Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@02:11:37 GMT

«بازه‌هور»؛ معبدی رازآلود در نزدیکی مشهد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۴۴۳۹

«بازه‌هور»؛ معبدی رازآلود در نزدیکی مشهد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از ایرانیان، حتی مردم خراسان و شهر مشهد، گمان می‌کنند که این منطقه به لحاظ آثار باستانی باقی مانده از دوران پیش از اسلام، فقیر است و کمتر جایی در آن وجود دارد که بتوان ردی از بنا‌های این دوره تاریخی به دست آورد؛ در حالی که چنین نیست و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی می‌توانند از زیبایی‌های چنین بناهایی، در شمال خراسان نیز، لذت ببرند؛ به جز بنای معروف معبد «بندیان» درگز که در آینده سری به آن خواهیم زد، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی پیش از اسلام که در جنوب شهر مشهد، به فاصله تقریبی ۸۰ کیلومتری قرار دارد؛ آتشکده یا چهارتاقی «بازه‌هور» در نزدیکی روستای رباط سفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از باستان شناسان، این بنای کهن سال را که در کنار محور قدیمی جاده اسدآباد جا خوش کرده است، میراث دوره اشکانی می‌دانند و معتقدند که سنگ بنای آن در دوره استیلای پارت‌ها بر این منطقه، گذاشته شد.

«آرتور پوپ»، خاورشناس مشهور، بر همین اساس معتقد است که گنبد قرار گرفته روی این چهارتاقی، قدیمی‌ترین گنبد موجود در جهان محسوب می‌شود؛ هرچند که در اصالت این ادعا، اما و اگر‌هایی وجود دارد. آتشکده بازه‌هور، نخستین بنا در استان خراسان بود که در سال ۱۳۱۰، ثبت ملی شد. یکی از امتیازات مهم این بنا، حفظ شاکله کلی آن در طول قرن‌هاست؛ به این معنا که بازه‌هور، کمتر به لحاظ معماری دستخوش تغییر شده است و احتمالا، چشم‌انداز امروز بنا، همانی است که ایرانیان دوره اشکانی و ساسانی به چشم می‌دیدند. درباره کاربری بنا، افزون بر آتشکده، دیدگاه‌هایی درباره مرکز حکومتی بودن آن یا استفاده از ساختارش برای مطالعات نجومی و تقویمی بیان شده است. با این حال، موضوع استفاده از این بنا برای کار‌های حکومتی، پس از انجام کاوش‌های باستان شناسی، اعتبار بیشتری پیدا کرد. آن‌چه در مورد بازه‌هور جالب توجه است، دست نخورده ماندن ترکیب زیستی در منطقه قرار گرفتن آن است؛ دو کوه مقابل بنا که به کوه «دختر و پسر» مشهور هستند و تنگه‌ای که هنوز مسیر جاده و محل تردد است، از دیرباز به همین شکل بوده است و کسانی که از آن بازدید می‌کنند، می‌توانند خود را به تمامی در فضای عصر ساسانی حس کنند.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار باستانی بازه هور بازه هور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۴۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر عامل موسسه فرهنگی آموزشی و پژوهشی مفتاح گفت:: این مسابقات در گرامیداشت هفته مقام معلم به صورت کشوری صبح جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۸ تا ۱۶ باحضور دانش آموزان پژوهشگر در رشته‌های کمیکار، رباتیک و گلایدر همراه با ارائه مقالات علمی با موضوعات فیزیک، شیمی، زیست معماری، نانو وبرق و الکترونیک در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهدشد.

مهدی فرهادیان افزود: باشگاه پژوهشی مفتاح، مرکزی تخصصی برای ارائه خدمات پژوهشی به دانش‌آموزان پیشگام شهر مشهد و اطراف می‌باشد که با محوریت پژوهش هدفمند، تلاش نموده تا امکانات لازم برای پروژه‌های دانش اموزی را فراهم کند.

مدیر عامل موسسه فرهنگی آموزشی و پژوهشی مفتاح گفت: این مرکز از سه بخش آزمایشگاهی، کارگاهی و فناوری تشکیل گردیده است؛ که در بخش ازمایشگاهی، بستری برای انجام پروژه‌های شیمی و زیست، فراهم گردیده است و بروزترین امکانات ازمایشگاهی در کنار مواد شیمیایی و زیستی با کیفیت، مهم‌ترین وجه تمایز این مرکز است.

 

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • وقوع ۵۲۲ فقره تصادف خسارتی در مشهد
  • ۳ رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران اضافه شد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • افغانستان،حسرت ما و جام جهانی
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد