحت 5500 متر مربع احداث شده و ظرفیت پذیرش سالانه 900 هزار مسافر را داراست.

 قدردانی از کادر درمانی و پزشکی کشور در مقابله با بیماری کرونا

رئیس جمهور در آئین افتتاح بیمارستان جدید 124 تختخوابی لامرد، با تاکید براینکه حضور خیرین در پروژه‌های بسیار مهم و پروژه‌های مرتبط با سلامت و زندگی مردم بسیار حائز اهمیت است، گفت: بهره برداری از 8هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان سال جاری موجب خوشحالی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، با قدردانی از زحمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خیرین عزیز در سراسر کشور و خیر حاج حیدر در این استان، به گزارش دکتر جان بابایی درباره مقابله با بیماری کرونا در استان فارس اشاره و تصریح کرد: تلاش‌های انجام گرفته در استان فارس در زمینه مبارزه با کرونا برای همه مردم ما خوشحال کننده است.
رئیس جمهور با تاکید براینکه در زمینه شبکه درمانی کشور بویژه شبکه بهداشت سراسر کشور بعد از انقلاب تلاش شده است و در دولت تدبیر و امید نیز از این شبکه درمانی حمایت جدی شد و نقش بسیار ارزشمندی داشته است، گفت: ازهمه پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و پزشکی و درواقع مدافعین سلامت سراسر کشور و به ویژه استان فارس و همچنین کادر درمانی منطقه لامرد تشکر و سپاسگزاری می کنم که در این ایام کار بسیار بزرگی انجام دادند.
بیمارستان جدید 124 تختخوابی لامرد نیز با زیربنای 11 هزار متر مربع در دو طبقه شامل بخش های داخلی، اطفال، بستری زنان و بخش LDR مردان به صورت مجزا، زایشگاه و اتاق های پاراکلینیک شامل رادیولوژی، سی تی اسکن، آزمایشگاه، داروخانه، فیزیوتراپی و لاندری است.

 

 

تلاش موفق سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نشان دهنده ارزشمند بودن همه تلاش های پیگیر در شرایط سخت است

رئیس جمهور در آئین بهره برداری از مجتمع ورزشی شهید سپهبد قاسم سلیمانی در لامرد فارس، با اشاره به تلاش موفق سپاه پاسداران برای پرتاب ماهواره، این اقدام را برای مردم عزیز ایران اسلامی مبارک دانست و تاکید کرد: این اقدام نشان دهنده ارزشمند بودن همه تلاش های پیگیر در این شرایط سخت است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اظهارداشت: این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنیا نشان داد علیرغم سختی و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، فعالیت‌های تولیدی و سازندگی ما ادامه پیدا می‌کند.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از نام‌گذاری این مجتمع ورزشی به نام شهید سلیمانی، خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی قهرمان بزرگ کشور و تاریخ ما بوده و بنابر این مناسب است که هرمکانی که قهرمان پرور است، نامی از قهرمانان بزرگ تاریخی ما داشته باشد و شهید سلیمانی از قهرمانان بزرگ تاریخ دفاع کشور بوده و به روح او درود می فرستیم.
دکتر روحانی ادامه داد: همان طور که رهبری معظم انقلاب فرمودند باید کاری کنیم امسال در عمل به سال جهش تولید تبدیل شود؛ ایشان سال را اینگونه نامگذاری کردند تا همه تلاش کنیم این اجرا و محقق شود.
رئیس جمهور همچنین بهره برداری از مجتمع ورزشی شهید سلیمانی لامرد را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و گفت: برای مردم این منطقه خوشحال کننده است که خادمان آنها در طول این 7 سال فضای ورزشی را در استان فارس به بیش از دو برابر رساندند؛ یعنی یک میلیون و 390 هزار اضافه کردند.
دکتر روحانی ادامه داد: این یک افتخاری است برای دولت که در استان فارس این خدمت بزرگ را برای همه ورزشکاران، مردم و جوانان عزیز انجام داده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: افتتاح استادیوم 50 هزار نفری فوتبال 3 سال گذشته و بهره برداری از سالن 6 هزار نفره سرپوشیده که قرار است به زودی افتتاح شود، هم قدم مهمی در این راستا است.
وی با تقدیر از تلاش های وزارت نفت در این زمینه، گفت: همیشه به وزارت نفت تاکید کرده بودیم که اطراف مکان های فعال خود، این خدمات اجتماعی را هم انجام بدهند و این پروژه هم یکی از خدمات اجتماعی وزارت نفت است.
رئیس جمهور هنگام دستور آغاز بهره برداری از این پروژه گفت: به نام خداوند بزرگ و به یاد همه شهیدانمان و شهدای عزیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به یاد شهید عزیزمان قاسم سلیمانی، مجتمع ورزشی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را افتتاح بفرمایید.

طرح‌های ملی جنوب فارس با دستور رییس‌جمهوری بهره‌برداری شد

رییس‌جمهوری روز پنجشنبه در ارتباط ویدیوکنفرانس چهار طرح ملی صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی جنوب استان فارس واقع در شهرستان لامرد را افتتاح کرد.

به گزارس ایرنا، فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به عنوان رهاورد سفر اردیبهشت ۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید به استان فارس، بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی حاج محمود حاج حیدر لامرد، مجتمع ورزشی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترمینال جدید فرودگاه لامرد در این آیین با دستور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

استاندار فارس پیش از این نوید افتتاح این طرح‌ها را در سفر رییس‌جمهوری در ماه‌های پایانی پارسال داده بود که به دلیل شیوع کرونا و لزوم  رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این سفر به زمان دیگری موکول شد؛ در عین حال به منظور بهره‌مندی سریع‌تر مردم استان از مواهب این طرح‌ها، این پروژه‌ها روز پنجشنبه در ارتباط ویدیوکنفرانس توسط رییس‌جمهوری افتتاح شد.
رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت  و مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان به نمایندگی از رییس‌جمهوری و هیات دولت با سفر به شهرستان لامرد در آیین افتتاح این طرح‌ها حضور داشتند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، جمعی از معاونان و مدیران وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان این سفر، رحمانی و سلطانی فر را همراهی می کنند.

فاز اول کارخانه آلومینیوم جنوب
فاز  اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب
با تولید ۱۲۰تن شمش آلومینیوم در روز در این آیین به طور رسمی با دستور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. افتتاح این مرحله از طرح در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.
چشم انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم در سال برای این مجتمع در وسعتی به مساحت ۲۰۰ هکتار  طرح‌ریزی شده است.
محصولات این مجتمع در صنایع هوا فضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول سازی و صنایع بسته بندی کاربرد دارد.
این مجتمع در زمان بهره‌برداری کامل به صورت مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
برای اجرای این طرح ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و یا معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.
این طرح با سرمایه گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر احداث شده و در حال تکمیل است.
سرمایه در گردش مورد نیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال  با عاملیت بانک  صادرات به عنوان بانک پیشرو و  بانکهای صنعت و معدن ، ملت و ملی پیش‌بینی شده است.
اجرایی شدن این طرح از مصوبات سفر سال ۱۳۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید به ریاست رییس‌جمهوری به استان فارس است که به گفته رییس‌جمهوری، اجرای این طرح پیرو گشایش‌های صورت گرفته بعد از برجام صورت گرفته است.

پروژه ترمینال جدید فرودگاه لامرد
پایانه مسافری فرودگاه لامرد
شامل دو سالن پروازهای داخلی و خارجی و دو سالن ترانزیت داخلی و خارجی در زیربنای پنج هزار متر مربع نیز روز پنجشنبه با دستور رییس‌جمهوری به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
بنا بر اعلام مسؤولان، راه اندازی این پایانه باعث افزایش پنج برابری ظرفیت پذیرش مسافر بار و پرواز و ارائه خدمات بهینه به شهرستان های جنوبی استان فارس، شرق استان بوشهر وغرب استان هرمزگان و کمک به توسعه صنعتی واقتصادی منطقه می‌شود.
اعتبار اجرای این پروژه ۴۰۰ میلیارد ریال بوده و موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۷۰ نفر شده است.

بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی حاج محمود حاج حیدر شهرستان لامرد
بیمارستان حاج محمود حاج حیدر نیز در این آیین به بهره برداری رسید. ساخت این بیمارستان با زیربنای تقریبی ۱۱ هزار مترمربع از سال ۱۳۹۲ به عنوان بیمارستان جایگزین شهرستان لامرد آغاز شد.
اعتبار این طرح با همکاری حاج محمود حاج حیدر نیک‌اندیش استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز تامین شده است.
بیمارستان مذکور شامل بخش های بستری، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی، اورژانس، اتفاقات و غیره است.
تاکنون اعتباری حدود ۸۵۰ میلیارد ریال از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ۳۵۰میلیارد ریال از سوی خیر جهت تکمیل بیمارستان هزینه شده است.
مساحت سایت مجموعه تقریبا پنج هکتار با زیربنای ۱۱ هزارمتر مربع که در دو طبقه با اسکلت بتنی ساخته شده است.
بخش های بیمارستان شامل بستری مردان و زنان، جراحی، آزمایشگاه، دیالیز، داروخانه ، رادیولوژی ، لاندری و بخش پشتیبانی ، فیزیوتراپی ، اورژانس ، بخش اداری است.

مجتمع ورزشی سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی
این مجتمع در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع با زیربنای ۶ هزار و ۱۰۰ متر مربع احداث شده که شامل استخر سرپوشیده استاندارد به ابعاد ۱۳.۵ در ۲۵ متر،، مجهز به جکوزی، سونای خشک ، سونای بخار و استخر کودک است.
این مجتمع همجنین دارای سالن سرپوشیده چند منظوره ورزشی به ابعاد ۴۸ در ۳۶ متر با ظرفیت ۵۰۰ تماشاچی و مجهز به ۲ سالن اختصاصی بدنسازی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و سالن تنیس روی میز به مساحت ۲۰۰ متر مربع است؛ این سالن قابلیت برگزاری مسابقات ورزشی رشته های فوتسال ،هندبال، بسکتبال ، هاکی و والیبال را دارد.
عملیات اجرایی این پروژه از ابتدای سال ۱۳۹۷ آغاز و در مدت حدود ۲۴ ماه به اتمام رسید. اعتبار۵۰۰ میلیارد ریالی این پروژه از محل اعتبارات سایر منابع وزارت نفت تامین شده است.

شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب بهره برداری رسید دولت تدبیر و امید زمینی به مساحت مجتمع ورزشی شهید تولید آلومینیوم رییس جمهوری بهره برداری سپاه پاسداران فرودگاه لامرد شهرستان لامرد استان فارس شهید سلیمانی قاسم سلیمانی میلیارد ریال سرمایه گذاری تا پایان سال معدن و تجارت دکتر روحانی روز پنجشنبه رئیس جمهور شهید سپهبد طرح ها وزارت نفت هزار متر پروژه ها متر مربع فاز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۶۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی

توسعه زیرساخت‌های کشور، به ویژه در صنعت نفت اهمیتی دو چندان دارد. این بخش محرک‌ اصلی اقتصاد کشئر محسوب می‌شود و اهمیتی حیاتی دارد. تقویت و توسعه این بخش نه تنها به افزایش تولید و کارآیی منجر می‌شود، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی در سایر بخش‌ها نیز باشد. شرکت‌های سهامی عام پروژه در این میان نقشی کلیدی ایفا می‌کنند، زیرا امکان پذیرش سرمایه‌گذاری‌های گسترده و مشارکت جمعی سرمایه‌گذاران را فراهم می‌آورند. این امر به نوبه خود، باعث تسریع در اجرای پروژه‌ها و کاهش وابستگی به منابع مالی دولتی می‌شود و دیگر پروژه‌های زیرساختی نیمه تمام نمی‌ماند.

استفاده از مدل جدید سرمایه‌گذاری با تضمین کف سود به عنوان یک ابزار مؤثر برای تسریع در اجرای پروژه‌ها و افزایش اطمینان در بین سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. این امر نه تنها باعث بهبود عملکرد پروژه‌ها و افزایش سودآوری می‌شود، بلکه به تقویت کلی صنعت و بهبود زیرساخت‌های کشور کمک می‌کند. استفاده از سهام پروژه به عنوان یک ابزار مالی امکان جذب سرمایه‌های عظیم و دستیابی به منابع مالی مورد نیاز برای پیشبرد پروژه‌های بزرگ را فراهم می‌آورد. در کشورهایی مانند ایران که به دنبال توسعه و نوسازی زیرساخت‌های خود هستند، به‌ویژه در بخش‌های کلیدی مانند صنعت نفت، استفاده از این سهام می‌تواند به یک استراتژی اصلی تبدیل شود.

علاوه بر این، استفاده از سهام ممتاز در شرکت‌های سهامی عام پروژه مزایای قابل توجهی را به همراه دارد. سهام ممتاز، که اغلب حقوق ویژه‌ای مانند اولویت در پرداخت سودها و حق رأی متفاوت در مجامع عمومی را به همراه دارد، می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذارانی که به دنبال امنیت بیشتر و بازدهی قابل پیش‌بینی هستند، جذاب باشد. این نوع سهام به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا منابع مالی استراتژیک را برای پروژه‌های خاص تأمین کنند، بدون آنکه از حقوق سهامداران دیگر کاسته شود.

در نتیجه، استفاده موثر از شرکت‌های سهامی عام پروژه و سهام ممتاز می‌تواند به عنوان یک راهبرد مالی محور در پیشبرد توسعه زیرساخت‌های ملی، به ویژه در صنعت نفت، عمل کند. این رویکرد نه تنها به تقویت بخش‌های استراتژیک اقتصاد کمک می‌کند، بلکه در عین حال، به بهبود شرایط اقتصادی کلی کشور و ارتقاء استانداردهای زندگی مردم منجر می‌شود.

صنعت نفت به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد و انرژی کشور، نه تنها نقش کلیدی در اقتصاد دارد، بلکه توسعه و گسترش زیرساخت‌های این صنعت می‌تواند تأثیرات مثبت و گسترده‌ای بر سایر بخش‌های اقتصاد و زندگی روزمره مردم بگذارد، فروش سهام به عموم مردم، می‌تواند منابع مالی لازم برای پروژه‌های بزرگ را تامین کرده و در عین حال شفافیت و اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز حفظ کنند و با ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطمئن، زمینه‌ساز رشد اقتصادی پایدار شود.

با تصویب ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه، صحنه‌ای جدید در صنعت نفت و گاز کشور گشوده شده است؛ دیوارهای انحصاری که سال‌ها بخش نفت و گاز را در بر گرفته بود، فرو ریخته و بستری برای مشارکت همگانی در این صنعت حیاتی فراهم آمده است. این تغییرات به‌معنای واقعی کلمه امکان بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز را به مردم و بخش‌های خصوصی واگذار کرده و همه آحاد جامعه را در فرآیند تولید و توسعه این منابع دخیل کرده است.

این رویکرد جدید نه تنها درهای صنعت نفت را به روی سرمایه‌های ملی باز می‌کند، بلکه باعث تحرک بیشتر در سایر بخش‌های اقتصادی نیز می‌شود. نفت و گاز به‌عنوان موتورهای محرکه اقتصاد کشور، نقش محوری در ایجاد رونق و توسعه اقتصادی دارند.

با تقویت بخش نفت و گاز از طریق مشارکت‌های مردمی، سایر صنایع وابسته نیز شاهد افزایش فعالیت و توسعه خواهند بود، از صنایع پتروشیمی گرفته تا بخش‌های خدماتی و ساخت‌وساز که همگی به نوعی به این ماده حیاتی وابسته‌اند. ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه بدین ترتیب، زمینه‌ساز یک جهش تولیدی قابل توجه با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و مشارکت عموم مردم شده است، تا همگان بتوانند در بهره‌برداری و توسعه منابع نفت و گاز سهیم باشند و از مزایای اقتصادی آن به طور مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند گردند. این رویکرد نویدبخش دورانی نو در تاریخ اقتصاد ایران است، که در آن مشارکت و سهم خواهی مردمی نقش بسزایی در تعیین مسیر توسعه کشور خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه آب‌رسانی مجتمع شهدای هزارجریب گلوگاه
  • ۱۰ روستای گلوگاه با مجتمع شهدای هزارجریب آبرسانی می شود
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • لزوم تسریع در روند اجرای پروژه‌های مجتمع فولاد بافق
  • لزوم تسریع در روند اجرای طرح‌های مجتمع فولاد بافق
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • پاس گل مقابل پرسپولیس و طراحی یک گل جدید (عکس)