Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:33:50 GMT

سد قشلاق سنندج سرریز شد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۶۷۶۵

سد قشلاق سنندج سرریز شد

ایسنا/کردستان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان از سرریز سد قشلاق سنندج به دنبال بارندگی های بهاره اخیر خبر داد.

 عرفان مومن پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر سبب افزایش حجم آب ورودی به سد قشلاق سنندج شد، اظهار داشت: سد شلاق با حجم کامل 215 میلیون متر مکعبی بر اثر ورودی های مناسب سرریز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: با توجه به مدیریت بحران سیل و پر شدن 100 در صدی حجم سد قشلاق، در صورت بالا رفتن حجم مخزن سد و افزایش دبی سرریز در روزهای آتی، دریچه های این سد برای کاهش حجم آب سد و جلوگیری از سرریز باز خواهند شد.

مومن پور ادامه داد: هم اکنون حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان با 80 درصد پر شدگی به 2095 میلیون متر رسیده است و این میزان رقم امیدوار کننده ای است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود میزان حجم ورودی آب سد قشلاق طی روزهای آینده افزایش یابد که این امر منجر به بالا رفتن حجم آب سرریز نیز خواهد شد، تاکید کرد: این مهم مستلزم مدیریت صحیح و همراهی کشاورزان پایین دست در کنترل آسیب های احتمالی در اثر افزایش حجم آب رودخانه پایین دست است و با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته در مدیریت منابع ورودی به مخازن سدها خصوصا سد قشلاق، در صورت لزوم نسبت به بازگشایی دریچه های سرریز اقدام خواهد شد لذا لازم است کشاورزان محترم و ذینفعان پایین دست سد قشلاق از هرگونه فعالیت در جوار بستر رودخانه پایین دست خودداری نمایند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان در پایان از مردم شریف استان، بهره برداران و باغداران پایاب سد درخواست کرد: با توجه به افزایش میزان خروجی در روزهای آتی و سرریز آب از سد قشلاق، همچنان گذشته اکیدا از تردد و توقف در مسیر رودخانه قشلاق جدا خودداری نمایند.

گفتنی است: سد قشلاق در 12 کیلومتری شمال شهر سنندج، مرکز استان کردستان قرار گرفته است. کار ساخت این سد در سالهای 1353 – 1358 هجری شمسی بطول انجامید. این سد در منطقه ای با نام ساتیله و تیرگران و بر مسیر رودخانه پرآب و بلند قشلاق احداث گردیده و از نوع سد های سنگریزه ای با هسته رسی است که برای تامین آب مورد نیاز زمین ها و باغات کشاورزی اطراف شهر سنندج و آب آشامیدنی مردم این شهر احداث شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پایین دست سد قشلاق حجم آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ورودی آب به سدهای کشور نسبت به مدت زمان مشابه هشت درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا هفتم اردیبهشت، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲ میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱) ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان بوشهر بوده که در این بازه زمانی ۱۵۲.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۳۸ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۴۳.۲ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۷۲.۸ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ۱۶ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۶ میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور هشت درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون مترمکعب است، همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۶۴ درصد رسیده است.

کد خبر 748992

دیگر خبرها

  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه به کارگران ساختمانی استان کردستان
  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • اقدام به موقع واحد پلیس برای نجات جان شهروندان
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج